- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Trendy v docházkových systémech
Pípání je (většinou) minulostí
Docházkové systémy, jako neoddělitelná součást firem a organizací, slouží k evidenci docházky zaměstnanců, která je podkladem pro výpočet mezd a ostatních pracovních benefitů. V minulosti byly docházkové systémy založené především na čipových kartách nebo jiných tokenech, které zaměstnanci museli přiložit ke čtečce u vstupu (a při odchodu nebo o poledních přestávkách). Tyto systémy jsou stále vhodné pro určité provozy (typicky výrobní firmy), ačkoli čipové karty postupně nahrazují jiné druhy tokenů, například biometrie.


Docházkové systémy se ale vyvíjejí a vznikají nové trendy, reflektující dobu. Velmi častým jevem je dnes práce z domu a flexibilní pracovní doba. Při takovém typu práce je zřejmé, že pípání už není potřeba, respektive je nepoužitelné. Docházku je dnes možné zaznamenávat i bez něj, pomocí moderních technologií.
Vygenerovaná docházka
Jednou z možností evidence je, že docházka se generuje automaticky na základě různých parametrů, jako je pracovní úvazek, obvyklá pracovní doba, typ pracovního poměru a podobně. Zároveň se tato data mohou doplňovat o údaje z jiných systémů, například z firemního informačního systému, vykazováním aktivit v projektovém systému, nebo dokonce z kamerového systému.
Mobilní zařízení a počítače
Další možností je, že zaměstnanci si do svých mobilních telefonů stáhnou aplikaci, která zaznamenává jejich příchody a odchody. A to buď formou virtuálního terminálu, nebo automaticky pomocí GPS lokalizace.
Jde to i bez aplikace
V současnosti je rovněž běžné, že docházkový systém běží kompletně ve webovém prohlížeči a není potřeba instalace žádné aplikace.
Výhody docházkových systémů bez pípání
Docházkové systémy bez terminálů mají mnoho výhod oproti tradičním terminálovým. Jsou:
- Flexibilnější: Zaměstnanci si mohou docházku zaznamenat i na dálku.
- Uživatelsky jednodušší: Nemusíte se připojovat k žádnému zařízení, stačí klepnout na obrazovku nebo stlačit tlačítko.
- Spolehlivé: Vzhledem k tomu, že nepoužívají žádná doplňková zařízení, nevzniká vám starost o zařízení, kabeláž, servis a podobně.
- Levnější: Systémy bez pípání jsou obvykle levnější. Nemusíte totiž platit za terminály, kartičky, servis a další.
Trendy v docházkových systémech se jednoznačně ubírají směrem ke konci terminálových zařízení a jejich nahrazení cloudem či aplikací. Takové systémy jsou flexibilnější, uživatelsky jednodušší, spolehlivější a většinou i levnější. Fyzický terminál je potřeba nejen instalovat na začátku spolupráce s dodavatelem, ale také servisovat, měnit za nové modely a demontovat v případě změny sídla firmy. To vše jsou komplikace, které dnes už firmy řešit nechtějí, protože díky cloudu mají flexibilnější možnosti.
![]() |
Viktor Mečiar Autor článku je managing director společnosti TULIP Solutions. |


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |