facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
K2 atmitec
IT SYSTEMS 10/2020 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Jak na firemní docházku v době koronaviru

Sýkora Jiří, Sibrt Tomáš


GIRITONPo jarní vlně koronavirové pandemie bohužel v těchto týdnech opět stále více firem řeší, jak fungovat ve ztíženém provozu. Jak zajistit, aby nemocný zaměstnanec neochromil chod celé společnosti. Málokoho napadne, že kromě standardních hygienických opatření lze využít i docházkový systém. Moderní píchací hodiny totiž umí například změřit teplotu nebo naplánovat směny tak, aby se různé skupiny zaměstnanců nepotkaly.


Drtivá většina českých společností se během posledního měsíce opět ocitla před otázkou, jak zajistit bezpečí svých zaměstnanců i co nejméně ztrátové fungování. Před řadou vchodů se tak objevili lidé měřící příchozím teplotu. Personalisté a vedoucí směn rozdělují pracovníky do skupin, které se nikdy nepotkávají. Pravidelná a důsledná dezinfekce prostor je už běžným standardem.

Jen málokoho by ale asi napadlo, že v současné situaci umí pomoct docházkový systém. Moderní řešení dnes přitom nabízejí mnohem víc než jen zaznamenávání příchodů a odchodů. Kromě toho, že udrží přehled o lidech v kanceláři a pracujících z domu, dokážou ohlídat i počet lidí na jedné směně, rychle a bezkontaktně schvalovat nemocenské i dovolené nebo třeba měřit zaměstnancům teplotu.

Evidujte práci z domu

I když teď velké množství pracovníků funguje v režimu home office a na pracoviště vůbec nechodí, nemusíte a ani byste neměli zapomenout na evidenci práce. Přes docházkový systém mohou zaměstnanci jednoduše zaznamenat, kdy doma pracují.

Modernější typy systémů umožňují navíc i přihlášení ke konkrétnímu projektu. Okamžitě tak budete vědět, kdo se věnuje čemu. I proto, že se nyní lidé pravidelně nepotkávají na chodbách, v kuchyňkách a v kancelářích a informace se tak rychle nepředávají, je dobré hlídat, zda práce někde nestojí.

Zabraňte setkávání

Pokud si nemůžete dovolit poslat všechny zaměstnance domů, můžete v docházkovém systému nastavit základní pravidla a omezení. Systém už pak sám pohlídá, že na směně není víc lidí, než je z hygienického hlediska bezpečné.

Využít tohoto nastavení můžete nejen ve výrobě, ale i v kancelářích. Nestane se tak, že by se v jedné místnosti sešla většina zaměstnanců zaráz. Díky přednastaveným pravidlům už si pak navíc kolegové sami mohou dohodnout, jak se budou při práci z domu a z kanceláře střídat.

Automatizujte měření teploty

Moderní píchací hodiny umí zaměstnance nejen vpustit na pracoviště, ale také jim změřit teplotu. Bezkontaktní infračervený nástěnný teploměr během půl vteřiny jednoduše zkontroluje, zda zaměstnanec nemá zvýšenou teplotu. Pokud ano, tak ho vůbec nevpustí dovnitř. Obratem také informuje nadřízeného o tom, že daný pracovník nemůže nastoupit na směnu. Rychlá identifikace nemocného zaměstnance pomůže předcházet šíření nákazy na pracovišti, což znamená větší bezpečí pracovníků i menší ekonomické ztráty.

Automatické měření teploty navíc funguje neustále. Pokud máte například třísměnný provoz, nemusíte řešit, kdo bude teplotu kontrolovat v noci. Jediné, na co je třeba pamatovat, je ochrana osobních údajů. Teploty zaměstnanců proto nikde neukládejte. Mohli byste se totiž dopustit porušení zabezpečení osobních údajů dle GDPR.

Nečekejte na techniky

Velkou výhodou současných docházkových systémů je možnost jejich zprovoznění na dálku nebo svépomocí. Nemusíte tedy čekat na příjezd techniků a v současné situaci řešit složité zapojování systémů. Některá řešení umožňují zaslání potřebného hardwaru, který jednoduše nainstalujete sami. Jiné typy docházky pak díky fungování v cloudu umožňují vzdálenou podporu ze strany prodejce.

Zaměstnanci přicházející na pracoviště mohou vyřídit docházku či směny na panelu u vchodu. Ti na home office pak využijí možnost ovládat systém přes počítač nebo v mobilní aplikaci. Docházkového systému se nemusí vzdát například ani stavební firmy či odlehlá pracoviště se slabým signálem. Některá řešení totiž pro své fungování nevyžadují ani napojení na internet.

Ing. Jan Gřeš, MSc. Ing. Jan Gřeš, MSc.
Autor článku je jednatelem společnosti GIRITON Systems, která vyvíjí a dodává systém Docházka GIRITON.
www.giriton.com
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.