- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Odpovědnost za vadné výrobky se bude týkat i softwaru a umělé inteligence
Evropská unie schválila nová pravidla odpovědnosti za vadné výrobky. Nová směrnice EU rozšiřuje odpovědnost výrobců na vadný software včetně umělé inteligence a posiluje postavení spotřebitele. Nová směrnice nahrazuje téměř čtyřicet let platnou právní úpravu a zohledňuje změny, k nimž v důsledku rozvoje technologií a digitalizace došlo.


Podle směrnice je výrobek vadný, pokud neposkytuje takovou bezpečnost, jakou je člověk oprávněn očekávat, nebo jakou vyžadují právní předpisy. Při posouzení bezpečnosti budou soudy posuzovat nejen vlastnosti a předvídatelné využití výrobku, ale i relevantnost reklamy, marketingové propagace a technické dokumentace.
Směrnice řeší nároky fyzických, nikoli právnických osob a vedle náhrady majetkových škod nevylučuje i náhradu škod nemajetkových, pokud to umožní právo daného členského státu – bude tedy klíčové sledovat lokální implementaci nové směrnice, na kterou mají členské státy EU ještě dva roky.
Zásadní novinkou je, že směrnice výslovně zmiňuje software a z definice zahrnuje i systémy umělé inteligence. Nevztahuje se ale na open-source software s otevřeným zdrojovým kódem, poskytovaný mimo rámec podnikatelské činnosti. Zahrnuje však například software, za jehož využívání jsou poskytovány osobní údaje. Pro uplatnění směrnice přitom není důležité, zda jde o software samostatný nebo integrovaný v jiném výrobku, ani to, zda je poskytován v rámci cloudových či on-premise řešení. Spotřebitelé budou mít nárok na náhradu škody například tehdy, dojde-li vinou vadného výrobku k poškození nebo ztrátě uložených dat.
Postavení spotřebitele v soudních sporech posiluje ustanovení, podle kterého je žalovaný povinen zpřístupnit na žádost žalobce relevantní důkazy, a to snadno přístupným a srozumitelným způsobem. Pokud tak neučiní, soud z toho může usuzovat na vadnost výrobku nebo na příčinnou souvislost mezi vadou výrobku a způsobenou škodou. Důkazní břemeno se tak pro žalobce významně zjednodušuje.
Odpovědnost za vadu výrobku nese primárně výrobce, směrnice však zavádí kaskádový mechanismus přenesení odpovědnosti na další subjekty v dodavatelském řetězci, jako jsou dovozci nebo distributoři. Například nelze-li výrobce ani dovozce identifikovat, odpovědnost může nést distributor výrobku v rámci Evropské unie, pokud o to spotřebitel požádá a distributor neidentifikuje výrobce či dovozce v EU.
Směrnice o odpovědnosti za vadné výrobky byla v Úředním věstníku EU publikována 18. 11. 2024 s tím, že v platnost vstupuje dvacátým dnem po zveřejnění a členské státy mají dva roky na to, aby ji implementovaly v národních legislativách.
![]() |
Štěpánka Havlíková Autorka je seniorní advokátka pražské kanceláře Dentons. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |