- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Fleet controllingu nahrává realita na silnicích
Poslední měsíce nadělaly nejednu vrásku lidem v silniční dopravě. Snížení spotřebitelské poptávky, a tudíž méně přepravních výkonů zamíchalo kartami jak rychle vzrůstajícím dopravním firmám, tak i nedostatkovým řidičům, kteří částečně drželi své zaměstnavatele personálně i finančně v šachu. Karta se ale obrátila, a proto si klademe otázku: jaké jsou vyhlídky na nejbližší období z pohledu implementace komplexních logistických informačních systémů?


Scénáře vývoje
Současná situace je nelichotivá. Zpomalené, nebo úplně zastavené bankovní půjčky či provozní úvěry zkomplikovaly situaci všem subjektům na trhu, a pokud banky nevyjdou vstříc a nezačnou slevovat ze svých nároků, situace se nezlepší. V naší mezinárodní skupině jsme proto ve spolupráci s výzkumnými a poradenskými společnostmi provedli výzkum, který dává odpovědi na možné směry rozvoje trhu IT v logistice.
Konzervativní scénář, který je podle nás méně pravděpodobný, mluví o krizovém období až tří let. Z tohoto pohledu by se situace měla začít zlepšovat pozvolna až v roce 2011, a to jak uvolněním bankovního sevření úvěrů, tak i dokončením konsolidace napříč odvětvími.
Optimistický scénář, ke kterému se přikláníme i v naší skupině, mluví o uvolnění hlavních bankovních restrikcí a zlepšení spotřebitelské nálady v průběhu roku 2010. To by znamenalo náběh silné spotřebitelské poptávky a rovněž objemu přeprav již ve zmíněném roce. Nutno však poznamenat, že spotřebitelská poptávka, která je hybnou silou průmyslu, potažmo logistiky, neporoste najednou, ale jenom spolu s růstem zaměstnanosti. Právě vyrovnávání nezaměstnanosti na „předkrizovou“ úroveň bude hlavním znakem zlepšování situace, která ale bude pokračovat ještě jeden až dva roky od skončení hlavní fáze krize. Co tyto možnosti znamenají pro vývoj investic do IT v logistice?
Odsun, nebo nárůst investic?
IT projekty v logistice mají svůj jasný účel, a proto jsou veškeré výdaje na tuto oblast pod drobnohledem majitelů. Jenomže zejména z důvodu rychlého nárůstu konkurenčního boje právě v současnosti rychle roste i potřeba konkurenčního odlišení se. Zakázek je obecně méně, kamiony stojí, často se i vracejí leasingovým společnostem, dopravci si už nemohou vybírat trasy a zákazníky, malé firmy jezdí často i za nákladové ceny… ve výčtu negativních dopadů by se dalo ještě dlouho pokračovat.
Současná situace a také budoucí rozvoj dopravních společností jsou podmíněny využíváním dostupných inteligentních technologií. Kdo je právě v této době nenasazuje, je odsouzen k pokulhávání za davem a ztratí konkurenční výhodu. Právě komplexní řešení pro fleet controlling udělá pro firmy to, co je pro přežití nevyhnutelné: zvládne více přeprav a zakázek se stávajícím vozovým parkem a řidiči, a to ještě za nižší náklady.
Navíc je tu ještě jeden nezanedbatelný faktor mluvící za okamžité investice do logistických IT systémů: zejména na Slovensku, ale i v České republice kralovala v mnoha firmách nízká loajalita řidičů – hrozba odchodu – a omezovala nasazení kontrolních mechanismů, hlavně pro jejich striktní dohledový charakter a obecnou neochotu řidičů přijímat nové věci. Dopravní společnosti takto museli ustupovat z požadavků, které na ně kladla sama situace na trzích – tedy sledovat své mzdové a provozní náklady flotily, ulehčit administrativní agendu, zajišťovat oboustrannou komunikaci dispečerské centrály s řidiči, vyhovět legislativním požadavkům na digitální tachografy, sledování pracovní doby atd. Jestli dopravní společnosti nenasadí pokročilé informační technologie pro fleet controlling okamžitě, ještě během krizového období, pak se opětovně dostanou pod tlak nedostatkových řidičů, kteří si budou znovu diktovat podmínky.
Co očekávat od IT?
Firmy s řádově desítkami kamionů se nemohou spokojit s řešením, které je „krabicové“, tedy bez pochopení vlastních procesů firmy. Jenže procesně jsou firmy v současnosti tak složité a provázané se zákazníky a dalšími systémy, že nelze opomenout potřebu úprav „na míru“ pro konkrétního dopravce. Tyto projektové náklady však vyváží kvality systému, který dělá přesně to, co firma – a tak se nemusí „ohýbat“ pracovník a jeho zaběhnuté postupy, ale pod jeho ruce se vloží systém, který pracovník předem neodsuzuje a se kterým si rozumí.
Hlavní provozní benefity, které jsme sesbírali dotazováním stovek různě velikých dopravních firem, vytvářejí zajímavou paletu potřeb, které musí progresivní fleet controlling řešení splňovat:
- Široké a nastavitelné parametry optimalizace (trasy, nákladu, zastávek, mýta, pracovního času), které umožňují zvýšit vytížení vozového parku i řidičů v mezinárodní přepravě s pomocí realistického a přesného plánování.
- Řízení a silná kontrola procesů (i v propojení se zákaznickými nebo vnitropodnikovými systémy) – oceňují ji zejména střední a velké společnosti, které v organickém růstu nemohly věnovat pozornost logistickým procesům a důsledné kontrole nákladů v dopravě.
- Střední a velké dopravní společnosti požadují samostatně fungující, ale integrovatelný nástroj – má jim pomáhat k řízení a optimalizaci finančně náročných zdrojů a komplikovaných procesů.
- Dalším požadavkem je práce s daty v reálném čase – zároveň však dopravní firmy požadují profesionální ex-post finanční a manažerské analýzy.
- Majitelé, manažeři a dispečeři požadují absolutní přehled o všech dostupných parametrech provozu, majetku i personálu.
- Navigace je požadovaným standardem, a to včetně omezení pro nákladní dopravu.
Malé versus velké flotily
Různě velké společnosti mají samozřejmě odlišné nároky na IT řešení. U systémů pro fleet controlling nemluvíme o společnostech s řádově několika vozy, ale o vozových parcích s desítkami až stovkami nákladních vozů, hlavně v mezinárodní přepravě. To je oblast, která sice vyžaduje vysoké investice, ale ty umožní ještě vyšší úspory. Typický přepočet ROI mluví o osmi až čtrnácti měsících návratnosti investic – významný rozdíl je možné dosáhnout plným začleněním řízení procesů a dohledu nad vícero částmi logistického procesu.Malé společnosti (do dvaceti nákladních vozů) nejčastěji využívají levné komunikační technologie, které sledují jenom pohyb a maximálně několik málo provozních parametrů. Dokáží sice vyexportovat data do knihy jízd, ale tam většinou končí veškeré jejich analytické i kontrolní možnosti. Sledování a hodnocení se děje ex post, tudíž s minimální možností okamžitě reagovat na aktuální situaci. Je to i tím, že tato řešení jsou vhodná do firemních osobních automobilů, ale nikoliv pro nákladní vozidla v mezinárodním provozu. Tyto společnosti nebudou v současnosti investovat do IT systémů a s velkou pravděpodobností podlehnou konsolidačním trendům v odvětví.
Společnosti střední velikosti (dvacet až padesát nákladních vozů) podle výsledků studie naší skupiny dávají přednost už sofistikovanějšímu řešení, které jim umožňuje plánovat vhodné trasy a také vytížení vozidel a lidí. Střední společnosti zaujmou prozíravý postoj: půjdou cestou systematického a postupného navyšování investicí do IT infrastruktury.
Velké společnosti „slepují“ své informační systémy od různých dodavatelů do jednoho celku, který je však náročné udržet v bezproblémovém chodu, zejména kvůli různorodosti prostředí a formátům dat. Z výsledků studie vyplynul trend konsolidace a unifikace informačních systémů, takže v budoucnu se prosadí jenom dodavatelé IT, kteří mají zvládnuté všechny základní procesní i funkční oblasti dopravy:
- správa zákazníků i zakázek,
- vytěžování, plánování, distribuce a optimalizace,
- hodnocení sekundárních parametrů (mýto; rychlostní, váhové, výškové a jiné omezující parametry silniční sítě),
- komunikace ústředí se zákazníkem i vykonavatelem (řidičem) a real-time poskytování informací,
- splnění legislativních požadavků (AETR, rychlostní předpisy, daňové a mzdové předpisy, výkaznictví),
- varovný systém (alarmy) o nepředvídaných stavech přepravy pro možnost okamžité reakce,
- analýzy a reporty.
Pro lepší přehled o možnostech jednotlivých generací IT systémů pro dopravní firmy připravila naše skupina jednoduché porovnání (viz obrázek).

Vývojové etapy systémů pro řízení vozového parku
Jak dále?
Odlišení se od konkurence vyšší úrovní služeb je mantra, kterou nezměnilo ani krizové období. Právě pro dosažení vyšší produktivity, kvality, spolehlivosti a zákaznické spokojenosti v doposud ne tolik chráněných oblastech je nevyhnutné zachovat nebo zvýšit investice do IT. Velké dopravní firmy se tohoto faktu stále drží, a právě ony budou těžit z recese ekonomiky získáním větších tržních podílů, které je klíčové pro nadcházející období.
Závěrem
Ve spolupráci s výzkumnými a poradenskými společnostmi pro oblast IT a logistiky se naše skupina dopracovala k závěrům, které jsou mnohdy pozitivní a optimistické. Statistická odchylka výzkumu a veliká nejistota až bezprecedentnost současné situace v celosvětovém měřítku mohou mít zásadní vliv na další vývoj. Zjištěné poznatky však považujeme za cenný příspěvek k orientaci v současném, vysoce volatilním trhu IT logistických systémů.
Autor je členem vývojového týmu yTrack společnosti YMS Group.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |