facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Digitalizace logistiky , Logistika, řízení skladů, WMS

Inspirace pro české podniky

Britští výrobci posilují odolnost dodavatelských řetězců pomocí digitálních technologií

David Zeman


Není pochyb, že události posledních tří let zřejmě nejvíce ovlivnily oblast dodavatelských řetězců. Ať již se jednalo o nedostatek pracovní síly, pandemii, chybějící komponenty nebo válečný konflikt na Ukrajině, toto vše se pravidelně promítalo do výpadků dodávek, prodlužování dodacích termínů a nárůstu cen produktů a služeb. Společnost Infor realizovala ve spolupráci se agenturou Make UK průzkum mezi britským výrobci s cílem zjistit, jakými změnami procházejí jejich výrobní dodavatelské řetězce, aby získaly odolnost proti nepředvídatelným událostem v budoucnosti.


Jedním ze zjištění v rámci dotazování bylo, že obecnou motivací k zajištění odolnějších řetězců pomocí specifických ERP a SCM nástrojů je permanentní nejistota na trhu. 71 % výrobních podniků uvedlo, že hlavní výzvou je pro ně růst cen surovin, zatímco pro 69 % jsou to především vyšší náklady na dopravu a pro 68 % vyšší náklady na energie. Čtyři pětiny výrobců pak vidí nestabilitu svých dodavatelských řetězců jako významné strategické riziko, které je bude ovlivňovat v příštích dvou letech.

Posílení kontroly nad dodavatelskými řetězci

Britští výrobci jsou součástí globálních dodavatelských řetězců – importují materiál a komponenty, které dále zpracovávají, přidávají hodnotu a poté vyvážejí do dalších zemí. Více než 50 % jejich dodavatelů pochází z Velké Británie a největší zahraniční část (27 %) z Evropské unie, kde byly obchodní vztahy navíc negativně ovlivňovány post-brexitovou situací. Proto v posledním období dochází v prostředí britských dodavatelských řetězců k zásadním změnám s cílem zefektivnit dodavatelské procesy pomocí digitálních technologií.

Klíčová zjištění průzkumu:

  • 80 % dotázaných výrobců uvedlo, že pro jejich podnikání je životně důležitý zejména monitoring dodavatelského řetězce.
  • Čtvrtina dotázaných ale svůj řetězec nemonitoruje a úroveň využívání digitálních technologií zůstává nízká.
  • 47 % podniků zvýšilo v poslední době investice do posílení odolnosti svého dodavatelského řetězce s využitím digitalizace.
  • V posledním roce 81 % výrobců diverzifikovalo či naopak konsolidovalo své dodavatelské řetězce zvyšováním či snižováním počtu svých dodavatelů.
  • 40 % výrobních podniků přivedlo formou reshoringu své dodavatele zpět do Velké Británie.

Digitální technologie

22 % výrobních společností v rámci průzkumu přiznalo, že jim chybí aktuální data týkající se změn v dodavatelských řetězcích, které tím pádem vůbec nevidí. Mnoho výrobců netuší, jakým způsobem probíhá sběr dat, jak jsou využívána a jak jsou sdílena s ostatními články v řetězci – a to jak datové toky směrem k dodavatelům, tak ve směru od nich k výrobcům.

Teprve masivní výpadky v dodávkách přiměly řadu výrobních společností ke kompletnímu přehodnocení strategie a nasazení technologií, jako jsou zejména dashboardy a analytické nástroje, které jim umožňují zefektivnit tuto oblast podnikového provozu. S cílem zlepšit vizibilitu v oblasti dodávek tak přikročilo k centralizovanému sledování a analýzám s využitím digitálních nástrojů 46 % podniků.

Na druhou stranu je vidět malý posun v adopci nejmodernějších technologií a platforem typu senzorů poskytujících data v reálném čase, které v Británii využívá jen 14 % výrobců.

Jen minimum společností pak využívá technologie typu umělé inteligence či strojového učení (8 %), robotiky či automatizace (7 %) a rozšířené reality (4 %). Mnoho podniků také nevyužívá žádné technologie ke sledování aktuální situace v řetězci či nemonitoruje svůj řetězec vůbec.

Inspirace pro české podniky?

Průzkum prokázal, že z reality nepředvídatelných událostí v dodavatelských řetězcích sice dnes nelze uniknout, ale moderní technologie dokážou dramaticky eliminovat ty nejhorší následky. I když téměř polovina dotázaných britských výrobců využívá analytických funkčností ke zvýšení transparentnosti dodavatelského řetězce, je to jen začátek. Skutečná hodnota přichází s nástroji umělé inteligence a strojového učení. Teprve ty dokážou predikovat události, nabídnout nejlepší alternativy a automatizovat reakci, což poskytuje výrobcům zásadní konkurenční výhodu.

Informace z britského trhu může také sloužit jako inspirace pro ty české výrobní podniky, které dříve či později stanou před osudovým rozhodnutím o digitální transformaci a budou chtít znát adekvátní technologie. Řada z nich stále využívá zastaralé procesy manuálního zadávání dat, často různými lidmi, které vedou k chybám a následně i k horší kvalitě dat a nižší spolehlivosti dodávek. Digitální nástroje typu monitoringu, automatizace či umělé inteligence již dnes přináší zvyšování výrobní efektivity a překonání aktuálních i budoucích výzev v oblasti (nejen) dodavatelských řetězců.

David Zeman David Zeman
Autor článku je obchodním ředitelem společnosti Infor Eastern Europe.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.