- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Úvod do automatizovaného sběru dat ve výrobě
Automatizovaný sběr dat – to je oblast, o které přemýšlí mnoho výrobních společností. Kdo z nás by nechtěl mít on-line přehled o stavu výroby a výrobních prostředků neustále k dispozici? Díky rozvoji technologií dnes ale stojíme spíše před otázkou „Jaká data sbírat?“ namísto původního „Sbírat data?“.


Jaká data lze sbírat?
Na začátek si tedy pojďme říci, jaká data jsme v současné době schopni z výrobního procesu získat automatizovaným způsobem:
- Data o výrobě – množina typická pro tzv. odvádění výroby. Patří sem počet hotových kusů, počet zbývajících kusů, množství spotřebovaných surovin atd.
- Data o prostojích – do této skupiny patří především údaje o stavu výrobního zařízení ve smyslu zařízení běží/stojí včetně příčiny, případně i informace o tom, zda je dodržována očekávaná rychlost výrobního toku (výrobní takt, doba průtoku atd.). V některých případech se tato data zahrnují do skupiny technologických dat. Vzhledem k jejich významu a speciálnímu využití (podklad pro měření OEE) jsme je ale zařadili do samostatné kategorie.
- Data o kvalitě – v této části obecně bývá největší procento ručních vstupů. Ať už se jedná o zadávání informací o provedené vizuální kontrole, nebo zápis dat z měřicích přístrojů, které není možné připojit do systému. Nicméně i zde již lze úspěšně některé části procesu zahrnout do automatizovaného sběru dat. Především se jedná o informace z robotů, které automaticky vyřazují vadné výrobky, nebo automatizované ukládání výsledků různých měření.
- Technologická data – zahrnují veškerá data o stavu technologie a výrobního prostředí vůbec. Jedná se o různé teploty, tlaky, počty otáček atd. Na rozdíl od ostatních sbíraných dat mohou být tato velmi různorodá a jsou určena pro využití v mnoha procesech výrobního podniku.
- Data o pohybu materiálu – jedna z nejrychleji se rozvíjejících oblastí automatizovaného sběru dat. Až do nedávna se v souvislosti s logistikou hovořilo jen o identifikaci položek, se kterými se aktuálně manipulovalo. V dnešní době se ale s nástupem RFID čipů a vysoce účinných čteček čárových kódů skutečně začíná jednat o automatizovaný sběr dat. Lze sem například zařadit informace o pohybu výrobků, které prošly přes vybudovaný kontrolní bod, který automaticky snímá jejich průjezd.
- Data o nevýrobních aktivitách – veškeré další informace počínaje záznamy o technologických činnostech (ladění stroje, testy nových postupů atd.) až po data ze zabezpečovacích systémů.
Jak data sbírat?
Přestože hovoříme o automatizovaném sběru dat, musíme si uvědomit, že výhradně automatizovaným způsobem lze většinou řešit pouze sběr technologických dat. Ve všech ostatních případech potřebujeme kromě části zajištující automatizovaný sběr i část systému, která umožňuje provést ruční vstup do systému. Typicky se jedná o identifikaci pracoviště, identifikaci pracovníka nebo pracovní skupiny, potvrzování výrobních příkazů, potvrzování počtu vyrobených kusů a jejich kvality, zadávání důvodů prostoje atd., které se většinou řeší pomocí terminálů ve výrobě.
Klíčem k úspěšnému řešení sběru dat je především zajištění přenosu dat od výrobních a nevýrobních zařízení (CNC stroje, výrobní linky, váhy, testery atd.). Zde uvádíme některé možné způsoby automatizovaného sběru:
- Sběr přes komunikační rozhraní dodané výrobcem zařízení. Jedná se o využití řídicího systému stroje nebo výrobní linky, ze kterých je možno data pomocí standardních komunikačních protokolů (např. OPC) stáhnout do centrální databáze. Nevýhodou tohoto řešení může být cena a specifické vlastnosti a nekompatibilita systémů jednotlivých dodavatelů.
- Vytvoření komunikačního rozhraní dodavatelem systému sběru dat. Řešení je ale velmi závislé na znalostech a schopnostech pracovníků tohoto dodavatele.
- Osazení čidel snímajících postup výroby nezávisle na řídicím systému výrobního zařízení. Používá se především v případech, kdy se jedná o starší výrobní zařízení nebo není-li přímé propojení vhodné či ekonomické.
Proč data sbírat?
Asi už jsme všichni zaslechli o tom, že data se stávají informací až v okamžiku, kdy svému příjemci předají nějakou přidanou hodnotu – zvýší míru jeho informovanosti. Je to velmi důležitá poučka, obzvlášť v dnešní době, kdy jsme schopni sbírat desítky tisíc údajů za vteřinu. Je nutné si proto stále klást otázku: jsou pro nás tato data opravdu nutná? A pokud si nejsme jisti, stačí si odpovědět na otázku: jsou pro nás informací?
OEE
První tři výše zmíněné skupiny dat jsou poměrně přesně definované a každý z nás má asi dobrou představu, k čemu je lze využít. Proto jen krátce zmíníme ověřené přínosy za jednotlivé oblasti:
- Data o výrobě – zprůhlednění a narovnání výrobních toků, minimalizace nejistoty o stavu výroby, nutný základ pro zavádění operativního plánování (APS), který je uznávaným nástrojem metodologie štíhlé výroby (lean manufacturing).
- Data o prostojích – zvýšení výkonu strojů a obsluhy. Už jen pouhé zavedení automatizovaného sběru dat o prostojích zajistí zvýšení prostupnosti výrobou o jednotky až desítky procent (v závislosti na stavu před implementací sběru dat). Možnost využití při zavádění metody TOC do praxe – pomáhá odhalovat úzká místa (nejčastější příčiny prostojů).
- Data o kvalitě – data o kvalitě mohou sloužit pro vyhodnocování reklamací.
Je také dobré si připomenout, že pokud máme data o výrobě, o prostojích a o kvalitě, jsme schopni sestavit tzv. OEE ukazatel (za předpokladu, že známe původní plán výroby), který je v posledních letech velmi často a s úspěchem využíván pro kontrolu výrobních procesů formou tzv. KPI.
Otázky kolem technologických dat
Sběr technologických dat má svá významná specifika. Patří mezi ně i to, že se velmi obtížně stanovuje návratnost nasazení takového systému. A na druhou stranu, pokud je implementace dobře zvládnuta, do pěti let po nasazení si nikdo nedokáže představit, že by výroba mohla pokračovat bez tohoto systému. A to i přesto, že návratnost stále není možno vypočíst. Mezi objektivně měřitelné přínosy můžeme zařadit:
- Úspory v oddělení kvality – některé testy není nutno provádět, pokud známe parametry, za jakých se vyrábělo.
- Snížení zmetkovitosti – informace mohou sloužit ke spuštění varování o tom, že se výroba blíží k limitní hranici definované technologickým předpisem.
- Zvýšení efektivity údržby – jakmile má údržba k dispozici technologická data, může začít fungovat na bázi preventivní a prediktivní. To znamená, že dochází k zásahům údržby ještě před vznikem závady a na základě skutečného stavu zařízení.
Dalším specifikem v oblasti technologických dat je, že se nám může podařit systém zaplavit nepotřebnými údaji a celý projekt tak odsoudit k nezdaru. Zde lze rozhodně říci, že méně někdy znamená více.
Přínosy v ostatních oblastech
- APS (advanced planning and scheduling) – pokročilé plánování, soubor nástrojů / metodologie plánování do omezených kapacit
- JIT (Just-in-time) – metoda řízení výroby
- KPI (key performance indicators) – klíčové ukazatele výkonu
- Lean manufacturing – štíhlá výroba, jedná se o metodologii řízení výroby „jak za méně vyrobit více“
- OPC (Object Linking and Embedding for Process Control) – standard průmyslové komunikace
- OEE (overall equipment effectiveness) – celková efektivita zařízení, jeden z klíčových ukazatelů měření efektivity výroby
- TOC (Theory of Constraints) – teorie omezení, metodologie řízení výrobního podniku
Závěr
Nyní, když jsme si takto roztřídili různé oblasti dat, je potřeba říct, že reálné systémy sběru dat jsou téměř vždy kombinací dvou nebo více těchto oblastí a případně i způsobů technického řešení sběru. Toto třídění by nám mělo hlavně pomoci lépe se orientovat a tím i lépe stanovit cíle, které by měl systém sběru dat splnit.
Další postřeh vyplývá jak z tohoto článku, tak i z dlouholetých zkušeností – systémy sběru dat jsou až na extrémní výjimky vždy realizovány na míru zákazníkovi. Proto jsou v tomto oboru důležitější reference u konkrétních zákazníků než zdařilé reklamní materiály.
A na závěr bychom ještě mohli zdůraznit myšlenku, kterou lze mezi řádky nalézt v celém tomto článku – sběr dat přináší uživateli přidanou hodnotu pouze v případě, že klíčové údaje jsou sbírány automatizovaným způsobem. Je totiž ověřeno, že teprve v okamžiku, kdy je v tomto procesu eliminován lidský faktor, začínají získané informace fungovat jako spolehlivý nástroj pro motivaci pracovníků, kontrolu a podporu rozhodování.
Použité zdroje:
Automatizovaný sběr dat ve výrobním procesu, IT Systems 4/2001
Slavomír Skopalík, Sběr dat z výroby z pohledu systémového integrátora, Automa 6/2004
Autor pracuje jako key account manager ve společnosti Merz.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |