facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 4/2004

Využití e-podpisu při kontaktu se státní správou a samosprávou

Dagmar Brechlerová, Lenka Nezdarová


Již od roku 2000 je v platnosti zákon č. 227/2000 (Zákon o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů – tzv. Zákon o elektronickém podpisu). Ministerstvo informatiky připravuje nyní novou vyhlášku o elektronických podatelnách a navíc je v poslanecké sněmovně projednávána novelizace Zákona o elektronickém podpisu. Dá se tedy říci, že celá oblast možnosti podávat a podepisovat elektronické dokumenty v kontaktu se státní správou a samosprávou je velmi dynamická a poněkud nepřehledná. V následujícím textu je provedeno shrnutí možností, jak a co lze nyní elektronicky podávat a případně podepisovat. Termíny týkající se elektronického podpisu a certifikátů jsou osvětleny v příslušném zákoně.




V současné době by při komunikaci s úřady státní správy a samosprávy (dále jen „úřady“) mělo být možné využívat e-podatelny, které měly všechny úřady povinně zřídit na základě nařízení vlády č. 304 /2001. Informace o tom, že byla podatelna zřízena, její adresa a jaké náležitosti má mít podání, které je do této podatelny zasíláno, mají být dostupné on-line. Určení pracovníci e-podatelny mají být vybaveni kvalifikovaným certifikátem, aby mohli podávat odpovědi na podepsaná podání. Úřady mají také potvrdit, že podání obdržely.

Identity management systém

V zákoně není výslovně stanoveno, že elektronické podání musí být opatřeno e-podpisem, nicméně pokud je potřeba, aby mělo podání (resp. jeho podpis) právní váhu, je nutné pro podpis využít zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu. Je však jen na úřadu, jestli se rozhodne přijímat i podání podepsaná s využitím jiného než kvalifikovaného certifikátu. V současné době však není e-podpis natolik rozšířen, aby každý z více než 6 000 úřadů, které měly povinnost podatelnu vytvořit, přijal za celou dobu svého fungování alespoň jedno elektronické podání. V některých případech má ale možnost podání elektronickou formou velké opodstatnění, jedná se hlavně o podávání daňových přiznání, která jsou v současné době asi nejrozvinutější aplikací v této oblasti. Dalšími oblastmi, které se začínají rozvíjet, jsou podání na MPSV a postupné zpřístupňování informací na stránkách portálu veřejné správy www.portal.gov.cz, kde je snaha o integraci různých aplikací z oblasti veřejné správy. Zajímavým vývojem prochází také oblast zdravotnictví.

Ministerstvo financí
V současné době je v oblasti tohoto ministerstva elektronicky možno podávat:
· přiznání k dani z nemovitostí,
· přiznání k DPH,
· přiznání k silniční dani,
· oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám,
· podání obecné písemnosti.


Tato podání je možno provádět i bez využití e-podpisu, nicméně podání, která neobsahují e-podpis, musí být zároveň doprovázena i podepsaným dokumentem, který musí být po odeslání e-podání do tří dnů klasicky doručen na příslušný úřad. E-podpis musí být opět založen na kvalifikovaném certifikátu. Nejpopulárnější bylo v roce 2003 podání přiznání k DPH, protože některé organizace jej musí v závislosti na svém obratu odevzdávat častěji než jednou ročně (měsíčně nebo čtvrtletně), a tudíž se jim investice do kvalifikovaného certifikátu vyplatí. V současnosti stojí kvalifikovaný certifikát od společnosti I.CA 770 Kč vč. DPH, resp. 1 771 Kč, pokud je na kartě, platnost je vždy jeden rok. Jediná I.CA má v současnosti v České republice právo vydávat kvalifikované certifikáty, takže certifikáty od jiných poskytovatelů zde není možno využít. Pro využití certifikátu pro podávání daňových přiznání je nutné, aby v něm byl uveden tzv. bezvýznamový identifikátor občana, který přiděluje MPSV. (Společnost I.CA tuto službu nabízí bezplatně, je nutno podepsat souhlas s uvedením tohoto údaje v certifikátu. Certifikát není možno změnit, takže pokud žadatel o certifikát této možnosti nevyužije, a poté změní svůj názor, je nutno zakoupit nový certifikát.)

V roce 2003 bylo podáno celkem 5 126 přiznání k DPH, z toho 3 353 s e-podpisem a 1 773 bez něj. Méně populární bylo přiznání k dani z nemovitosti a k silniční dani. Tato přiznání se však podávají k 31. lednu každého roku a vzhledem k tomu, že aplikace v lednu 2003 ještě neumožňovaly využití elektronického podpisu, bylo jich tímto způsobem podáno velmi málo. Letos by se tento stav snad mohl změnit. Přiznání k dani z nemovitosti bylo podáno 460 s elektronickým podpisem a 325 bez e-podpisu. Přiznání k silniční dani bylo podáno s e-podpisem pouze ve 14 případech, bez e-podpisu bylo učiněno 794 těchto podání. Pro podání oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám nebylo podáno s e-podpisem ani jedno podání, bez e-podpisu 71, což je i tak velmi málo. Obecná podání mají v současné době vzrůstající oblibu, tato služba je nabízena od října 2003, kdy touto formou bylo doručeno 57 podání, v listopadu 86 a v prosinci bylo elektronicky podáno 90 obecných písemností. Podání přiznání k ostatním daním zatím nejsou tímto způsobem ošetřena. Plánuje se zavedení možnosti podávat přiznání k dani z příjmu fyzických a právnických osob, které ovšem bude vyžadovat některé legislativní úpravy, protože zatím není vyřešen způsob, jak přidávat k podání přílohy. Dokud nebude tento problém odstraněn, nepovažuje ministerstvo financí za efektivní, aby občané podali přiznání v elektronické formě a přílohy doručovali obvyklou formou.

Elektronické celní řízení
Přijímání celních deklarací od celních deklarantů a komunikace v rámci celního řízení je možná elektronicky. Zde je možno využít oba typy certifikátů – komerční i kvalifikované. Pro komunikaci v rámci elektronického celního řízení je třeba (viz www.cs.mfcr.cz/ecr) "minimálně komerční certifikát podle zákona o elektronickém podpisu č. 227/2000 Sb. od státem akreditované certifikační autority. Vyšší typy certifikátů, tj. kvalifikované, samozřejmě vyhovují také". Aktivace této služby se provádí na celním úřadu, kde je nutno předložit Smlouvu o používání certifikátu a certifikát na disketě.

Ministerstvo práce a sociálních věcí
MPSV je v poměrně nevděčné pozici, poskytuje většinou služby pro nižší příjmové skupiny obyvatelstva, kterým se investice do kvalifikovaného certifikátu nevyplatí. Další nevýhodou je, že téměř ke všem žádostem je třeba přiložit potvrzení, které musí být doručeno neelektronickou cestou. Ani v tomto případě zatím nejsou tyto aplikace ideálním řešením, dokud nedojde k úpravám, které umožní podat přílohu elektronickou formou. Pro podání na MPSV je také třeba, aby kvalifikovaný certifikát obsahoval bezvýznamový identifikátor občana. Přestože na svých stránkách umožňuje MPSV podání žádostí o sociální dávky v různých oblastech, počty takto podaných žádostí jsou v řádu desítek – v roce 2003 to bylo méně než sto podání.

Na stránkách MPSV, resp. na www stránce forms.mpsv.cz je možno podat:
· žádost o přídavek na dítě,
· žádost o sociální příplatek,
· žádost o příspěvek na bydlení,
· žádost o příspěvek na dopravu,
· žádost o rodičovský příspěvek,
· žádost o zaopatřovací příspěvek pro nezaopatřené děti vojáka,
· žádost o zaopatřovací příspěvek pro manželku vojáka,
· žádost o dávku pěstounské péče – příspěvek na úhradu potřeb dítěte,
· žádost o dávku pěstounské péče – odměnu pěstouna,
· žádost o dávku pěstounské péče – příspěvek při převzetí dítěte,
· žádost o dávku pěstounské péče – příspěvek na zakoupení motorového vozidla,
· žádost o porodné,
· žádost o pohřebné,
· hlášení změn (v údajích ve výše uvedených dokumentech).

Přílohy k těmto dokumentům lze na stránce najít, je však možné je pouze vytisknout. Jejich elektronické potvrzení a odeslání je však zatím otázkou budoucnosti. Vzhledem k malé úspěšnosti této aktivity uvažuje MPSV o využití vlastní certifikační autority, která by certifikáty, které by bylo možno využít pro účely podání na MPSV, vydávala za nižší cenu.

