- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Chcete mít úspěšný e-shop?
Jen s dobírkou to nepůjde
Jak vypadal ještě před deseti lety nákup na většině českých e-shopů? Zaplatit šlo nejčastěji na dobírku nebo převodem. Od té doby prošlo e-commerce rapidním rozvojem, který ještě akcelerovala pandemie. V Twistu nás proto zajímalo, jak Češi nejčastěji při nákupu na internetu platí dnes a jaké možnosti jim e-shopy vlastně nabízí. Průzkum Platební trendy roku ukázal, že dnes zákazníci znají v průměru přes šest metod, bezmála pět vyzkoušeli či zvažují vyzkoušet a dvě používají pravidelně. Platba kartou je dávno standardem a digitální peněženky či odložené platby po vyzkoušení pro Čechy také nejsou ničím neznámým. A e-shopy na tyto trendy musí reagovat.


Průzkum Platební trendy pro Twisto zrealizovala výzkumná agentura Ipsos a na získání dat od e-shopů se podíleli partneři Mastercard, Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Probíhal na přelomu srpna a září, a to jak u zákazníků nakupujících na internetu alespoň jednou za tři měsíce, tak u manažerů e-shopů (z nichž přes 60 % dosahuje ročního obratu přes 10 milionů korun).
Češi se novinek v placení nebojí, slyší na bezpečnost
Během pandemie vyzkoušelo téměř 40 % zákazníků poprvé zaplatit metodou, kterou předtím nikdy nevyzkoušelo. Ačkoliv 75 % z nich stále preferuje platbu kartou online, téměř třetina zákazníků při lockdownech poprvé vyzkoušela zaplatit pomoci mobilních plateb Apple Pay či Google Pay. Průzkum také potvrdil značný potenciál tzv. BNPL služeb, pod které spadá zejména odložená platba po vyzkoušení. Při placení online takto platí či platit zvažuje téměř čtvrtina nakupujících. Průměrně by byli lidé ochotni využívat až pět různých způsobů platby.
Při placení je pro Čechy důležitá také bezpečnost. Skoro 70 % z nich si neukládá informace o svých platebních kartách na e-shopech. 60 % Čechů, kteří dobírku využívají, uvádí bezpečnost jako jednu z jejích hlavních výhod, což je poměrně zarážející. Zákazník totiž tímto způsobem v první řadě platí za krabici, o jejímž obsahu nemá až do rozbalení potuchy. Větší smysl v tomto ohledu dávají takové metody, které umožňují zaplatit za zboží až po jeho vyzkoušení. Navíc až 92 % e-shopů účtuje za dobírku poplatek navíc.
E-shopy vycházejí vstříc potřebám zákazníků
Na rostoucí poptávku reaguje nabídka. České e-shopy se snaží svým zákazníkům vyjít vstříc a nabídnout jim rozmanitější spektrum způsobů, jak zaplatit. Na drtivé většině e-shopů (87 %) dnes najdete možnost platit kartou online, více než polovina začala v průběhu pandemie nabízet platbu prostřednictvím Apple Pay či Google Pay.
Internetové obchody reagují i na rostoucí popularitu odložených plateb po vyzkoušení. Během pandemie vzrostl počet e-shopů s touto metodou dvojnásobně na současných 13 % e-shopů. Průzkum navíc ukazuje, že dalších 17 % ji zvažuje zavést. Novinkou, se kterou se zákazníci i e-shopy letos začaly ve větším měřítku seznamovat, je nákup na třetiny bez navýšení. Ten zákazníkům umožňuje bez starostí zaplatit třetinu z dražšího zboží a zbytek uhradit ve dvou následujících měsících. Osobně soudím, že vlivem současné ekonomiky si tato metoda v blízké době najde mnoho příznivců. V době vysoké inflace nedává zdlouhavé šetření valný smysl a zákazníkovi může nákup na třetiny zlepšit cashflow v rozpočtově napjatějších obdobích, jako jsou Vánoce či dovolené.
Následujte trendy
E-commerce zažívá turbulentní období, zákazníci mají však stále chuť nakupovat. To potvrzují i naše interní data – například hodnota zboží zaplaceného skrze Twisto (GMV) vzrostla během předvánoční sezony meziročně téměř o třetinu. E-shopům bych doporučil aktivně nabízet nové platební metody, které vycházejí vstříc potřebám zákazníků. Trvající popularita platby na dobírku také ukazuje, že výhody odložené platby je dobré zákazníkům patřičně vysvětlit. Věřím, že e-shop, který takový přístup zaujme, má výrazně větší šanci si udržet zákazníky, najít nové a nadále růst.
![]() |
Jan Hanzlík Autor článku je country manager společnosti Twisto pro Českou republiku. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |