- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Adresované sklady aneb Víte, kde co máte?



Adresovaný sklad může být tedy aktuální otázka u třech tipů firem:
1. Sklady nemáme, ale uvažujeme o nich, nebo je právě budujeme
Firma, která v této fázi řeší, že jim stačí pouze skladová evidence, protože má skladníka, který tomu rozumí a je za to placený, může tvrdě narazit. Co se stane, pokud skladník onemocní nebo odejde? Je zapotřebí brigádník? Zastupitelnost, mzdové náklady, zaškolení nováčka, nebo brigádníka je často velice složité. Adresované sklady tyto záležitosti maximálně zjednodušují.
2. Sklady máme a vše stíháme.
Pak jsou na místě další otázky. Stíháte opravdu vždy? I v sezóně nebo denní špičce? Pokud ano, jak dlouho tento stav přetrvá? Bude to tak i v případě, že porostete? Pokud ne, jak rychle budete schopni zareagovat a nastavit změny? Zkušenosti ukazují, že v případě výpadku skladníků není žádná firma schopna fungovat bez velkých obtíží. Dochází pak k potřebě zaměstnat brigádníky. Ti ale mnohdy, ač v dobré víře, udělají víc škody než užitku a jejich zaškolení trvá týdny až měsíce. Nemyslíte, že je lepší připravit se na takovou situaci již nyní a to bez velkých finančních investic?
3. Sklady máme a již nestíháme.
Tohle je situace, kdy firmy již přirozeně poptávají adresované sklady, protože skladníci dělají příliš často chyby při vychystávání zboží, nebo se tvoří fronty na prodejně a skladníci nestíhají zboží vydávat. Výsledkem jsou nespokojení zákazníci a napjatá atmosféra na pracovišti, čemuž lze zavedením adresovaného skladu předejít.
Rozdíl mezi skladovou evidencí a řízeným skladem
Skladová evidence EVIDUJE, co skladem je a co není, ale neurčuje přesné umístění (lokaci) ve skladu. Oproti tomu adresovaný sklad ŘÍDÍ práci s evidovaným zbožím na skladě a jeho umístění (lokaci). V adresovaném skladu se tedy za jakýchkoliv okolností najde osoba schopna do skladu zajít a řešit základní chod skladu tzn. příjem a výdej zboží. Práce ve skladu je usnadněná díky softwaru pro řízení skladu, čárových kódů a skenerů, popřípadě mobilních telefonů.
Příkladem z praxe může být firma z cyklistického odvětví, která využívá ve velké míře práci brigádníků, protože jde o sezónní zboží a je zde velký výkyv poptávky. Firma skladuje a dodává cyklistické komponenty, například komponenty z hliníku a karbonu, které lze snadno zaměnit. Taková záměna znamená velký cenový rozdíl jak pro zákazníka, tak pro cyklistický obchod. Aby k záměně nedocházelo, kladla firma nároky na skladníky, kteří jsou „zbožíznalci“. Brigádníci, jejichž zaškolení trvalo týdny až měsíce, z počátku zkušené skladníky spíše zdržovali. Museli vše pečlivě kontrolovat, aby zákazník nedostal jiné zboží, než si objednal. Náklady spojené s výměnou zboží nejsou zanedbatelné a není nic horšího než nespokojený zákazník, který svůj příští nákup může uskutečnit v jiném obchodě.
Zavedením adresovaného skladu se práce skladníků zjednodušila a zrychlila. Nejsou pod takovým časovým tlakem, zboží najdou daleko rychleji a dokáží rychleji vyřídit celou objednávku. Firma nepotřebuje tolik brigádníků a má stabilní tým, který dokáže adekvátně ohodnotit. Také ubyli nespokojení zákazníci.
Jak funguje adresovaný sklad
Celá krása spočívá v rozčlenění skladu na jednotlivé sektory, které jsou označené čárovým kódem a zavedeny v systému. Zboží, které se do těchto sektorů ukládá je také opatřeno čárovým kódem a tak je minimalizovaná chybovost při vychystávání objednávek.
Výdej pak v takovém skladě probíhá tak, že skladníkovi jsou ve skeneru v určitém časovém intervalu aktualizovány objednávky, které vychystává. Po otevření objednávky je naváděn na konkrétní lokaci k vychystání první položky. Ověření, že se skladník nachází u správné lokace potvrdí načtením čárového kódu lokace. Dále je skladník skenerem informován jaké zboží a v jakém počtu má vychystat do objednávky. V lokaci může být několik podobných produktů v podobných krabičkách a skladník opět snímá čárové kódy produktů, dokud nenačte ten správný, který si uloží do košíku. Tímto je minimalizovaná možnost záměny produktu. Čárový kód je jedinečný identifikátor. Po ukončení vychystávání může vytisknout příslušné doklady k objednávce přímo ze skeneru.
Výhodu je také možnost využití tohoto systému v showroomu nebo přímo se zákazníkem na skladě, kdy se zákazníkem skladník chodí po skladě, zákazník ukazuje zboží, které chce a skladník snímá zboží a takto tvoří objednávku.
Mýty a jak je to ve skutečnosti
Mýty kolem adresovaných skladů, že jsou drahé, jen pro velké firmy, náročnosti implementace a změně ERP se nám v dnešní době cloudu, chytrých telefonů a celkovému posunu v oblasti IT daří úspěšně bořit.
Často se setkáváme s názorem „No jo, ale tohle je určitě drahé řešení a my jsme malá firma“. Každá firma byla kdysi malá (Microsoft a dnes velké e-shopy také začínaly v garáži). Adresovaný sklad je určen pro sklady od jednoho skladníka právě proto, aby byl zastupitelný.
Software pro adresovaný sklad lze většinou napojit na různé ERP systémy a tak není ani potřeba zásadně měnit zaběhnuté pracovní postupy firmy. Díky přístupu do systému přes webový prohlížeč, podobně jako do internet bankingu, odpadá i takový strašák, jako je implementace, protože prakticky žádná není.
Cenu adresovaného skladu hodně prodražovala potřeba zasíťování skladu WiFi, protože skenery jinak pracovat neuměly. Dnes tomu tak již není a k provozu stačí SIM karta s datovým tarifem a odpovídající skener nebo chytrý telefon a tak je náklad na zasíťování skladu nulový.
Cena samotného software se v dnešní době cloudových služeb pohybuje v řádech stokorun měsíčně na uživatele.
Adresovaný sklad je opravdu pro každou firmu bez velkých vstupních investic. Jde především o zefektivnění cesty od objednávky zákazníků k jejímu dodání do zákazníkových rukou. Rychlost vyřízení objednávky je přímo úměrná rychlosti fakturace a době, kdy vám zákazníkovy peníze přistanou na účtu. Čím kratší tato doba je, tím více a rychleji vaše firma roste.
Bonusem adresovaného skladu může být možnost mobilního prodeje. Obchodní zástupci či management jsou schopni prodávat a tvořit objednávky přímo ve svých zařízeních a v optimálním případě je zákazníkova objednávka expedována ještě dříve, než si stihnete u zákazníka dopít kávu a popovídat si o jeho handicapu na golfu.
![]() |
Ing. Marek Šlachta Autor článku, Ing. Marek Šlachta, je obchodním ředitelem společnosti E LINKX a.s. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |