- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Recenze: Vario ve verzi 11



Ergonomie a ovládání
Mezi přednosti programu Vario patří především způsob práce se seznamy dokladů v jednotlivých modulech. Seznamy dokladů jsou zobrazovány ve formě přehledných tabulek. Uživatel si může snadno a rychle přizpůsobit vzhled seznamu i jeho obsah svým požadavkům. Uživatel si může také nastavit font, velikost či barvu písma, výšku řádků atd. Může si také zvolit, které sloupce údajů chce zobrazovat a které chce skrýt. To vše přispívá k přehlednosti zobrazovaných dat. V seznamu dokladů lze jednoduchým způsobem nastavit filtr pro zobrazení požadovaných dokladů, nastavený filtr lze také snadno uložit pro pozdější použití. Kliknutím na číslo dokladu se otevře detailní pohled na příslušný doklad. Nastavení velikostí a druhu písma nemá bohužel vliv na zobrazení detailního pohledu na doklad. Detail dokladu se otevře v okně, jehož velikost nelze změnit. Pozitivně lze však hodnotit možnost mít otevřeno současně více oken s detaily dokladů. Pro vystavení nových dokladů lze ve všech modulech použít šablony nebo kopii existujícího dokladu. Většinu funkcí lze vyvolat pomocí ikon nebo klávesových zkratek, uživatel si může také pro často používané funkce nadefinovat vlastní klávesové zkratky. Výhodou je jistě také to, že program Vario dodržuje standardy MS Office, a jeho data tak lze snadno exportovat do Wordu nebo Excelu.

Obr. 1: Účetní deník programu Altus Vario. Uživatel si může snadno přizpůsobit vzhled seznamu účetních dokladů (např. velikost písma, barvu, výšku řádku) a pomocí filtrů zobrazovat požadované doklady.
Účetnictví a další agendy
Zaúčtování dokladů probíhá na základě nastavených účtů pro jednotlivé knihy a výběru předkontace. Doklady se po uložení v jednotlivých modulech nepřenáší okamžitě do účetního deníku. K přenosu dokladů slouží průvodce zaúčtováním dokladů, kdy účetní zvolí, do kterého data a z kterých modulů se mají doklady přenést do účetnictví. Tento způsob účtování dokladu bude vyhovovat spíše větším firmám, kdy účetní doklady zadává větší počet uživatelů. Pro malé firmy může být nutnost přenosu dokladů do účetnictví spíše komplikací. Pro uživatele může být také nepříjemné, že kompletní zaúčtování dokladu lze zobrazit pouze v modulu účetnictví, na dokladech v jednotlivých modulech se zobrazují pouze použité předkontace.
Silnou stránkou programu je modul účetnictví, při prohlížení dokladů v účetním deníků může uživatel stejně jako v ostatních modulech jednoduše přizpůsobit vzhled tabulky a třídit a filtrovat údaje. Velmi snadno lze zobrazit například doklady zaúčtované na zvolený účet, uživatel přitom může zaúčtování snadno opravit a v případě potřeby se lze z účetního dokladu rychle přenést na zdrojový doklad, například fakturu vydanou.
K jednotlivým záznamům (např. dokladům, skladovým kartám) lze připojovat dokumenty, například obrázky zásob, smlouvy, dopisy atd. K jednotlivým záznamům lze také zapisovat seznam událostí, můžeme si poznamenat datum telefonického hovoru, datum jednání, odeslání dopisu atd. Z každého dokladu lze snadno zobrazit také související doklady, například z faktury lze zobrazit platbu nebo výdejku atd.

Obr. 2: Kniha vydaných faktur s detailním pohledem na zvolený doklad
Program Vario umožňuje vedení podnikové agendy pro neomezený počet firem. Neomezený je také počet adresářů, bankovních účtů, knih dokladů a skladů. V programu lze nastavovat pro jednotlivé uživatele přístupová práva k jednotlivým knihám dokladů, oprávnění k vybraným funkcím agend a oprávnění k tiskovým výstupům. Program podporuje také výměnu dat mezi vzdálenými pracovišti. Všechny moduly obsahují velké množství výstupních sestav včetně grafů. Příjemnou vlastností je možnost měnit přímo při zobrazení obsah některých výstupních sestav. Uživatelé také mohou upravovat tiskové sestavy v programu MS Access, a případně také vytvářet vlastní výstupní sestavy. Díky otevřenosti řešení si uživatel může program doplnit vlastními moduly. Zajímavou funkcí, se kterou se setkáme v ekonomických systémech výjimečně, je agenda úkolů. Každý zaměstnanec tak může během zpracování podnikové agendy zapisovat sobě nebo kolegům úkoly. Některé úkoly generuje navíc sám systém, například zadání chybějící ceny u zboží na skladové kartě. Při zpracování jednotlivých typů dokladů umožňuje program vždy zvolit z několika možných postupů. Například fakturaci zboží je možné provést bez vazby na sklad, fakturovat již vystavené výdejky, nebo vystavit výdejky automaticky přímo z faktury. Úhradu přijaté faktury lze provést přímo z modulu doklady přijaté nebo v modulu pokladna či banka.

Obr. 3: Modul Manager programu Altus Vario. Modul je určen k analýze dat v jednotlivých modulech, současně však umožňuje rychlý přístup i k jednotlivým dokladům.
Ceny a verze
Program Altus Vario je dodáván v řadě verzí. Pro malé firmy jsou určeny verze, které jsou omezeny počtem dokladů. Verze dodávaná zdarma Vario Free umožňuje zpracovat sto dokladů v každém modulu a celkem tisíc řádků v účetním deníku. Dále existují verze, které umožňují zpracovávat tři sta, tisíc nebo dva tisíce dokladů v každém modulu. Cena těchto verzí pro jeden počítač je od 4 485 Kč po 22 885 Kč. Pro větší firmy jsou určeny verze Vario Office, která není omezena počtem dokladů a slouží pro zpracování desítek tisíc dokladů (cena základního kompletu všech modulů bez mezd je 40 250 Kč), a verze Vario SQL Office, která je technicky schopna zpracovat i stovky tisíc dokladů (cena základního kompletu pro jeden počítač je 56 350 Kč). Uživatel si samozřejmě může pořídit pouze ty moduly, které potřebuje, a u každého modulu počet licencí dle počtu uživatelů pracujících s tímto modulem. Za zvýhodněné ceny jsou dodávány verze pro účetní firmy a daňové poradce.

Obr. 4: Aktivní sestava vydaných faktur. Uživatel může přímo ze sestavy ovlivňovat, které doklady se zobrazí, a ve spodní části se okamžitě aktualizují součtové položky.
Závěr
Program Altus Vario nabízí firmám velké množství funkcí ke zpracování podnikových procesů. Lze jej v mnoha směrech snadno přizpůsobovat potřebám a zvyklostem daného podniku. Svými funkcemi je určen především pro firmy střední velikosti. Díky verzím s omezeným počtem dokladů je však cenově dostupný i pro menší firmy. Menší subjekty pouze musí zvážit, zda skutečně využijí všech funkcí a program pro ně nebude příliš komplikovaný. I když je přehledný a ovládání je ve většině případů intuitivní, vzhledem k množství funkcí a velkým možnostem nastavení musí uživatelé přesto počítat s delším časem na seznámení s programem a jeho možnostmi.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |