facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 3/2025 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Digitalizace onboardingu nových zaměstnanců



Kvalitní onboarding zaměstnanců má často v konkurenci jiných agend nízkou prioritu. To, co většinu firem pálí, je obsadit volnou pozici, čímž je „úkol“ často splněn. Kámen úrazu přichází v okamžiku, kdy se očeká­vání nově nastupujících nepotkají s realitou. Nováčci pak odcházejí ve zkušební době a firma počítá, co je tento „bad hire“ stál. Kromě toho, že se začíná nábor od nuly a ztracená investice do nováčka s průměrnou mzdou se při realistickém odhadu vyšplhá na 300 tis. korun, dochází také k frustraci týmu, který nováčkovi věnoval mnoho energie.


O jak rozšířený problém se jedná, dokládá studie společnosti Gallup z roku 2019, podle které pouze méně než třetina zaměstnanců souhlasí s tím, že je onboarding připravil na novou roli. Na druhou stranu dobře zvládnutá adaptace nováčků podle uvedeného průzkumu zvyšuje 2,6krát pravděpodobnost, že budou se svým pracovištěm mimořádně spokojeni.

„V praxi stále ještě vidíme, že onboarding bývá manuální, pracný a papírový proces, který pro vykonavatele obnáší mnoho rutinních činností. Instrukce před nástupem nováčci dostávají v sérii e-mailů, po nástupu jsou naráz zahlceni velkým množstvím málo struk­tu­ro­va­ných informací, zaškolování je nahodilé,“ říká Jaroslav Bělehrad ze společnosti Y Soft, která vyvíjí onboardingové řešení Clerbo.

Využití moderních technologií a digitalizace onboardingu mají potenciál snížit administrativní zátěž, zrychlit oběh dokumentů a nováčkům přinést pozitivní zkušenost, která ovlivní jejich další působení v organizaci. Z pohledu IT systémů se jedná o předsunuté cloudové aplikace, které dokáží pracovat s uživateli přihlašujícími se přes své osobní e-maily a po nástupu je plynule převést na firemní identitu. Aplikace přitom může z pohledu značky působit stejně jako ostatní systémy, a ještě před nástupem tak formovat postoj nováčků k budoucímu zaměstnavateli.

Onboardingová aplikace nemusí nováčky provázet jen nezbytnou administrativou před nástupem. Může navíc zprostředkovat nahlédnutí do firemní kultury, být rozcestníkem do dalších systémů a také naplňovat požadavky compliance a shromažďovat informace o seznámení se s interními směrnicemi a postupy. Z pohledu interní komunikace může plnit také funkci „interaktivní nástěnky“ a informovat o aktuálním dění ve společnosti.

„Naše zkušenost říká, že největším zádrhelem implementace onboardingové aplikace je prvotní vytvoření obsahu, který je jejím prostřednictvím nováčkům prezentován. Přitom kvalitní onboarding nezávisí jen na tom, že je vše procesně dobře nastaveno a zau­to­ma­ti­zo­vá­no. Celkové pozitivní vyznění dělá především kvalitní (tedy aktuální, relevantní a atraktivní) obsah. Proto může být zejména pro firmy působících v oborech, které se rychle rozvíjejí, udržování standardu kvality onboardingu výzvou,“ přibližuje potenciální překážky digitalizace onboardingu Viktor Kulhavý z Y Softu.

I proto má také zde své místo využití umělé inteligence. Nováčci potřebují důležité informace o společnosti v uživatelsky příjemné struktuře, zjednodušit rozsáhlý kontext na klíčové body a jejich dávkování just-in-time (tedy když je zrovna nový člen týmu potřebuje). Umělá inteligence může také pomoci při analýze zpětné vazby od nových zaměstnanců, což umožní další zlepšování onboardingu na základě jejich zkušeností a potřeb. Právě data-driven zlepšování onboarding procesu bylo společnostmi, které se zúčastnily Průzkumu onboardingové praxe v roce 2024, identifikováno jako nejvíce palčivé téma.

Efektivní onboarding je jednoznačně investicí do budoucnosti firmy. Spokojený a dobře adaptovaný zaměstnanec je produktivnější, loajálnější a přispívá k pozitivní atmosféře v týmu. Kvalitní onboarding a využití moderních technologií a přístupů, které tento proces usnadní a zefektivní, by tedy měly být ve výsostném zájmu firem všech velikostí.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.