- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Kdy je ten správný čas pro optimalizaci vyhledávání na e-shopu?
Vyhledávání je nezbytnou funkcí každého e-shopu. Pomůže jednoduše definovat klíčovým slovem hledaný produkt a otevřít novou škálu možností nabídky. Mnoho e-shopů však podceňuje to, nakolik musí jít zákazníkovi vstříc, aby zboží opravdu našel. Jen málokdy totiž dokáže „správně“ definovat produkt, který hledá. Například použije slangový výraz, cizojazyčný pojem nebo se zkrátka překlepne. Pokud s tímto e-shop nepočítá, vrátí se vyhledávání bez výsledku a zákazník odchází s prázdnou – přestože v nabídce obchodu dané zboží figuruje. Na co tedy myslet, aby vyhledávání splnilo svůj účel, a kdy ho optimalizovat pro úspěšné nakupování?


Vyhledávač představuje v lidském světě prodavače, který rád poradí. V případě firem s malým množstvím produktů či s velmi blízkým osobním kontaktem se k nim zákazník dostane snadno a rychle. Když je v malém obchodě, kde je vše po ruce, jednoduše si vybere. Komplikace nastane při výběru mezi stovkami či tisíci produkty, kdy je potřeba sáhnout po sofistikovanějších metodách. Zákazník tak místo přebírání se virtuálními regály volí dotaz pro vyhledávač. Jak to ale u komunikace bývá, občas nevyjádří svůj požadavek přesně. Dobrý prodavač tak musí vytušit nebo odhadnout, co má zákazník na mysli, a navigovat ho. Když se k požadovanému zboží zákazník nedopátrá, jednoduše si ho nemůže koupit. Možná že je však zastrčené někde v růžku e-shopu.
Správné informace zvyšují zisk
To je moment, při kterém by měl zpozornět každý prodejce – přichází totiž o potenciální zisk kvůli nedostatečně odladěné technologii. Řešením je nasazení inteligentního nástroje, který si dokáže s nedokonalostí zákaznických dotazů na vyhledávání poradit. Měl by si tak umět poradit například s množným a jednotným číslem, slangem a synonymy, cizojazyčnými pojmy, překlepy či třeba dotazy zadanými v různých pádech. Naše zkušenost totiž ukazuje, že pokud e-shopy optimalizaci neřeší, mají v průměru 10–20 % vyhledávání bez výsledků. A v některých případech dokonce až 40 %. Naopak pokud má vyladění tohoto nástroje prioritu, bez výsledků se vrací pouze 1–5 % vyhledávání. Což ve chvíli, kdy právě konverze z vyhledávání mnohdy tvoří třetinu až polovinu jejich celkového obratu, nejde o zanedbatelné číslo.
Kdy je dobré řešit optimalizaci vyhledávání?
- Vaši zákazníci jsou z různých zemí a mluví více jazyky
- Prodáváte zboží, které zákazníci popisují abstraktně
- V nabídce máte stovky či tisíce produktů
- Trápí vás nízké konverze z vyhledávání
- Zákazníci mají po vyhledání produktu vysoký exit-rate
Nezbytný krok k opravdovému růstu
Zvažovat optimalizaci je vhodné pro malé a střední e-shopy s prozákaznickým přístupem v momentě, kdy chce firma poskytovat své služby co nejlépe, naplnit očekávání a neztrácet na zisku. Pokud má navíc e-shop ambici růst a zvyšovat svou nabídku, je optimalizace nezbytným krokem. Například síť lékáren BENU díky tomuto přístupu zvýšila konverze z vyhledávání o 9,49 %, v případě online prodejny potravin Košík.cz to bylo 10,5 %. Slovenská jednička na poli spotřební elektroniky Nay pak díky optimalizaci zvedla během čtyř let konverze z vyhledávání o 600 %. Pokud tedy se svým e-shopem chcete prorazit, zvažte potenciál, který vám efektivnější vyhledávání může přinést. Stejně jako firmy investují do profesního rozvoje svých zaměstnanců, neměly by zapomenout ani na svého „digitálního pracanta“.
![]() |
Gejza Nagy Autor článku je CEO a spoluzakladatel startupu Luigi’s Box. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |