facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
Digitalizace logistiky , Logistika

Automatizace procesů a digitalizace administrativy jsou dalším vývojovým krokem logistiky

Jan Kodada


Permanentní tlak na transparent­nost, efektivitu a zvyšování rych­losti operací vede logistické společ­nosti k hledání cest k optima­li­za­ci procesů, využití automati­zo­va­ných systémů a digita­li­za­ci komuni­ka­ce uvnitř firmy i směrem k zákazníkům. Tento proces, který v posledních dvou letech akcelerovala globální protipandemická opatření, je možné považovat za dlouhodobý trend, který logistický obor přivádí do nového kvalitativního stupně vývoje.


Automatizace jako podpora využití potenciálu zkušeného personálu

Podstatou implementace automatizovaných systémů nebo umělé inteligence je v první řadě motivována úsilím po zrychlení procesů a minimalizaci možných chyb, kterých se člověk přirozeně může dopustit. Zároveň ale využití automatizace umožňuje lépe alokovat potenciál zkušených pracovníků, kteří jsou schopni reagovat na jemné odchylky v detailech, které současné matematické modely a algoritmy nejsou schopné rozlišit. Pracovníkům navíc odpadá mechanická a rutinní část činností, které neefektivně zabírají čas, který je možné využít k sofistikovaným činnostem. Příkladem může být TMS, informační systém pro plánování a řízení rozvozu zásilek (TiS) využívaný v současnosti na našich pobočkách v České republice i dalších zemích střední a západní Evropy. Mezi nejdů­le­ži­těj­ší výhody nasazeného systému patří jednoduché a intuitivní ovládání, automatická kontrola parametrů v oblasti bezpečnostních předpisů a efektivity, indikace stavu doručení jednotlivých zásilek, kvalitní grafické znázornění plánovaných tras doručení nebo automatické plánování alternativních termínů doručení. Systém využívá pokročilý algoritmus pro optimalizaci jednotlivých „jízd“. To umožňuje ideální využití kapacity konkrétních nákladních vozidel z hlediska jejich počtu, tonáže, plochy nebo objemu. Algoritmus může také zohlednit požadavky na vybavení nákladních vozidel, jako je hydraulické čelo nebo maximální limity ADR.

Konec oběhu papíru v interní i externí komunikaci

Komunikace jako přenos informací je v podstatě nikdy nekončící proces, který má zajistit efektivní a přesný přenos dat mezi jednotlivými články realizačního procesu. V případě logistiky je přirozeně naprosto zásadní, aby informace o zásilkách, jejich pohybu, povaze, ale také data o průběhu objednávek, stavu skladu nebo fakturační procesy byly v první řadě přesné a zároveň dostupné v co nejširší a nejaktuálnější možné míře. S digitalizací dokumentů, včetně potvrzení o doručení zásilek, které jsme s plnou účinností zavedli v loňském roce, je možnost sdílení informací mnohonásobně vyšší, než v éře faxových či telefonických objednávek, a dokonce i ve srovnání s e-mailovou komunikací, která v některých procesech ještě nějakou dobu patrně bude přetrvávat.

Máme vynikající zkušenosti se zprovozněním zákaznického portálu myGW. Z pohledu logistické společnosti jde zejména o unifikaci komunikačního kanálu mezi námi jako dodavateli služeb a našimi zákazníky. Praxe navíc potvrdila, že takové řešení vítají i samotní zákazníci. V novém komunikačním systému, mají totiž klienti skutečně veškeré informace, dokumenty, komunikaci i historii našeho obchodního vztahu na jednom místě a mají k němu přístup 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, třeba i ze svého mobilního telefonu. Ve spojení s využitím digitalizovaných dokumentů jsou navíc data v systému i archivech aktualizována téměř v reálném čase, součástí portálu je i sledování zásilek a odhad jejich předpokládaného času doručení (ETA) včetně automatizované aktualizace v závislosti na momentální dopravní situaci. Nezbytnou podmínkou úspěchu podobných komunikačních systémů u klientů je skutečně jednoduché, intuitivní ovládání a okamžitá zákaznická podpora v případě, že zákazníci potřebují konzultací po telefonu.

ČR jako laboratoř automatizovaných řešení

Přestože zázemí v zahraničních společnostech je určitě výhodou pro rychlost i rozsah implementace automatizace nebo robotizace, české prostředí je na srovnatelné úrovni v implementaci nových, často i revolučních řešení skladových, přepravních i komunikačních procesů v logistickém oboru. Česká republika má výhodnou geografickou polohu, pracovně-kulturní prostředí blízké západní Evropě a logistické struktury jsou u nás stabilizovány a integrovány s pobočkovými sítěmi v okolních zemích. Nová řešení tak nezřídka bývají pilotně nasazena právě u nás a po fázi odladění v reálném provozu jsou implementována na široké, často i globální úrovni. Součástí takového strategického procesu jsme byli i my v případě testování a následné implementace výše zmiňovaného modulu TMS nebo zákaznického portálu myGW. Vybrané české pobočky Gebrüder Weiss byly ve skupině prvních zemí na světě, kde bylo toto řešení poprvé testováno, odladěno a nasazeno do plného provozu.

Jan Kodada Jan Kodada
Autor článku je ředitelem obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.