Lék na konkurenceschopnost při prodeji na internetu

-PR-

Výběr a nákup zboží na internetu je dnes zcela běžnou záležitostí. V Evropě touto cestou nakupuje většina zákazníků, a proto se obchodníci snaží, aby bylo vše jednodušší, přehlednější a pokud možno na míru každému zákazníkovi. Nabízení zboží statickým obrázkem s krátkým popisem už nestačí – lidé chtějí vidět výrobky co nejrealističtěji, otáčet je, zkoušet barvy, případně umisťovat vybraný artikl do prostoru a mít z nákupu dobrý pocit.


On-line nakupování přitom v Evropě rychle roste – jen za minulý rok se na internetu prodalo zboží skoro za bilion eur a letos to bude ještě víc. Celkem pochopitelně se zájem nejvíce zvyšuje v zemích jako je Rumunsko, Polsko ale i Bulharsko nebo Chorvatsko, kde nakupuje na internetu stále víc lidí a obchod roste tempem, který je v těchto zemích opravdu znát.

E-shopové konfigurátory a digitální dvojče

V zemích jako Česko, Polsko nebo Slovensko je velké množství výrobních a obchodních společností. Jejich zájem o zatraktivnění prodeje a poskytování podpory pro obchodní komunikaci ve formě online nabídkových portálů a nově tzv. marketplaces, tedy online tržišť, povážlivě sílí. V kurzu jsou i e-shopové konfigurátory, zvláště ty, které jsou doslova digitálně prorostlé s přípravou a realizací výroby. A to nejen proto, aby vybraný artefakt ihned vygeneroval výrobní příkaz, ale i proto, aby se potenciálnímu zákazníkovi nabízelo jen to, co se dá opravdu vyrobit v daném termínu a za správně nabídnutou cenu. Základem této koncepce a ideálním pomocníkem je digitální dvojče. To ve spojení s konfigurátorem skvěle funguje zejména u výroby na zakázku. Zde totiž bývá cena závislá i na množstvím objednaných kusů nebo vytížení strojů a personálu pro požadovaný termín dodání. Díky digitálnímu dvojčeti a e-shopovému konfigurátoru si zákazníci mohou vybraný produkt sami přizpůsobit podle svých představ – velikost, materiál, barvu, ale i příslušenství a speciální úpravy.

Skvělý pomocník pro obchodníky

Digitální dvojče provázané s konfigurátorem může významně napomoci i samotným obchodníkům. Ti v něm mají vše, co potřebují pro rychlé sestavení ceny zakázky, což mnohdy bez této pokročilé digitalizace trvalo dny i týdny. Výhodou prostě je, že všichni ve firmě pracují se stejnými informacemi a nástroj tak standardizuje návrh, cenotvorbu i propagaci výrobku. Je v něm popsáno know-how společnosti, které se tak stává mnohem méně závislé na lidech, kteří ve firmě pracují desítky let, znají vše do posledního šroubku, ale jejich odbornost a zkušenosti jsou více méně nepřenositelné.

Jak na to?

Než firma spustí digitální dvojče naplno, je moudré si nové řešení nejdříve vyzkoušet „nanečisto“. V praxi to znamená vytvořit jakousi prototypovou variantu s klíčovými prvky cílového  řešení, tzv. Minimum Viable Product (MVP). Na MVP si firma ověří, jestli vše funguje podle představ – od možností úprav výrobků, až po propojení s produkcí a obchodem. Tato zkouška výrazně zvyšuje celkovou úspěšnost dosažení cílového stavu, kdy finální digitální dvojče a webový konfigurátor skutečně vyhovují všem potřebám a plánům firmy. 

3D Konfigurátor od společnosti Unicorn

Společnost Unicorn nabízí chytrý nástroj a technologický rámec, tzv. framework „3D Konfigurátor“, který umožňuje vše postupně nastavovat a upravovat podle potřeb firmy. Řešení je možné krok za krokem přizpůsobovat a vylepšovat. Velkou výhodou je, že firma si vše řídí sama – od návrhu až po další rozvoj a nové funkce. Celé řešení navíc pracuje na otevřených technologiích, je přehledné a zaměstnanci mají možnost získat ke všemu cílená odborná školení.
Základem je platforma Unicorn Universe Digital-twin Construction Kit, která je postavena na cloudové architektuře Mobile-First IoT-Ready AI-Boosted Cloud Architecture. Ta umožňuje vytvářet aplikace, které fungují na všech typech zařízení, od mobilních telefonů až po chytré televizory. Díky jednotné architektuře a sadě komponent zvyšuje flexibilitu týmů, urychluje školení spolupracovníků a zvládá výrazný nárůst uživatelů, což přináší významnou konkurenční výhodu.

Doporučení na závěr

Firmy v Evropě musí soupeřit s tím, že se na trh dostává spousta levného a často méně kvalitního zboží ze zahraničí. Digitální dvojče výrobků, zákaznických sestav a cílových řešení provázané s webovými konfigurátory pomáhá firmám regionu Střední a Východní Evropy držet si náskok. Kdo chce udržet konkurenceschopnost, měl by tento integrovaný přístup k digitalizaci a provázání výroby s online prodejními kanály, velice rychle zvážit
 
Miroslav Jakuš
Autor článku je obchodní manažer Unicorn Systems. V IT působí od roku 1999, z toho posledních 17 let na manažerských pozicích. Specializuje se na dodávku informačních systémů v průmyslu včetně řešení pro monitoring a řízení provozů s využitím AI.