IT SYSTEM 1-2/2002

„Využili jsme vlastností výpočetní techniky...“

říká předseda představenstva společnosti Mikros, Jan Gregor



Co je BusinessConnect? Jedná se o operativní CRM systém pro podporu obchodních a marketingových procesů. Je tvořen řadou nástrojů, které lze dále rozšiřovat o produkty směrované do hlubší podpory systémů jakosti ISO 9001/2000 - řada ISOConnect, help-desk systém TriumphConnect, řízení zakázek a projektů ProjectConnect. Pro řešení interních vnitropodnikových procesů je určen produkt OfficeConnect.


S brněnskou společností Mikros a jejími produkty: ERP systémem WAM S/3 a APS systémem WAM AS/3 jste se mohli setkat na stránkách IT Systemu už v loňském roce. Do jejího portfolia ale nedávno přibyl další, velmi zajímavý systém, tentokrát z kategorie CRM. To bylo pro nás impulsem, abychom se do Mikrosu vypravili znovu. Než se ale pustíme do představení základních vlastností a funkcí řešení BusinessConnect, dejme prostor panu Janu Gregorovi, předsedovi představenstva, aby nás informoval, co je v akciové společnosti Mikros nového.

„Naše společnost koncem loňského roku přestěhovala svá pracoviště v Brně i v Praze. Získali jsme podstatně lepší podmínky pro vlastní práci, ale především pro naše zákazníky. V oblasti vývoje produktů jsme významně pokročili ve vývoji nástrojů pro elektronickou podporu obchodních, marketingových a vnitropodnikových procesů. Dokončili jsme vývoj nové verze ERP systému WAM S/3 a výrobního APS systému WAM AS/3, dokončujeme úplně nový komplexní nástroj pro řízení lidských zdrojů, výpočtu mezd a pořizování identifikačních dat. Máme za sebou tvrdou a náročnou práci. Věříme, že její výsledky ocení především naši stávající i noví partneři.“
 

Pane předsedo, Vaše společnost je ale nyní aktivní i v oblasti CRM. S jakou filozofií se chcete v oblasti CRM prosadit?

„Myslíme si, že představovat obecné vlastnosti a význam CRM systémů na stránkách Vašeho časopisu by bylo doslova nošením dříví do lesa. Věnovali jste této oblasti v posledních číslech hodně prostoru. Za podstatné proto považuji zdůraznit náš firemní přístup, se kterým k této problematice přistupujeme. Při vývoji produktů řady BusinessConnect, jak jsme náš CRM systém nazvali, jsme si vytkli několik základních cílů.

Je to především přehlednost a jednoduchost nabízeného řešení. Vlastností cílové skupiny uživatelů CRM systémů není velká náklonnost k výpočetní technice. Vynasnažili jsme se proto, aby používání produktů co nejvíce odpovídalo běžnému pracovnímu postupu tak, jak jsou obchodníci i pracovníci marketingu zvyklí. Zachovali jsme postup ukládání všech dat, informací a souborů do šanonů. Využili jsme vlastností výpočetní techniky pro vnesení řádu a pořádku do obchodní administrativy.
Za důležité vlastnosti považujeme také rychlost a dostupnost řešení. Vzhledem k tomu, že nijak zásadně nezasahujeme do běžných pravidel práce, je osvojení produktů a jejich rutinní využívání věcí hodin až dní.

Školení probíhají prostřednictvím příběhů a na praktických případech zákazníka. Pokud je na jeho straně zájem, bude CRM systém Business Connect rutinně používat do třiceti dnů. Použité technologie, produkty i omezená potřeba služeb je zárukou nízkých nákladů na pořízení, zavedení i provoz celého systému. Cena se pohybuje v desetitisících a je proto dostupná i pro menší a střední firmy. Návratnost investice je do jednoho roku. Přínosy jsou prokazatelné ve zvýšení obchodního úspěchu, i ve zvýšení produktivity obchodní práce.

Další důležité vlastnosti CRM řešení jsou komplexnost a modularita. Produkt Business Connect je stavebnice. Nikdo nemusí mít více, než potřebuje. Snažili jsme se o to, abychom postihli co nejvíce agend, které jsou s obchodem a marketingem spojeny. Řešíme proto sběr obchodních a marketingových dat, požadavky kladené na „dokument management“ tj. ukládání aktuálních i historických dat a souborů, nároky na „Time management“ tj. plánování času jednotlivce, skupin i celých týmů, řešíme požadavky systémů jakosti v souladu s normou ISO 9001/2000 (reklamace, neshody, nápravná a preventivní opatření, hodnocení dodavatelů, měření spokojenosti zákazníků). Důsledně řešíme veškeré interní i externí komunikace v elektronické podobě. Našim zákazníkům nabízíme řešení s přidanou hodnotou. Jde nám především o řešení problematiky jako celku. Považujeme to za důležitější, než sebedokonalejší produkt, který nikdo nechce nebo není schopen využívat. Nabízíme proto produkty s lidským přístupem, veškeré technické služby a především pomoc při začlenění digitálního obchodování do stávající struktury a zvyklostí obchodního a marketingového oddělení.

Zajišťujeme školení obchodních dovedností a psychologie prodeje z pohledu využití CRM systémů, pomoc při vytváření marketingových zadáních, kritériích a vytváření mechanismů jejich vyhodnocování.

Nyní si pojďme alespoň ve stručnosti představit jednotlivé moduly, které produkt BusinessConnect tvoří:

Kontakty
Databáze řeší vše, co je spojeno s evidencí identifikačních, obchodních a marketingových dat o firmách a osobách partnerů. Mezi nimi vznikají vazby dle vztahů, významu, postavení i podle logických vazeb.

Evidence umožňuje zaznamenávat aktuální i historická data a zařaďovat je do marketingového hodnocení (segmenty, obory, produkty apod.). Je zde prostor pro hodnocení výkonnosti firmy, kupního potenciálu i příležitostí, které se nám ve spolupráci naskýtají. Vše je pružné a přizpůsobivé přes číselníky nebo předpřipravené šablony. K firmám lze přiřazovat konkrétní osoby. Evidence osob opět zahrnuje veškerá potřebná data pro komunikace, hodnocení osoby, doporučení v rámci řízení vztahů. V databázi kontaktů se shromažďují veškeré důležité informace pro hodnocení naší pozice k firmám i osobám. Získáváme důležité podklady pro řízení vývoje našich vztahů.
 
Patří sem i hodnocení dodavatelů podle zvolených kriterií (ISO 9001/ 2000). Velice obdobným způsobem jsou vytvářeny i záznamy o získaných informacích a měřeních spokojenosti zákazníků s našimi produkty a službami. A kdo bude chtít jít ještě dále, může hodnotit vztahy mezi svojí pozicí, očekáváním zákazníka a pozicí konkurence. Samozřejmostí, ale to platí pro celý BusinessConnect, je vazba na osobní i skupinové kalendáře, interní úkolový systém a další aplikace.

Obchodní procesy
V oblasti obchodních procesů jsou řešeny samostatně tyto okruhy:

. Marketingové akce
. Akvizice
. Obchodní případ - s poptávkou, nabídkou, smlouvou a zakázkou
. Reklamace včetně nápravných a preventivních opatření
. Servis
 

Marketingové akce jsou tou částí aplikace, která slouží k plánování, přípravě, řízení, realizace a vyhodnocování aktivit a kampaní zajišťujících firmě trvalý přístup k novým příležitostem, hromadnému oslovování trhu i stávajících zákazníků. Lze sem importovat vybrané firmy z obecných databází nebo vytvářet výběry z již zařazených firem dle kritérií. Pro takto zvolenou množinu firem lze připravit hromadnou poštu, tisk etiket, hromadné E-mail kampaně apod. Produkt umožňuje vytvářet záznamy nejen o průběhu marketingové kampaně, ale i jednotlivé ohlasy. Na jejich základě lze vyhodnotit účinnost akce, navázat přímo na ohlasy a pokračovat v dalších obchodních krocích.

Akvizice jsou pro řadu firem významným zdrojem budoucího obchodního úspěchu. Jsou ale také zdrojem nákladů, které se v naprosté většině firem přímo nesledují a považují se za nutné režijní zlo. Kolik prostředků a příležitostí zde však „vylétne komínem“? Akvizice proto musí být promyšleným, soustavným a řízeným útokem na cílový trh. Aplikace BusinessConnect k tomu významně přispívá.

Akvizice můžeme plánovat podle libovolných kritérií např. regionů, produktů nebo identifikovaných slabých míst konkurence. Příprava akvizice zahrnuje získávání a evidování veškerých dostupných informací o firmě našeho zájmu a přípravu promyšlené strategie. Dobře připravené a provedené akvizice nám vytvoří potřebné poptávky.

Obchodní případ - je pokračováním dobře započatého obchodního díla. V okamžiku jakéhokoliv projeveného zájmu ze strany zákazníka je nutné s maximální intenzitou zjistit podstatu a motiv poptávky. Zde najdeme hlavní argumenty pro naši budoucí obchodní komunikaci.

Poptávka neslouží pouze k záznamu o zájmu, ale také k analýze našich možností řešit požadavek a očekávání partnera.

Nabídka, ta musí na poptávku reagovat. Musíme však přinést i vlastní návrhy řešení, vlastní argumenty a hodnověrné důkazy. Již v této fázi hrajeme důležitou hru o budoucí vztahy a důvěru potenciálního zákazníka. Vše co slibujeme musíme hodnotit z hlediska termínů, obsahu, kvality i ceny tak, abychom závazek vzniklý z nabídky již nemuseli odvolávat.
 
Význam rychlé a kvalitní nabídky na požadavky stávajících odběratelů snad není nutné zdůrazňovat. A k čemu je nám dobrý BusinessConnect. Předně nám hlídá a v použitelném stavu udržuje veškeré důležité informace pro naše rozhodování. Nabízí nám pro ně vhodné nástroje. Zaznamenává a řídí veškeré termíny, napomáhá provádět potřebné kalkulace. V rámci interního úkolového systému zajišťuje, že všichni zainteresovaní pracovníci splní své povinnosti vůči obchodnímu vztahu.
 
Smlouva je dalším pokračováním obchodního procesu. Sledování vývoje smlouvy, záznamy o změnách (změnové řízení), archivace již překonaných i aktuálních verzí, to vše je samozřejmostí. Smlouva je schvalována dle stanoveného postupu (např. ISO 9001/2000) s využitím definovaného postupu work-flow.

V celém systému je důsledně uplatňován systém oprávnění. K jednotlivým dokumentům mají přístup pouze ti, kteří byli určeni. Omezit lze také přístup pouze na čtení nebo povolit aktivní práci s dokumenty.
Produkt BusinessConnect však jde ještě dále. Umožňuje definovat okruhy oprávnění v rámci firmy a splňuje tak podmínky pro systémy pracující v prostředí s utajovanými skutečnostmi.

Zakázka je dalším postupem ve vnitropodnikových procesech. I zde má BusinessConnect svůj nezadatelný význam. Jde především o sledování hlavních kritérií smluvních podmínek jako jsou termíny a globální ukazatele. Detailní informace lze načítat prostřednictvím datového konektoru nebo ODBC z provozního ERP systému. Především však jde o záznamy elektronické komunikace, záznamů z jednání, vytváření protokolů a ukládání datových souborů.

V rámci činnosti každé společnosti vznikají oprávněné i neoprávněné reklamace. Jedná se o jeden z nejvýznamnějších okamžiků vytvářejících vztahy se zákazníky a které mají vliv na jejich spokojenost.

Reklamace evidují veškeré poznatky a požadavky zákazníka. Aplikace podporuje proces příjmu, posouzení, řešení i vyhodnocení reklamačního požadavku. Vytváří se důležité informace pro posuzování vztahu k jakosti a zároveň vznikají opatření v oblasti prevence předcházení vzniku nových reklamací.

Servis - v případě, že v rámci reklamačního řízení je zjištěno, že reklamace nebyla oprávněná, umožňuje aplikace BusinessConnect převést případ do procesu servisního zásahu. Je však účelné také evidovat drobné nebo jednorázové služby a činnosti nebo služby průběžné, prováděné na základě dlouhodobých vztahů.

Další vlastnosti a funkce
Celá aplikace BusinessConnect umožňuje v každém okamžiku vytvářet elektronickou poštu interně uvnitř firmy i směrem k partnerům. K dispozici je tvorba E-mail, faxů, ale i klasických dopisů a protokolů.

Každý záznam je jednoznačně identifikován. Je evidováno kdo, co kdy a v systému zaznamenal. To přispívá k odpovědnosti pracovníků za kvalitu záznamů.

BusinessConnect nabízí i řadu nástrojů pro analýzu dat. Přehledy poskytují obchodníkům i managerům pohled na počty aktivit, prognózy příjmů podle období, komodit, stavu či reálnosti. Ve spojení s daty z klasických ERP systémů získáváme pohled na naše tržby směrem do budoucna, současnosti i minulosti.

Aplikaci je možné instalovat v prostředí lokálních sítích i několika geograficky vzdálených poboček.

Samozřejmostí je i podpora mobilních pracovišť např. instalace na notebooku.

Aplikace BusinessConnect a služby s ní spojené v kombinaci s velmi příznivou cenou nabízejí jedno z nejatraktivnějších řešení problematiky CRM na našem trhu.

Pozn. red.: Společnost MIKROS. ve spolupráci s IBM Česká republika chystá na nejbližší období prezentace a přednášky na témata z oblasti CRM problematiky.

www.mikros.cz
 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.