- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 10/2000
Dnešní podnikové aplikace mají tendenci "uzamykat" informace uvnitř vlastních relačních databází, které jsou primárně navrhovány tak, aby poskytovaly optimální výkonnost pro přímé transakční vstupy. Tyto informace jsou následně obtížně dostupné pro Business Intelligence, pro různé dotazovací nástroje nebo nadstavbové produkty. V případě, že podnik provozuje větší množství aplikací a každou s nezávislou databází, pak se tento problém násobí. Konsolidací nesourodých dat do skladů, uložené informace se stávají z pohledu uživatele jednotné a lehce přístupné. Toto na druhé straně poskytuje v budoucnosti optimální a efektivní dostupnost historických i aktuálních informací ze všech oblastí aktivit podniku.
Narůstající konkurence vyžaduje od podnikání schopnost rychlého přizpůsobení se posledním požadavkům a trendům na trhu. Systém, který poskytuje přístup k podnikovým informacím z pohledu času, ukazatelů a úrovně sumarizace je klíčovým pro rychlejší a přesnější podnikatelské rozhodování a poskytuje tímto vašemu podniku konkurenční výhodu. Dále také systém, který umožní uživatelům interaktivně přistupovat k informacím, vytvářet si vlastní pohledy a sestavy nebo dokonce speciální aplikace související s jejich odbornými informačními potřebami se stává efektivním jak z hlediska nákladů, tak i z pohledu včasného získáváni potřebných informací a doplňuje tímto váš technologický náskok o efektivnost, operativnost a přizpůsobivost.
V této souvislosti se obvykle hovoří o pojmech Business Inteligence, Data Warehouse či Data Warehousing. Z pohledu uživatelů se jedna o nástroje a metody, které umožňují informace poskytnout koncovým uživatelům tj. odborníkům, kteří je nezbytně potřebují pro výkon své profese. Nároční uživatelé však požadují také, aby poskytované informace:
- byly integrující - navazující na data ze všech oblastí aktivit podniku,…
- byly zabezpečeny a umožňovaly diferencovaná práva přístupu s možností definovat přístupy k jednotlivým ukazatelům na jednotlivých organizačních úrovních
- bylo možné je získávat operativně, bez vysokých nákladů a časových prodlev a aby nástroje, které k tomuto používají bylo možné přizpůsobit měnícím se potřebám,
- byly přístupné s veškerými potřebnými nástroji oprávněným koncovým uživatelům s různým zaměřením, od výrobních manažérů až po pracovníky finančních útvarů,
- byly přístupné na různé technice, operačních systémech, Intranetu, Extranetu, či Internetu.
Předmětem tohoto článku je seznámit vás s řešením, jehož základní myšlenkou nebylo prioritně budování nástrojů DW a BI, ale vytvoření nástrojů pro poskytování informací ležících mnohdy na dosah ruky, ale přesto složitě dostupných, koncovým uživatelům.
Datové sklady a BI jsou z pohledu tohoto řešení jednou s paralel, která zcela zákonitě roste na významu a společně nebo v kombinaci s jinými nástroji vytvářejí základnu pro řešení podnikových informačních potřeb. Toto řešení je realizovatelné mnoha v současné době dostupnými programovými systémy. Jedním z nich specializovaným pro platformu AS/400 je produkt XL/InfoSuite, o němž tento článek přináší základní informace.
Orientace na uživatele
Používáním business inteligence systému, jsou uživatelé chráněni před komplexností podnikových aplikací a jejich složitých databázových struktur.
Uživatelé mohou přistupovat přímo k takovým informacím, které jsou odpovídající jejich odbornosti případně funkčnímu zařazení a volit si pohledy na tyto informace na obrazovce nebo v tištěné formě. Velmi zajímavá je také variabilita uživatelských rozhraní.
Námi popisovaný systém XL/InfoSuite poskytuje uživatelům ekvivalentní funkčnosti jak na terminálu 5250 (s vyjma práce s grafy), v prostředí operačního systému Windows, většinou používaných v lokálních sítích, tak i prostřednictvím Internetových "browserů" umožňující přístup uživatelům jak v rámci podnikové sítě, tak i ze vzdálených míst prostřednictvím Internetu.
3 hlavní součásti
Stavebními kameny řešení postaveném na produktu XL/InfoSuite je:
- DW - datový sklad a datový analyzátor,
- Reporter - interaktivní generátor sestav, pohledů a on-line a také nástroj pro sumarizaci a extrakci dat,
- Developer - interaktivní generátor aplikací
Datový analyzátor a generátor sestav jsou určeny pro koncové uživatele, naproti tomu generátor aplikací, jehož používání vyžaduje širší znalosti struktury dat a systému OS/400, je určen odborným pracovníkům IT oddělení.
Datový analyzátor je velmi komfortní nástroj pro analýzu dat v datovém skladu, umožňující pohledy na data v jednotlivých analytických (organizačních) úrovních, práci s ukazateli, přepočty ukazatelů, konverzi os x/y, relativní porovnávaní období, vytváření grafů a práci s nimi, export tabulek a grafů apod.
Generátor sestav umožňuje vytvářet informační výstupy v souboru (pro další výpočty nebo pro export), na tiskárně na obrazovce 5250, nebo v HTML a poskytuje koncovým uživatelům nastroj pro operativní vyhledání a zobrazení informací.
Prostřednictvím generátoru aplikací je možné interaktivním způsobem vytvářet velmi rychle a efektivně rozličné aplikace nad daty DB2 a to jak nad transakčními daty, tak i nad daty uloženými v datovém skladu. Pomocí tohoto nástroje podobně jak je tomu u generátoru sestav, avšak s rozšířenými možnostmi zápisu a modifikace dat, je možné.
Aktualizace analyzovaných dat
Modul datového skladu XL/InfoSuite obsahuje nástroje potřebné pro vytvoření a aktualizaci datového skladu. Standardně dodávaný nástroj pro extrakci dat poskytuje spolehlivou metodu pro zlepšení přístupu při inkrementálních aktualizacích datového skladu. Toto poskytuje jistotu, že informace uložené v datovém skladu jsou vždy aktuální. Obchodní transakce např. dodavatelské faktury, obchodní objednávky, atp., mohou být přidávány do datového skladu v předefinovaných intervalech, v závislosti na typu obchodních aktivit. Mnoho společností používá denní aktualizace, ale jsou možné i hodinové, nebo dokonce aktualizace "po jednotlivé transakci". Také je možné integrovat různé způsoby aktualizace datového skladu. O zabezpečení realizace jednotlivých aktualizací se stará integrovaný kalendář úloh.
Dynamická porovnání
Klíčové ukazatele mohou být jednoduše porovnávány s plánovanými nebo skutečnými srovnatelnými hodnotami z libovolného předcházejícího období.
Tato vlastnost je nazývána relativní porovnávání a umožňuje vyhodnocovat např. marketingové nebo obchodní realizované akce v jednotlivých obdobích roku. Například porovnání obchodních výsledků letošních velikonoc s loňskými je stejně jednoduché jako porovnání výsledků v měsíci lednu v jednotlivých letech. Obchodní trendy mohou být také rychle identifikovány použitím grafu pro ilustraci periodických změn. Toto zjednodušuje rozhodování, například při realizaci propagačních akcí nebo uvádění nových či modifikovaných výrobků na trh.
Závěrem…
XL/InfoSuite obsahuje nástroje pro vytváření relačních i multi-dimenzionálních datových skladů, stejně jako nástroje pro analýzu a grafickou prezentaci dat. Obsahuje dotazovací nástroj, který může být použit při vytváření sestav a zobrazení dat, jak nad prvotními daty, tak i samostatně nebo v kombinaci nad daty vytvořené nástrojem pro extrakci dat. Prostřednictvím ODBC je možné používat standardní PC aplikace, jako aplikace v navazující na grafický analytický nástroj a standardní nástroje v XL/InfoSuite.
XL/InfoSuite: Řešení pro business intelligence na platformě AS/400
Jindřich Kahoun [ j (tečka) kahoun (zavináč) seznam (tečka) cz ]


Dnešní podnikové aplikace mají tendenci "uzamykat" informace uvnitř vlastních relačních databází, které jsou primárně navrhovány tak, aby poskytovaly optimální výkonnost pro přímé transakční vstupy. Tyto informace jsou následně obtížně dostupné pro Business Intelligence, pro různé dotazovací nástroje nebo nadstavbové produkty. V případě, že podnik provozuje větší množství aplikací a každou s nezávislou databází, pak se tento problém násobí. Konsolidací nesourodých dat do skladů, uložené informace se stávají z pohledu uživatele jednotné a lehce přístupné. Toto na druhé straně poskytuje v budoucnosti optimální a efektivní dostupnost historických i aktuálních informací ze všech oblastí aktivit podniku.
Narůstající konkurence vyžaduje od podnikání schopnost rychlého přizpůsobení se posledním požadavkům a trendům na trhu. Systém, který poskytuje přístup k podnikovým informacím z pohledu času, ukazatelů a úrovně sumarizace je klíčovým pro rychlejší a přesnější podnikatelské rozhodování a poskytuje tímto vašemu podniku konkurenční výhodu. Dále také systém, který umožní uživatelům interaktivně přistupovat k informacím, vytvářet si vlastní pohledy a sestavy nebo dokonce speciální aplikace související s jejich odbornými informačními potřebami se stává efektivním jak z hlediska nákladů, tak i z pohledu včasného získáváni potřebných informací a doplňuje tímto váš technologický náskok o efektivnost, operativnost a přizpůsobivost.
V této souvislosti se obvykle hovoří o pojmech Business Inteligence, Data Warehouse či Data Warehousing. Z pohledu uživatelů se jedna o nástroje a metody, které umožňují informace poskytnout koncovým uživatelům tj. odborníkům, kteří je nezbytně potřebují pro výkon své profese. Nároční uživatelé však požadují také, aby poskytované informace:
- byly integrující - navazující na data ze všech oblastí aktivit podniku,…
- byly zabezpečeny a umožňovaly diferencovaná práva přístupu s možností definovat přístupy k jednotlivým ukazatelům na jednotlivých organizačních úrovních
- bylo možné je získávat operativně, bez vysokých nákladů a časových prodlev a aby nástroje, které k tomuto používají bylo možné přizpůsobit měnícím se potřebám,
- byly přístupné s veškerými potřebnými nástroji oprávněným koncovým uživatelům s různým zaměřením, od výrobních manažérů až po pracovníky finančních útvarů,
- byly přístupné na různé technice, operačních systémech, Intranetu, Extranetu, či Internetu.
Předmětem tohoto článku je seznámit vás s řešením, jehož základní myšlenkou nebylo prioritně budování nástrojů DW a BI, ale vytvoření nástrojů pro poskytování informací ležících mnohdy na dosah ruky, ale přesto složitě dostupných, koncovým uživatelům.
Datové sklady a BI jsou z pohledu tohoto řešení jednou s paralel, která zcela zákonitě roste na významu a společně nebo v kombinaci s jinými nástroji vytvářejí základnu pro řešení podnikových informačních potřeb. Toto řešení je realizovatelné mnoha v současné době dostupnými programovými systémy. Jedním z nich specializovaným pro platformu AS/400 je produkt XL/InfoSuite, o němž tento článek přináší základní informace.
Orientace na uživatele
Používáním business inteligence systému, jsou uživatelé chráněni před komplexností podnikových aplikací a jejich složitých databázových struktur.
Uživatelé mohou přistupovat přímo k takovým informacím, které jsou odpovídající jejich odbornosti případně funkčnímu zařazení a volit si pohledy na tyto informace na obrazovce nebo v tištěné formě. Velmi zajímavá je také variabilita uživatelských rozhraní.
