facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika

Velká data, internet věcí a digitalizace procesů budou hlavními aspekty dalšího vývoje logistiky

-gw-


Gebrüder WeissZa současným světem jedniček a nul se bude i v budoucnosti skrý­vat fyzický pohyb zboží. To ale neznamená, že by vyu­ži­tí umělé inteligence, zpracování dat a využití virtuální či rozšířené rea­li­ty byly na okraji zájmu logis­tic­kého průmyslu. Právě naopak.


Trend určují klienti. A ti požadují maximální transparentnost.

Tlak zákazníků na sdílení informací o průběhu jejich zakázek a zájem o co nejjednodušší způsob komunikace v rychle se vyvíjejícím online prostředí patří mezi nejdůležitější faktory, který stojí za implementací digitalizovaných řešení v logistické branži. „Ve srovnání s rokem 2010 je současné tempo testování i rozsah reálně využívaných digitálních technologií na diametrálně odlišné kvalitativní i kvantitativní úrovni. Aktuální trend využívání sítí, informací o zásilkách i procesech bude v příští dekádě pravděpodobně ještě výraznější,“ domnívá se Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR. Jeho vyjádření dokládá například implementace zákaznického portálu myGW, který klientům umožňuje nejen zadávání a řízení vlastních objednávek, skladových zásob nebo správu faktur, ale poskytuje také informace o předpokládaném čase doručení zásilek nebo o vyprodukovaném CO2 na danou zásilku. Systém pracuje s daty, která jsou automaticky aktualizována v pětiminutových intervalech a příjemci zásilek tak mohou v případě potřeby adekvátně přizpůsobit svoje související činnosti. Gebrüder Weiss nově implementoval také plně elektronickou verzi potvrzení o doručení, a to i v případě rozvozu zásilek sběrné služby. „Elektronický systém nám umožňuje zaznamenat tytéž údaje, jaké bychom archivovali na papíře. Od informací o stavu doručení, případném poškození každého nákladového kusu včetně pohodlného pořízení dokumentačních fotografií až po evidenci paletového konta. Všechna tato data se pak okamžitě přenáší do centrálního systému a z něj do portálu myGW. Odesílatel má tedy k dispozici informace o průběhu doručení zásilky v reálném čase,“ vysvětluje Jan Kodada.

Jan Kodada
Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR

Budoucnost je v informacích a jejich zpracování

Data o pohybu a stavu zboží, o skladových i přepravních kapacitách, pohybu vozidel a zásilek skrývají potenciál, který se v příštích letech logistické společnosti budou snažit v maximální míře využít. S rozvojem 5G sítí dojde k rozšíření „internetu věcí“, tedy dalších datových skupin, které budou specifikovat polohu, stav ale i další parametry u jednotlivých skladových položek. Z pohledu logistiků je klíčovým parametrem efektivita. A to pro hodnocení procesů ve skladech, v přepravách, ale i z pohledu provozu budov a správy dalších zdrojů. Právě tu bude možné díky relevantním a podrobným informacím měřit stále přesněji. Objem informací dostupných ke zpracování se zvyšuje a již dnes se objevují stále sofistikovanější možnosti jejich analýzy. Tzv. big data pak pomáhají přehodnocovat a upravovat nastavené byznys modely a pracovní postupy, čímž zvyšují efektivitu. „V současnosti pomáhá využití „velkých dat“ logistickým společnostem konkrétně při optimalizaci přepravních tras, správném využití kapacity, stanovení přesnějších předpovědí chování zákazníků nebo odhadu budoucí poptávky po našich službách. Překážku v jejich maximálním využití však v současnosti představuje vstupní kvalita dat. Pokud jsou vstupní data v nesprávné podobě, nepomůže nám s tím žádný algoritmus. V okamžiku, kdy se tuto překážku podaří překonat, se big data zcela jistě uplatní v mnoha dalších ohledech,“ vysvětluje Jan Kodada.

Lidé zůstanou, jejich role se ale změní

Pokud se jedná o využití lidských zdrojů, jejich role se bude i nadále posunovat od relativně mechanických manuálních činností směrem k operátorskému a manažerskému způsobu práce. Nejrůznější systémy, aplikace, algoritmy nebo automatizované analýzy a návrhy řešení zásadním způsobem zpřesní, zrychlí, zefektivní a usnadní práci operátorům i manažerům, nakonec ale bude vždy potřeba potvrzení nebo volby možnosti reálným člověkem „Již dnes vidíme například stále častější využití systémů pick-by-voice a pick-by-vision. Předpokládá se, že za dalších deset let se bude jednat o technologii běžně využívanou ve skladech. Podobně jako například dispečeři se i tito pracovníci zařadí do skupiny „zaměstnanci 4.0“, která bude pracovat v rozšířené realitě či s UI. Jsem ale přesvědčen, že se v logistice i nadále budeme spoléhat na lidský faktor v rozhodujících a kontrolních rolích. Přes všechny progresivní možnosti je jedině člověk schopen vyhodnotit i nejjemnější aspekty jednotlivých rozhodnutí a plně chápat jejich kontext,“ dodává Jan Kodada.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.