- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 7-8/2004
Řízení kvality IT infrastruktury
Řízení jakosti metodou 6Sigma
Petr Dlouhý
V poslední době se o řízení kvality (jakosti) hovoří stále častěji, přičemž stále více podniků a firem zjišťuje, že se nejedná pouze o plané fráze a zbytečné výdaje, ale že zavedení systému jakosti přináší slibované výsledky, tj. vede jednak k nárůstu efektivity procesů a zpracování, a jednak k celkovému snižování nákladů.
Samotný pojem řízení kvality můžeme definovat jako soubor striktně vymezených a formálně dokumentovaných pravidel a pracovních postupů. Všechny současné metody řízení kvality pracují na základním principu: měření, analýza, zlepšení, kontrola. Připomeňme si zde jen nejznámější z nich - 6Sigma, propagovaná společnostmi General Electric a Motorola, mezinárodní norma kvality ISO 9000:2000, TQM (total quality management), CMM (capability maturity model) určený převážně pro IT společnosti, BPR (business process redesign) či CQI (continuous quality improvement). Všechny tyto metodiky mají svá pozitiva i úskalí a jejich nasazení závisí na velikosti společnosti a oblasti podnikání. U všech je však zavedení a dodržování netriviální záležitostí, která může trvat několik měsíců, ale dokonce i několik let. Důležitým aspektem jsou použité podpůrné nástroje, a to jak pro měření jakosti a výkonnosti, tak pro zpracování dat a statistiky, včetně automatického hledání a odstranění příčin problému (RCA - root cause analysis). V tomto článku se zaměříme na řízení kvality IT infrastruktury, neboť ta je v dnešní době srdcem řízení společnosti - od finančních institucí přes IT firmy až po průmyslové podniky. Stručně řečeno, skoro vše se v dnešní době řídí počítačem - a stejně jako lze počítač využít pro řízení výroby, lze jej také použít pro řízení kvality procesů. Pokud nefunguje systém ovládající výrobní linku, nefunguje linka jako taková. Pokud dojde k poruše na zařízení, je systém schopen tuto závadu detekovat a ihned upozornit odpovědné pracovníky. Máme-li nastaveno řízení kvality tohoto podpůrného procesu, můžeme říct, že máme i řízení kvality celé výrobní linky, včetně ošetření kvality vstupů a výstupů.
Jak již bylo zmíněno, všechny metody řízení kvality jsou založené na principu měření, diagnostika, vyhodnocení, zlepšení a kontrola. Základním přínosem nasazení systému, který je schopen tento proces do velké míry automatizovat, je získání úplného přehledu o stavu IT infrastruktury a návazných procesů pro všechny zainteresované pracovníky. Získané informace slouží k průběžnému sledování a vyhodnocování aktuálního stavu procesů i jako zdroj historických dat pro statistické zpracování a dlouhodobé optimalizace a plány. Neméně důležitým dopadem je personální i časová úspora a zkvalitnění procesu zavedení a udržení zvolené metody řízení jakosti. Jako příklad si vezmeme metodu 6Sigma. Ta je založena na tzv. DMAIC cyklu, tedy cyklu definice, měření, analýza, zlepšení a řízení. Ve všech uvedených bodech může být část, nebo dokonce celá práce zautomatizována, popřípadě částečně zautomatizována použitím správného aplikačního systému. V další části si probereme jednotlivé kroky a možný přínos využití počítače.
V bodě měření je využití počítače nasnadě - sběr dat je jako stvořený pro automat. Některé činnosti však lze měřit automaticky jen velmi komplikovaně, a proto by měl mít příslušný nástroj k dispozici rozhrání také pro ruční vkládání dat, popřípadě pro import dat z již existujících systémů. Kromě samotného měření je možné data vyhodnocovat, zasílat notifikace při změně stavu pod/nad mezní hodnoty a podobně. Systém sám může poskytovat nástroje pro poloautomatické hledání a odstranění příčin možných problémů (RCA), což je sama o sobě velmi zajímavá a rozsáhlá tematika. Žádné řízení se neobejde bez výkaznictví - pravidelné sestavování výkazů o efektivitě, výkonnosti, počtu chyb na milion příležitostí (DPMO - defects per million opportunities), dosažené sigmě apod. přináší zodpovědným pracovníkům množství práce navíc. Většina systémů pro řízení jakosti proto obsahuje odpovídající moduly pro automatické generování reportů, statistik, výkazů, a to dle předem nastavených šablon. Některé systémy umožňují dále nastavit zasílání reportů o stavu systému (vybraných systémů či komponent) v pravidelných intervalech. Odpovědný pracovník jistě velmi ocení, když bude mít každé ráno po příchodu do práce ve své poštovní schránce report a statistiky o stavu systému pro minulý den, popř. týden či měsíc. Některé kroky však bohužel zautomatizovat nejdou - jedná se hlavně o optimalizaci, návrh zlepšení a osobní kontrolu. V těchto případech může systém sloužit pouze jako zdroj nejlepších praktik (best practises) a nápadů pro další inovace.
Důvodů pro zavedení řízení kvality je obecně celá řada (a některé již byly uvedeny), nicméně uveďme si shrnutí těch klíčových:
· snížení nákladů,
· zvýšení produktivity,
· růst podílu na trhu,
· udržení zákazníků,
· redukce obslužné doby,
· snížení výskytu vad,
· změna firemní kultury,
· návrh nových produktů a služeb.
Bod čtyři - udržení si zákazníků - je velmi důležitý. Všechny současné metody řízení jakosti vychází z principu naslouchání a plnění požadavků zákazníka (tzv. voice of customer). Tento princip staví na první místo sběr dat pocházejících od zákazníka (stížnosti, průzkumy, návrhy, spokojenost atd.) s cílem získat ucelený pohled na očekávání a chování zákazníka. Tyto postupy pak nabízejí často překvapivě čitelné modely chování a typy požadavků jednotlivých kategorií zákazníků, jež následně slouží jako cenný zdroj informací o tom, které části existujících procesů upravit či optimalizovat s cílem zvýšit kvalitu péče o stávající zákazníky a snížit tak případné riziko jejich "ztráty" a odchodu ke konkurenci. Na závěr určitě neuškodí uvést několik čísel - první rok po nasazení metody 6Sigma vzrostly výnosy společnosti General Electric ze 700 milionů dolarů na 1,5 miliardy dolarů a tato částka neustále stoupá. Zdárným příkladem je také společnost Motorola, která se díky nasazení řízení kvality překonala období tehdejší krize, úspěšně se udržela na trhu a nyní je z ní prosperující společnost. Takto bychom mohli pokračovat u společností, jako je Kodak, Sony, Johnson & Johnson a řada dalších.
Autor článku, Petr Dlouhý, působí jako project manager ve společnosti StringData.



Samotný pojem řízení kvality můžeme definovat jako soubor striktně vymezených a formálně dokumentovaných pravidel a pracovních postupů. Všechny současné metody řízení kvality pracují na základním principu: měření, analýza, zlepšení, kontrola. Připomeňme si zde jen nejznámější z nich - 6Sigma, propagovaná společnostmi General Electric a Motorola, mezinárodní norma kvality ISO 9000:2000, TQM (total quality management), CMM (capability maturity model) určený převážně pro IT společnosti, BPR (business process redesign) či CQI (continuous quality improvement). Všechny tyto metodiky mají svá pozitiva i úskalí a jejich nasazení závisí na velikosti společnosti a oblasti podnikání. U všech je však zavedení a dodržování netriviální záležitostí, která může trvat několik měsíců, ale dokonce i několik let. Důležitým aspektem jsou použité podpůrné nástroje, a to jak pro měření jakosti a výkonnosti, tak pro zpracování dat a statistiky, včetně automatického hledání a odstranění příčin problému (RCA - root cause analysis). V tomto článku se zaměříme na řízení kvality IT infrastruktury, neboť ta je v dnešní době srdcem řízení společnosti - od finančních institucí přes IT firmy až po průmyslové podniky. Stručně řečeno, skoro vše se v dnešní době řídí počítačem - a stejně jako lze počítač využít pro řízení výroby, lze jej také použít pro řízení kvality procesů. Pokud nefunguje systém ovládající výrobní linku, nefunguje linka jako taková. Pokud dojde k poruše na zařízení, je systém schopen tuto závadu detekovat a ihned upozornit odpovědné pracovníky. Máme-li nastaveno řízení kvality tohoto podpůrného procesu, můžeme říct, že máme i řízení kvality celé výrobní linky, včetně ošetření kvality vstupů a výstupů.
Jak již bylo zmíněno, všechny metody řízení kvality jsou založené na principu měření, diagnostika, vyhodnocení, zlepšení a kontrola. Základním přínosem nasazení systému, který je schopen tento proces do velké míry automatizovat, je získání úplného přehledu o stavu IT infrastruktury a návazných procesů pro všechny zainteresované pracovníky. Získané informace slouží k průběžnému sledování a vyhodnocování aktuálního stavu procesů i jako zdroj historických dat pro statistické zpracování a dlouhodobé optimalizace a plány. Neméně důležitým dopadem je personální i časová úspora a zkvalitnění procesu zavedení a udržení zvolené metody řízení jakosti. Jako příklad si vezmeme metodu 6Sigma. Ta je založena na tzv. DMAIC cyklu, tedy cyklu definice, měření, analýza, zlepšení a řízení. Ve všech uvedených bodech může být část, nebo dokonce celá práce zautomatizována, popřípadě částečně zautomatizována použitím správného aplikačního systému. V další části si probereme jednotlivé kroky a možný přínos využití počítače.
V bodě měření je využití počítače nasnadě - sběr dat je jako stvořený pro automat. Některé činnosti však lze měřit automaticky jen velmi komplikovaně, a proto by měl mít příslušný nástroj k dispozici rozhrání také pro ruční vkládání dat, popřípadě pro import dat z již existujících systémů. Kromě samotného měření je možné data vyhodnocovat, zasílat notifikace při změně stavu pod/nad mezní hodnoty a podobně. Systém sám může poskytovat nástroje pro poloautomatické hledání a odstranění příčin možných problémů (RCA), což je sama o sobě velmi zajímavá a rozsáhlá tematika. Žádné řízení se neobejde bez výkaznictví - pravidelné sestavování výkazů o efektivitě, výkonnosti, počtu chyb na milion příležitostí (DPMO - defects per million opportunities), dosažené sigmě apod. přináší zodpovědným pracovníkům množství práce navíc. Většina systémů pro řízení jakosti proto obsahuje odpovídající moduly pro automatické generování reportů, statistik, výkazů, a to dle předem nastavených šablon. Některé systémy umožňují dále nastavit zasílání reportů o stavu systému (vybraných systémů či komponent) v pravidelných intervalech. Odpovědný pracovník jistě velmi ocení, když bude mít každé ráno po příchodu do práce ve své poštovní schránce report a statistiky o stavu systému pro minulý den, popř. týden či měsíc. Některé kroky však bohužel zautomatizovat nejdou - jedná se hlavně o optimalizaci, návrh zlepšení a osobní kontrolu. V těchto případech může systém sloužit pouze jako zdroj nejlepších praktik (best practises) a nápadů pro další inovace.
Důvodů pro zavedení řízení kvality je obecně celá řada (a některé již byly uvedeny), nicméně uveďme si shrnutí těch klíčových:
· snížení nákladů,
· zvýšení produktivity,
· růst podílu na trhu,
· udržení zákazníků,
· redukce obslužné doby,
· snížení výskytu vad,
· změna firemní kultury,
· návrh nových produktů a služeb.
Bod čtyři - udržení si zákazníků - je velmi důležitý. Všechny současné metody řízení jakosti vychází z principu naslouchání a plnění požadavků zákazníka (tzv. voice of customer). Tento princip staví na první místo sběr dat pocházejících od zákazníka (stížnosti, průzkumy, návrhy, spokojenost atd.) s cílem získat ucelený pohled na očekávání a chování zákazníka. Tyto postupy pak nabízejí často překvapivě čitelné modely chování a typy požadavků jednotlivých kategorií zákazníků, jež následně slouží jako cenný zdroj informací o tom, které části existujících procesů upravit či optimalizovat s cílem zvýšit kvalitu péče o stávající zákazníky a snížit tak případné riziko jejich "ztráty" a odchodu ke konkurenci. Na závěr určitě neuškodí uvést několik čísel - první rok po nasazení metody 6Sigma vzrostly výnosy společnosti General Electric ze 700 milionů dolarů na 1,5 miliardy dolarů a tato částka neustále stoupá. Zdárným příkladem je také společnost Motorola, která se díky nasazení řízení kvality překonala období tehdejší krize, úspěšně se udržela na trhu a nyní je z ní prosperující společnost. Takto bychom mohli pokračovat u společností, jako je Kodak, Sony, Johnson & Johnson a řada dalších.
SyDesk
Trend zvyšování kvality služeb, efektivity firemních procesů a snižování celkových nákladů vlastnictví (TCO) vede k zavádění nových postupů pro monitorování, analýzu a optimalizaci stále komplexnější podpůrné IT infrastruktury, systémů a aplikací. Pro nasazení těchto postupů v praxi je určen systém SyDesk, založený na procesu: monitorování-diagnostika-analýza-optimalizace-prevence-statistika.
Základní obrazovka systému SyDesk
SyDesk standardně nabízí nástroje pro monitorování IT infrastruktury, operačních systémů a uživatelských aplikací včetně univerzálního rozhraní pro import dat ze systémů třetích stran. Další oblastí užití je monitorování specifických zařízení - různá měřidla - teplota, vlhkost, stav UPS, variantní technologická zařízení a podobně. Pomocí nástrojů pro tzv. wing to wing monitorování (monitorování celého procesu zpracování dat v aplikaci - například od zadání vstupních dat až po jejich vložení do databáze) je dále možné simulovat reálnou práci uživatele, a to jak pro intra- či internetové aplikace, tak i pro standardní GUI aplikace či aplikace terminálové. V neposlední řadě je možné SyDesk využít i ke zpracování a prezentaci ekonomických ukazatelů importovaných z databází provozních systémů zákazníka.
Detail grafu měření volného místa úložiště dat
Systém však není omezen pouze na sběr a vyhodnocení primárních dat (zátěž serverů, zpoždění sítě, vytížení databáze apod.), ale rozšiřuje jejich zpracování a prezentaci až na úroveň business pohledu, jež je primárně určena pro manažery a správce celých systémů. Hlavním principem je vytvoření logické hierarchické struktury monitorovaného systému od základní, technicko-provozní vrstvy, přes sledování stavu aplikace pomocí simulace uživatelů až po agregovanou funkčnost jednotlivých subsystému a celého systému.
Fragment systémového reportu
Tato hierarchická struktura umožňuje řídícím pracovníkům sledovat stav celého systému bez nutnosti procházení výsledků jednotlivých monitorovaných objektů. Při vytváření dané struktury lze jednotlivým subsystémům přiřazovat váhy, zálohovací skupiny a řadu dalších parametrů, jež definují roli a pozici subsystému v rámci celého systému, a nabízí tak možnost co možná nejvěrněji nastavit odpovídající závislosti celé organizace včetně odpovídajících procesů. Je však třeba poznamenat, že zjištění a prezentace okamžitého stavu všech měřených entit a podpora včasného řešení problémů je pouze jednou z hlavních skupin funkčností, které SyDesk nabízí. Další přínos pak spočívá v generování statistických dat, které umožňují podrobnější analýzu, hledání cesty k optimalizaci, a především dosažení co největší dostupnosti všech systémů. Statistické údaje zároveň slouží jako zdroj dat automatizovaného výkaznictví a šetří tak čas odpovědným pracovníkům. Vzhledem k využití nejmodernějších intranetových technologií je prezentační vrstva systému dostupná pro každého uživatele bez nutnosti instalace klienta na cílovém počítači. Významnou vlastností systému SyDesk je také skutečnost, že je plně v souladu s metodikou pro řízení kvality 6Sigma i ISO 9001:2000 a podporuje jejich zavedení a užití v praxi.
Trend zvyšování kvality služeb, efektivity firemních procesů a snižování celkových nákladů vlastnictví (TCO) vede k zavádění nových postupů pro monitorování, analýzu a optimalizaci stále komplexnější podpůrné IT infrastruktury, systémů a aplikací. Pro nasazení těchto postupů v praxi je určen systém SyDesk, založený na procesu: monitorování-diagnostika-analýza-optimalizace-prevence-statistika.

Základní obrazovka systému SyDesk
SyDesk standardně nabízí nástroje pro monitorování IT infrastruktury, operačních systémů a uživatelských aplikací včetně univerzálního rozhraní pro import dat ze systémů třetích stran. Další oblastí užití je monitorování specifických zařízení - různá měřidla - teplota, vlhkost, stav UPS, variantní technologická zařízení a podobně. Pomocí nástrojů pro tzv. wing to wing monitorování (monitorování celého procesu zpracování dat v aplikaci - například od zadání vstupních dat až po jejich vložení do databáze) je dále možné simulovat reálnou práci uživatele, a to jak pro intra- či internetové aplikace, tak i pro standardní GUI aplikace či aplikace terminálové. V neposlední řadě je možné SyDesk využít i ke zpracování a prezentaci ekonomických ukazatelů importovaných z databází provozních systémů zákazníka.

Detail grafu měření volného místa úložiště dat
Systém však není omezen pouze na sběr a vyhodnocení primárních dat (zátěž serverů, zpoždění sítě, vytížení databáze apod.), ale rozšiřuje jejich zpracování a prezentaci až na úroveň business pohledu, jež je primárně určena pro manažery a správce celých systémů. Hlavním principem je vytvoření logické hierarchické struktury monitorovaného systému od základní, technicko-provozní vrstvy, přes sledování stavu aplikace pomocí simulace uživatelů až po agregovanou funkčnost jednotlivých subsystému a celého systému.

Fragment systémového reportu
Tato hierarchická struktura umožňuje řídícím pracovníkům sledovat stav celého systému bez nutnosti procházení výsledků jednotlivých monitorovaných objektů. Při vytváření dané struktury lze jednotlivým subsystémům přiřazovat váhy, zálohovací skupiny a řadu dalších parametrů, jež definují roli a pozici subsystému v rámci celého systému, a nabízí tak možnost co možná nejvěrněji nastavit odpovídající závislosti celé organizace včetně odpovídajících procesů. Je však třeba poznamenat, že zjištění a prezentace okamžitého stavu všech měřených entit a podpora včasného řešení problémů je pouze jednou z hlavních skupin funkčností, které SyDesk nabízí. Další přínos pak spočívá v generování statistických dat, které umožňují podrobnější analýzu, hledání cesty k optimalizaci, a především dosažení co největší dostupnosti všech systémů. Statistické údaje zároveň slouží jako zdroj dat automatizovaného výkaznictví a šetří tak čas odpovědným pracovníkům. Vzhledem k využití nejmodernějších intranetových technologií je prezentační vrstva systému dostupná pro každého uživatele bez nutnosti instalace klienta na cílovém počítači. Významnou vlastností systému SyDesk je také skutečnost, že je plně v souladu s metodikou pro řízení kvality 6Sigma i ISO 9001:2000 a podporuje jejich zavedení a užití v praxi.
Autor článku, Petr Dlouhý, působí jako project manager ve společnosti StringData.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |