facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2000

Role systému PDM v podniku

-red-





Pokud vám je lhostejný rozvoj vašeho podniku, nemusíte číst dál, byla by to škoda brejlí. Článek, do kterého se pouštíte si klade za cíl přispět k několika pohledy k tvorbě a rozvoji informační strategie podniku tak, aby co nejlépe podporovala strategii podnikovou. Pokud jste za některou z těchto strategií zodpovědní, snad vám následující řádky pomohou porozumět někdy nejasnému vyjadřování techniků z vývoje, nebo dodavatelů CAx technologií, a nahlédnout možná jinýma očima na podnikový informační systém.

Souvislost strategie IT s podnikovou strategií
Každý podnik má jistě podnikovou strategii, ať již napsanou a svázanou v deskách, nebo jen jako jakéhosi nepsaného ducha v pozadí činů vedení podniku. Jde o to, kam podnik směřuje, co management chce realizovat, aby se podnik rozvíjel, obstál v konkurenci a přinášel zisk.

Jedním z klíčových imperativů dneška je zrychlení reakce podniku na požadavky zákazníků, poněvadž obchod probíhá podle zásady už našich dědečků: kdo dřív přijde ten dřív mele. Kdo dříve zareaguje na zakázku, vyvine a uvede nový výrobek na trh, ten více prodá než konkurence, obsadí větší segment trhu a v důsledku má vyšší zisk.

Jedním z klíčových bodů podnikové strategie jistě tedy je zkrácení času pro uvedení výrobku na trh (time-to-market). To se snadno řekne, ale jak toho dosáhnout? Pouhé popohánění lidí na poradách a kontrolních dnech nevede k cíli. Podniková informační strategie dnes již musí poskytnout pro tento cíl nástroje. Píše se o nich všude - zapojení internetu, moderních CAx technologií, PDM, e-commerce, ale o tom dále.

Stávající řešení
Drtivá většina podniků je dnes v různě pokročilém stadiu zavádění systémů řízení výroby (označovaných MRP, či ERP). Je to nezbytnost pro zprůhlednění toků materiálu a peněz. Zavádění těchto systémů je náročné a často zcela vyčerpá kapacitu lidí v podnikovém útvaru IT.

Systémy ERP samy o sobě však velké zrychlení dodávky výrobku na trh nezajistí a tedy klíčový problém neřeší! Jejich vstupní data (zejména kusovník) jsou totiž výstupem, pro podnikový IS poněkud obskurního, procesu předvýrobních etap (vývoj, konstrukce a technologie). Tj. podnik pracuje sekvenčně: Obchodníci, či marketing něco požadují (dokonce někdy i jasně napíší co), předvýrobní etapy vypracují dokumentaci a až jsou hotovy, předají to do výroby. Ta zajistí nákup a výrobu a "odvede" výrobek. Pak se často stane, že se obchodník diví, co že to má prodat. Zákazník chtěl něco jiného, nebo změnil parametry…A co je horší, když to ve vývoji dlouho trvalo, konkurence možná už má něco lepšího…

Řešení - PDM
Co je PDM? Product Data Management (česky snad "systém pro řízení informací o výrobku") je zkráceně řečeno podnikový systém, umožňující řízený přístup většiny pracovníků podniku k modelům výrobků a souvisejícím datům. Výhodou je, když vývoj výrobku probíhá nad tzv. virtuálními prototypy, tj. modelováním ve 3D, poněvadž digitální model lze na rozdíl od fyzického prototypu lehce a rychle změnit.

PDM systém zabezpečuje, že nejnovější a platná data o výrobku jsou archivována a dostupná všem oprávněným uživatelům v podniku a pouze tato data jsou použita pro další práci. Tj. všichni oprávnění pracovníci mohou data nejen prohlížet, ale připomínkovat a ovlivňovat již od počátku vlastnosti nového, či modifikovaného výrobku tak, aby odpovídal přesně potřebám zákazníka, byl dobře funkční, schůdný pro výrobu, skladování, provoz a údržbu a pod. A co je vlastně rozhodující, PDM systém podporuje tzv. kolaborativní spolupráci v předvýrobních etapách a nejen tam. Výrobek může tak být upraven už v ranných fázích vývoje podle požadavků lidí, kteří by se k němu jinak dostali až daleko později a zahrnutí jejich požadavků by vyžadovalo nákladné změnové řízení. Jedině takto řízenou paralelní prací se dá dosáhnout zmíněného cíle, zkrácení předvýrobních etap a zrychlení dodávky výrobku na trh.

PDM není tedy jen nějakou nadstavbu pro technické útvary nad jejich CAx (CAD,CAM,CAE) systém, která s podnikového IS netýká. Skutečný PDM systém má definovatelné rozhraní do ERP systémů a má nástroje pro integraci dalších podnikových systémů.

