facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 11/2003

SCM, 3. díl: Plánování dodavatelského řetězce (supply network planning) - kde a kdy a v jakém množství budou přepravovány a vyráběny vaše výrobky a nokupovány materiály

Dokáže IT zlepšit výkonnost dodavatelsko-odběratelského řetězce?

Zdeněk Kovář


Pokračujeme třetím dílem seriálu, ve kterém vás chceme seznámit s některými možnostmi pokročilých systémů plánování (APS) v rámci řešení SCM a věnovat se otázkám, které by si měl položit každý manažer, který uvažuje o zlepšení obchodních procesů v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů. Vycházíme z obecného vymezení a postupů uvedených v prvním díle, kde byly uvedeny celkové předpoklady úspěšné implementace řešení SCM a které dílčí kompetence má řešit. Vybíráme z uvedených pěti základních kompetenčních bodů a budeme se věnovat řešení optimalizace skladových zásob a výroby, efektivitě nákupu a řízení dopravy, plánování dodavatelského řetězce.


Jak jsme již uvedli v prvním díle, z pohledu SCM jsou jednotlivé body prioritou pro různé typy společností. Problematiku plánování dodavatelského řetězce si za svou prioritu v rámci implementace řešení SCM volí velké a střední podniky z průmyslových odvětví, především z důvodu složitých dodavatelsko-odběratelských vztahů nebo řešení problémů dopravní obslužnosti. Toto řešení nepřipadá do úvahy pro malé společnosti.



Obr. 1: Role plánování v dodavatelsko-odběratelském řetězci



Specifika ERP
Dobře řízené společnosti mají v provozu ERP systémy, které spolehlivě zabezpečují požadovanou funkcionalitu jak v ekonomických modulech, tak i v podnikové logistice. Tyto systémy by však měly v plánovací rovině minimálně zabezpečit následující úlohy:
· dlouhodobé hrubé plánování na základě předpovědí,
· střednědobé plánování strategických výrobků a úzkoprofilových zdrojů,
· generování reálných proveditelných plánů,
· krátkodobé plánování přepravy a výběr dopravců,
· kontrolu disponibility výrobku nebo přepravy a možnost potvrzení termínu dodávky,
· elektronickou a následně i kolaborativní formu komunikace s dodavateli a zákazníky.

Daří se vám tyto požadavky na informační systém bez problémů zajišťovat?
Řízení procesů v rámci dodavatelského řetězce od zajištění surovin až po dodávku hotového produktu koncovému spotřebiteli je otázkou konkurenční schopnosti podniku. A řízení takového řetězce přináší řadu otázek pro rozhodování:
· co a od koho nakoupit,
· kde a kdy vyrábět,
· bude potřeba kooperace,
· jaký termín je možné přislíbit,
· jak lze dodat výrobek s minimálními náklady.

Je váš informační systém schopen i na tyto otázky poskytnout odpověď?
Pokud jste reagovali alespoň v jedné otázce negativně a je to pro vás zásadní problém, potom je řešením implementace pokročilého systému plánování pro oblast plánování dodavatelského řetězce.

Možnost implementace APS
Jedním z moderních systémů pokročilého plánování je produkt od SAP Advanced Planner and Optimizer (APO) se svou komponentou Supply Network Planning (SNP). Technologicky je postaveno nad relační databází, která je uložena v operační paměti počítače, tzv. LiveCache. Díky použité technologii se dosahuje vysoké rychlosti zpracování. Komponenta SNP je plánovací komponentou, pro exekutivu musí být propojena s ERP systémem. Zahrnuje v sobě moduly pro Plánování dodavatelského řetězce, Řízení událostí dodavatelského řetězce, Řízení skladů a Řízení transportu. Veškeré plánovací činnosti jsou realizovány na konkrétních místech v dodavatelském řetězci, na tzv. lokacích modelu.

Z procesního pohledu je výhodné použití SNP pro přesné predikování budoucího odbytu, nákladové optimalizace nákupu, distribuce a dodávek směrem k zákazníkovi, nákladové nebo časové optimalizace výroby. Není nutné plánovat všechny výrobky nebo nakupované výrobky či suroviny, ale pouze takové, které díky své technologii nebo době pořízení jsou pro plánování kritické. Oproti ERP systémům je zásadní předností tvorba realizovatelných plánů na úrovni celého dodavatelského řetězce a jejich optimalizace. Plánování je možné v jednom plánovacím běhu přes celou logistickou síť.

V případě heuristického plánování se předpokládají po rozplánování přes celou logistickou síť následné ruční úpravy plánu pro odstranění kapacitních rozporů v základní plánovací tabuli, protože rozplánování probíhá dle metody MRPII a nebere tudíž ohled na konečnou kapacitu zdrojů.
Díky funkcionalitě Capable-to-Match je možné zaplánovat výrobek a díky výkonu používané technologie během telefonního hovoru se zákazníkem přislíbit reálný termín dodávky závislý na disponibilitě zdrojů s konečnou kapacitou. V tomto případě systém využívá i detailních dat z plánování výroby.

