facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 1-2/2004

Vývoj ERP systému

ve společnosti Hortim International

Branislav Ludva


Požár firemní centrály, prudký rozvoj společnosti, měnící se chování trhu a požadavky odběratelů – to jsou dramatické podmínky, ve kterých společnost Hortim International, přední dovozce a velkoobchod ovocem a zeleninou, zaváděla nový ERP systém. Informační systém Karat od přerovské firmy I.F.T. Progres postupně implementovala centrála Hortimu v Brně a pobočky v Praze, Karlových Varech, Ostravě, Bratislavě a Košicích, dceřiná pěstitelská společnost Česká farma i spediční firma Hortim Cargo.



Tisíce druhů zboží v oběhu Skladová a distribuční centra Hortimu vykonávají tři typy obchodu – „tranzit“ s následným prodejem nezávislým velkoobchodům, „market“ dodávky do řetězců supermarketů včetně speciálního programu balení ovoce a zeleniny pro obchodní řetězce a přímý prodej menším odběratelům „cash and carry“. V pravidelné týdenní nabídce jsou řádově stovky položek, celkově jdou druhy zboží do tisíců. Týdně přijíždí z ciziny asi 130 kamionů, cestou zastavují v pobočkách a u některých odběratelů. Zboží se prodává už v době, kdy je kamion na cestě.


Historie ERP v Hortimu Od svého vzniku v roce 1994, kdy působil jako obchodní kancelář zprostředkující prodej po kamionech, užíval Hortim informační systém holandského původu, což souviselo s napojením na tehdejšího nizozemského spolumajitele firmy. Ke konci roku 1995 už tehdejší systém nebyl schopen dostatečně rychle reagovat na měnící se nároky obchodníků a bylo jasné, že v budoucnu nebude stačit. Nebylo však jisté, do jakých rozměrů se firma rozroste. Základním požadavkem na nové ERP řešení tedy bylo, aby nový systém obsahoval standardní účetní a skladové moduly a k tomu nadstavbu schopnou přizpůsobovat se zejména potřebám obchodu. Systém musel zahrnovat i obalové hospodářství a důslednou evidenci pohybu a vracení zboží zákazníky, která umožňuje zefektivňovat nákup a minimalizovat tak ztráty.



„Nejvíce času při implementaci stojí uživatelská podpora. Implementace může být hotová za několik měsíců, ale pak přijdou uživatelé, kteří si na systém musí zvyknout. Kdybych dnes takový systém zaváděl, hned na začátku bych si našel několik šikovných lidí, kteří by od implementátorů přebírali jejich znalosti. Takoví lidé šetří čas, aby všechno nezůstalo na dodavateli softwaru.“ Luboš Flek, ředitel IT a logistiky, Hortim


Dalším požadavkem byla schopnost převodu co největšího množství dat z původního software, a tedy zachování historie společnosti v datové základně. Velký důraz byl rovněž kladen na škálovatelnost systému zvládajícího velké objemy dat a připraveného pro další růst společnosti s náročnější logistikou. V roce 1997 si Hortim vybral pro řešení uvedených požadavků informační systém Karat společnosti I.F.T. Progres a ke konci následujícího roku započal s jeho implementací.



Expanze firmy i systému Centrála Hortimu ale brzy nato vyhořela. Rychle se však vzpamatovala a dokonce přišla expanze firmy. Na počátku implementace se v centrále firmy k systému lokálně připojovalo asi 40 uživatelů. K tomu v úvodní konfiguraci postačoval server na platformě Windows NT a databáze Sybase Adaptive Server Anywhere s objemem dat zhruba 2 GB. Hortimu se ale dařilo a počet zpracovávaných dokladů řádově vzrostl.



„Požadavky na nový systém nepřicházely jen od uživatele. Mezi klienty firmy Hortim patří obchodní řetězce. Každý z nich klade jiné požadavky na dokumenty, označování zboží, informační toky, komunikaci v cizích jazycích – a většinou své požadavky časem mění. Nás systém musel na tyto změny pružně reagovat.“ Branislav Ludva, ředitel I.F.T. PROGRES


V roce 1999 se v rámci centrály připojovalo už 80 klientských stanic, začaly se používat čárové kódy a bylo vyřešeno připojení s mobilními terminály. Informační systém byl migrován na databázi Sybase Adaptive Server Enterprise. To vyřešilo aktuální situaci, ale rozvoj Hortimu pokračoval. Provoz 15 klientských stanic byl zajišťován on-line terminálovým způsobem s připojením do Ostravy pomocí technologie tenkého klienta – Citrix MetalFrame XP, připojena byla také pražská pobočka.



V roce 2000 expanze společnosti pokračovala, což představovalo další rozšíření a extrémní nároky na celý systém. Do systému Karat byly zakomponovány nové funkce a technická zařízení, jako například EDI, podpora vnějšího i vnitřního přenosu dat na základě transformací XML/XSLT nebo mobilní terminály – čtečky čárových kódů – či automatické baličky a váhy. Rozšířily se také jak pobočky (byla připojena pobočka Karlovy Vary), tak i počet přistupujících uživatelů. V té chvíli již výkon serveru nedostačoval a bylo rozhodnuto o přechodu na UNIXovou platformu databázového serveru. Ve finále byly na základě IS KARAT vedle mateřské společnosti Hortim International a společnosti Hortim SK realizovány implementace informačního systému i do dalších dceřiných firem Česká farma a Hortim Cargo. Rozsah slovenského řešení pokrývá ekonomiku, sklady a odbyt, personální agendu a specializované nadstavby podle mateřské společnosti.



„Nevěřím, že přínos z vybudování ERP systému lze úplně finančně vyčíslit. Naše kritéria se týkala hlavně obchodu a skladů. Chtěli jsme komunikovat v rámci všech poboček, potřebovali jsme denní informace o stavu a pohybu zboží, o cenách. Dnes jsme například schopni z brněnské centrály v reálném čase analyzovat zbožovou marži v Košicích. To se nám vrací v úspoře pracovních sil a v tom, že informace, na které jsme dřív čekali, máme okamžitě.“ Luboš Flek, ředitel IT a logistiky, Hortim


Architektura řešení Společnost Hortim International sídlí a má své vedení a ekonomické zázemí umístěno v Brně. Zde je také provozován centrální databázový server (Sybase ASE for UNIX) a nainstalované aplikace IS KARAT. Na pobočkách v Praze, Karlových Varech, Ostravě a v dceřinných společnostech v České republice je z hlediska IS a zpracování dat provoz zajišťován on-line terminálovým způsobem s připojením do Brna pomocí technologií tenkého klienta (farma Citrus Metaframe). Slovensko je realizováno centrálním serverem v Bratislavě a on-line terminálovými přístupy z Košic a z Brna, přičemž jsou respektovány jak rozdíly vyplývající ze zahraniční legislativy (zejména DPH, personalistika a mzdy), tak i veškeré specializované nadstavby podle mateřské společnosti. Na centrále firmy je provozován komplex všech modulů IS KARAT, zejména tedy skladové a odbytové moduly, ekonomické a finanční moduly a zakázkové moduly a funkce (např. speciální vyhodnocovací pohledy na data či nástroje elektronické komunikace s odběrateli). Na jednotlivých pobočkách a v dceřiných společnostech se pak používají vedle standardního řešení zejména skladové a odbytové moduly a zakázkové moduly a funkce.



Hardwarová platforma v Hortimu · Databázový server: Sun Enterprise 420R, 4× UltraSPARC-II 450 MHz, 8× 512MB (4 GB), diskové pole STOREDGE D1000, operační systém Sun Solaris ver. 5.7, databáze SYBASE Adaptive Server Enterprise/11.9.3/64bit · Terminálové servery: 3× Compaq, Pentium III 1 GHz, 1 GB SDRAM, operační systém Windows NT 4.0 Server, terminálové služby + farma Citrix Metaframe XPs · Stanice pro přímý přístup: Intel Pentium Celeron 533 MHz, 128 MB RAM, Windows 2000 a vyšší · Stanice pro terminálové připojení: od Pentium 233 MHz, 32 MB RAM, Windows 95 a vyšší · LAN: twisted pair, mezi servery 1 Gbit/s, ostatní 100 Mbit/s · WAN: Mezi hlavními pobočkami a centrálou pronajatá VPN s kapacitou 2 Gbit/s, mezi ostatními pobočkami pronajatá VPN s běžnou přenosovou kapacitou · Počet uživatelů: v prostředí centrály (přímé připojení) max. 100, vzdáleně v on-line režimu (terminálové služby) max. 60.


Přínos nového ERP systému Díky nově zavedenému informačnímu systému došlo k požadovanému sjednocení programového vybavení v celé společnosti – na centrále spolu s pobočkami i dceřinými firmami. Díky on-line nastavenému propojení mezi všemi částmi firmy na jedné straně a vedením společnosti na straně druhé došlo ke značnému zprůhlednění všech firemních procesů a tím pádem i k mnohem rychlejšímu vyhodnocování realizovaných obchodů a důslednějšímu používání doporučených pracovních metodik, tedy značné zvýšení efektivity nastavených rozhodovacích procesů reagujících na aktuální požadavky a stavy trhu.



„Po nějaké době provozu přijdeme na to, že většina uživatelů se ve skutečnosti rozhoduje jen podle několika klíčových informací. Část z toho, co při implementaci požadovali, téměř nevyužívají. Z obrovského množství informací, které se do systému trvale sypou, se využívá jen část. Je potřeba uvážit, zda mají stát na některém z posledních míst, nebo jestli je má smysl do systému vůbec zadávat.“ Branislav Ludva, ředitel I.F.T. PROGRES

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?

Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.