PDM systém iMAN
PDM systémů je na trhu několik, mnohé další se tak tváří. Představitelem vyspělého PDM systému je například iMAN firmy Unigraphics Solutions. Systém zahrnuje a integruje všechna podniková data o výrobku, tj. zadávací specifikace a technické podmínky, technickou dokumentaci (modely a soubory CAD, CAM, CAE, výkresy, kusovníky, výrobní postupy, a pod.) výrobní dokumentaci (MRP, ERP) i jiné dokumenty, jako prototypy, modely pro analýzy a jejich výsledky, audio a video záznamy, ceníky, materiálové listy, objednávky a ostatní textové dokumenty.

iMAN umožňuje souběžnou práci týmů a tím zkrácení času při současném zvýšení kvality:

· vytváří, udržuje a řídí procesy v průběhu vývoje výrobku a celého jeho života
· definuje úlohy, práva a povinnosti jednotlivých pracovníků a skupin během vývoje a celého životního cyklu výrobku
· definuje a řídí změny struktury výrobku od fáze obchodního jednání až po fázi užívání výrobku a jeho opravy, provádí správu kusovníku a sestav výrobku řízených kusovníkem
· zachycuje informace jak jsou vytvářeny nebo měněny, pak je ukládá a dovoluje řízený přístup k nim v celém životním cyklu výrobku
· definuje strukturu projektu
· udržuje vazby mezi objekty: výrobky, lidé, procesy, data, aplikace
· spravuje varianty a modifikace výrobku
· podporuje změnové řízení na základě definované struktury výrobku a struktury projektu
· zabezpečuje dodržování podnikových pravidel (Workflow), podporuje zabezpečení dat, integritu dat a konzistenci schválených podnikových procedur

Technická architektura systému:

· pokročilý a otevřený (OPEN) systém
· obsahuje nástroje pro snadný přístup a komunikaci přes Web
· heterogenní HW platformy, různé operační systémy (UNIX, Windows NT, VMS, Novell, atd.)
· relační databáze (ORACLE)
· grafické uživatelské rozhraní (GUI - Motif), nebo nově jako tzv. portál se vzhledem podobným MS Outlook,
· modulární, vrstvený
· založený na standardech
· obsahuje nástroje pro integraci s jinými systémy
Přínosy PDM systému pro podnik
Hlavní přínosy implementace vyspělého PDM systému jako je iMAN lze shrnout do následujících hesel:
· podstatné zkrácení času přípravy výrobku do výroby (time-to-market)
· podstatné snížení nákladů včetně nákladů na záruční opravy
· bezproblémová komunikace při spolupráci rozptýlených týmů
· vysoce rychlé sdílení elektronických dat
· zálohování a bezpečnost dat, centralizovaná autorizace a archivace dat
· rychlé vyhledávání a otevírání dat
· garantovaná integrita a spolehlivost dat
· plnění externích a interních standardů
· řízení projektů, procesů a úkolů na úrovni podniku i pracovních skupin
· zabezpečení možnosti paralelní inženýrské spolupráce
· průkaznost a doložitelnost procesů, činností a informací

Při použití kvalitního PDM systému dosáhne společnost toho, že nejnovější platná data o výrobku jsou dostupná všem oprávněným. Tím je zajištěno, že se nejen neztrácí čas jejich vyhledáváním, ale zejména se odstraní omyly a zbytečné opětné vytváření dat. Při paralelní práci uživatelů se podstatně sníží množství inženýrských změn a šetří se čas při přípravě výrobku do výroby. Modelář procesů, který je součástí systému, zlepšuje řízení procesů, projektů a úkolů, čímž opět zkracuje čas.

Všechny informace vznikající kdekoli v procesu vývoje výrobku jsou ukládány a pohotově pro použití ostatními členy týmu, což vede ke zkrácení času, zlepšení výrobku i procesů ve společnosti.

Významným přínosem je tedy i soustřeďování a dokumentování
podnikového know-how.

Kde je chyba ?
Zásadním problémem našich podniků je nedostatek času a někdy vůle strategicky plánovat. Management podniků se cítí přetížen, většinou však jen operativními úkoly. Někdy je zde nedostatek informovanosti a někdy rovněž nechuť převzít osobní odpovědnost za rizikový projekt.

V další manažerské úrovni jde o často žabomyší války mezi útvary - informatikou, obchodními a technickými útvary a výrobou. Je málo investičních prostředků a tak ředitel, unaven útoky ze všech stran, převelí zodpovědnost za investici do "počítačů" šéfovi informatiky (skutečný název funkce si doplňte sami). Ještě hůře je, když tento člověk není členem nejvyššího vedení, o strategii toho moc neví a nemůže ji ani přímo ovlivnit. Pak se prostě koupí, co "nezbytně" potřebuje systém ERP (vždycky je co vylepšit…) a pokud něco zbude, podělí se ostatní, každý co ubojuje. A nakoupí se podle vlastní úvahy, nehledě na strategie a cíle. Tak se nakupuje CAD podle toho, co si konstruktéři vyberou nezávisle na okolí, systémy pro TPV podle toho co se líbí technologům, obchodní konfigurátor podle libosti obchodníků, software pro zpracování katalogů a příruček podle vedoucího tohoto útvaru a pod.

Tomuto stavu se nelze divit, protože pokud podniková a z ní vyplývající informační strategie existují, jsou velmi často tajné.

Nemohu stále pochopit, proč. Jak ji pak mohou všichni uplatňovat? Jistě, jsou i "citlivé" záměry podniku, které asi nebude troubit konkurenci, ale v řadě zahraničních podniků najdete nástěnky (vím, u nás jsme na ně stále ještě alergičtí), kde se dočtete o strategii a cílech podniku v kvalitě, zavádění nových výrobků a pod. Jasně a zřetelně vytyčené úkoly a jejich plnění! Například záměry GM, Forda a Chryslera ve zkracování času při uvádění nových výrobků se diskutují i v tisku, porovnávají se s Japonci apod. Tyto firmy se svými úspěchy chlubí, a my naopak tajíme i to, že je chceme napodobit! Jde přece o motivaci lidí a sdílení myšlenek vedení až dolů.

Takto nekoncepčně pořízené systémy spolu samozřejmě moc nemluví. V nejlepším případě tedy až jeden skončí, přesunou se data přes nějaký standardní formát dál.

V horším případě se data ručně přepisují anebo dokonce znovu tvoří. Pak nastane etapa "integrace". Vedení uloží vedoucímu IT propojit systémy, o kterých dosud mnoho nevěděl, ani je neprojektoval. I když se mu to povede, bude logicky přenášet výstupy jedněch jako vstupy do činnosti druhých, a tak stále bude zachováván sekvenční charakter práce jednotlivých útvarů. Taková integrace tedy opět k cíli nevede, přestože může spolknout pěkné peníze.

Zavádění PDM
Nezávislá organizace provedla průzkum úrovně zavedení PDM u různých společností ve světě, zde jsou výsledky (John Stark [{pdm@2pdm.com}]: 2PDM e-zine, April 24, 2000)

Byly definovány 4 úrovně (Stages) zavedení PDM ve společnosti (podniku):

Stage 1 - Traditional, Tradiční - Charakteristika: nepoužívají PDM, nebo jsou v etapě pilotního zavedení PDM
Stage 2 - Awakening, probouzející se - Charakteristika: zavedli místně PDM pro určité specifické aktivity
Stage 3 - Adapting, přizpůsobující se - Charakteristika: používají PDM v řadě útvarů
Stage 4 - Leading, vedoucí - Charakteristika: používají PDM v celém podniku

Výsledky

1999 1998
Stage 1 51% 54%
Stage 2 41% 41%
Stage 3 6% 4%
Stage 4 2% 1%

Odtud je patrno, že je třeba začít. V první skupině je totiž i řada těch, co mají rozhodnutí už za sebou a "pilotují". To je alespoň rok, dva náskoku. A ti ve 4. skupině jsou cca 5 let před těmi, co začali…

Tím jsem se dostal ke složitosti zavedení PDM. Souvisí totiž se zavedením 3D-CAD, změnami v procesech v podniku (reengineering), jasně definovanými cíli a v neposlední řadě to není malá investice.

Jak to řešit? Sami to nezvládnete. Je však třeba se strategicky v podniku rozhodnout, že to potřebujete, co to přinese a tudíž že to chcete. Pak je třeba najít, jak my říkáme"sponzora", tj. člena vrcholového vedení, který si to vezme za své. Dále je třeba profesionálů, dodavatele, který nejprve posoudí kde se nalézáte, společně s vámi stanoví cíle, navrhne strategii zavádění a postupně, po krocích systém zavede. Není to v žádném případě dodávka na klíč, je třeba masívní spolupráce přijímající organizace na přizpůsobení systému. V tomto je to podobné zavádění MRP systému. Cena za služby může výrazně překročit cenu za licence, souvisí to s mírou úprav. Čas zavedení bývá cca 1-2 roky. Cenu lze řídit přesným stanovením etap, cílů, milníků a odpovídajících nákladů. Je to otázka metodiky vedení projektu. Ale to je asi už na jiný článek.

Ostrý, 7.7.2000
Unigraphics Solutions, Jankovcova 2, Praha 7
Tel.: 02-6678 2680
Fax.: 02-6678 3009

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.