facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2022 , Logistika, řízení skladů, WMS

Retail v roce 2022 bude o flexibilitě a automatickém řízení zásob. Technologicky vyzbrojit se musí i ti nejmenší

Roland Džogan


Uplynulý rok se nesl zejména v duchu pandemie covid-19, která zasáhla prakticky všechna odvětví. Jednou z oblastí, které pandemie postihla nejvíce, byl ale bezpochyby mezinárodní obchod. Byli jsme svědky prudkého poklesu globální produkce, celý svět se potýkal s problémy v dodavatelském řetězci, jakým v moderní historii dosud nemusel čelit a v důsledku kterých vznikla na trhu významná nerovnováha mezi poptávkou a nabídkou zboží. Na změny, které pandemie přinesla, byli nuceni bezprostředně reagovat obchodníci a dodavatelé, své chování ale přehodnocovali také zákazníci.


Výsledkem rychlých a nečekaných změn byl zmatek na všech úrovních dodavatelského řetězce. Problémy, s nimiž se dodavatelský řetězec musel v uplynulém roce potýkat, nicméně velmi pravděpodobně potrvají i nadále. Návrat dodavatelského řetězce do stavu před pandemií podle odborníků nelze čekat dříve než v horizontu několika let, pokud vůbec. K vytvoření nové rovnováhy a obnovení zákaznické důvěry proto bude třeba, aby obchodníci přehodnotili svá dosavadní řešení a byli ještě flexibilnější a otevřenější trendům, jimž dalo uplynulé období prostor vzniknout.

Automatizace řízení zásob

Loňský rok ukázal, že neschopnost obchodníků pokrýt poptávku pro ně může být osudná. Ať už se firmy potýkaly s nedostatkem zboží z důvodu zpoždění dodávek ze zámoří, či neschopnosti správně předvídat, jak vysokou poptávku mohou očekávat, nedostupnost poptávaného zboží je ze strany zákazníků vždy vnímána negativně. Není proto divu, že se novým standardem stávají nejen replenishment systémy, ale čím dál častěji také systémy pro redistribuci zboží, které byly dříve vnímány spíše jako příjemný doplněk.

Zatímco tradiční replenishment systémy fungují jako počítačový systém, který analyzuje stav zásob a dodací lhůty a na základě výstupních dat automatizovaně objednává zásoby tak, aby odpovídaly předpokládaným potřebám prodeje, do popředí se stále více dostávají systémy, které umí pracovat i se zbožím, jež obchodník již nakoupil. Ani nejpropracovanější replenishment systém totiž nedokáže zabránit vzniku takzvaných mrtvých zásob, tedy kumulaci zboží, které bez užitku leží na skladě.

Mrtvé zásoby se mnoho firem snaží po vlastní ose redistribuovat, dříve nebo později však naráží na to, že redistribuce zboží bez specializovaného řešení nedává ekonomický smysl. Aby se redistribuce vyplatila, je nutné využít forecastovacích a optimalizačních algoritmů navržených přímo pro use-case redistribucí. Ty dokáží spárovat správné výchozí („source stores“) a cílové pobočky („target stores“) a za využití standardních dat, které má k dispozici každá firma pro účely účetnictví, vybrat pouze profitabilní kombinace obchodů a produktů tak, aby se zboží, které bylo mrtvou zásobou, na jiné prodejně transformovalo ve zdravé zásoby, které se přirozeně vyprodají.

Čím automatizovanější a propracovanější systémy budou mít obchodníci k dispozici, tím lépe dokáží na poptávku reagovat a přizpůsobovat se zákazníkům. Vyhráno budou mít ti, kteří se naučí s objednávkami a vlastněným zbožím disponovat tak, aby neměli prázdné regály, ale ani přebytky, které budou řešit nevýhodnými slevovými akcemi. Slevy totiž mají negativní dopad nejen na ziskovost podnikání, ale také na reputaci značky.

Důraz na udržitelnost a cirkulární ekonomika

Potřebu lépe optimalizovat skladové zásoby umocňuje také čím dál větší tlak na udržitelnost. Pandemie covid-19 měla totiž také světlejší stránky – podle dosavadních výzkumů přiměla zákazníky k tomu, aby byli výrazně vnímavější k ekologickým dopadům svého nákupního chování. Mnoho lidí se v průběhu pandemie vrátilo k lokálním nákupům u místních prodejců. Důvodem byla kromě snahy o podporu malých podniků také nespokojenost s velkou zátěží životního prostředí, kterou s sebou přináší nákupy online. Dá se proto očekávat nejen to, že se lidé budou postupně vracet do kamenných obchodů, ale také to, že aktivity podniků v oblasti udržitelnosti budou stále důležitějším faktorem pro úspěch či neúspěch firmy.

Využívání udržitelných materiálů získaných z etických zdrojů, ekologická balení nebo udržitelné skladování je však pouze špičkou ledovce. Prioritou v otázce udržitelnosti by se pro firmy mělo stát především nasazení vhodných technologií pro maximální efektivitu. Ať už se jedná o nakládání s mrtvými zásobami nebo inovace na poli logistiky, chytrá řešení přispívají k udržitelnějšímu podnikání výrazně větší měrou.

Velkým tématem následujícího roku i let dalších bude také cirkulární ekonomika, trend, o kterém je stále více slyšet právě v souvislosti s udržitelností a snížení uhlíkové stopy průmyslu a obchodu. Nalézt řešení, jak co největší množství zboží dokázat vrátit zpět do dodavatelského řetězce, využívat ho opakovaně, recyklovat i znovu prodávat, bude velkou výzvou. Ačkoliv rok 2022 zřejmě nebude rokem průlomovým, má velký potenciál být rokem, kdy se udržitelným řešením v duchu cirkulární ekonomiky položí základy.

Flexibilita v doručování zásilek

Není tajemstvím, že zatímco kamenným obchodům pandemie příliš nepřála, e-commerce zažila v uplynulém roce výrazný vzestup. Online nákupy se staly standardem, na který si zvykli prakticky všichni zákazníci beze zbytku, včetně těch, kteří z něj dříve měli obavy. S jejich rostoucí oblibou však rostou také nároky na větší flexibilitu, a to zejména v otázce doručování. Doručování v režimu same-day, které bylo dříve spíše luxusem či výsadou několika konkrétních segmentů, se bude pomalu stávat nezbytností. Obchodníci, kteří svým zákazníkům dokáží dodat zboží v co nejkratším časovém úseku, co nejpřesněji a poskytnout o doručení maximální možné množství informací, budou mít v roce 2022 velkou konkurenční výhodu.

Same-day delivery kombinuje pohodlí online nakupování s rychlou dostupností produktů, která je typická pro kamenné obchody. Pro firmy působící v e-commerce může navíc fungovat jako skvělý katalyzátor – k nakupování na internetu dokáže přimět i ty skupiny zákazníků, kteří by jindy preferovali návštěvu kamenné prodejny. Aby same-day logistika mohla fungovat, je ale nutné, aby produkty byly lokálně dostupné a obchodníci měli v reálném čase perfektní přehled o svých zásobách, a to jak na skladě, tak v jednotlivých prodejnách. Jedině tak je během procesu objednávky možné zjistit, zda je doručení ve stejný den realizovatelné.

S ohledem na flexibilitu v doručování se čím dál větší popularitě budou těšit také různé alternativní možnosti doručení. Firmy budou nejraději spolupracovat s dopravci, kteří dokáží zajistit doručení zásilek do doručovacích boxů, zajímavou alternativou je také možnost doručení do kufru zaparkovaného auta, která funguje na principu udělení vzdáleného přístupu skrz aplikaci v mobilním telefonu. V současnosti tuto alternativu mohou využívat pouze majitelé několika konkrétních modelů vozů, dá se ale předpokládat, že se v následujících letech stane rozšířenější variantou.

Last-mile řešení

Aby bylo možné zajistit větší flexibilitu v oblasti doručování zásilek, bude pro firmy nezbytné zajistit řešení poslední míle. Technologie, které dnes mají logistické firmy na poslední míli k dispozici, dokáží zákazníkům poskytnout informace o tom, kde se jejich zásilka právě nachází, kdy ji mohou očekávat a všechno mezi tím. Technologie poslední míle může pomoci řešit také neočekávané události v průběhu doručování, jako například náhlé dopravní komplikace. Dokonalá informovanost bude v následujícím roce klíčovým faktorem pro efektivitu logistiky, protože opakovaně doručovaná zásilka z důvodu, že se kurýr mine se zákazníkem, je další zbytečnou environmentální zátěží.

Kvalitní logistika s dobře informovaným zákazníkem je navíc zásadní pro zákazníkovu spokojenost s daným obchodem. Ačkoliv doručení zboží zpravidla zajišťují externí dopravci, ukazuje se, že informovanost o doručení, jeho rychlost, ale i chování kurýra, má na zákaznickou zkušenost s obchodem důležitější dopad než například ceny produktů. Ve stále rostoucí konkurenci bude proto důležité, aby firmy věnovaly logistice velkou pozornost a logistické partnery si pečlivě vybíraly.

Shrnutí

Jak z výčtu některých z nadcházejících trendů vyplývá, následující rok by se měl nést zejména v duchu vzájemné spolupráce na jednotlivých úrovních dodavatelského řetězce a maloobchodu. Doby, kdy se firmy snažily veškeré kroky pokrýt vlastními silami, jsou nenávratně pryč. Aby bylo možné zákazníkům dodat služby v kvalitě, jakou požadují, je třeba, aby firmy využívaly specializovaná řešení pro řízení skladových zásob, jejich redistribuci a pokud možno i následné doručení směrem k zákazníkům.

Je čím dál jasnější, že retail bude pod narůstajícím tlakem, aby technologicky držel krok s konkurencí v podobě dravé a rychle rostoucí e-commerce. Z chování zákazníků je evidentní, že kamenným obchodům rozhodně neodzvonilo. Aby ale zůstaly konkurenceschopné, musí se technologicky vyzbrojit, což se zdaleka netýká jen těch největších maloobchodních sítí.

Roland Džogan Roland Džogan
Autor článku je CEO startupu Ydistri, který se soustředí na redistribuci dead-stocku a optimalizaci skladových zásob v retailu.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.