Námi popisovaný systém XL/InfoSuite poskytuje uživatelům ekvivalentní funkčnosti jak na terminálu 5250 (s vyjma práce s grafy), v prostředí operačního systému Windows, většinou používaných v lokálních sítích, tak i prostřednictvím Internetových "browserů" umožňující přístup uživatelům jak v rámci podnikové sítě, tak i ze vzdálených míst prostřednictvím Internetu.
3 hlavní součásti
Stavebními kameny řešení postaveném na produktu XL/InfoSuite je:
- DW - datový sklad a datový analyzátor,
- Reporter - interaktivní generátor sestav, pohledů a on-line a také nástroj pro sumarizaci a extrakci dat,
- Developer - interaktivní generátor aplikací
Datový analyzátor a generátor sestav jsou určeny pro koncové uživatele, naproti tomu generátor aplikací, jehož používání vyžaduje širší znalosti struktury dat a systému OS/400, je určen odborným pracovníkům IT oddělení.
Datový analyzátor je velmi komfortní nástroj pro analýzu dat v datovém skladu, umožňující pohledy na data v jednotlivých analytických (organizačních) úrovních, práci s ukazateli, přepočty ukazatelů, konverzi os x/y, relativní porovnávaní období, vytváření grafů a práci s nimi, export tabulek a grafů apod.
Generátor sestav umožňuje vytvářet informační výstupy v souboru (pro další výpočty nebo pro export), na tiskárně na obrazovce 5250, nebo v HTML a poskytuje koncovým uživatelům nastroj pro operativní vyhledání a zobrazení informací.
Prostřednictvím generátoru aplikací je možné interaktivním způsobem vytvářet velmi rychle a efektivně rozličné aplikace nad daty DB2 a to jak nad transakčními daty, tak i nad daty uloženými v datovém skladu. Pomocí tohoto nástroje podobně jak je tomu u generátoru sestav, avšak s rozšířenými možnostmi zápisu a modifikace dat, je možné.
Aktualizace analyzovaných dat
Modul datového skladu XL/InfoSuite obsahuje nástroje potřebné pro vytvoření a aktualizaci datového skladu. Standardně dodávaný nástroj pro extrakci dat poskytuje spolehlivou metodu pro zlepšení přístupu při inkrementálních aktualizacích datového skladu. Toto poskytuje jistotu, že informace uložené v datovém skladu jsou vždy aktuální. Obchodní transakce např. dodavatelské faktury, obchodní objednávky, atp., mohou být přidávány do datového skladu v předefinovaných intervalech, v závislosti na typu obchodních aktivit. Mnoho společností používá denní aktualizace, ale jsou možné i hodinové, nebo dokonce aktualizace "po jednotlivé transakci". Také je možné integrovat různé způsoby aktualizace datového skladu. O zabezpečení realizace jednotlivých aktualizací se stará integrovaný kalendář úloh.
Dynamická porovnání
Klíčové ukazatele mohou být jednoduše porovnávány s plánovanými nebo skutečnými srovnatelnými hodnotami z libovolného předcházejícího období.
Tato vlastnost je nazývána relativní porovnávání a umožňuje vyhodnocovat např. marketingové nebo obchodní realizované akce v jednotlivých obdobích roku. Například porovnání obchodních výsledků letošních velikonoc s loňskými je stejně jednoduché jako porovnání výsledků v měsíci lednu v jednotlivých letech. Obchodní trendy mohou být také rychle identifikovány použitím grafu pro ilustraci periodických změn. Toto zjednodušuje rozhodování, například při realizaci propagačních akcí nebo uvádění nových či modifikovaných výrobků na trh.
Závěrem…
XL/InfoSuite obsahuje nástroje pro vytváření relačních i multi-dimenzionálních datových skladů, stejně jako nástroje pro analýzu a grafickou prezentaci dat. Obsahuje dotazovací nástroj, který může být použit při vytváření sestav a zobrazení dat, jak nad prvotními daty, tak i samostatně nebo v kombinaci nad daty vytvořené nástrojem pro extrakci dat. Prostřednictvím ODBC je možné používat standardní PC aplikace, jako aplikace v navazující na grafický analytický nástroj a standardní nástroje v XL/InfoSuite.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |