- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Čeká nás nový způsob nakupování online?
Jak automatizace a IoT ovlivní nákupní chování a správu dat na e-shopech?
Před deseti lety se ve velkém diskutovalo, jak v blízké budoucnosti chytrá lednice nakoupí podle čárových kódů docházející potraviny a doručí je kurýrem přímo do našich domácností. Jak to tak s utopickými předpovědmi bývá, chytré lednice se dnes sice prodávají, nicméně adopce těchto technologií není tak rychlá, jak se očekávalo. Ukázalo se totiž, že samotný internet věcí, umělá inteligence a strojové učení v sobě skrývají sice komplexní potenciál, který ale nakonec přináší inovace mnohem střídmějšího rázu, byť s jasným byznysovým využitím. Například v e-commerce mají tyto nástroje schopnost generovat velká kvanta dat, která se ve spojitosti s architekturou IoT dají využít pro různé užitečné aplikace. Ty dokážou zlepšit fungování e-shopů nejen pro jejich majitele, ale i samotné zákazníky.


Počet zařízení připojených k internetu věcí exponenciálně roste. V roce 2021 bylo aktivních 10 miliard IoT zařízení po celém světě a odhaduje se, že se jejich počet do roku 2030 ztrojnásobí. Když Kevin Ashton, otec pojmu IoT, před dvaceti lety tento termín vymyslel, pracoval pro mezinárodní koncern drogistického zboží jako asistent brand manažera pro odvětví spotřebního baleného zboží. Internet věcí zamýšlel jako vylepšení maloobchodního dodavatelského řetězce produktů, které mohou díky připojení k síti na základě radiofrekvenčních senzorů generovat důležité informace o svém pohybu ve skladech a další metadata, jež lze dál efektivně využít. Už původní myšlenka IoT tak směřuje do oblasti retailu a zlepšení dodávky služeb a zboží v obchodech pomocí technologie. O několik let později se tato technologie rozšířila do mnoha jiných oblastí. Největší potenciál mají kromě maloobchodu podle průzkumu IoT analytics z minulého roku zejména průmysl, mobilita, energie, chytrá města a zdravotnictví.
Propojený svět objednávek a zásilek
Podle odhadů by do roku 2040 mělo být 95 % nákupů uskutečněno online. Jen v České republice je dnes 50 983 aktivních e-shopů, jejich počet každoročně roste o přibližně jeden až tři tisíce. Obrat tuzemské e-commerce oproti loňskému roku narostl o 14 %. Budoucnost se však nese ve znamení konkurenční výhody, kterou e-shopy přinesou. Přežijí a uspějí ti, kteří budou inovovat. Potenciál technologie IoT nakonec výrazně posílí elektronický obchod, protože bude do ekosystému online služeb připojeno stále více zařízení, která budou poskytovat stále více nových služeb pro udržení svých zákazníků. Co všechno tyto inovace přinesou?
Například větší automatizaci zákaznických objednávek. Díky technologii smart asistentů budou e-shopy moci zpracovávat objednávky i mimo uživatelské rozhraní jenom na základě hlasových příkazů, nebo prostřednictvím samotné umělé inteligence. E-shop, který bude poskytovat tuto službu, bude mít vyšší pravděpodobnost, že zákazníci prostřednictvím umělé inteligence taky nakoupí.
Zjevné výhody přináší IoT i do managementu skladových zásob, dodavatelského řetězce a logistiky doručovacích služeb. Automatizace jde totiž ruku v ruce s rychlejší distribucí a dodávkou zboží. Zařízení IoT například dokážou zajistit nepřetržité sledování zboží pohybujícího se od dodavatelů do skladů nebo ze skladů ke koncovým uživatelům. To umožní generovat data o spotřebě a zásobení pro e-shopy v reálném čase.
Dorazí automatizace i do domácností?
S příchodem dalších technologií se díky IoT v budoucnu může měnit i samotné spotřebitelské chování. Pořizování věcí běžné spotřeby do našich domovů prostřednictvím internetového nakupování bude na základě vybudované infrastruktury procházet ještě větší automatizací. Podobně jako v případě Amazon Dash Buttons, tlačítek, jež se nalepí kdekoli v domácnosti a po stisknutí automaticky objednají na Amazonu zboží, které dochází – prací prášek, tablety do myčky, nebo baterie. V budoucnu se však díky prediktivním systémům možná nadobro tlačítek zbavíme. Na základě předchozích nastavení můžeme mít k dispozici samořízenou domácnost.
Další možnou inovací, kterou IoT přinese do našich životů, mohou být užitečná vylepšení pro naše každodenní rutiny. Například ve stále více populární oblasti zdravého životního stylu a prevenci nemocí. Umělá inteligence – která si poradí s automatizovaným výpočtem kalorií a makroživin v jednotlivých produktech, zařadí je do našeho denního jídelníčku a bude schopna zkoumat kombinace potravinových intolerancí v různých výrobcích či navrhovat vhodnějších alternativy – bude zcela určitě žádaná i pro e-shopy. Bude to ale hra velkých značek, které se do softwarových útrobí našich přístrojů a spotřebičů s jejich produkty a integracemi dostanou.
Data jsou hybnou silou změn
I když během posledních deseti let není standardem, že za nás běžně krabice od mléka oznamuje světu, že už je prázdná nebo prošlá, na trhu se rozšířily desítky možností, díky kterým představuje internet věcí velký potenciál do budoucna pro správu dat na e-shopech. Skutečnou silou, která se skrývá pod povrchem, jsou tedy především užitečná data, která díky IoT mohou být zaměřena nejen na monitoring e-commerce systémů, ale i na praktické využití do našich domácností, kde se tyto světy propojí.
Už teď jsme díky správnému sběru a vyhodnocení dat a informací svědky neustálé evoluce, která probíhá na e-shopech v podobě rozšiřování nabídky a možností plateb, mobilní optimalizace a taky množství technologických vychytávek. Novinky přicházejí do produktové nabídky i z oblasti rozšířené reality, 3D modelů a chytrých služeb, jako je například visual search – inteligentní rozpoznání zboží na fotografii a odkaz na produkty e-shopu na základě jejich vizuálních znaků. Budoucnost ukáže, jaké změny přinese automatizace nakupování díky internetu věcí pro domácnosti, ale zcela jistě bude pro e-shopy užitečnou inovací s reálnými výsledky.
Autor článku je spoluzakladatel a CPO společnosti Luigi’s Box.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |