facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 12/2000

Řetězová reakce

Dr. Strauss [ wpa (zavináč) consulting-partner (tečka) com ]





Procesním managementem k úspěchu
Podniky již dávno přišly na to, že pouhé zaměření na produkt nepřináší ani očekávaný náskok na trhu, ani požadovaný zisk. Tváří v tvář globalizaci obchodního světa a rostoucímu zaměření na základní kompetence podnikání se sítě stávají podmínkou přežití. Potřeba realizace elektronického obchodování vytváří tlak na optimalizaci procesů v odběratelsko-dodavatelských vztazích.

E-Commerce vyžaduje kromě opatření ke zlepšení vztahů se zákazníky jako je Customer Relationship Management (CRM) také zdokonalení managementu celého hodnotového řetězce vytváření hodnot, které je zahrnuto v pojmu Supply Chain Managements (SCM).

Důvody pro zvýšené nároky na SCM nacházíme jak na straně zákazníků, tak v základních specifikách obchodu založeném na www technologiích:

· Požadavek individualizovaných informací a produktů

Rostoucí poptávka zákazníků po individualizovaných informacích a produktech vyžaduje jakožto masová individualizace (Mass Customization) vyšší stupeň individualizovaných dodavatelských řetězců přesahujících různé vztahy mezi dodavateli a odběrateli. Je tedy nutný posun směrem k inteligentnímu, pružně konfigurovatelnému řetězci vytváření hodnot.
§ Základní požadavky, které klade internetové obchodování na SCM

Rostoucí geografická fragmentace mezi dodavateli a odběrateli způsobuje vyšší komplexnost, vyšší pracovní a informační intenzitu procesů mezi podniky, což s sebou přináší nebezpečí přebytků a problémů s plánováním v rámci celého dodavatelského řetězce. Problémy tohoto druhu bývají v poslední době uváděny jako důvod narůstajících stížností na nedostatečnou připravenost dodavatelů v oblasti fyzických produktů objednávaných po internetu.

· Přímá dostupnost informací

Přímá dostupnost informací na straně prodejců zvyšuje požadavky zákazníků na přímé fyzické plnění a dodávky.

Cíle Supply Chain Managementu
Cílem SCM je optimalizovat dodavatelský řetězec a vztahy mezi různými zúčastněnými podniky v rámci spolupráce přesahující jednotlivé subjekty tak, aby byl z pohledu daného zákazníka stále k dispozici správný materiál, a to ve správném čase, správném množství a kvalitě, na správném místě, s minimálním zaplněním skladu a s minimálními náklady.

SCM tedy značně překonává hledisko pouhého technického zpracování dat a ve své orientaci na proces zahrnuje integraci a optimalizaci všech toků materiálu a informací, která přesahuje jednotlivé oblasti a podniky. Pozornost není omezená pouze na vztah mezi dvěma podniky, ale týká se všech subjektů, které se podílejí na vertikální výměně zboží. Integrace má za následek, že SCM prakticky nemůže být oddělen od cílů v oblasti marketingu a odbytu. Pouze integrací informací o odbytu, logistickým výkonem a expedicí mohou být cíleně redukovány odbytové a pořizovací náklady a zároveň lze rychleji reagovat na požadavky zákazníků a následně realizovat více závazků vůči zákazníkům.

Příkladem takovéto informační integrace řetězce vytváření hodnot je zpřístupnění Tracking & Tracing funkcionalit v odbytu, což vyžaduje on-line přístup k informacím v rámci celého řetězce vytváření hodnot.

Výhody Supply Chain Managementu
Vysoký stupeň integrace v rámci celého řetězce vytváření hodnot snižuje v ideálním případě veškeré náklady spojené s transakcí (např. nižšími zásobami na skladě nebo menším počtem expresních dodávek) a zkracuje dobu (při skladování a při dodání), zaručuje vysokou míru dodržování termínů (integrací plánovacích modulů v reálném čase) a dovoluje všem zúčastněným partnerům, aby ve smyslu systému včasného varování rychle reagovali na vzniklé obtíže.

Pro realizaci těchto výhod v rámci SCM je rozhodující nejen optimalizace vnitropodnikových procesů, ale celého řetězce vytváření hodnot prostřednictvím několika logisticky spojených podniků - od producenta surovin, přes různé výrobce a obchod až ke konečnému zákazníkovi. Výsledný úspěch je vždy definován disponibilitou právě nejslabší součásti procesu.

Dodržení výkonu, který slibuje E-Commerce, zahrnuje tedy v rámci E-SCM jak vztahy k dodavatelům v procesu nákupu (E-Procurement) a vnitropodnikovou komunikaci například prostřednictvím intranetu nebo na základě Groupware aplikací, tak i konečného zákazníka s jeho různými funkcemi v marketingu a prodeji (tabulka 1). Aby bylo možno pro zákazníka maximalizovat spolehlivost dodávek při současné efektivitě nákladů, musí být ve všech dodavatelských vztazích vedle vysoké plánovací jistoty dodržovány synchronizované procesy zaměřené na zkrácení doby realizace a minimalizovány skladové zásoby.

Komunikační a plánovací platformy
Základem E-SCM je vysoký stupeň interní a externí integrace techniky pro zpracování dat a procesů spočívajících na jednotné internetové technické platformě. Zatímco v dřívějším MRP (Manufacturing Resource Planning) bylo nejprve na základě zjištěných parametrů časově náročným procesem postupně prováděno plánování potřeb materiálu a produkce, moderní APS-platformy (Advanced Planning Systems) používají restriktivní simultánní plánování zahrnující plánování potřeb, produkce, dopravy a distribuce.

Otázka disponibility může být nastolena zákaznickým dotazníkem na internetu, přičemž lze na jeho výsledky zareagovat závazným příslibem termínu. Podpora technického zpracování dat E-Supply-Chain vyžaduje tedy kromě spíše klasických funkcí plánování a řízení produkce a nákupu propojení s řešením CRM. To napomáhá při prognóze poptávky, automatizovaném odbytu nebo Data Warehousing jako základu celého managementu podnikových dat. Zatímco se služby a systémy E-Commerce na aplikace zaměřují často odděleně

· na marketing a prodej (úvodní a konečné nabídky na internetu, objednávky a inkaso, webové stránky, systémy podpory odbytu),
· na interní sítě a intranety (jako je vyřizování zakázek způsobem Back-End, Groupware) a
· na zajištění (přímé elektronické propojení dodavatelů a poskytovatelů služeb, E-Procurement),
· lze očekávat, že příští vývoj bude vytvářet vysoké nároky na integrace aplikace.

Typické příklady pro integrovaná řešení
Příklady těchto integrovaných řešení je možné najít třeba u výrobce oděvů "Fruit of the Loom". Na activewear.com jsou na webu koordinovány všechny marketingové a logistické aktivity distributorů s prodejci i pro konkurenční výrobky. Na této platformě distributoři vyřizují veškeré objednávky, poskytují informace o cenách v reálném čase a získávají data o stavu jednotlivých skladů.
Přístupné informace jsou opět dány k dispozici pro webové stránky distributorů, aby je mohli poskytovat obchodníkům. Obchodníci si mohou objednávat rovnou z distribučních webových stránek; údaje objednávky jsou prostřednictvím distributorů a activewear.com zaslány do skladu výrobce a produkty jsou připraveny k odeslání. Podobným způsobem probíhá nákup oděvů Esprit pro Karstadt-Quelle.

Automatická objednávka standardního sortimentu firmy Esprit proběhne tehdy, jakmile se na všech pozicích všech poboček objeví objednávka s požadovaným množstvím. Objednávka je realizována pomocí EDI (Electronic Data Interchange) přímo v centrálním skladu firmy Esprit.

Zboží je expedováno logistikou firmy Karstadt bez dalších zprostředkovacích článků přímo do poboček. Výsledkem tak může být zkrácení doby realizace, kratší dodací lhůty, navýšení obratu o 20% díky dodatečným objednávkám, zaplnění mezer v sortimentu a pevnější spolupráce s partnerskými podniky.

Integrační řešení Wal-Mart a Acumin
Wal-Mart spojuje řešení E-Procurement s agregovanými daty registračních pokladen, webových stránek a plánování odbytu výrobců značkového zboží. Integrované řešení spojuje aplikace jako například web a EDI se zákazníky a dodavateli, se stávajícími systémy ERP, systémy APS a vytváří rozsáhlý Data Warehouse.

Výrobce vitamínových přípravků Acumin kombinuje E-Commerce-Back-End s funkcemi vyřizování zakázek, individuálním mícháním přípravků (Mass Customization), expedicí a četnými individualizovanými dodávkami. Zásoby se v tomto modelu uchovávají pouze u surovin a obalových materiálů. Výsledkem jsou nízké náklady, vysoká kvalita, krátká doba realizace a vyspělá individuální služba zákazníkům.

Tyto příklady dokládají, že rozšíření ERP Systémů o integrované aplikace E-Supply-Chain Management významně rozšiřují možnosti optimalizace integrovaného procesního řetězce. Zatímco při využití samotného ERP je prvořadá redukce nákladů a koordinační oblast se ve značné míře omezuje na továrny a sklady při spíše reaktivním využití, u integrovaných aplikací E Supply Chain se zaměření rozšiřuje na zvýšenou schopnost prognózy, orientaci na zákazníka a na rozsáhlou koordinační oblast zahrnující dodavatele i zákazníky.

Při implementaci této aplikace může být realizována rozsáhlá decentralizace operativních činností při vysokém stupni automatizace procesu objednávání a skladování. Současně se snižuje zaplnění skladu, zvyšuje dodavatelská schopnost a efektivita nákladového managementu.

Obchodní modely E-Supply-Chain-Managementu
Množství různých obchodních modelů realizace E-Supply-Chain může být většinou rozdělena do tří různých typů: od aplikací 1:1 vždy mezi dvěma podniky přes aukce a obchodní fóra na internetu až po internetové trhy (tabulka 2). Pokud jsme ještě na počátku 90. let doufali, že by již samotné užití EDI mohlo vyvolat revoluci v obchodních stycích a vytvořit nové obchodní modely, musíme konstatovat, že toto lze očekávat teprve od Supply Chain Managementu založeného na www-technologiích. U menších a středních podniků se EDI mohlo prosadit pouze v zanedbatelném rozsahu vzhledem k následujícím skutečnostem:

· chybějícímu vybavení výpočetní technikou,
· chybějícímu know-how,
· značným požadavkům na standardizaci v jednotlivých oborech,
· nedostatečné schopnosti většiny systémů hospodaření se zbožím používat EDI,
· nemožnosti vytvořit při vztazích 1:1 společenství a transparentnost trhu,
· vysokým nákladům na transakce EDI,
· vysokým finančním nárokům při nákupu vybavení.

Řetězce vytváření hodnot založené na www-technologiích používají EDI buď jako standardní komunikační kanál na internetu (Web-EDI) nebo jako standardizovaný formát pro výměnu dat přímo na základě XML. Přechod od aplikací založených na EDI k webovým aplikacím dovoluje větší přizpůsobivost komunikace při nižších technických nárocích a vyšší penetraci.

Obchodní modely spočívající na zákazníkovi (1:n) se zaměřují na snížení nákupních a administrativních poplatků. Dodavatelé obdrží v tomto obchodním modelu požadavek, aby poskytli své katalogy příslušným nákupním organizacím. Obsah je zpravidla spravován centrálně nákupními organizacemi.

Naproti tomu obchodní modely spočívající na prodejci spojují jednoho dodavatele s množstvím odběratelů. Takovýto obchodní model je možné najít především u výrobců s velkými podíly na trhu nebo se specifickými produkty.

Tento model je realizován většími výrobci a distributory tím více, čím je příslušný trh roztříštěnější a čím více se zákazníci snaží vytvářet množství vlastních trhů.

Vztah nákladů a užitku
Výhody při nákladech na realizaci E-SCM tendenčně stoupají s počtem subjektů na trhu, což opět ovlivňuje výběr příslušného obchodního modelu: se stoupajícím počtem subjektů na trhu se zvyšuje intenzita soutěže a vede spíše ke klesajícím cenám, a tedy i maržím pro prodejce, což pro nakupujícího znamená další podnět k nákupu (síťový efekt). Čím více nakupujících používá E-Supply-Chain, klesají paralelně na straně prodejců marginální administrativní a transakční náklady a vznikají jednotné přístupové cesty k mnoha odběratelům.

V důsledku toho směřuje současný vývoj ve větší míře k m:n trhům. Spojením velkých výrobců automobilů jako Ford, General-Motors a Daimler-Chrysler do společné nákupní platformy Covisint.com se z m:n vztahu vytvořil vlastně obchodní model 1:n založený na nákupu. V budoucnosti lze očekávat, že se trhy díky výměně informací a vědomostí stanou platformou všech forem spolupráce jako "E-Hubs".

V E-SCM lze realizovat mnoho výhod
Srovnáme-li výhody realizace E-SCM vždy z perspektivy daného subjektu na trhu, objevíme nápadné rozdíly. Na straně nákupu umožňuje E-Supply Chain přímou komunikaci s mnoha dodavateli, s přístupem k vysoce hodnotným a aktuálním nákupním informacím, k pružným službám s přidanou hodnotou. Umožňuje také co největší organizační flexibilitu až po zajišťování jednotlivých výkonů cizími subjekty. Perfektní informovanost při nákupu vychází především ze zvýšené transparentnosti ve vztahu k cenám, dostupnosti, možným prodejcům a alternativním produktům. Hledání optimálního stavu mezi centrálním řízením a decentrální organizací prodeje vyžaduje specificky upravené procesy řízení na obou úrovních.

Jednotlivé objednávky realizované mimo stávající dohodu s dodavateli, které jsou zpravidla až o 20 % vyšší než ceny odpovídající dohodě, jsou redukovány (takzvané Maverick Buying). Čisté správní náklady na nákup mohou být při užití E-Procurement částečně sníženy až na 10 % nákladů při manuálním objednávání.

Na straně prodeje vzniká rovnoprávný přístup také pro menší dodavatele a možnost pro spolupráci ad hoc mezi dodavateli při nízkých marginálních transakčních nákladech. Pro použití elektronických trhů jako prodloužení Supply-Chain existuje možnost spojovat menší objemy zakázek a anonymně prodávat přebytečné zásoby. Odvrácenou stranou těchto výhod jsou vysoké nároky na kvalitu E-Supply-Chain a tendenčně spíše klesající marže. Pro vývoj obchodních modelů je nutné očekávat, že transakce EDI budou nadále existovat v již vytvořených implementacích. Tímto způsobem se generují zakázky , například automaticky ze systémů ERP, při dosažení minimálních zásob a optimalizaci objednacího cyklu v případě dlouhodobě existujících obchodních vztahů.

Transakce založené na EDI se ovšem mohou v budoucnosti proměnit v dvoustupňový proces: teprve po neúspěšném ověření cen a dostupnosti produktu a jeho ceny na otevřených internetových trzích bude následovat převedení zakázky na subdodavatele.

Pojmy
-Advanced Planning Systems (APS)- Metoda realizace restriktivně orientovaného simultánního plánování, které zahrnuje plánování potřeb, produkce, transportu a distribuce.
-Electronic Data Interchange (EDI)- Standardizovaný formát pro výměnu dat mezi podniky.
-E-Hub- Platforma v B2B-Electonic Commerce, která kromě komunikace a transakcí podporuje i spolupráci uvnitř a vně podniků.
-Enterprise Resource Planning (ERP)- Aplikace, která u sobe integruje : Finance, výrobu, logistiku, personalistiku.
-Manufacturing Resource Planing (MRP)- Metoda postupného plánování materiálu a produkce při daných parametrech.
-Mass Customization- Uměle vytvořený pojem, který spojuje masovou produkci s objednáváním. Spojuje výhody masové výroby a individualizované produkce a to na úrovni nákladů, které odpovídají masové výrobě standardizovaného zboží.
-Tracking & Tracing - Informace o stavu vlastního transportu.


Consulting Partner
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Automatizace ve výrobě potravin není výsadou jen velkých firem. Jak na to krok za krokem s ERP systémem?

Stejně jako většina podniků, čelí i potravinářská výroba v dnešní době řadě výzev: nedostatku kvalitních zaměstnanců, vyso­kým cenám energií i zdražování surovin. K tomu se přidává velmi přísná legislativa a nutnost hlídat řadu ukazatelů u surovin i hotových výrobků.