Ministerstvo vnitra
Ministerstvo vnitra v současné době přijímá ve své podatelně elektronicky podepsané dokumenty jako například návrhy na zahájení správního řízení a vydání rozhodnutí, včetně návrhů na přezkoumání rozhodnutí, žádostí o vydání osvědčení, posudků, vyjádření, doporučení a jiných podobných opatření v oblasti státní správy a podání v trestním řízení, kdy je jako orgán činný v trestním řízení příslušný policejní orgán nebo útvar ministerstva vnitra pro inspekční činnost. Pokud podání není elektronicky podepsáno zaručeným e-podpisem, zachází se s ním jako s nepodepsaným dokumentem. Ministerstvo vnitra má ve své kompetenci také zákon o archivnictví, jehož novelizace ukáže, zda bude možné elektronicky podepsané dokumenty elektronicky archivovat a jakým způsobem. To je zajímavé pro všechny, kteří chtějí využít možnost e-podpisu dokumentů, které musí být archivovány, protože pokud není možné považovat elektronicky podepsaný dokument po několika letech za platný, je použitelnost těchto technologií značně omezena.

Rejstřík trestů, živnostenský rejstřík, obchodní rejstřík
Tyto aplikace zatím nejsou s využitím e-podpisu realizovány, komplikují to dohody o bezvýznamovém identifikátoru občana, případně některá jiná zákonná omezení.

Občanské průkazy Vláda již schválila návrh, který umožňuje žádat o vystavení občanských průkazů elektronicky. Aplikace, umožňující tuto službu, by měla být v budoucnu dostupná z portálu veřejné správy.

Katastr nemovitostí
V současné době je možno nahlížet do katastru nemovitostí, ale výsledky, které se uživateli zobrazí, mají pouze informativní charakter. Český úřad zeměměřický a katastrální nabízí dvě služby, jednak dálkový přístup a jednak nahlížení do katastru. Dálkový přístup je omezen registrací a poplatkem, jsou na něm však dostupné i katastrální mapy. Nahlížení do katastru umožňuje pouze zjistit vlastníka pozemku podle parcelního nebo popisného čísla, nebo stav řízení o vkladu či jiného řízení. V budoucnu se počítá s tím, že bude možné obdržet elektronicky podepsaný výpis z katastru nemovitostí, který bude moci být použit jako veřejná listina, ale lze očekávat, že to bude za úplatu.

Zdravotnictví
Ve zdravotnictví je poměrně komplikovaná situace, kde mnohdy ani v rámci jedné nemocnice nemají sjednocené informační systémy. Co se týče zdravotní evidence, lékaři by si přáli, aby byl v jejich případě v certifikátu uveden ještě další identifikátor, který by je identifikoval. Někdy se dokonce uvažuje i o dalším identifikátoru občanů pro účely zdravotnictví. V této oblasti existuje aplikace dostupná na www.izip.cz, kde je internetový přístup ke zdravotním informacím pacienta. Tento projekt však nevyužívá e-podpis. O dalších projektech se zatím pouze uvažuje.

Zdravotní pojišťovny
V oblasti zdravotních pojišťoven je naprosto odlišná situace, je zde velká snaha umožnit klientům využívat moderní technologie. První byla Hutnická zdravotní pojišťovna, která svým pojištěncům, plátcům a poskytovatelům zdravotnických služeb umožnila na stránkách www.hzp.cz využívat elektronickou přepážku. Nákup kvalifikovaných certifikátů od I.CA je zde zvýhodněný a certifikát je možno pořídit za 400 Kč. Na začátku tohoto roku byl spuštěn portál zdravotních pojišťoven www.portalzp.cz, který umožňuje poskytovatelům zdravotní péče, plátcům pojistného i pojištěncům výměnu dat se zúčastněnými pojišťovnami s využitím certifikátů. Na tomto portálu je uvedeno, že je možné využívat i komerční certifikáty od I.CA a komerční certifikáty od některých dalších subjektů. Na portálu ZP jsou postupně uváděny organizace, jejichž certifikáty je pro předávání údajů možno použít.

Různé orgány veřejné správy disponují svými vlastními certifikačními autoritami, které používají pro účely vnitřní komunikace. Příkladem může být ministerstvo práce a sociálních věcí, zdravotnictví či informatiky.

Závěr Jak je vidět z předcházejícího textu, je situace zatím poněkud složitá. Použití elektronicky podávaných a podepisovaných dokumentů komplikují některé dosud platné zákony, které by v této souvislosti bylo nutno novelizovat. Pro jednotlivé občany je to potom finanční náročnost nákupu certifikátu. Významnou roli zde také hrají obavy o bezpečnost přenášených dat elektronickou cestou. Přesto se dá očekávat, že u rozumných aplikací dojde k dalšímu rozvoji.

Dagmar Brechlerová působí na Provozně ekonomické fakultě ČZU a jako lektor a konzultant v oblasti bezpečnosti IS.
Lenka Nezdarová je studentkou doktorandského studia oboru informační management na Provozně ekonomické fakultě ČZU v Praze.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.