facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2017 , IT právo

Je váš web připravený na GDPR?



Je váš web připravený na GDPR?Jak už jistě víte, GDPR je nové nařízení Evropské unie, které se zaměřuje na oblast ochrany osobních údajů. Vejde v platnost už příští rok v květnu. Pokud o svých zákaznících na webu shromažďujete data a využíváte je pro marketingové kampaně, týká se i vás. Co vše byste měli do května stihnout, aby byl váš web s novou normou v souladu a vy se tak mohli vyhnout zbytečné pokutě?


1. Zdokumentujte všechna data, která o svých zákaznících máte

Myslete na to, že GDPR za osobní data nepovažuje jen jméno, e-mail, věk, pohlaví či adresu zákazníka. Naopak mezi ně řadí i IP adresu a jeho chování na webu, tedy to, jaké produkty zakoupil, odkud na váš web přišel, kolik na něm strávil času, jaké formuláře vyplnil a odeslal (včetně zadaných informací) nebo jaký typ prohlížeče používá. GDPR se z tohoto pohledu netýká jen e-shopů, ale všech webových stránek, které využívají nějaký analytický nástroj pro vyhodnocování návštěvnosti, návštěvníky segmentují a následně je oslovují pomocí cíleného reklamního sdělení nebo personalizovaného obsahu.

2. Proveďte informační audit

Informační audit není přímým nařízením GDPR a neexistuje přesný návod, jak ho provést. Ale je to cesta, jak si ve firmě udělat jasno o tom, jakým způsobem data získáváte, s kým je sdílíte a jak je uchováváte. Pomocí auditu byste měli přijít na to, jaké třetí strany jsou do celého procesu zahrnuty, i to, s jakými zaměstnanci a na jakých pozicích jsou data sdílena. Audit by měl ukázat i na slabá místa, ve kterých by mohl mít k informacím přístup i někdo jiný, než bylo původně zamýšleno.

3. Slaďte své webové oznámení o ochraně osobních údajů s GDRP

Návštěvníkům webu musíte dát jasně najevo, jak budete s informacemi, které vám poskytnout, nakládat. Například to, že je chcete využívat k marketingovým účelům, prodat třetím stranám, posílat jim obchodní e-maily, sledovat a upravovat obsah podle jejich zákaznického profilu, použít číslo na posílání reklamních SMS apod. Strohý výčet ale nestačí. Je potřeba vysvětlit také to, proč potřebujete s daty nakládat tak, jak potřebujete. Dále musíte uvést, jak dlouho budete mít data uložená a kde si mohou návštěvníci webu stěžovat, pokud mají pocit, že s jejich daty nenakládáte správně. Vše musí být zároveň v co nejjednodušší a srozumitelné formě.

4. Zkontrolujte, jestli vaše postupy pokrývají všechna práva zákazníků

GDPR zahrnuje celkem osm práv návštěvníků webu. Nejčastěji diskutovanými jsou tyto tři:

  • Zákazník má právo na přístup k informacím, které o něm máte.
  • Dále má právo na poskytnutí těchto informací ve formě, kterou lze použít pro migraci dat (např. přesun informací k jinému správci dat/firmě).
  • V neposlední řadě má právo na smazání všech dat, které jste o něm nasbírali.

Mezi jeho práva patří i už dříve zmíněné právo být informován o tom, jakým způsobem bude s jeho daty nakládáno.

5. Připravte se na to, abyste mohli práva zákazníků dodržet

Bez aktualizace analytického nástroje nebo CMS, na kterém váš web, běží, se v tomto případě pravděpodobně neobejdete. Jde o to všechna získaná data ukládat v takové formě, abyste je mohli zákazníkovi do 30 dnů jednoduše poskytnout, vyexportovat a přesunout k jinému správci dat, nebo je na jeho žádost smazat.

6. Upravte i procesy ve firmě

Jen aktualizovat samotné nástroje ale nestačí. Přenastavit musíte i firemní procesy a na správu, export nebo mazání dat vyčlenit dostatek času pověřených zaměstnanců. Jen tak budete mít jistotu, že vše zvládnete v době, kterou vám GDPR určuje.

7. Nastavte nejen získávání, ale i ukládání souhlasu

Podle GDPR není povinné jen souhlas návštěvníků webu získat, ale také ho uložit a udržovat si přehled o tom, kdo a kdy ho udělil. Musíte být schopní kdykoli dohledat záznam o tom, že vám v konkrétní den a čas konkrétní návštěvník webu poskytnul souhlas se zpracováním dat. A to včetně plného a přesného znění daného souhlasu.

8. Ujistěte se, jestli jsou doposud získané souhlasy v souladu s GDPR

Pokud do té doby získané souhlasy v souladu s požadavky normy nebudou, je třeba zákazníky znovu oslovit a požádat je o udělení nového souhlasu. Jinak reálně hrozí, že dosud nashromážděná data nebudete v marketingu moci dále používat.

9. Dejte pozor, jestli je na GDPR připraveno i vaše CMS

CMS s nástrojem, který vám umožní nastavit a spravovat získávání souhlasu a ukládat nashromážděná data v požadované formě, vám ušetří polovinu práce. Na co se při jeho výběru zaměřit?

  • CMS by mělo být schopné zajistit přehled o tom, jaké souhlasy byly kým a kdy uděleny (včetně jejich přesného znění).
  • Mělo by ukládat veškeré informace o návštěvníkovi webu až tehdy, kdy k tomu od něj dostanete souhlas.
  • Dále byste díky němu měli mít možnost snadno tyto souhlasy vytvořit, archivovat, evidovat a integrovat je napříč webovou stránkou.
  • CMS by vám mělo umožnit efektivní a rychlý přístup ke všem informacím o daném zákazníkovi a jednoduše mu je předat v přehledné formě.
  • Data by mělo jít lehce migrovat. Měla by být tedy ve formátu lehce importovatelném do jiných systémů.
  • V neposlední řadě by mělo být možné data o konkrétním návštěvníkovi webu jednoduše smazat, pokud o to požádá.
Článek byl připraven na základě materiálů firmy Kentico Software. Všechna data a informace v tomto článku jsou pouze informativního charakteru. Právní otázky související s GDPR doporučujeme vždy konzultovat s právníkem.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.