facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
IT SYSTEMS 7-8/2020 , IT právo , GIS - geografické informační systémy

Jednotná evropská legislativa pro drony

Co znamená pro české hobby a profi piloty?

Alex Novotný


DronProNová jednotná pravidla pro státy EU vypracovala Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA (European Union Aviation Safety Agency) už loni a dala je k dispozici členským státům k zapracování do jejich legislativ, aby mohla vstoupit v platnost 1. července 2020 (nakonec vstoupí v platnost až k 31. 12. 2020 – půlroční zpoždění je dáno koronavirovou krizí). I když na novou úpravu hledí dronaři s obavami, přináší jednu zásadní výhodu – s dronem budete moci cestovat a nakládat stejně napříč všemi státy Evropské unie na základě jedné registrace (i když to neplatí pro všechny třídy strojů). Navíc všichni budeme vědět, na čem jsme, a nemusíte už při každém překročení hranice studovat odlišné právní úpravy.


Zapamatujte si
Přehled všech relevantních dokumentů najdete na stránkách Úřadu pro civilní letectví (ÚCL).

3 hlavní cíle nové legislativy pro provoz dronů

  • Sjednocení a zpřehlednění pravidel ve všech zemích EU.
  • Zjednodušení pohybu dronů a souvisejícího zboží pro prodejce a dodavatele a s tím související rozvoj celého odvětví a vznik nových pracovních míst.
  • Bezpečnost leteckého provozu, lidí, jejich soukromí a životního prostředí.

Změny oproti české úpravě: Doplňku X

Doplněk X, na jehož dodržování dohlíží český ÚCL, se zdá českým dronařům jako rozumný a obávají se, co přinese sjednocená evropská legislativa. A ta přináší oproti Doplňku X zásadní změnu – hobby piloti nebudou vyňati z povinností, které dosud platily jen pro profi a komerční dronaře. Příležitostní dronaři a nadšenci, kteří se dosud nemuseli nijak registrovat, i když samozřejmě museli dodržovat pravidla létání, budou muset nově sebe i svůj dron nad 250 g (do 250 g hovoří zákon o hračkách) zaregistrovat a udělat si na něj „řidičák“ (projít úspěšně testem pravidel).

Jak takový test pro dronaře bude vypadat?

Na webu DronPro.cz si můžete vyzkoušet britský test pro dronaře, kteří chtějí létat s dronem s hmotností nad 250 g na území Spojeného království. Je přeložen do češtiny. Musíte správně zodpovědět 16/20 otázek. Test určitě zvládne každý, kdo se alespoň otřel o česká pravidla létání, a je relevantní i vzhledem k tomu, co je obsaženo v jednotné legislativě EU. Český test by měl mít ovšem dvojnásobek, tedy 40 otázek, a pokrývat témata, jako jsou letecká bezpečnost, omezení vzdušného prostoru, předpisy o letectví, lidská výkonnost, provozní postupy, znalosti bezpilotních systémů, ochrana osobních údajů a soukromí, pojištění nebo ochrana před protiprávními činy. On-line osvědčení by mělo platit 5 let.

Zatímco Doplněk X rozlišoval piloty na hobby a profi a drony dělil do několika hmotnostních tříd, evropská legislativa vytváří 3 vzájemně se prolínající kategorie, subkategorie a 5 tříd. Zvýrazněny jsou nové třídy a kategorie, které se budou nově týkat dosavadních hobby pilotů.

Kategorie Open (skládá se z tří podkategorií – A1, A2, A3)

• stroje do 25 kilogramů • bez předběžného povolení • omezení pro letiště a zakázané zóny • omezení na kamery, které nejsou hračkami, kvůli soukromíomezení maximální rychlosti na 19 m/s (dopadová energie), výrobci pravděpodobně zabudují do automatických režimů • maximální dosažitelná výška 120 m • 15 m nad překážkou • napětí nepřesahuje 24 V • létání na dohled (případně dále s licencovaným pozorovatelem) • minimální věk 16 let nebo v doprovodu registrovaného pilota

Doplněk X Jednotná EU legislativa
Podkategorie A1 – smí létat nad lidmi, ale ne nad shromážděním lidí, v režimu Follow me se může dron vzdálit maximálně 50 m od pilota.
Hobby
  • bez registrace
  • bez štítku
  • bez předběžného povolení
  • na dohled
  • omezení pro letiště a zakázané zóny
Třída C0 – stroje do 250 g
  • operátor si musí přečíst návod k použití
  • platí stejná omezení kamery jako na vyšší kategorie
  • bez věkového omezení – jde o „hračky“ označené do 14 let věku

POZOR: DJI Mavic Mini s 249 gramy bude muset jeho evropský majitel zaregistrovat, protože má kameru – tedy čidlo schopné zachycovat osobní údaje, aniž by spadalo mezi hračky.

Třída C1 – stroje s hmotností 250 až 900 gramů (např. Mavic Air)
  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým on-line testem (40 otázek)
  • maximální hladina hluku nesmí překročit 85 dB
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci
Podkategorie A2 – Pilot se musí nacházet nejméně 30 m od shromáždění lidí, 150 m od obydlených prostor
Drony nad 0,91 kg
  • štítek
Třída C2 – stroje od 0,9 kg do 4 kg (např. Phantom)
  • s registrací (kterou lze identifikovat na dálku vysíláním)
  • se štítkem
  • on-line školení zakončené jednoduchým on-line testem (30 otázek)
  • nesmí létat nad lidmi, pokud majitel kromě on-line školení a testu neprodělá ještě náročnější zkoušky na ÚCL (30 otázek na další témata, jako jsou meteorologie, provedení letu bezpilotních systémů, provozní a technická opatření ke zmírnění nebezpečí na zemi)
  • napětí nepřesahuje 48 V
  • vybaven světly k pilotování a dobré viditelnosti v noci
Podkategorie A3 – létat jen daleko od lidí i zástavby, nejlépe na vyhrazených plochách modelářských letišť, 150 m od obydlených míst
Profi/komerční/letecké práce
  • Drony nad 25 kg
Třída C3 – 4 až 25 kg (včetně modelů letadel a amatérských konstrukcí do velikosti 3 m)
  • světla
Třída C4 – 4 až 25 kg (bez omezení rozměrů)
  • světla
  • plně manuální ovládání
Kategorie Specific
  • pojištění
  • provozní příručka přizpůsobená druhu provozu
  • scénáře provozu
  • analýza rizik a rizikové postupy pro zamýšlený provoz…
  • štítek
  • testy na ÚCL vč. praktické zkoušky
  • od 16 let věku
  • povolení od členského státu, pokud chcete létat jinde než v ČR
Ať už máte malý dron do 250 g nebo větší, ale provádíte s ním komerční činnost, platí pro vás kategorie Specific.
Kategorie Certified
  • drony s vysokou mírou rizika
  • otevřená kategorie pro různá nasazení dronů do provozu v budoucnu, např. pro doručování zboží nebo dopravu osob
  • blíží se požadavkům na provozovatele a piloty malých nebo ultralehkých letadel

Jak se bude o povolení žádat? Mluvčí Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma uvedl, že registrace strojů se bude provádět on-line a patřičné rozhraní by mělo být připravené do poloviny roku 2020.

Novým rokem 2021 nejistota okolo sjednocené droní legislativy nekončí

Začne totiž přechodné období, které skončí až o rok později dovršením implementace do národních legislativ členských států EU. Je možné, že si Česká republika legislativu ještě mírně upraví podle svého – státy mohou například upravit nařízení týkající se věku pilotů. Do konce roku 2023 pak musejí získat od ÚCL autorizaci kluby leteckých modelářů.

Shrnutí: 5 hlavních bodů nové legislativy

  1. Pokud provozujete dron, budete se muset zdarma zaregistrovat on-line do nového registru ÚCL, z kterého vám obratem přijde jedinečné identifikační číslo, kterým označíte všechny drony ze své letky (číslo tedy označuje vás, nikoliv konkrétní dron).
  2. Povinná registrace se dotkne všech, kteří provozují dron s hmotností nad 250 g, dron s kamerou, který není hračkou, dron, který má vyšší dopadovou energii než 80 joulů, a samozřejmě drony ve specifické nebo certifikované kategorii.
  3. Zavádějí se 3 základní kategorie provozu dronů s různou úrovní regulace:
    • Nejnižší, otevřená kategorie provozu dovolí létat s dronem i bez předchozího povolení úřadu, ovšem při dodržení obvyklých pravidel létání (vizuální kontakt, do 120 metrů nad terénem, v bezpečné vzdálenosti od osob, budov…) a po absolvování on-line testu pilotem.
    • Střední, specifická kategorie provozu se týká dronařů, kteří překročují některý z limitů otevřené kategorie. Budete potřebovat zpracovat tzv. SORA – analýzu celkových rizik letu dronu a nechat ji posoudit a schválit ze strany ÚCL. (Případně bude možné podat deklaraci o shodě s tzv. standardním scénářem, nebo se můžete ucházet o tzv. LUC – dlouhodobé oprávnění schvalovat vlastní provoz.)
    • Nejpřísněji regulovaná, certifikovaná kategorie počítá s masívnějším nasazením dronů do budoucna.
  4. Prostory, kde je dnes v ČR dronům povoleno, nebo zakázáno létat (např. okolí letišť), zůstanou v podstatě nezměněné.
  5. Nově také legislativa určí závazné parametry dronů prodávaných v ČR (el. identifikace na dálku a geo-awareness) s přechodnou dobou, kdy bude možné využívat i drony, které těmto parametrům neodpovídají.
Alex Novotný
Autor pracuje ve společnosti DronPro.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Čtvrtá průmyslová evoluce

IT Systems 6/2022Brzy tomu bude už deset let, kdy se objevil pojem Průmysl 4.0, který evokoval, že digitální technologie přináší do průmyslu něco převratného, revolučního. Někdo proto může být zklamaný, že ve skutečnosti se žádná průmyslová revoluce nekoná. Ano, různé digitální technologie, jako je internet věcí, umělá inteligence a analýza tzv. velkých dat, jež jsou aplikované v továrnách, zvyšují efektivitu a výkonnost.