facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 10/2003

Slévárenské IT

Informační systém je jedním z pilířů úspěchu v Železárnách Štěpánov

František Micko


Železárny Štěpánov patří mezi přední české společnosti zaměřující se na slévání železných a neželezných obecných kovů a orientují se především na export do vybraných zemí Evropské unie. Za klíčové činnosti lze tedy v této firmě považovat výrobu a s ní spojenou obchodní administrativu. Od samého počátku výběru vhodného informačního systému byl ale kladen důraz nejen na pokrytí těchto dvou oblastí. Například vzhledem k orientaci na zahraniční zakázky se nový systém nemohl obejít ani bez podpory dokumentů v různých jazycích.


Problémy ručního zpracování dat
Před zavedením informačního systému probíhalo plánování výroby pomocí ručních metod, základem kterých byly plánovací tabule s ručně psanými poznámkami. Sledování závislostí a termínů bylo velmi obtížné, docházelo k omylům v důsledku nevratnosti změn, komplikované bylo rozdělování či slučování zakázek a značné problémy způsobovalo také plánování údržby a odstávek pecí.

Výběr informačního systému
Ve výběrovém řízení na informační systém, který by mimo jiné odstranil výše uvedené problémy, nejlépe vyhověl požadavkům Železáren specializovaný produkt české společnosti NewLink Moravia s názvem STEP (Slévárenské technologie, ekonomika a plánování). Jádrem tohoto systému je postrelační databázová platforma Caché, která je v Železárnách provozována na centrálním serveru Compaq Proliant. Hardwarové terminály použité ve výrobním prostředí jsou pochopitelné především z pohledu životnosti koncového zařízení – ve srovnání s klasickými osobními počítači jsou v prašném prostředí mnohem méně náchylné k poruchám. Další důvody použití terminálů jsou patrné například při vykazování zmetků nebo i při pouhém záznamu příjemek a výdejek je vhodnější mít terminál, kde se provozují pouze zvolené aplikace. Odpadá tak problém s potřebnou alespoň minimální znalostí operačního systému, jeho spouštění, obsluhy, virů atd.

Implementace IS a dosažené přínosy
Vývoj a zavádění informačního systému probíhal postupně, v prvotní etapě se autoři zaměřili na sledování a vyhodnocování výrobních plánů včetně možnosti hromadných změn. Další etapy byly zaměřeny na sdružování a rozdělování obchodních zakázek do zakázek výrobních. Nasazení systému si vyžádalo necelých 8 měsíců, v plnohodnotném provozu je systém k dispozici od začátku roku 2002 a dnes jej aktivně využívá pětina zaměstnanců společnosti.

Ve srovnání s předchozím zpracováním nyní systém umožňuje plánování prostřednictvím virtuálních tabulí s tím, že zaměstnanci jednotlivých úrovní vidí vše potřebné pro svoji práci přímo na svém monitoru. Například zaměstnanci mající na starosti formovnu vidí, kdy budou muset přizpůsobit formy novým zakázkám, vedoucí pracovníci výrobního oddělení mohou jednotlivé zakázky sdružovat či rozdělovat podle aktuálních zdrojů nebo požadavků zákazníka apod.

Přínosem informačního systému jsou také novinky v oblasti sledování zmetků a chyb ve výrobě, nyní lze získat mimo jiné i přehledy podle příčiny či místa vzniku problému. Zajímavostí – pro některé zaměstnance jistě nepříjemnou – je napojení sledování zmetkovosti na mzdový modul.


Výhodu přinesl informační systém také obchodníkům, kteří nyní mohou do systému zaznamenávat nové zakázky, případně sledovat vytížení výroby a podle aktuálního stavu a již existujících plánů aktivně zajišťovat nové zakázky. Obchodníci mohou také mnohem přesněji informovat zákazníky o termínech dodání a stavu jednotlivých zakázek. Po naplánování servisních či výskytu mimořádných odstávek pece se všechny termíny automaticky přepočítávají.

Obchodníci mohou využít také rozhraní pro elektronickou poštu, které umožňuje automatické propojení dat informačního systému s tímto moderním způsobem komunikace. Například potvrzení zakázky či dodací list může být kromě výtisku na tiskárnu doručen adresátovi elektronické pošty ve zvoleném formátu txt, html, rtf, a dokonce i xml. Pracovníkům jsou nabídnuty emailové adresy zákazníka a jejich pracovníků, stačí připsat komentář (jako tělo emailu) a dokument je automaticky odesílán z databáze jako příloha zprávy.

Stranou nového systému nezůstali ani zaměstnanci na manažerských pozicích různých úrovní. Informační systém jim umožňuje vytvářet přehledné výstupy do tabulkového procesoru týkající se jak informací o výrobě, tak i dalších ekonomických ukazatelů.

Během prvního roku provozu přinesl systém Železárnám Štěpánov nejen finanční úspory odhadované řádově na několik milionů, ale díky novým možnostem plánování a okamžitého sledování zvýšil také konkurenceschopnost společnosti. Pro zákazníka jsou totiž důležité nejen naslibované termíny, ale především termíny dodržené a v případě problémů dostatečné informace umožňující náhradní řešení. Vzhledem k důležitosti spokojeného zákazníka tvoří informační systém v Železárnách jeden z pilířů podnikatelského úspěchu této společnosti.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.