SNP poskytuje podporu pro dlouhodobá (strategická) podnikatelská rozhodnutí a investice. Děje se tak s pomocí Agregovaného SNP. Jde o hrubé plánování na úrovni skupin výrobků a zdrojů. Plánuje se na úrovni týdnů až měsíců. Výsledky dlouhodobého plánování slouží jako podklady pro vytváření dlouhodobých vztahů s obchodními partnery. Střednědobé plánování probíhá na větším detailu, v tomto případě je koncentrace na jednotlivé klíčové výrobky a nedostatkové zdroje. Časový horizont podle druhu a typu výroby se uvažuje do přibližně šesti měsíců až jednoho roku. Během zpracování se udržuje dostatek „místa“ pro ostatní výrobky a zdroje. Během střednědobého plánování jsou brány do úvahy omezující podmínky, například kapacita pracoviště. Rozplánování se děje na úrovni dnů až týdnů. Podklady z výpočtu mohou sloužit jako podklad pro jednání s obchodními partnery.

V krátkodobém plánování je možné plánovat dodávky (Deployment). Do krátkodobých plánů je možné provádět úpravy. Při respektování omezujících podmínek se plánují dodávky výrobků na místa poptávky. Při výběru jsou uvažovány dopravní trasy a metody dopravy.



Struktura APO ve vazbě na OLTP systém



OLTP systém – libovolný ERP systém; pro R/3 existuje standardní rozhraní
DP – komponenta plánování poptávek
SNP – komponenta plánování dodavatelských řetězců
PP/DS – plánování výroby/detailní plánování
TLB – plánování dopravy
TP/VS – plánování přepravy/plánování vozidel
Deployment – dodávka

Pro horizont operativního plánování je k dispozici Plánování dopravy, s jehož pomocí jsou naplánované dodávky spojeny do nákladů. Je umožněno zadat způsob a podmínky dopravy. Výběr dopravců je optimalizován podle cenových nákladů na dopravní lince. Součástí operativního plánování jsou metody pro přislíbení termínu dodávky (ATP), respektive pokročilé přislíbení dodávky. V druhém případě je potvrzena pouze taková objednávka, kterou lze splnit.

V systému jsou ze standardních modulů předpřipravena řešení pro:
· kolaborativní spolupráci,
· pokročilé přislíbení dodávky,
· zeštíhlenou výrobu a pořízení,
· řízení výkonu dodavatelského řetězce,
· plánování dodavatelského řetězce,
· řízení transportu,
· dodavatelem řízené zásoby.

Plánovací proces
Založení plánovací oblasti, základních dat (Master Data), modelu a jeho verze a modelu dodavatelského řetězce je počátečním krokem pro plánovací proces v SAP APO v komponentě SNP. První akcí, spouštějící vlastní plánovací proces, je převzetí plánu poptávek (odbytu) z komponenty DP, nebo také prodejních objednávek z OLTP systému. Pro zpracování běhu plánu je třeba připravit nastavení profilů. Vlastní zpracování plánu proběhne po jeho naplánování na pozadí, nejlépe v nočních hodinách. V interaktivním plánovacím view má uživatel veškerý aparát, který může využít pro opravu plánu dle svých představ. Jakmile je plán po ruční kontrole a úpravách, uvolní se do plánování výroby a přenese zpět do DP z důvodu úprav plánu v SNP. V plánování výroby, ať na pozadí, nebo on-line, se vytvoří požadavky na převod do výrobních zakázek nebo nákupních objednávek. Konečně v posledním kroku se naplánované dodávky převedou do nákladů. Tím se jeden plánovací cyklus uzavřel a může se znovu opakovat od kroku „Pro zpracování běhu plánu je třeba připravit nastavení profilů“.



Obr. 3: Proces plánování dodavatelského řetězce

Závěr
Dříve než se rozhodnete pro implementaci vybraného řešení, nezapomeňte vyjasnit podnikové cíle, důvody a očekávání vztahující se k logistickému řetězci a svou pozici v dodavatelském řetězci. Pokud tak neučiníte, potom se pravděpodobnost úspěšné implementace výrazně sníží.

Autor článku, Zdeněk Kovář, je konzultantem společnosti Ness CEE.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

7 vlastností ERP systému, které dělají uživatelům radost

Kdy je ovládání ERP systému poho­dl­né? Když mohou jeho uživatelé snadno a efektivně pracovat s potřebnými funkcemi a informacemi bez zbytečných obtíží. Tím se zvýší produktivita jejich práce, omezí se chybovost a firma poroste.