facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Navisys
IT SYSTEMS 1-2/2020 , ERP systémy

Novinky v K2 Luna znamenají pro uživatele velký přínos,

říká Tomáš Kupčík, manažer vývoje Informačního systému K2

Ing. Lukáš Grásgruber


Tomáš KupčíkV minulém vydání IT Systems jsme vám přinesli reportáž ze slavnostního uvedení nové verze Informačního systému K2, která nese název Luna. Novou verzi představila skupina K2 opět v brněnském divadle Reduta a jedním z klíčových aktérů zde samozřejmě byl i Tomáš Kupčík, který je manažerem vývoje Informačního systému K2. Je tak jistě jedním z nejpovolanějších, koho se můžeme zeptat na vývoj nové verze.


Začnu jednoduchou otázkou – co považujete v nové verzi K2 luna za nejvýznamnější posun kupředu, ať už jde o konkrétní funkčnost, nebo systémovou změnu, jako je například nové webové rozhraní?

Máte pravdu, že webové rozhraní je tou první věcí, o které bych v souvislosti s K2 luna rád mluvil. Dostali jsme se totiž do fáze, kdy obchodník již prakticky všechnu svou práci v K2 může vyřídit přes internetový prohlížeč v prostředí, které zná z klasické K2. Rozhodli jsme se totiž jít cestou, že na webu bude dostupná prakticky kompletní funkčnost a díky našemu univerzálnímu uživatelskému rozhraní dokonce ve velmi podobném vzhledu. Samozřejmě ale s možnostmi definice vzhledu formulářů můžeme připravit rozhraní, které se přizpůsobí libovolným mobilním zařízením. S uživatelským rozhraním souvisí například i to, že jsme původní nástrojové lišty nahradili modernějším prvkem, tzv. ribbonem. Díky tomu jsme mohli akce pro daný modul seskupit do logických celků a ovládání aplikace se velmi zpřehlednilo. A další věc, která naše uživatele zcela jistě velmi potěší, je to, že ve verzi K2 luna je kompletně přepracována nápověda. Jde o to, že se velmi výrazně rozšířila kontextová nápověda, která se zobrazí po najetí myši, a kompletní dokumentace k programu je nyní dostupná on-line na webu, což zaručuje aktuálnost poskytovaných informaci a rozšiřuje možnosti ve vyhledávání.


Na slavnostním uvedení nové verze K2 luna v Brně jste osobně prezentoval inovace v oblasti podpory logistických procesů. Připomeňte prosím podrobněji, co K2 luna v této oblasti přináší nového?

Díky otevřenosti K2 nikdy nebylo problémem připravit řešení pro mobilní terminály, které jsou klíčovým prvkem každého řízeného skladu. Ale vždy šlo o speciální implementaci pro konkrétního zákazníka. Ta inovace, kterou jsme v Brně prezentovali, spočívá v tom, že jsme připravili přímo do jádra K2 podporu pro vývoj a rozvoj funkcí mobilních terminálů. Na tomto základě jsme připravili sadu funkčností pro klasické obchodní sklady, aby byly dostupné již jako standardní součást K2. Já jsem moc rád, že mohu potvrdit fakt, že tento náš standard je již v několika firmách aktivně používán a v řadách našich zákazníků evidujeme další zájemce, kteří by rádi řídili sklad pomocí K2. Je jasné, že nelze pokrýt potřeby a procesy každé firmy, ale tady zase přichází ke slovu otevřenost a připravenost K2 ke speciálním úpravám a modifikacím, které budou založeny na stejném rozhraní a tedy využívat všechny aktuální možnosti K2. Nezmínil jsem totiž jeden velmi důležitý fakt, a to je skutečnost, že i tento modul pro mobilní terminály je možno spustit jako webovou K2. Takže je možno používat jakékoliv zařízení, které má HTML5 kompatibilní webový prohlížeč, a není potřeba řešit, jestli je použitým operačním systémem Android, Windows nebo iOS.


Podle čeho vlastně vybíráte, jakým funkcím a vylepšením systému se budete v nové verzi věnovat? Hledáte inspiraci přímo v praxi u vašich zákazníků, nebo spíše sledujete globální trendy a vývoj v oblasti podnikových informačních systémů?

Pochopitelně je pro nás velmi důležité, aby novinky a vylepšení, se kterými přicházíme, byly pro naše zákazníky užitečné a posouvaly je dále. Proto jsou pro nás velmi podstatným zdrojem inspirace. Velmi úzce tedy komunikujeme s našimi projektovými manažery, kteří nám pomáhají s analýzou každého většího připravovaného celku. Stejně tak rádi využijeme každé příležitosti, kdy se můžeme osobně podívat na procesy přímo ve firmách používajících K2. Ale i my chceme mít možnost inspirovat naše zákazníky, a proto pochopitelně sledujeme trendy a snažíme se přicházet s řešeními, které firmám využívající K2 umožní rozvoj v oblastech, na které možná ani nepomyslely. Tady bych rád připomněl například naše řešení internetového obchodu, pro který se v minulosti rozhodly i firmy, které tímto směrem původně samy jít neplánovaly. Ale protože e-shop je součástí K2, tak jsme jim otevřeli nové možnosti, jak oslovovat zákazníky nebo například zjednodušit práci jejich obchodníkům.


Jsou v K2 luna nějaká další vylepšení a novinky, na které byste chtěl upozornit?

Každá nová verze je pochopitelně plná novinek a nebývá jednoduché vybrat ty, které následně ukážeme na podzimní konferenci. Určitě bych ale rád zmínil například možnost analyzovat data libovolné tabulky v K2 pomocí kontingenční tabulky. Není potřeba dělat žádné exporty, vše probíhá přímo v systému nad aktuálními daty. S vyhodnocováním dat souvisí i nový modul pro řízení financí, který poskytuje přehled o finančních tocích na jednom místě. Pro již zmiňovaný e-shop máme nově možnost definovat rozličné promo akce, zaváděcí ceny a dárky zdarma. Přidali jsme také podporu pro další platební brány či možnost nastavit si hlídání dostupnosti či změny ceny zboží. Další podstatná sada novinek sice působí nenápadně, ale pro uživatele K2 znamenají velký přínos. Například mnohem rychlejší filtrování karet zboží podle dostupnosti nebo možnost omezit množství zobrazovaných dat tak, ať se nemusí probírat mnohaletou historií firmy.


Tomáš Kupčík
Tomáš Kupčík vystudoval inženýrskou informatiku na Fakultě strojní VUT Brno a pracuje na vývoji K2 již od roku 2002. Aktuálně vede tým, který se věnuje zejména logistice a výrobě. Má úžasnou manželku a tři fantastické syny Víta, Vojtěcha a Václava. Ve volném čase konstruuje a staví modely letadel a aktuálně zkoumá a aplikuje možnosti chytré domácnosti (smart home). Proto také hodně přemýšlí nad tím, jak pomocí K2 umožnit realizovat tzv. smart office nebo smart company.


Můžete prozradit, co vás při vývoji nové verze nejvíce potrápilo?

Ačkoliv se snažíme dívat několik let dopředu, abychom byli připraveni, tak během roku pochopitelně přicházejí věci, se kterými jsme až tak nepočítali. Ale než trápení bych je spíš označil za výzvy. Je to například situace, kdy zjistíme, že náš zákazník bude potřebovat řešit legislativní oblast, kterou jsme prozatím nepokrývali. Ale toto jsou situace, kdy se můžeme spolehnout na zkušenosti a vytrvalost našeho týmu a výsledkem takového „trápení“ bývá hrdost na dobře odvedenou práci.


Nechte nás prosím trochu nahlédnout do zákulisí vývoje K2. Kolik lidí například celkově pracuje na vývoji Informačního systému K2? Používáte pro vývoj standardní metodiku a nástroje, nebo se vám v průběhu let osvědčila nějaká specifická „kádvojková“ řešení?

Na vývoji K2 se podílí zhruba čtyřicet lidí rozdělených do čtyř týmů. První tým řeší systémové záležitost a rozvoj jádra K2. Další dva týmy pracují na vývoji aplikačních modulů, tedy business logiky. A poslední neméně důležitou součástí je tým QA, který zaštiťuje kvalitu programu, testování a vydávání jednotlivých verzí. Protože vždy na podzim přicházíme s novou verzí K2, odehrává se vývoj také v ročních cyklech. Tento blok následně dělíme na měsíční úseky, které vždy uzavíráme prezentací odvedené práce. Toto se nám velmi osvědčilo, protože nejen lidé na vývoji ale například i obchodníci či konzultanti se mohou seznámit s aktuálním stavem plánu a mají tedy přehled o tom, s čím mohou počítat. Práce na K2 je netypická tím, že již více než dvě desítky let vyvíjíme a rozvíjíme jeden produkt. Snažíme se tedy o to, aby každý chápal, na čem se zrovna podílí a aby mu to dávalo smysl. Jen takto je zaručeno, že ho práce bude dlouhodobě bavit. Troufám si říct, že se nám to daří, protože máme velmi malou fluktuaci a někteří programátoři pracují v K2 již 25 let.


