facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2015 , Logistika, řízení skladů, WMS

Mobilizujte svoji logistiku



Digitech ČRLogistické firmy musí na silně obsazeném trhu čelit výzvám spočívajících ve změnách spotřebitelského chování, ve velkém nedostatku kvalifikovaných pracovníků a v neposlední řadě kvůli sílícímu administrativnímu a legislativnímu tlaku ze strany úřadů a zákonodárců. Zákazníci přitom kladou velký důraz na nákladovou efektivitu, ale zároveň stále více na kvalitu a flexibilitu logistické služby. Očekávají od svého logistika návrhy řešení pohybu zboží a obalů, návrhy úspor, optimalizační opatření. Samotnou logistikou se zabývají co nejméně, prodávají své zboží, a zatím logistiku přenechávají specialistům.


Logistické náklady činí obvykle 15-25 % celkových nákladů podniku. Dopravní náklady pak činí 25-45 % z nákladů logistických. Největších úspor při optimalizaci dopravy se dá dosáhnout na silnici, protože silniční doprava se v celé České Republice podílí na přepravě ze 70-80 % všech dopravovaných komodit. Vzhledem k rozsahu a charakteru silniční sítě je uspořádání dopravy v této oblasti velmi komplikované. Optimalizace dopravních nákladů pozitivně ovlivňuje ekonomickou efektivitu podniku, především tehdy, je-li podíl nákladů na dopravu na celkových výrobních nákladech výrazný. Kvalitní softwarové řešení pro optimalizaci a řízení dopravy je pro poskytovatele logistických služeb, dopravce a distributory jednou ze základních cest, jak reagovat na současné tržní prostředí, nedostatek kapacit a jak dosáhnout konkurenční výhody.

Softwarové řešení pro optimalizaci a řízení dopravy řeší několik základních oblastí.

Plánování tras

Základem řešení je dispečerský software pro plánování optimálních tras. S plánováním a optimalizací tras se setkáváme prostřednictvím mapových portálů, systémů GPS nebo navigace. Tyto systémy řeší z pohledu optimalizace většinou pouze banální úlohu, jak se nejsnáze dostat z bodu A do bodu B. Základní nástroje pro plánování rozvozu poskytují téměř všechny ERP systémy. V systému má obvykle každý odběratel přiřazenou pevnou trasu v závislosti na geografické poloze. Po příjmu skutečných objednávek jsou tyto trasy ručně upravovány a vzniká aktuální plán rozvozu. Ten sice splňuje základní požadavek, aby byly na trasy zařazeny všechny objednávky, nezajišťuje však optimální závoz z hlediska času, neplánuje optimální využití vozidel či nakládacích míst a nezabývá se minimalizací dopravních nákladů.

Profesionální softwarové řešení pro optimalizaci tras využívá moderní informační technologie, které podporují velmi rychlé vytvoření plánů tras s mnoha proměnnými a omezeními. Stojí za ním jak kombinatorici a tvůrci algoritmů, tak i odborníci z oblasti logistiky, kteří potvrzují reálnost výsledků a udávají trendy pro jeho další vývoj.

Optimalizace rozvozu představuje proces výběru nejlepší varianty vytížení vozidel, určení pořadí vykládek a průběhu tras s ohledem na dodržení nastavených pravidel a minimalizaci nákladů. V praxi vše funguje tak, že se z jednoho nebo více distribučních center snažíme obsloužit maximum odběrných míst s minimálními náklady na vozový park a s minimálními výdaji za pohonné hmoty. V pomyslné mapce přibývají body vykládek a nakládek zboží, které je nutno vyřídit ve stanoveném časovém okně, dodržet přitom všechny parametry závozu a podmínky sjednané s odběratelem. Příjezdy, místa přestávek, dotankování – to vše je předem do detailu plánováno a kalkulováno, aby byly minimalizovány prodlevy, spolu s nimi i dopravní náklady a přitom uspokojen koncový odběratel.

Hlavními částmi samotného plánovacího systému jsou:

  • Automatická optimalizace objednávek do tras pomocí kvalitního optimalizačního algoritmu (ušetří velké množství času plánovacího dispečera a připraví plán optimálních tras s minimálními dopravními náklady, které dodržují všechna požadovaná omezení).
  • Možnost manuální úpravy výsledných tras (pokud z nějakých důvodů dispečer potřebuje upravit trasy tak, že např. nerespektuje časová okna, vytížení vozidla nebo jiné nastavené restrikce).
  • Výstupy pro řidiče, expedici, fakturaci, controlling a reporty pro management.

Aby se systém pro plánování a optimalizaci tras stal pro daného zákazníka přínosem, musí poskytovat řešení požadavků, potřeb a specifik daného odvětví, nabízet jednoduché a přívětivé ovládání pro obsluhu a mít rychlou odezvu bez ohledu na objem dat.

Proč tedy investovat do software pro optimalizaci a řízení dopravy? Výsledkem zavedení těchto systémů jsou výrazné úspory, a to nejen v oblasti dopravních nákladů, ale také v oblastech dalších souvisejících aktivit, jako jsou sledování vozidel, možnosti informování zákazníků až po plánování cest obchodních zástupců či servisních techniků. Nasazení software pro optimalizaci a řízení dopravy patří do segmentu nejvýhodnějších opatření pro zvýšení efektivity logistického systému. Hlavní přínosy zavedení tohoto řešení lze shrnout v několika bodech:

    Digitech ČR
  • úspora nákladů v distribučním procesu,
  • transparentnost nákladů na dopravu,
  • zkvalitnění úrovně distribučních služeb zákazníkům,
  • zefektivnění práce plánovacích dispečerů,
  • zkvalitnění řízení a plánování logistických procesů.

