facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přihlášení SystemNEWSPřehledy
 
Tematické seriály

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 
Nové!

RPA - automatizace procesů

Softwaroví roboti automatizují obchodní procesy.

články >>

 
Nové!

IoT – internet věcí

Internet věcí a jeho uplatnění napříč obory.

články >>

 
Nové!

VR – virtuální realita

Praktické využití virtuální reality ve službách i podnikových aplikacích.

články >>

 
Nové!

Bankovní identita (BankID)

K službám eGovernmentu přímo z internetového bankovnictví.

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
 
Partneři webu
IT SYSTEMS 7-8/2022 , E-commerce B2B/B2C

Jak úspěšně rozjet vlastní e-shop?

Stručný návod v pěti bodech pro začátečníky



Jednoduchý e-shop dnes můžete rozjet velice snadno a jistě jste se už setkali s nabídkami, jak vytvořit e-shop „na pár kliknutí“. Pro malé firmy a živnostníky to zní možná lákavě, ale ve skutečnosti je zapotřebí rozhodnutí otevřít e-shop věnovat mnohem více energie, aby na konci nebyla jen ztráta peněz a času. Internetový obchod totiž s sebou nese velké množství aspektů, které by měl před jeho založením každý podnikatel zvážit. Tento článek popisuje těch pět nejdůležitějších bodů do startu internetového podnikání.


Vyberte si e-shopové řešení nejen do začátku

Už samotný výběr technologické platformy, na níž bude e-shop provozován, je prvním zásadním bodem, který zahrnuje spoustu podnětů a dotazů jako například: Budu si stavět svůj internetový obchod nebo využiji pronájem již hotové platformy? Jak moc budu zasahovat do e-shopu po jeho vzhledové stránce? Budu chtít s e-shopem časem expandovat na zahraniční trhy? „Dotazů je mnohem více, ale je potřeba, aby si na ně podnikatel uměl dopředu odpovědět. Jakákoliv pozdější změna situace či požadavků jej může stát nemalé investice nebo náročný přechod na jinou platformu,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates, která má s vývojem e-shopů bohaté zkušenosti.

Martin Pech
Martin Pech

Nabízí se v zásadě tři cesty, jak postavit internetový obchod - nechat si jej naprogramovat na míru, využít pronájem internetového obchodu nebo si jej svépomocí postavit na některé z open source platforem.

  • Obchody na míru jsou nejdražší volbou a jejich postavení trvá nějaký čas. Tuto možnost nejčastěji využívají velké firmy, kte­ré potřebují skloubit interní systémy, retailový prodej a další.
  • Druhou, nejrychlejší variantou, jak nastartovat své online podnikání, jsou pronájmy tzv. krabicových e-shopů. Jde o komplexní řešení internetového obchodu, kde majiteli stačí pro začátek nahrát produkty, upravit vzhled, propojit služby a obchod spustit. Tato varianta je optimální pro všechny velikos­ti obchodů, které nepotřebují mít specifická řešení na míru.
  • Třetím způsobem je stavba e-shopu svépomocí skrz systémy, které jsou dostupné na internetu, většinou zdarma. Pro spuštění obchodu jsou open source systémy dostačující, avšak většinou u nich chybí možnost propojení na lokální služby, které jsou dnes pro majitele obchodu nepostradatelné. Navíc je ze strany provozovatele vyžadována technická zdatnost a také aktivní správa a aktualizace systému. Byť jsou u této varianty prvotní náklady téměř nulové, bývají často vykoupeny časem a prací, kterou je potřeba na e-shopu odvést.

Ať už si podnikatel vybere jakýkoliv způsob řešení, neznamená to, že by měl do svých požadavků na technické řešení zahrnout vše, a poté nechat stavět komplexní obchod, aniž by v něm vůbec prodal první produkt. Je mnohem lepší se zaměřit na to, jak se s novým e-shopem dobře poprat mezi nabitou konkurencí. Pokud se už rozhodne vstoupit do segmentu, který je dostatečně obsazen dalšími e-shopy, budete muset hledat prvky, jak se prosadit.

Odlište se na poli konkurence

Určitě každý z vás při hledání zboží minimálně jednou procházel internetové obchody, které vám přišly tak podobné, že jste si je později nedokázali zapamatovat. Vytvořit si vizuálně odlišný e-shop může hrát ve váš prospěch. Zákazníci obecně mají rádi pěkné věci, a pokud vidí i u vašeho obchodu snahu mít atraktivní vzhled, ocení ji a později si ji snadněji vybaví. Tím si dokážete tvořit svou značku, která je zapamatovatelná. „Pokud nemáte ty nejvyšší nároky a striktně individuální požadavky na design, můžete už dnes velmi pěkně a jednoduše přizpůsobit vzhled tzv. šablonových e-shopů. Dobrou zprávou je, že takto graficky odlišit svůj obchod můžete i v některých krabicových řešení e-shopů, které jsou primárně na šablonách stavěny a často poskytují minimální možnosti úprav,“ doporučuje Martin Pech.

Nedoporučujeme však být kreativní až přespříliš. Internetové nakupování má také své zavedené postupy a zvyklosti, co se uživatelského chování týká, například kde se nachází košík, hlavní menu nebo jak vypadá proces dokončení objednávky. Proto byste si měli tyto body u svých návrhů pohlídat. U připravených e-shopových řešení jsou tyto standardy dodrženy, a proto můžete aplikovat změnu vzhledu přímo na ně, aniž byste zhoršili uživatelský zážitek. Ten kromě snadné orientace v internetovém obchodu a dokončení objednávky spočívá i v dalších navázaných službách, na které je zákazník zvyklý.

Propojte se

Do internetového obchodování dnes vstupuje již velké množství dalších firem, které tvoří celý tento způsob obchodování komplexní a funkční. Od dopravců přes platební systémy, účetní a skladové nástroje, propagaci e-shopu až po komunikaci se zákazníkem lze obstarat přes nástroje třetích stran. Ty je však potřeba mít propojené se svým obchodem. Ať už chcete nabídnout zákazníkovi jejich oblíbené platby nebo způsoby doručení, na které jsou zvyklí, je potřeba mít tyto služby nasmlouvané ještě před spuštěním. U dopravců a platebních bran si udělejte dobré srovnání. Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší službou může být sice velký, nicméně byste měli myslet na udržitelnost do budoucna a také zákaznický komfort. Otázka propojení je pak chvilkou, pokud to vaše e-shopové řešení poskytuje.

Pro vás jako majitele e-shopu naopak je dobré mít vše pod kontrolou, tedy odesílání dat do účetních systémů, aktualizace skladových zásob nebo přehled o tom, které produkty se dobře prodávají přes marketingové kanály. To vše dělá váš byznys komplexnější, ale hlavně pro vás jednodušší na správu.

„Mezi základní prvek dobrého e-shopu dnes patří platební brána. Vždy doporučujeme našim klientům, aby si vybrali takovou bránu, která poskytuje rychlé platby, ať už přes Apple Pay nebo tzv. odložené platby, mezi něž se například řadí mallpay. Naopak pro zaslání zboží budete potřebovat časem určitě nástroj pro tisk přepravních štítků. Dále podle typu obchodu a nabízeného zboží dává smysl se propojit s některým srovnávačem zboží, jako je Heuréka, Zboží.cz, Google nákupy a nebo přímo specifické, jako jsou Favi, Biano, Modio a další. Myslete ale i na svůj marketing, mezi něž patří tvorba a rozesílání a newsletterů nebo automatizace marketingových aktivit, kde můžete využít například české nástroje Leadhub nebo Samba.ai. A v neposlední řadě jde o komunikaci se zákazníkem, s kterou vám pomohou nástroje jako Smartsupp nebo SupportBox,“ radí Martin Pech.

Nebojte se komunikovat

Čeští zákazníci jsou na online nakupování zvyklí a dalo by se říct, že i nároční. Proto se nebojí komunikovat s internetovým obchodem, pokud chtějí poradit nebo řešit konkrétní záležitosti v rámci podpory. Pro zákazníky je velmi důležité, zda s nimi z obchodu někdo komunikuje a také, jakým způsobem. Tvoří to mezi oběma stranami vztah, který může přetvořit potenciálního zákazníka v loajálního a dlouholetého nakupujícího nebo také žádného. Proto záleží na majiteli obchodu, jak se k tomu postaví. Na pomoc mu jsou například již zmíněné komunikační nástroje, které ho o dotazech okamžitě informují a přes než může okamžitě reagovat. Rychlost je také důležitým faktorem, protože zákazník ví, že nemusí trávit čas jen s jedním obchodem, zvlášť pokud nemá unikátní nabídku zboží.

Jak by měla vypadat příkladná komunikace směrem k zákazníkovi? Trpělivá, nápomocná, vysvětlující, ale také prodejní. E-shop si představte jako každý jiný obchod. Zákazníci tam chodí a hledají různé zboží. Vy, jako správný obchodník, se je snažíte správně nasměrovat, pomoci s výběrem a ideálně ještě prodat něco navíc. Akorát se vše děje přes internet, kde nevidíte živého zákazníka, ale pouze skrz krátké zprávy. Je to jiný typ komunikace, který byste však neměli podcenit. Koneckonců komunikace s e-shopem je jedním z bodů, jež zákazníci hodnotí v rámci vyhledávačů, srovnávačů nebo na sociálních sítích.

Získejte první objednávku

Od spuštění obchodu nečekáte na nic jiného než na první objednávku. Načekat se však můžete dlouho. Nezapomeňte, že si otevřete svůj obchod mezi 50 tisíci dalšími. Je tedy zřejmé, že velké fronty zákazníků na vás čekat nebudou. Měli byste začít s kroky, jak první zákazníky najít.

Začněte sociálními sítěmi, kde můžete svou vybranou nabídku sdílet mezi známými. Tak se můžete dostat k dalším lidem, kteří se o vás dozví. Na sociálních sítích můžete také vyzkoušet propagaci svého obchodu. Výhodou této propagace je, že ji můžete dobře zacílit na potenciální zákazníky, ať už podle jejich demografie, geografické údaje či jejich zájmy.

Buďte také vidět ve vyhledávání. Díky správným názvům produktů, jejich dobrým popisům nebo obsahu, který vytvoříte na svém e-shopu se můžete dostat do hledáčku zákazníků. Hrajte si s názvy slov, které se v okruhu vašich potenciálních zákazníků používají. Tvořte obsah a diskutujte s potenciálními zákazníky tam, kde se nachází, ať už ve skupinách na sociálních sítích nebo v diskuzních fórech.

Zvažte srovnávače zboží. Říká se, že často bývají zdrojem první objednávky. Pokud prodáváte produkty, jako dalších několik desítek e-shopů, uspět na srovnávačích pro vás bude těžší. Museli byste zaujmout cenou nebo skvělým hodnocením. Jestliže máte unikátnější nabídku produktů, mohou srovnávače zboží hrát ve váš prospěch. Jen si vždy dobře pohlídejte náklady vynaložené na tento typ propagace versus to, co z nich nakonec získáte.

S každou jednou objednávkou se naučíte něco nového, na základě čeho můžete vylepšovat a optimalizovat svůj obchod nebo své procesy. E-commerce je podle některých velká dřina, proto jak si připravíte celé podnikání a zejména svůj internetový obchod, tak se bude dále vyvíjet vaše online podnikatelská dráha. „Nebojte se také načasovat spuštění svého obchodu. Léto je ideálním obdobím, kdy můžete celý e-shop vybudovat a spustit jej na začátku hlavní sezóny, tedy na podzim, kdy se v e-commerce prodává nejvíce a podíl obratů dosahuje přes třetinu z celého roku,“ vyzývá obchodní ředitel Upgates, Martin Pech.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Lepší je být bohatý a zdravý...

IT Systems 11/2022Aktuální vydání IT Systems vás zavede do světa peněz, které necinkají, ale přesouvají se mezi účty díky novým metodám placení. Je to další proces, který lze díky chytrým digitálním technologiím zefektivnit. Modernizace platebních metod a souvisejících služeb zajímá firmy v oblasti e-commerce, ale i klasický retail a další obory.