facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
ERP systémy I , ERP systémy , Cloud a virtualizace IT

ERP budoucnosti

Přesun do cloudu není o snižování nákladů

Peter Demuth


Podnikání v současné době čelí neustále novým výzvám. Vysoký důraz se proto klade na fle­xi­bi­li­tu, tedy porozumění tomu, co se děje kolem, a schopnost velmi rychle na nastalé změny rea­go­vat. Mysleli jsme si, že koro­na­vi­ro­vá pandemie byla tou nejtěžší zkouškou a nyní přichází další, v mnohých ohledech ještě těžší. K základním cílům firmy – udržitelné ziskovosti a růstu a současně environmentální a sociální udržitelnosti – nyní přibývá i přizpůsobivost, která už není výhodou, ale nutností.


Mnoho firem zažilo i během pandemie překotný růst a stejně jako úspěšní předchůdci náhle zjistilo, že jejich systémy nestačí držet krok nejen s aktuálním úspěchem, ale i následnými ambicemi. Úlohou moderního informačního systému proto není odstraňování bariér k růstu a flexibilitě, ale naopak podpora těchto dvou aspektů. Z backofficového nástroje by se měl stát aktivní frontofficový základ, o který se firma může opřít a profitovat z něj.

Tuto úlohu většina systémů v cloudu zatím nenaplňuje. ERP systémy budoucnosti, které nová očekávání dokonale naplňují, sice v cloudu bez výjimky běží, spojuje je ale několik zásadních vlastností.

IT řešení jako inspirace

Tou první je, že by systém neměl být pouhou kostrou, kterou musíte doprogramovat. Měl by poskytnout každé firmě dostatečné přednastavení a množství funkcionalit na základě osvědčených postupů od firem podobné velikosti a ze stejného odvětví. Jednoduše řečeno, aby měl systém vše už v sobě.

Systém od dodavatele, který má desetitisíce až statisíce zákazníků v různých odvětvích, může definovat osvědčené postupy, které umožní dalším zákazníkům čerpat výhody funkční a procesní stan­dar­di­za­ce. Tímto se ze složitých korporátů stávají dynamičtí hráči na trhu, implementace se mění na aktivaci a doba potřebná k aktivaci se zkracuje z roků na jednotky měsíců. Nutné úpravy jsou provedeny mimo hlavní systém ve standardizované rozvojové platformě.

Další velkou výhodou je jednoduchost aktualizací systémů. Dodavatel garantuje, že v pravidelných intervalech, většinou jednou za půl roku, provede upgrade systému v ceně cloud předplatného. Zákazník tím automaticky získá přístup k posledním inovacím, aniž by musel sahat do rozpočtu a zapojit spoustu interních zdrojů.

Výhody takového systému shrnul náš zákazník, zástupce jedné významné české firmy, při prezentaci na nedávném fóru. Tam sdílel, že dříve ho upgrady informačních systémů stály desítky milionů korun a tisíce hodin práce jeho kolegů, kteří se věnovali přípravě a poté testování. Poslední upgrade ho „nestál ani korunu“ a on se o nic nemusel starat, protože přešel na nový systém automaticky v rámci upgrade okna, u něhož tato starost odpadla.

Na trhu je zatím stále k vidění trend dodání robustního systému ve všeobecné funkcionalitě, který si ale firma dále ohýbá ke svému obrazu. Sama, případně s pomocí implementačního partnera, vyvíjí různé funkcionality, které jí chybí. Dostává se tím do spirály nefle­xi­bi­li­ty, obtížnosti upgradovat systém alespoň jednou za pár let, zby­teč­né komplikovanosti a zaostáváním za nejnovějšími technologiemi.

Plná funkcionalita na všech zařízeních

Druhým aspektem informačního systému budoucnosti je univerzální uživatelské prostředí bez ohledu na to, z jakého zařízení se do něj člověk připojuje. Tedy ne, že mobilní systém je okleštěný na pouhé klikací rozhraní, kde si uživatel vybírá pouze mezi schválením a zamítnutím. Doba se mění a z velkých serveroven už jsme se všichni přesunuli na přenosná zařízení. Zákazníci chtějí mít plnohodnotný systém vždy k dispozici a je jim jedno, zda se připojují přes telefon, tablet či počítač. Uživatelské rozhraní a uživatelská zkušenost by měly být všude stejné.

Vestavěná analytika v reálném čase

Další vlastností je analytika v reálném čase, která nebude vyčleněná jako další funkcionalita, ale nativní součástí systému. To znamená žádné datové sklady, ale okamžitý přehled vybraných cílů, jejich vývoje a hodnot v reálném čase včetně pokročilých možností vizu­a­li­za­ce dat. To zjednoduší reporting, poskytne vedoucím pracovníkům firmy nejaktuálnější informace pro jejich rozhodování a umožní i lepší predikce nebo modelace vývoje vybraných oblastí, které sledujete.

Hlasové ovládání

Kromě analytiky využívají informační systémy budoucnosti i moderní technologie, jako je umělá inteligence, strojové učení a maximální automatizace činností. Jedním z nejpopulárnějších technologických posunů za poslední léta v uživatelském rozhraní jsou chatboti. Zatím jde v drtivé většině o textovou interakci, ale už tomto roce můžete bez jediného kliknutí do klávesy říct systému, že potřebujete výkaz ziskovosti za třetí kvartál minulého roku, a během chvíle dostanete report. Tak vypadá moderní práce s informacemi.

Vaše bezpečnostní starosti na naši hlavu

Dnešní doba je pro „bezpečáky“ a systémové administrátory aplikací i hardwaru nikdy nekončící noční můra. Malé skupinky administrátorů, někde dokonce jednotlivci, čelí přesile nástrah současného kyberprostoru. Nechávat svoje systémy napospas této nerovnováze hraničí s hazardem. Je proto jistější vložit bezpečnosti svých dat do rukou profesionálů, kteří takto ve svých nedobytných datacentrech chrání miliony systémů.

IT jako revenue generator

Jedním z hybatelů přesunu informačních systémů do cloudu je nepochybně i snižování nákladů. To je na jednu stranu okamžitá a přímo měřitelná výhoda, ale bylo by chybou se zaměřit pouze na tuto oblast. Důležité je zamyšlení, jak využijeme tyto úspory k našemu prospěchu.

Čas, energii a know-how, které vaše IT nevěnuje správě, testování a přeprogramování systémů nebo k zajišťování bezpečnosti dat, může uplatnit v podpoře managementu zákazníka při hledání nových byznys modelů, nových revenue streamů, hledání synergií, optimalizací a zlepšování zákaznické i zaměstnanecké zkušenosti.

Žijeme v technologické době, IT je hybatelem všech aspektů našeho života. Potenciál špičkových IT odborníků, kterých obzvláště dnes není nikde dostatek, je obrovský a byla by ho škoda plýtvat na oblasti, které může zajistit moderní informační systém sám a automaticky.

Peter Demuth Peter Demuth
Autor článku je obchodním ředitelem SAP ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Informační systém v cloudu je cestou, jak si ušetřit starosti

Cloudové služby jsou trendem v IT už několik let. V běžném životě je využíváme k práci i zábavě stále více, aniž bychom si to ně­jak výrazně uvědomovali. Ale co veřejná správa? Dá se i v případě veřejného sektoru v souvislosti s cloudem mluvit o trendu?