facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
K2 atmitec
Trendy ICT , Logistika , Trendy ICT

Trendy, které budou utvářet logistiku v budoucnosti

Globální nestabilita versus umělá inteligence, robotika a kvantové počítače



DHL Logistics Trend RadarSpolečnost DHL vydala studii, v níž představuje 29 klíčových trendů, které budou ovlivňovat odvětví logistiky v nadcházejících letech. Studie popisuje, jak covid-19 urychlil digitalizaci i automatizaci a formuje budoucnost práce. Uvádí také, že dynamický růst v oblasti datové analytiky, umělé inteligence, robotiky, internetu věcí a cloudových technologií pro programování aplikací signalizují nový logistický standard. Studie je výsledkem rozsáhlé analýzy poznatků z rozsáhlé sítě partnerů DHL včetně výzkumných institutů, technologických firem, startupů a zákazníků.


„Megatrendy, které nás budou i nadále zaměstnávat, nejsou neznámé. Patří mezi ně nové technologie, rostoucí internetový obchod a trvalá udržitelnost,“ říká Katja Buschová, obchodní ředitelka společnosti DHL. „Některé oblasti se však budou vyvíjet rychleji než ostatní, proto musíme porozumět základním trendům a jejich vlivu na logistiku – v neposlední řadě kvůli vlivu pandemie onemocnění covid-19 na globální obchod. Vidíme, jak pandemie onemocnění covid-19 urychluje již probíhající trendy – analytiku velkých dat, robotizaci, automatizaci a internet věcí, a to vše s podporou nepřetržitého pokroku v oblasti umělé inteligence.“

„Další velkou výzvou bude příprava zaměstnanců v logistice na budoucnost prostřednictvím školení a zvyšování kvalifikace, protože roste technologická sofistikovanost provozních činností. Toto bude v nadcházejících letech středem pozornosti strategických programů organizací v dodavatelských řetězcích,“ řekl Matthias Heutger, viceprezident společnosti DHL.

Urychlování transformačních procesů

Podle DHL jsme svědky celkové stabilizace trendů z uplynulých čtyř let. Vlivem současné pandemie dochází na celém světě k dalšímu urychlování transformačních procesů. Covid-19 si vynutil rychlejší realizaci aktuálních změn v oblastech logistických inovací, automatizace a digitální práce. Digitalizace celého odvětví se tak posunula o několik let dopředu. Naopak mnoho trendů, u nichž se původně očekávalo, že přinesou do logistického průmyslu zásadní změny, dosud svůj revoluční potenciál neprokázalo. Autonomním vozidlům a dronům brání v rozmachu legislativní i technické výzvy společně s omezenou společenskou akceptací. Logistická tržiště se stabilizovala na několika vůdčích platformách a renomovaní zasilatelé vstupují do hry s vlastními digitálními nabídkami za podpory robustních globálních logistických sítí. Odborníci na logistiku se musejí zorientovat na obrovském trhu nových technologií – od cloud computingu přes spolupracující roboty, analytiku velkých dat a umělou inteligenci až po internet věcí. Novým imperativem pro dlouhodobý úspěch je modernizace všech článků dodavatelských řetězců od příjemných zkušeností zákazníka s digitální objednávkou přes přepravu zboží až po jeho doručení konečnému odběrateli. Na trhu získají konkurenční výhodu firmy, které nejrychleji přijmou nové technologie a přizpůsobí si je vlastním potřebám ve spojení s intenzivním zvyšováním kvalifikace svých zaměstnanců.

Pokračující růst e-commerce

E-commmerce pokračuje v rychlém růstu, přestože na něj stále připadá jen zlomek celkových výdajů spotřebitelů v oblasti maloobchodu (B2C). Předpokládá se, že internetový obchod mezi firmami (B2B) bude tento trend následovat. V porovnání se spotřebitelským trhem je však jeho velikost trojnásobná. Koronavirová pandemie způsobila urychlení jak růstu e-commerce, tak i realizace inovačních programů v dodavatelských řetězcích. Schopnost splnit zvýšené požadavky zákazníků a zajistit si tak vedoucí postavení na trhu v budoucnosti bude nakonec určena klíčovými kroky v podobě zavádění nových technologií, mezi něž patří inteligentní fyzická automatizace, nástroje pro sledování dodavatelských řetězců založené na internetu věcí a předvídavé funkce umělé inteligence.

Rovněž trvalá udržitelnost se stala pro logistický průmysl nutností, protože vlády, města i poskytovatelé řešení usilují o snižování emisí CO2 a odpadu. Jedná se tak o jednu z nejvyšších priorit v inovačních programech dodavatelských řetězců, což dokládá rostoucí poptávka po trvale udržitelných řešeních pro snižování odpadu, využívání nových technologií pohonu a optimalizace provozoven. V současnosti již existuje více než 90 národních zákazů používání jednorázových plastů a nadměrně velká balení způsobují 40% plýtvání prostorem při přepravě balíků. Kvůli těmto faktorům je přehodnocení současných způsobů balení nevyhnutelné. Trvale udržitelná logistika – optimalizace procesů, materiálů, nových technologií pohonu a chytré provozovny – poskytuje logistice obrovský potenciál pro zvyšování ekologičnosti. Chytrá kontejnerizace v dopravě sehraje rovněž důležitou roli při vývoji ekologického doručování v přeplněných velkoměstech.

Zprávu DHL o trendech v logistice (DHL Logistics Trend Radar) lze bezplatně stáhnout na adrese: www.dhl.com/trendradar.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Covid jako katalyzátor digitalizace a fenomén homeworkingu

IT Systems 1-2/2021V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na odvětví, která v současné době prochází velmi turbulentním vývojem. Vím, že se to dnes dá říct prakticky o všech oblastech našeho života, ovšem retail, logistika a potravinářský průmysl jsou navíc názorným příkladem, proč je pandemie onemocnění covid označována za katalyzátor digitalizace desetiletí. Pokud totiž ještě někdo pochyboval o významu digitalizace, musel v loňském roce prozřít.