facebook LinkedIN LinkedIN - follow
E-commerce , E-commerce B2B/B2C

Jaké trendy budou udávat směr v retailu a e-commerce v roce 2025?



Retail a e-commerce jsou dynamické a rychle se vyvíjející sektory. Jaké jsou v těchto úzce propojených segmentech hlavní trendy pro tento rok?


AI a datová analýza

Umělá inteligence teprve začíná ukazovat svůj potenciál, ale její rychlý vývoj signalizuje transformační změny ve velmi blízké budouc­nos­ti. AI se stává nepostradatelným nástrojem pro optimalizaci maloobchodních procesů. Firmy využívají umělou inteligenci k predikci poptávky, zpracování dat a zlepšení plánování, což vede k efektivnějšímu rozhodování. Digitalizace dat umožní firmám odhalit skryté příležitosti a zvýšit efektivitu operací. „Umělá inteligence řídí robotické systémy, které zajišťují skladování, manipulaci a doplňování zboží bez lidského zásahu. Automatizovaná kontrola kvality díky kamerám s AI dokáže detekovat vady zboží nebo nesprávnou manipulaci,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Generativní umělá inteligence bude retail a e-commerce ovlivňovat v rostoucí míře. Stále více budou využívány velké jazykové modely (LLM) k prezentaci na webových stránkách a sociálních sítích, pomoci s obrázky, psaní textů popisků zboží, reakcím na dotazy zákazníků nebo doporučování produktů dle individuálních preferencí. „Vhodně aplikovaná umělá inteligence pomůže lépe poznat zákazníky, jejich preference, potřeby, nákupní historii nebo chování. Tím může pomoci vytvářet personalizované nabídky, slevy či reklamy, které budou více odpovídat zájmům a očekáváním zákazníků,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.

Důraz na kybernetickou bezpečnost

Vzhledem k tomu, že maloobchod a e-commerce stále více závisejí na cloudových řešeních, bude v roce 2025 kladen důraz na posílení kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. „Vzhledem k tomu, že narušení dat a kybernetické útoky jsou stále častější, budou maloobchodní společnosti upřednostňovat pokročilé bezpečnostní protokoly, jako je vícefaktorová autentizace a end-to-end šifrování, aby chránily citlivá klientská data. Cloudové technologie také umožní lepší řízení přístupu a efektivnější provoz, díky čemuž budou procesy spolehlivější a bezpečnější. Zaměření na robustní cloudové zabezpečení pomůže firmám v oblasti retailu a e-commerce budovat důvěru s klienty a zajistit soulad s vyvíjejícími se předpisy na ochranu dat,“ říká Ondřej Ševeček z Počítačové školy GOPAS.

Tlak na udržitelnost

Udržitelnost je jeden z dlouhodobých a zásadních trendů. Souvisí to jednak s požadavky legislativy, ESG, ale současně je vyžadována mladými generacemi, pro které je to důležité téma. „Pro spotřebitele je stále důležitější i odkud bylo zboží dovezeno, jaké má obaly, kde bylo vyrobeno a případně i jaký dopad měla výroba v daných komu­ni­tách. Udržitelnost již totiž není pouze otázkou nefinančního report­ingu, ale je také důležitým rozhodovacím prvkem v nákupním cho­vá­ní a stává se případně i životním stylem. Jedním z trendů bude eli­mi­na­ce prodeje balených vod a plastových obalů vůbec. Některé evrop­ské obchodní řetězce začaly dbát na snížení množství jednorázových obalů a nabízejí servis doplňování čisté pitné vody do speciálních barelů u svých prodejen,“ říká Jaroslav Žák ze společnosti BWT.

Omnichannel

Obchodníci budou také ještě vylepšovat kompatibilitu platforem prodeje. Zákazníci to tak vyžadují. „Ať už se jedná o e-shop, kamenný obchod, mobilní aplikaci, sociální média jiný kanál prodeje. Vše musí ladit a doplňovat se. Omnichannel formát služby umožňuje zákazníkovi nakupovat kdykoli, kdekoli a jakkoli, a zároveň mu poskytuje stejnou kvalitu, rychlost a pohodlí,“ říká Martin Kůs, spolumajitel a spoluzakladatel značky Vuch. A prodejci pak díky sběru dat napříč platformami mohou ještě lépe analyzovat zákazníkovy preference a potřeby, a nabízet mu personalizované a relevantní nabídky, doporučení a zážitky.

Optimalizace Last Mile Delivery

Prodejci společně s logistickými firmami budou muset neustále vylepšovat doručení k zákazníkovi a zlepšovat zákaznickou zkušenost. S nárůstem e-commerce se optimalizace poslední míle doručení stává klíčovou výzvou. Pro zkrácení doručovací doby bude vznikat více malých skladovacích prostor v blízkosti zákazníků, odkud budou zásilky rozesílány. Navíc sdílené logistické platformy umožní firmám spojit síly a optimalizovat přepravu.

I zde pomáhají nové technologie, například české řešení Battswapp eliminuje prodlevy provozu elektrovozidel rozvážejících potraviny. V principu jde o jednoduchý systém, kde obyčejný elektromobil, který se nabíjí v řádu hodin, nahrazuje doručovací speciál. Ten se nenabíjí, pouze se v dokovací stanici vymění baterie za nabitou. Proces trvá tři minuty a auto může okamžitě pokračovat v doručování. Tento systém začíná využívat například Rohlík.cz.

Energetické úspory a snížení závislosti

Tlak na udržitelnost a nezávislost bude nabírat na síle, přičemž spotřebitelé i firmy upřednostní ekologicky šetrné možnosti. V roce 2025 se očekává, že maloobchodní společnosti začlení udržitelné postupy, jako je sledování emisí, používání elektrických nebo nízkoemisních vozidel a strojů a ekologicky šetrná řešení. „S pokračujícím technologickým pokrokem a klesajícími náklady na instalaci fotovoltaických systémů a baterií se očekává, že maloobchodě budou hrát stále větší roli vlastní zdroje energie nezávislé na dodávkách a distribuci. V roce 2030 by mohla být většina nových skladů a velkých prodejen standardně vybavena moderními řešeními výroby a skladování energie, což nejen sníží náklady, ale také zvýší odolnost proti výkyvům na energetickém trhu,“ říká Pavel Bursa ze společnosti Resacs.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.