facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Trendy ICT , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Trendy v docházkových systémech

Pípání je (většinou) minulostí

Viktor Mečiar


Docházkové systémy, jako neoddělitelná součást firem a organizací, slouží k evidenci docházky zaměstnanců, která je podkladem pro výpočet mezd a ostatních pracovních benefitů. V minulosti byly docházkové systémy založené především na čipových kartách nebo jiných tokenech, které zaměstnanci museli přiložit ke čtečce u vstupu (a při odchodu nebo o poledních přestávkách). Tyto systémy jsou stále vhodné pro určité provozy (typicky výrobní firmy), ačkoli čipové karty postupně nahrazují jiné druhy tokenů, například biometrie.


Docházkové systémy se ale vyvíjejí a vznikají nové trendy, reflektující dobu. Velmi častým jevem je dnes práce z domu a flexibilní pracovní doba. Při takovém typu práce je zřejmé, že pípání už není potřeba, respektive je nepoužitelné. Docházku je dnes možné zaznamenávat i bez něj, pomocí moderních technologií.

Vygenerovaná docházka

Jednou z možností evidence je, že docházka se generuje automaticky na základě různých parametrů, jako je pracovní úvazek, obvyklá pracovní doba, typ pracovního poměru a podobně. Zároveň se tato data mohou doplňovat o údaje z jiných systémů, například z firemního informačního systému, vykazováním aktivit v projektovém systému, nebo dokonce z kamerového systému.

Mobilní zařízení a počítače

Další možností je, že zaměstnanci si do svých mobilních telefonů stáhnou aplikaci, která zaznamenává jejich příchody a odchody. A to buď formou virtuálního terminálu, nebo automaticky pomocí GPS lokalizace.

Jde to i bez aplikace

V současnosti je rovněž běžné, že docházkový systém běží komplet­ně ve webovém prohlížeči a není potřeba instalace žádné aplikace.

Výhody docházkových systémů bez pípání

Docházkové systémy bez terminálů mají mnoho výhod oproti tradičním terminálovým. Jsou:

  • Flexibilnější: Zaměstnanci si mohou docházku zaznamenat i na dálku.
  • Uživatelsky jednodušší: Nemusíte se připojovat k žádnému zařízení, stačí klepnout na obrazovku nebo stlačit tlačítko.
  • Spolehlivé: Vzhledem k tomu, že nepoužívají žádná doplňková zařízení, nevzniká vám starost o zařízení, kabeláž, servis a podobně.
  • Levnější: Systémy bez pípání jsou obvykle levnější. Nemusíte totiž platit za terminály, kartičky, servis a další.

Trendy v docházkových systémech se jednoznačně ubírají směrem ke konci terminálových zařízení a jejich nahrazení cloudem či aplikací. Takové systémy jsou flexibilnější, uživatelsky jednodušší, spolehlivější a většinou i levnější. Fyzický terminál je potřeba nejen instalovat na začátku spolupráce s dodavatelem, ale také servisovat, měnit za nové modely a demontovat v případě změny sídla firmy. To vše jsou komplikace, které dnes už firmy řešit nechtějí, protože díky cloudu mají flexibilnější možnosti.

Viktor Mečiar Viktor Mečiar
Autor článku je managing director společnosti TULIP Solutions.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Mějte reálná očekávání a nepřeceňujte síly!

IT Systems 1-2/2024V prvním letošním vydání IT Systems narazíte hned několikrát na téma umělé inteligence. Nezajímá nás ovšem, jak hezké obrázky už dokáže AI vygenerovat. Zabýváme se raději uplatněním AI v oblasti e-commerce a logistiky. Podíváme se také, jak AI mění zákaznické linky a jak dokáže zvýšit produktivitu zaměstnanců a zrychlit interní procesy.