Není tajemstvím, že obecně většina firem plně nevyužívá potenciál, který jí informační systém nabízí. Předpokládám, že to trápí i vás, a proto by mě zajímalo, jak s uživateli pracujete, aby byli schopni lépe využít možnosti Informačního systému K2?

Toto je opravdu velmi aktuální téma. Jak jsem již uváděl, i zástupci vývoje K2 jezdí k našim zákazníkům a víme tedy, že ne každý využívá to, co jsme do jejich verze K2 připravili. Je samozřejmé, že zaběhnuté procesy se velmi těžce mění, i když by to byla často změna k lepšímu a ke zjednodušení. Každopádně se snažíme otevírat kanály, kterými můžeme potřebné informace předávat. S vydáním každé nové verze pochopitelně uvádíme i soupis novinek, které obsahuje. Ale jsou to například i bezplatné webináře nebo krátké videotipy představující v několika minutách užitečné drobnosti, které zjednoduší práci v K2 mnoha uživatelům. Dále pořádáme každý rok několik účetních seminářů představujících novinky v legislativě. A v neposlední řadě chci zmínit sadu odborných školení, které plně představují možnosti K2 jako platformy, tedy například školení na návrhaře objektů či formulářů.


Jak se nová verze líbí vašim zákazníkům? Můžete alespoň v procentech vyjádřit, kolik firem už přešlo na novou verzi, nebo alespoň víte o jejich záměru? Budu rád, pokud uvedete i nějaké konkrétní příklady. Aktualizace podnikového informačního systému není jednoduchá záležitost, a proto jistě mnoho vašich zákazníků nepřechází každoročně na novou verzi. Vylepšení, která nabízí Luna, jsou ale velmi atraktivní, a proto bych tipoval větší ohlas na novu verzi než v předchozích letech. Tipuji správně?

Po představení K2 luna jsme ihned na konferenci zaznamenali spoustu kladných ohlasů. Rozšířené možnosti vyhodnocování dat, modul výroby dostupný v univerzálních formulářích i další novinky pochopitelně mnoho zákazníků láká. Ale je skutečností, že aktualizace K2 je obvykle naplánována dlouhou dobu dopředu a ve většině případů probíhá ve dvouletém cyklu. Já jsem ale moc rád, že máme i zákazníky, kteří toto rádi absolvují každý rok, aby s námi drželi krok, a pro nás to znamená velkou motivaci. V souvislosti s K2 luna jsme ale zaznamenali případy, kdy se aktualizovalo tak nějak mimo plán. Tím největším lákadlem je určitě již několikrát zmíněná webová K2. Firmy jsou velmi oslovené možností dát svým obchodníkům, prodejcům či servisním pracovníkům do ruky tablet a takto jednoduše jim umožnit on-line přístup přímo do K2.


Do uvedení další verze K2 je ještě relativně daleko (i když si umím představit, že vašemu týmu by se takové tvrzení nelíbilo). Můžete prozradit, nebo alespoň naznačit, na čem nyní pracujete a co tedy pravděpodobně uvidíme v další verzi K2, kterou předpokládám, uvedete opět na podzim?

To, že na podzim uvedeme novou verzi K2, je jisté. Jisté je i to, že opět přinese spoustu novinek. Dále rozvíjíme možnosti webového rozhraní, budeme rozšiřovat i podporu pro řízené sklady a logistiku. Mohu prozradit i to, že e-shop doplníme o možnost evidovat věrnostní programy. Dále připravujeme moduly, které nám v K2 dosud chyběly a řešily se pomocí speciálních úprav. A jako každý rok, i v této verzi dojde ke kompletní reimplementaci jednoho z modulů K2 tak, aby plně odpovídal aktuálním možnostem K2 a potřebám uživatelů. Ale tady bych to s dovolením ponechal jako překvapení.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.