- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (42)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Vývoj ERP systému
ve společnosti Hortim International
Požár firemní centrály, prudký rozvoj společnosti, měnící se chování trhu a požadavky odběratelů – to jsou dramatické podmínky, ve kterých společnost Hortim International, přední dovozce a velkoobchod ovocem a zeleninou, zaváděla nový ERP systém. Informační systém Karat od přerovské firmy I.F.T. Progres postupně implementovala centrála Hortimu v Brně a pobočky v Praze, Karlových Varech, Ostravě, Bratislavě a Košicích, dceřiná pěstitelská společnost Česká farma i spediční firma Hortim Cargo.
Historie ERP v Hortimu Od svého vzniku v roce 1994, kdy působil jako obchodní kancelář zprostředkující prodej po kamionech, užíval Hortim informační systém holandského původu, což souviselo s napojením na tehdejšího nizozemského spolumajitele firmy. Ke konci roku 1995 už tehdejší systém nebyl schopen dostatečně rychle reagovat na měnící se nároky obchodníků a bylo jasné, že v budoucnu nebude stačit. Nebylo však jisté, do jakých rozměrů se firma rozroste. Základním požadavkem na nové ERP řešení tedy bylo, aby nový systém obsahoval standardní účetní a skladové moduly a k tomu nadstavbu schopnou přizpůsobovat se zejména potřebám obchodu. Systém musel zahrnovat i obalové hospodářství a důslednou evidenci pohybu a vracení zboží zákazníky, která umožňuje zefektivňovat nákup a minimalizovat tak ztráty.
Dalším požadavkem byla schopnost převodu co největšího množství dat z původního software, a tedy zachování historie společnosti v datové základně. Velký důraz byl rovněž kladen na škálovatelnost systému zvládajícího velké objemy dat a připraveného pro další růst společnosti s náročnější logistikou. V roce 1997 si Hortim vybral pro řešení uvedených požadavků informační systém Karat společnosti I.F.T. Progres a ke konci následujícího roku započal s jeho implementací.
Expanze firmy i systému Centrála Hortimu ale brzy nato vyhořela. Rychle se však vzpamatovala a dokonce přišla expanze firmy. Na počátku implementace se v centrále firmy k systému lokálně připojovalo asi 40 uživatelů. K tomu v úvodní konfiguraci postačoval server na platformě Windows NT a databáze Sybase Adaptive Server Anywhere s objemem dat zhruba 2 GB. Hortimu se ale dařilo a počet zpracovávaných dokladů řádově vzrostl.
V roce 1999 se v rámci centrály připojovalo už 80 klientských stanic, začaly se používat čárové kódy a bylo vyřešeno připojení s mobilními terminály. Informační systém byl migrován na databázi Sybase Adaptive Server Enterprise. To vyřešilo aktuální situaci, ale rozvoj Hortimu pokračoval. Provoz 15 klientských stanic byl zajišťován on-line terminálovým způsobem s připojením do Ostravy pomocí technologie tenkého klienta – Citrix MetalFrame XP, připojena byla také pražská pobočka.
V roce 2000 expanze společnosti pokračovala, což představovalo další rozšíření a extrémní nároky na celý systém. Do systému Karat byly zakomponovány nové funkce a technická zařízení, jako například EDI, podpora vnějšího i vnitřního přenosu dat na základě transformací XML/XSLT nebo mobilní terminály – čtečky čárových kódů – či automatické baličky a váhy. Rozšířily se také jak pobočky (byla připojena pobočka Karlovy Vary), tak i počet přistupujících uživatelů. V té chvíli již výkon serveru nedostačoval a bylo rozhodnuto o přechodu na UNIXovou platformu databázového serveru. Ve finále byly na základě IS KARAT vedle mateřské společnosti Hortim International a společnosti Hortim SK realizovány implementace informačního systému i do dalších dceřiných firem Česká farma a Hortim Cargo. Rozsah slovenského řešení pokrývá ekonomiku, sklady a odbyt, personální agendu a specializované nadstavby podle mateřské společnosti.
Architektura řešení Společnost Hortim International sídlí a má své vedení a ekonomické zázemí umístěno v Brně. Zde je také provozován centrální databázový server (Sybase ASE for UNIX) a nainstalované aplikace IS KARAT. Na pobočkách v Praze, Karlových Varech, Ostravě a v dceřinných společnostech v České republice je z hlediska IS a zpracování dat provoz zajišťován on-line terminálovým způsobem s připojením do Brna pomocí technologií tenkého klienta (farma Citrus Metaframe). Slovensko je realizováno centrálním serverem v Bratislavě a on-line terminálovými přístupy z Košic a z Brna, přičemž jsou respektovány jak rozdíly vyplývající ze zahraniční legislativy (zejména DPH, personalistika a mzdy), tak i veškeré specializované nadstavby podle mateřské společnosti. Na centrále firmy je provozován komplex všech modulů IS KARAT, zejména tedy skladové a odbytové moduly, ekonomické a finanční moduly a zakázkové moduly a funkce (např. speciální vyhodnocovací pohledy na data či nástroje elektronické komunikace s odběrateli). Na jednotlivých pobočkách a v dceřiných společnostech se pak používají vedle standardního řešení zejména skladové a odbytové moduly a zakázkové moduly a funkce.
Přínos nového ERP systému Díky nově zavedenému informačnímu systému došlo k požadovanému sjednocení programového vybavení v celé společnosti – na centrále spolu s pobočkami i dceřinými firmami. Díky on-line nastavenému propojení mezi všemi částmi firmy na jedné straně a vedením společnosti na straně druhé došlo ke značnému zprůhlednění všech firemních procesů a tím pádem i k mnohem rychlejšímu vyhodnocování realizovaných obchodů a důslednějšímu používání doporučených pracovních metodik, tedy značné zvýšení efektivity nastavených rozhodovacích procesů reagujících na aktuální požadavky a stavy trhu.
duben - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Formulář pro přidání akce