facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 1-2/2002

Zavádění informačního systému ve výrobním podniku

Rostislav Volek


Zdá se vám, že vaše společnost přešlapuje na místě a nepružně reaguje na měnící se podmínky trhu?


Dostali jste se do fáze, kdy je třeba inovace IS/IT vašeho podniku? Co dělají úspěšné podniky ve strategii zavádění IS/IT?

Zkušenosti z praxe
Stav IT infrastruktury mnoha našich výrobních firem se v posledních několika letech vyvíjel podle následujícího scénáře: Pracovník, který měl v péči informační systém podniku a uměl „VŠE“ odešel, protože podnik stagnoval a on neviděl svoji perspektivu. V té době přišel nový majitel firmy vlastnící i další firmu. Chtěl obě firmy restrukturalizovat a projevil vysokou nespokojenost s dosavadně „na míru užívaným IS“. Jak ale vyřešit nevyhovující stav IS/IT v podniku? Pokusit se dále rozvíjet existující systém nebo přistoupit k radikálnímu řezu a vybrat nové produkty a technologie? Jak je ale vybrat?

Zatímco v dřevních dobách informatiky byl „výběr“ nového IS/IT poměrně jednoduchý. Nabídka standardních komerčních řešení byla velmi omezená a většina velkých firem si vydržovala IT vlastní oddělení, které v podstatě neustále vyvíjelo a udržovalo v chodu proprietární systém podniku. Dnes je situace zcela jiná - vývoj vlastních systémů je až na výjimky zcela neefektivní a naprostá většina podniků proto přechází na komerčně dostupná řešení IS/IT. Těch je na trhu nepřeberné množství. O to těžší je vybrat řešení, které musí odpovídat vizi a strategii majitele firmy nebo jejího managementu.

Všeobecné znalosti a dovednosti uživatelů sice vzrostly, ale požadavky na výběr nového IS/IT ztěží kdo umí specifikovat a v běžném chodu podniku na to není ani dostatek času. Avšak má-li podnik získat investicí do modernizace IS/IT nějakou konkurenční výhodu, nemůže vybrat nové IT produkty a technologie jen mávnutím čarovného proutku.

Proto se vyspělé podniky obrací se k externím expertním skupinám či organizacím, aby tento problém pomohli vyřešit. K tomu ze svých řad pověří a připraví mini tým pracovníků. Výběr a zavádění IS/IT výrobně-prodejního podniku tak dostává novou kvalitu.

A co potřeby podniku?
V nedaleké minulosti se firmy spokojovaly s dílčími, izolovanými řešeními podnikového informačního systému, někdy i dávkovými úlohami, a jen výjimečně si troufli požadovat integraci a provázanost některých úloh. V současných podmínkách, a nezáleží na tom, zda jde o klasický podnik nebo moderní procesní organizaci, požadavky firem zcela pochopitelně směřují od jednotlivých řešení ke komplexním.

 Ze strany dodavatele IS tedy nejde jen o dodávky jednotlivých produktů, ale o zvládnutí integrovaných aplikací v heterogenním prostředí podniku, o využití informací z okolí podniku, konektivitu na jeho okolí (dodavatele, zákazníky a obchodní partnery) a o podporu obchodního řetězce podniku. Požadované aplikace musí umožňovat práci v reálném čase, ve více jazycích, ale i ve více měnách.

Díky realizaci těchto naznačených požadavků se mohou podniky dostat blíže ke svým stávajícím i budoucím zákazníkům, obchodním partnerům a dodavatelům. Mohou je přímo oslovovat a vytvářet tak obchodní vztah či transakci.

Aby tyto požadavky mohly být splněny, je třeba nové technologie nejen implementovat, ale také dlouhodobě udržovat a rozvíjet. Tak se dostáváme až do poskytování IS/IT formou outsourcingu nebo pronájmu komplexních služeb.

Oběd zadarmo neexistuje
IS/IT se staly nenahraditelnou součástí fungování většiny společností. Z toho se ovšem odvíjí i větší požadavky na investice do rozvoje IS/IT. Vyspělé podniky si uvědomují, že investovat přiměřené částky do rozvoje IS / IT musí, že dobré a rozsáhlé řešení není levné a podle toho se ve své informační strategii chovají.

Licitace o výši investic a dodavatelských cenách by neměla opouštět vztah win-win. Nic není zadarmo, platí výhoda za výhodu, nebo chcete-li, něco za něco. Těžko bychom si mohli představit dlouhodobé partnerství jinak.

Čím se chlubí dodavatelé?
Dodavatelé IS/IT se před svými zákazníky prezentují především svými referencemi. Tím, že v jednotlivých případech úspěšně zvládli aplikace v cizích měnách, v několika jazykových mutacích, řešení mezinárodních dodavatelských řetězců, integrovanou spolupráci s několika zahraničními společnostmi, uskutečnili mezinárodní projekty, zvládli rozsáhlý projekt podnikové aplikace v některém segmentu trhu apod. O čem to svědčí? Je to důkaz, že „umí“?
 
Významné reference zákazník většinou oceňuje a takovéhoto dodavatele ve svém výběru upřednostňuje. Snižuje si tak očekávané rizika. Průzkumy ukazují, že pozitivní reference jsou jedním z hlavních zdrojů informací při výběru IS/IT.

Řízení projektů IS/IT není bokovka
Pro projekt, který připravujete a chystáte jeho řízení je nutné zvažovat míru řízení a správy. Zvažujete rozsah, využití a spolupráci mnoha lidí, možnosti rozpočtu a jak budete práci koordinovat. V praxi se bohužel setkáváme se s tím, že malý projekt je řízen ze strany dodavatele vybraným konsultantem jako bokovka, poněvadž jeho prioritou je implementace některé části díla. Jaký to může mít výsledek? U kvalitně řízených projektů zastává vedoucí roli manažer projektu. Ten je klíčovou osobou, která řídí projekt buď již ve fázi vzniku projektu, tj. při tvorbě jeho architektury nebo do projektu vstupuje v podobné roli jako stavbyvedoucí, který má za úkol realizovat představy investorů a architektů. V praxi přitom většinou vystupují dva manažeři projektu. Jeden za dodavatele a druhý, klíčový za odběratele.

 Úspěšnost projektu hodně záleží na chápání uvedených rolí. Vždy tam, kde byli manažeři projektu lidmi na správném místě - byl projekt úspěšný. V celém procesu se vytvářel korektní tlak na dodavatele díla a byla realizována účinná vzájemná komunikace celých týmů dodavatele i odběratele.

Měl jsem to štěstí, že jsem byl u projektů, které jsme realizovali například ve farmaceutickém nebo potravinářském podniku, kde jsme takové partnery získali.

Nejvýznamnější prioritou pro úspěch projektu a dosažení jeho cílů je podpora nejvyššího managementu (vlastníků) nebo představitelů firmy. Nejde o formálnost, na každém kroku je třeba cítit podporu a zájem. Jak mohou být uskutečněny strategická rozhodnutí vznikající v realizačních týmech a řízeny změny, když podpora vedení je nízká nebo žádná?

Zákazník jde po kvalitě
V praxi to znamená, že zákazník stále častěji již ve smluvních ujednáních definuje kontrolní body kvality a příslušné záruky (garance). Zpravidla se jedná o audity jednotlivých oblastí řešení, validaci procesů ve spojení s daty, certifikaci produktů i pracovníků dodavatele, ale i klíčových uživatelů. Aplikace kvality v projektovém řízení ve smyslu normy ISO 10 006 má hledisko kvality procesů a kvality produktů.

 Kriteria kvality jsou pro každé dílo jedinečná, stejně jako je jedinečný každý projekt IS/IT. Pro manažera podniku je však konečným přínosem až očekávané obsloužení procesu získané zpravidla ve zkušebním provozu s reálnými (ostrými) daty.

Zákazník hraje nátlakovou hru
Ano, taková je praxe. Když podnik hledá nový IS/IT, má možnost si vybrat mezi mnohými dodavateli. Již tady začíná nátlaková hra, která prostupuje celým projektem. Tato hra není živelná, ale má pravidla uplatněná ve smluvním ujednání. Často se jedná o soubor vhodně zvolených ekonomických nástrojů.

 Např. v nabídkovém řízení může jít o složení kauce za dodržení pravidel nabídky a soutěže. Někde se setkáváme i s pojištěním díla. V procesu zavádění může jít o vázaní plateb za splnění dílčích etap díla v jejím rozsahu, kvalitě i čase nebo o skládání jistin za výsledky etap, jež mohou být uvolněny při dokončení a úspěšném převzetí díla.

Útvary informatiky se mění
Ještě v nedávné minulosti útvary informatiky podniku byly početně silnější a jejich struktura i působnost odlišná. Zajišťovali téměř vše, co patřilo k informatice.Vývoj však poskočil dál. Management podniku se stále více soustřeďuje na hlavní obchodní činnosti podniku a ponechává tak větší prostor poskytovatelům služeb IS/IT. Počty pracovníků a působnost útvarů informatiky podniku se mění, snižují se jejich stavy a mnohde téměř mizí. Úbytek informatiků v podniku je přirozeným důsledkem nově zaváděných IS/IT. Působnost útvaru informatiky podniku je totiž plně podřízena novému IS/IT a rozsahu externě poskytovaných a nabízených služeb.

Pozn. red.: Autor je manažerem projektů IS/IT pro Minervu ČR.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

5+1 možností, jak a kde automatizovat procesy pomocí ERP systému

Do úspěšných firem se ERP systémy postupně „vkrádaly“ už od 90. let 20. století. Od té doby se však výrazně posunuly, takže podnikům nabízí úplně nové možnosti.