Celkové procento úspor závisí na celé řadě faktorů, např. množství zakázek, jejich velikosti, množství, typu a vzájemné kompatibilitě omezení u dodacích míst a míst nakládky, restrikcích vozového parku, aj. Optimalizační programy jsou schopny pomocí algoritmů a výpočtů poskytnout nejrůznějších kombinace a simulace možných řešení a navrhnout ideální řešení. Výsledky těchto simulací následně podporují také změny v oblasti dodavatelských vazeb, skladovacích kapacit společnosti apod., které s sebou přinášejí další zefektivnění firemních procesů.

Mobilní komunikace a navigace

Mezi výrazné trendy patří obecně mobilita, která ovlivňuje také oblast informačních systémů pro plánování a řízení dopravy a distribuce. Firmy jsou už dostatečně saturovány chytrými mobilními telefony na platformách iOS, Android či Windows a chtějí je více využít i v dopravně-distribučních procesech. Uživatelé vyžadují přístup k informacím v reálném čase, ideálně v interaktivní formě a odpovídajícím grafickém provedení. Itinerář trasy je automatický přenesen z optimalizačního software do zařízení. Naviguje řidiče po naplánované trase od zastávky k zastávce. Řidič pouze odsouhlasí jízdu na další zastávku bez nutnosti vkládat adresní údaje. Mimo jiné umožňuje komunikaci mezi dispečerem a řidičem pomocí předdefinovaných nebo vložených zpráv. Trasu je možno on-line přeplánovat dle potřeby. Díky instalaci navigace dochází ke snížení nájezdu zbytečných km (snížení spotřeby PHM a úspoře času) a zamezení bloudění u řidičů.

V operativním plánování jsou neocenitelná aktuální data o provozu a událostech na komunikacích. Dynamická data mají výrazný vliv na přesnost výsledků plánování přepravy, při jejich využití dosáhneme reálnějších výsledků. Pokročilý software pro optimalizaci tras dokáže využít automatický sběr dat také pro tzv. dynamické plánování tras, které je unikátním přínosem pro zvýšení kvality operativního plánování.

Sledování vozidel

Možnost automatického sběru dat se využívá zejména při sledování vozidla k identifikaci rozdílů mezi plánovanou a skutečnou trasou. Díky propojení plánování a sledování lze vyhodnocovat efektivitu porovnáním skutečného a plánovaného průběhu tras. Dispečer má možnost na základně informace o poloze vozidla operativně aktualizovat průběh trasy a včas reagovat na odchylky od plánu. Systém informuje uživatele formou alarmových hlášení a přehledů o nestandardních hodnotách např. o průjezdu zakázanou zónou, úniku paliva, časové a polohové odchylce od plánované trasy, či jiných nestandardních akcích. Integrace plánování se sledovacími a navigačními systémy je využívána jako zpětná vazby pro kontrolní činnost i pro upřesnění vstupních dat pro příští plánování.

Co se stane, když?

Sofistikovanější řešení pro optimalizaci a řízení dopravy poskytují možnost analýz typu What-if? Například je možno definovat optimální velikost a složení vozového parku, optimální rozložení dep, přiřazení dodacích míst depům, stanovení parametrů návštěv obchodních zástupců ve vztahu k závozovým dnům, možnosti obsluhy nové skupiny zákazníků, apod.

Implementace

Implementace software pro plánování a řízení dopravy často přesahuje potřeby pokrytí procesů plánování tras a zasahuje do návazných oblastí logistiky a obchodu, pro úspěšnou integraci systému do prostředí dané společnosti je nutné tyto návaznosti znát a při implementaci zohlednit. V rámci přípravy nasazení systému je také důležité se zaměřit na identifikaci a řešení problémových oblastí, které přímo řídí ziskovost podnikání zákazníka.

Při implementaci systému jsou nejčastěji řešeny problémy s úplností a správností vstupních dat. Na základě nepřesných vstupů vznikají nesprávně navržené trasy, které nejen že nemusí být nákladově optimální, ale někdy nejsou ani realizovatelné. Problémem není jen nesprávnost dat, ale i nesprávné nastavení parametrů. Vyspělý systém ale obsahuje integrované prostředky pro analýzu a navržení nejvhodnějšího nastavení parametrů, a tak rychle identifikuje slabá místa v nastavených plánovacích procesech a použitých prostředcích zákazníka.

Nasazení systému pro optimalizaci rozvozu je převážně procesní změnou, úspěch implementace proto také závisí na organizační a personální podpoře klíčových pracovníků zákazníka.

Při samotném výběru systému je důležité zjistit možnosti dalšího rozšiřování systému, ověřit schopnost dodavatele, rozšířit pomocí stávajících modulů nebo díky modulům vytvořeným na míru, řešení o další návazné oblasti jako jsou např. správa vozového parku, ekonomika vozového parku, mzdy a výkonnost řidičů, vratné obaly, saldo dopravy, aj.

Milan Freund

Autor článku je manažerem ve společnosti DIGITECH ČR, spol. s r.o.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.