- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Systémy pro management jakosti a procesní řízení
-red-
Systémy managementu jakosti je možno integrovat s tvorbou procesního řízení do jednoho kompaktního a homogenního celku. Jako základ této integrace je možno použít společné znaky managementu jakosti a procesního řízení. Základními společnými znaky je jednoznačná orientace na zákazníka, tj. dosahování a rozvíjení spokojenosti zákazníka a procesní orientace, tedy uplatňování procesního přístupu v obou systémech managementu, a celá řada dalších znaků, které byly popsány v předchozích článcích. Způsob a integrační prvky managementu jakosti a procesního řízení jsou známy a popsány, ale jak vlastně provést vlastní integraci a které nástroje jsou vhodné pro úspěšné vytvoření fungujícího celku integrujícího jejich výhody a přínosy, to jsou otázky, na které se odpovědi hledají velmi těžko. Proto je nutné, aby se řešení hledalo a tvořilo v postupných krocích.
Tyto kroky jsou v zásadě čtyři:
1. identifikace metod, kterými se implementují SMJ a procení organizace do života podniků,
2. určení nástrojů (samozřejmě softwarové), pomocí nichž se zmiňované systémy řízení
implementují,
3. definice požadavků na SW nástroj, pomocí kterého je možno SMJ a procesní organizaci
implementovat jako jednotný kompaktně-konzistentní celek,
4. nalézt tento SW nástroj splňující požadavky definované v předchozím kroku a dostupnost jak z
pohledu technologické náročnosti, tak cenové náročnosti.
Metody implementace managementu jakosti a procesního řízení
Implementace SMJ se provádí většinou následujícím způsobem. Po zjišťovací analýze, kde se zjišťují shody podniku s požadavky příslušné normy deklarující management jakosti, se tvoří kompletní dokumentace SMJ. Tato dokumentace se postupně implementuje na procesy a činnosti podniku, tzn. nastavují se procesy a činnosti podle dokumentace SMJ, které odpovídají požadavkům normy, a tato dokumentace se v příslušných papírových výtiscích distribuuje na příslušná pracoviště a pracovníky, pro které je závazná. Následně se provádí přezkoumání vedením celého managementu jakosti a probíhají interní audity, které spolu s předauditem (někdy se neprovádí) odstraní poslední neshody, a následuje certifikační audit. Po získání certifikátu musí firma podrobovat SMJ, a tím i dokumentaci tohoto systému, pravidelným auditům a certifikacím pro obnovování platnosti certifikátu způsobilosti jakosti podle příslušných norem. Dokumentaci managementu jakosti tvoří většinou dokumenty v tištěné podobě, jako výstup z textového editoru a tabulkového procesoru. Takto zavedená dokumentace (v tištěné, papírové podobě) je velmi náročná, zdlouhavá a neefektivní na připomínkování, schvalování jednotlivých směrnic, prováděcích postupů, příručky jakosti atd., dále pak administrativně velmi náročná na správu, údržbu, verifikaci, (popř. reauditování a recertifikaci). Toto jsou v podstatě obecné charakteristiky jakékoli tištěné dokumentace systému řízení. Většina podniků, které zvolily zpracování dokumentace v tištěné formě, vytvořily sadu dokumentů, které tvoří management jakosti, a tím vzniklá dokumentace je pak příliš rozsáhlá, nepřehledná a obtížně udržovatelná. Dokumentace většinou zachycuje stav jen v určitém okamžiku, následné změny firmy se do dokumentace promítnou až za určitý čas, nebo vůbec. Tento přístup, který je patrný ve většině podniků majících management jakosti dokumentovaný papírovou formou, vyžaduje značné úsilí při jeho aktualizaci, která se většinou provádí dávkově jedenkrát za velmi dlouhé období, během kterého proběhne velké množství změn celého podniku. Zároveň je tento přístup ke správě dokumentace velmi finančně a časově náročný, a přitom se jedná o rutinní v podstatě automatickou práci, kterou může zabezpečovat příslušný SW nástroj. Procesní organizace je možno zavádět celou řadou metod, v minulých číslech byly tyto metody popsány. Jako jedna z velmi efektivních metod, jak účelně a účinně naimplementovat procesní organizaci do života podniku, je metoda modelování a optimalizace podnikových procesů, doplněná o poznatky dalších metodik. Výsledkem takovéto implementace procesní organizace na základě MOPP je komplexní procesní model zpracovaný většinou v elektronické podobě a zachycující aktuální situaci podniku a testování a simulaci nových návrhů procesní organizace.
SW nástroje pro implementaci
SW nástrojů podporující implementaci managementu jakosti je kromě zmíněných textových editorů a tabulkových procesorů celá řada. Tyto nástroje nesloží pouze pro implementaci managementu jakosti, ale především pro jeho provoz a údržbu. Většinou jsou řešeny modulárně a zahrnují především:
· správu a údržbu dokumentace managementu jakosti,
· provádění interních auditů, řízení odstraňování neshod a zavádění nápravných opatření,
· provádění a řízení výsledků ze statistických analýz (SPC apod.),
· provádění a řízení výsledků z analýz rizikovosti (FMEA apod.),
· řešení hodnocení dodavatelů, spokojenosti zákazníků a zaměstnanců,
· řízení a správa měřidel a zařízení.
Naproti skutečnosti, že nástrojů, které umožňují podporu managementu jakosti, je celá řada, SW nástrojů, které lze efektivně a účinně využít pro podporu implementace procesní organizace, je již velmi málo a daly by se spočítat na prstech jedné ruky. Tyto nástroje především umožňují:
· objektové modelování procesů v jejich přirozené hierarchii,
· objektové vytváření datových modelů,
· objektové modely útvarové organizační struktury v její hierarchii,
· objektovou integraci výše uvedených modelů tak, že je možno definovat komplexní procesní
model,
· analýzu procesů podle různých kritérií a pohledů,
· simulaci procesů a její vyhodnocení,
· jednoduše vytvořit ucelený návrh budoucí procesní organizace.
Požadavky na nástroj, který by umožňoval integraci managementu jakosti a procesní organizace nejen při jejich zavádění, ale i správě a údržbě, je možné definovat na základě obecných charakteristik SW nástrojů, které byly popsány v předchozím odstavci. Základní požadavky na tyto nástroje jsou:
· správa a údržba elektronické dokumentace managementu jakosti,
· objektové modelování procesů v jejich přirozené hierarchii,
· objektové vytváření datových modelů,
· objektové modely útvarové organizační struktury v její hierarchii,
· objektová integraci výše uvedených modelů tak, že je možno definovat komplexní procesní model,
· jednoduchá tvorba uceleného návrhu budoucí procesní organizace.
Hlavním požadavkem na nástroj umožňující zmíněnou integraci je možnost objektového vkládání modelů (procesů, útvarové organizace, dat, ...) do dokumentů managementu jakosti a jejich automatická aktualizace v dokumentech například při změně průběhu procesu. Tento požadavek znamená, že namodelovaný průběh procesu se vloží například do několika směrnic, a dojde-li ke změně tohoto procesu, která se provede v jeho modelu, tak se tato změna automaticky projeví v příslušných směrnicích bez nutnosti druhotného vkládání změněného modelu do všech směrnic, které ho obsahují (viz obr.). Tato vlastnost je samozřejmě řízena z pohledu požadavků norem, podle nichž je management jakosti zaveden, tzn. nelze změnit průběh procesu bez přezkoumání příslušných směrnic.
Příklad nástroje pro implementaci managementu jakosti
Hledání a výběr konkrétního SW nástroje odpovídajícího požadavkům zmíněným v předchozím odstavci pak není vůbec složité, neboť v úvahu připadají pouze SW nástroje řady QPM (quality proces management). Významným představitelem QPM nástrojů je SW systém EISOD, který splňuje všechny požadavky na nástroj umožňující integrovanou implementaci managementu jakosti a procesu řízení a zároveň splňuje požadavky technologické i cenové náročnosti. Softwarový systém EISOD (elektronická ISO dokumentace) je produkt elektronické síťové správy a prokazování způsobilosti managementu jakosti podle norem ISO, TS apod. (QMS, EMS atd.) a zajišťující integraci managementu jakosti a procesního řízení. EISOD nabízí efektivní správu a údržbu dokumentace, prokazování jakosti formou interních auditů a řízeným workflow karet neshod, preventivních opaření a doporučení, správu a evidenci měřidel, zařízení, dále pak analýzy managementu jakosti (FMEA), statistiky SPC. Systém EISOD umožňuje ve svém modulu ORYX QPM řízení a integraci procesní organizace a managementu jakosti podniku. EISOD je koncipován jako víceuživatelský systém a je založen na architektuře klient/server. Tento server může mít libovolný operační systém (od pouhého PC po UNIX, NOVELL, AS400, …). Na serveru jsou umístěny všechny spravované dokumenty a databáze, které mohou být jednotlivými uživateli využívány. Každý uživatel má přesně specifikován typ přístupu - roli, která mu přiděluje přístupová práva a rozsah činností, který může v jednotlivých modulech provádět. Příslušnost rolí k jednotlivým modulům znázorňuje tabulka.
Každý uživatel má k dané roli administrátorem přiděleny příslušné: · dokumenty,
· procesní modely,
· audity,
· karty neshody,
· karty doporučení,
· karty preventivního a nápravného opatření,
· evidenční karty měřidel,
· evidenční karty zařízení,
· analýzy FMEA,
· a dále odpovídající práva ke čtení, editaci, mazání.
V systému EISOD je zajištěna interní kontrola a sledování přístupů jednotlivých uživatelů do systému. Tímto způsobem lze zajistit kontrolu kdo, kdy a odkud provedl změnu v určitém dokumentu, auditu, kartě neshody, modelu procesu apod. EISOD je vybaven i tzv. management review, který umožňuje managementu jasný, rychlý a grafický pohled na vyřešení, nebo naopak na nevyřešení jednotlivých úkolů spojených například s tvorbou nové revize dokumentace, procesů, se seznámením s novou revizí dokumentace, procesů, se zavedením nápravného opatření z karet neshod apod. SW systém EISOD je modulární (tyto moduly se při implementaci mohou libovolně kombinovat s ohledem a konkrétní typ, požadavky a situaci příslušného podniku) a je tvořen následujícími moduly:
· Správa dokumentace SMJ - řešení elektronické síťové správy a údržby dokumentace systému
managementu jakosti,
· Správa auditů, neshod, opatření - správa a řízení prokazování jakosti interními audity, řízení
zpracování karet neshody, karet preventivních opatření a karet doporučení,
· Správa měřidel a zařízení - správu a evidenci měřidel a jejich kalibrací včetně generálních oprav,
· Analýzy FMEA - modul aplikuje metodu FMEA (failure mode and effect analysis) při analýze
vzniku vad u posuzovaného produktu nebo procesu, ohodnocení jejich rizik a návrhu a realizaci
opatření ke zlepšení,
· ORYX QPM - procesní modelování - tvorba komplexního procesního modelu podniku, integrace
SMJ a procesní organizace,
· Statistiky SPC - provádění statistických analýz procesů.
Tento systém je dodáván jako "bezlicenční", tzn. jako řešení pro správu systémů managementu jakosti jedné firmy s integrací procesu řízení, respektive pro správu dokumentace managementu jakosti, prokazování jakosti, evidenci měřidel a zařízení, provádění FMEA a procesní modelování u jednoho právnického subjektu (osoby, společnosti a na jednom serveru), bez omezení počtu uživatelů z příslušného právního subjektu. Na závěr je nutno si uvědomit, že cílem celého snažení není oddělovat oba systémy, tzn. management jakosti a procesní řízení, ale snahou naopak je, aby oba systémy vytvořily jeden ucelený systém řízení. Pro naplnění tohoto cíle je možné využít například výše popsaný systém EISOD, ale jedná se pouze o nástroj. Vlastní implementace integrovaného managementu jakosti a procesu řízení ve fungující celek bude vždy na konkrétním podniku, jeho managementu a příslušných pracovnících.


Tyto kroky jsou v zásadě čtyři:
1. identifikace metod, kterými se implementují SMJ a procení organizace do života podniků,
2. určení nástrojů (samozřejmě softwarové), pomocí nichž se zmiňované systémy řízení
implementují,
3. definice požadavků na SW nástroj, pomocí kterého je možno SMJ a procesní organizaci
implementovat jako jednotný kompaktně-konzistentní celek,
4. nalézt tento SW nástroj splňující požadavky definované v předchozím kroku a dostupnost jak z
pohledu technologické náročnosti, tak cenové náročnosti.

Metody implementace managementu jakosti a procesního řízení
Implementace SMJ se provádí většinou následujícím způsobem. Po zjišťovací analýze, kde se zjišťují shody podniku s požadavky příslušné normy deklarující management jakosti, se tvoří kompletní dokumentace SMJ. Tato dokumentace se postupně implementuje na procesy a činnosti podniku, tzn. nastavují se procesy a činnosti podle dokumentace SMJ, které odpovídají požadavkům normy, a tato dokumentace se v příslušných papírových výtiscích distribuuje na příslušná pracoviště a pracovníky, pro které je závazná. Následně se provádí přezkoumání vedením celého managementu jakosti a probíhají interní audity, které spolu s předauditem (někdy se neprovádí) odstraní poslední neshody, a následuje certifikační audit. Po získání certifikátu musí firma podrobovat SMJ, a tím i dokumentaci tohoto systému, pravidelným auditům a certifikacím pro obnovování platnosti certifikátu způsobilosti jakosti podle příslušných norem. Dokumentaci managementu jakosti tvoří většinou dokumenty v tištěné podobě, jako výstup z textového editoru a tabulkového procesoru. Takto zavedená dokumentace (v tištěné, papírové podobě) je velmi náročná, zdlouhavá a neefektivní na připomínkování, schvalování jednotlivých směrnic, prováděcích postupů, příručky jakosti atd., dále pak administrativně velmi náročná na správu, údržbu, verifikaci, (popř. reauditování a recertifikaci). Toto jsou v podstatě obecné charakteristiky jakékoli tištěné dokumentace systému řízení. Většina podniků, které zvolily zpracování dokumentace v tištěné formě, vytvořily sadu dokumentů, které tvoří management jakosti, a tím vzniklá dokumentace je pak příliš rozsáhlá, nepřehledná a obtížně udržovatelná. Dokumentace většinou zachycuje stav jen v určitém okamžiku, následné změny firmy se do dokumentace promítnou až za určitý čas, nebo vůbec. Tento přístup, který je patrný ve většině podniků majících management jakosti dokumentovaný papírovou formou, vyžaduje značné úsilí při jeho aktualizaci, která se většinou provádí dávkově jedenkrát za velmi dlouhé období, během kterého proběhne velké množství změn celého podniku. Zároveň je tento přístup ke správě dokumentace velmi finančně a časově náročný, a přitom se jedná o rutinní v podstatě automatickou práci, kterou může zabezpečovat příslušný SW nástroj. Procesní organizace je možno zavádět celou řadou metod, v minulých číslech byly tyto metody popsány. Jako jedna z velmi efektivních metod, jak účelně a účinně naimplementovat procesní organizaci do života podniku, je metoda modelování a optimalizace podnikových procesů, doplněná o poznatky dalších metodik. Výsledkem takovéto implementace procesní organizace na základě MOPP je komplexní procesní model zpracovaný většinou v elektronické podobě a zachycující aktuální situaci podniku a testování a simulaci nových návrhů procesní organizace.
SW nástroje pro implementaci
SW nástrojů podporující implementaci managementu jakosti je kromě zmíněných textových editorů a tabulkových procesorů celá řada. Tyto nástroje nesloží pouze pro implementaci managementu jakosti, ale především pro jeho provoz a údržbu. Většinou jsou řešeny modulárně a zahrnují především:
· správu a údržbu dokumentace managementu jakosti,
· provádění interních auditů, řízení odstraňování neshod a zavádění nápravných opatření,
· provádění a řízení výsledků ze statistických analýz (SPC apod.),
· provádění a řízení výsledků z analýz rizikovosti (FMEA apod.),
· řešení hodnocení dodavatelů, spokojenosti zákazníků a zaměstnanců,
· řízení a správa měřidel a zařízení.
Naproti skutečnosti, že nástrojů, které umožňují podporu managementu jakosti, je celá řada, SW nástrojů, které lze efektivně a účinně využít pro podporu implementace procesní organizace, je již velmi málo a daly by se spočítat na prstech jedné ruky. Tyto nástroje především umožňují:
· objektové modelování procesů v jejich přirozené hierarchii,
· objektové vytváření datových modelů,
· objektové modely útvarové organizační struktury v její hierarchii,
· objektovou integraci výše uvedených modelů tak, že je možno definovat komplexní procesní
model,
· analýzu procesů podle různých kritérií a pohledů,
· simulaci procesů a její vyhodnocení,
· jednoduše vytvořit ucelený návrh budoucí procesní organizace.
Požadavky na nástroj, který by umožňoval integraci managementu jakosti a procesní organizace nejen při jejich zavádění, ale i správě a údržbě, je možné definovat na základě obecných charakteristik SW nástrojů, které byly popsány v předchozím odstavci. Základní požadavky na tyto nástroje jsou:
· správa a údržba elektronické dokumentace managementu jakosti,
· objektové modelování procesů v jejich přirozené hierarchii,
· objektové vytváření datových modelů,
· objektové modely útvarové organizační struktury v její hierarchii,
· objektová integraci výše uvedených modelů tak, že je možno definovat komplexní procesní model,
· jednoduchá tvorba uceleného návrhu budoucí procesní organizace.
Hlavním požadavkem na nástroj umožňující zmíněnou integraci je možnost objektového vkládání modelů (procesů, útvarové organizace, dat, ...) do dokumentů managementu jakosti a jejich automatická aktualizace v dokumentech například při změně průběhu procesu. Tento požadavek znamená, že namodelovaný průběh procesu se vloží například do několika směrnic, a dojde-li ke změně tohoto procesu, která se provede v jeho modelu, tak se tato změna automaticky projeví v příslušných směrnicích bez nutnosti druhotného vkládání změněného modelu do všech směrnic, které ho obsahují (viz obr.). Tato vlastnost je samozřejmě řízena z pohledu požadavků norem, podle nichž je management jakosti zaveden, tzn. nelze změnit průběh procesu bez přezkoumání příslušných směrnic.
Příklad nástroje pro implementaci managementu jakosti
Hledání a výběr konkrétního SW nástroje odpovídajícího požadavkům zmíněným v předchozím odstavci pak není vůbec složité, neboť v úvahu připadají pouze SW nástroje řady QPM (quality proces management). Významným představitelem QPM nástrojů je SW systém EISOD, který splňuje všechny požadavky na nástroj umožňující integrovanou implementaci managementu jakosti a procesu řízení a zároveň splňuje požadavky technologické i cenové náročnosti. Softwarový systém EISOD (elektronická ISO dokumentace) je produkt elektronické síťové správy a prokazování způsobilosti managementu jakosti podle norem ISO, TS apod. (QMS, EMS atd.) a zajišťující integraci managementu jakosti a procesního řízení. EISOD nabízí efektivní správu a údržbu dokumentace, prokazování jakosti formou interních auditů a řízeným workflow karet neshod, preventivních opaření a doporučení, správu a evidenci měřidel, zařízení, dále pak analýzy managementu jakosti (FMEA), statistiky SPC. Systém EISOD umožňuje ve svém modulu ORYX QPM řízení a integraci procesní organizace a managementu jakosti podniku. EISOD je koncipován jako víceuživatelský systém a je založen na architektuře klient/server. Tento server může mít libovolný operační systém (od pouhého PC po UNIX, NOVELL, AS400, …). Na serveru jsou umístěny všechny spravované dokumenty a databáze, které mohou být jednotlivými uživateli využívány. Každý uživatel má přesně specifikován typ přístupu - roli, která mu přiděluje přístupová práva a rozsah činností, který může v jednotlivých modulech provádět. Příslušnost rolí k jednotlivým modulům znázorňuje tabulka.

Každý uživatel má k dané roli administrátorem přiděleny příslušné: · dokumenty,
· procesní modely,
· audity,
· karty neshody,
· karty doporučení,
· karty preventivního a nápravného opatření,
· evidenční karty měřidel,
· evidenční karty zařízení,
· analýzy FMEA,
· a dále odpovídající práva ke čtení, editaci, mazání.
V systému EISOD je zajištěna interní kontrola a sledování přístupů jednotlivých uživatelů do systému. Tímto způsobem lze zajistit kontrolu kdo, kdy a odkud provedl změnu v určitém dokumentu, auditu, kartě neshody, modelu procesu apod. EISOD je vybaven i tzv. management review, který umožňuje managementu jasný, rychlý a grafický pohled na vyřešení, nebo naopak na nevyřešení jednotlivých úkolů spojených například s tvorbou nové revize dokumentace, procesů, se seznámením s novou revizí dokumentace, procesů, se zavedením nápravného opatření z karet neshod apod. SW systém EISOD je modulární (tyto moduly se při implementaci mohou libovolně kombinovat s ohledem a konkrétní typ, požadavky a situaci příslušného podniku) a je tvořen následujícími moduly:
· Správa dokumentace SMJ - řešení elektronické síťové správy a údržby dokumentace systému
managementu jakosti,
· Správa auditů, neshod, opatření - správa a řízení prokazování jakosti interními audity, řízení
zpracování karet neshody, karet preventivních opatření a karet doporučení,
· Správa měřidel a zařízení - správu a evidenci měřidel a jejich kalibrací včetně generálních oprav,
· Analýzy FMEA - modul aplikuje metodu FMEA (failure mode and effect analysis) při analýze
vzniku vad u posuzovaného produktu nebo procesu, ohodnocení jejich rizik a návrhu a realizaci
opatření ke zlepšení,
· ORYX QPM - procesní modelování - tvorba komplexního procesního modelu podniku, integrace
SMJ a procesní organizace,
· Statistiky SPC - provádění statistických analýz procesů.
Tento systém je dodáván jako "bezlicenční", tzn. jako řešení pro správu systémů managementu jakosti jedné firmy s integrací procesu řízení, respektive pro správu dokumentace managementu jakosti, prokazování jakosti, evidenci měřidel a zařízení, provádění FMEA a procesní modelování u jednoho právnického subjektu (osoby, společnosti a na jednom serveru), bez omezení počtu uživatelů z příslušného právního subjektu. Na závěr je nutno si uvědomit, že cílem celého snažení není oddělovat oba systémy, tzn. management jakosti a procesní řízení, ale snahou naopak je, aby oba systémy vytvořily jeden ucelený systém řízení. Pro naplnění tohoto cíle je možné využít například výše popsaný systém EISOD, ale jedná se pouze o nástroj. Vlastní implementace integrovaného managementu jakosti a procesu řízení ve fungující celek bude vždy na konkrétním podniku, jeho managementu a příslušných pracovnících.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |