facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2004

Podnikové ústředny

Karel Heinige


V letošním roce jsme se již věnovali vývoji telekomunikačních ústředen a jejich historii s přihlédnutím k situaci na českém trhu (IT System 1–2/04). Pojďme si nyní jen velmi stručně probrat některé zástupce ústředen různých výrobců. U velkých výrobců v současné době pomalu nenajdete v nabídce klasickou telefonní ústřednu, tak jak si ji pravděpodobně představujete. Jedná se většinou o komplexní systémy, které využívají všech možností moderní doby – VoIP, IP telefonii, služby call center apod. Analogové ústředny dnes tvoří jen okrajové procento celkové produkce a distribuce těchto ústředen je ponechána na obchodních a implementačních partnerech velkých výrobců. Podobná situace v distribuci je ovšem i u menších ústředen digitálních.








2N Telekomunikace
Začínáme podle abecedy a hned se dostáváme k úspěšnému domácímu výrobci ústředen určených pro malé a střední firmy. S použitím moderních technologií pro přenos hlasu v datových sítích mohou být ústředny tohoto výrobce jedním ze základních prvků rozsáhlých privátních sítí a lze je začlenit také do stávajících sítí využívajících standardní komunikační rozhraní. Výrobky nesou název ATEUS-OMEGA a podle segmentu trhu mají určení Basic a Bussines. ATEUS-OMEGA Basic je ekonomickou verzí moderní telefonní ústředny pro malé a střední firmy do 24 portů. Je ideální telefonní ústřednou pro výrobní firmy, dílny a provozy, pro detašovaná pracoviště i telefonizaci provozních areálů. ATEUS-OMEGA Business je výkonným a profesionálním řešením komunikace pro obchodní firmy a organizace, které integruje řadu funkcí pro snadnou a kvalitní obsluhu zákazníků. Ve spojení se CRM aplikacemi pak obslouží i náročné obchodní firmy s vybudovaným systémem řízení vztahů se zákazníky, kontaktní centra i profesionální call centra. Obsahuje také řadu hotelových služeb.

Panasonic
Značka na našem území velmi hojně rozšířených ústředen, hlavně v segmentu malých a středních firem. Mnohé společnosti ještě dodnes provozují ústředny Panasonic v analogovém provedení. Ústředny jsou označovány čistě technickými názvy KX-TD a KX-TDA s číselným rozlišením. Jednotlivé produkty se odlišují počtem portů, vnějších linek a poboček a také dalšími parametry, jako rozhraními VoIP, CTI, službami a softwarovými aplikacemi. Připojení ústředen je realizováno digitálními přípojkami ISDN BRI a PRI. Připojovat lze systémy zpracování hlasu pro profesionální obsluhu hovorů, stejně tak je možné propojení s hotelovými systémy. K dispozici je i software pro profesionální řízení a analýzu provozu call center.

GSM brána pro IP telefonii
IP telefonie postupně přestává být doménou velkých sítí a rozsáhlé systémové integrace. Potřebné vybavení lze dnes už pořídit za cenu v řádu desítek tisíc korun a blíží se doba, kdy se IP telefonie stane běžnou součástí (nejen) podnikových sítí. Aktuální novinkou mezi zařízeními pro IP telefonii je GSM brána ATEUS-VoiceBlue z produkce 2N Telekomunikace, která je namísto klasických analogových nebo ISDN portů vybavena vstupem VoIP s protokolem SIP. Ten na straně IP sítě garantuje spolupráci s většinou dostupných soft-switchů, které jsou "ústřednou" ve smyslu telefonie v síti. Protokol SIP také umožňuje využít řadu propracovaných funkcí brány, jako jsou DISA provolba, inteligentní směrování hovorů nebo externí callback. Pro všechny tyto funkce je klíčová komunikace se soft-switchem, přenos signalizace a identifikace volajícího. Směrování příchozích hovorů využívají čísla volajícího ze sítě GSM pro vyhledání správného uživatele uvnitř sítě, kterému bude hovor nasměrován. Přímé napojení do IP sítě přináší další výhodu. Softswitch obvykle posílá hovory do všech sítí routeru, který je zpracuje. U přímo připojené brány GSM/VoIP toto směrování odpadá, takže se zbytečně neobsazují hovorové kanály a zvyšuje se celková kapacita připojení do vnějších sítí. Na straně GSM je brána vybavena množstvím funkcí. Dva nebo čtyři GSM moduly SIEMENS TC 35i pro sítě 900 i 1800 MHz umožňují obsloužit více hovorů současně a zároveň mohou pracovat v sítích různých operátorů. Odchozí hovory hlídá LCR šetřicí automat, který vybírá nejlepší cestu pro daný hovor. Brána má také integrovaný anténní splitter pro všechny GSM moduly, postačuje tak jediná externí anténa GSM. Samozřejmostí je i zpracování příchozích a odchozích SMS zpráv.


Siemens
Tradiční výrobce telekomunikační techniky, který je na našem trhu už od první republiky. V současnosti nabízí systémová řešení s označením HiPath, o kterých plně platí tvrzení z úvodu. HiPath 3000 i HiPath 4000 jsou IP konvergované komunikační systémy, HiPath 3000 pro malé a střední podniky, HiPath 4000 pro střední až velké podniky. Přinášejí mnoho funkcí a spolehlivost hlasových systémů s výhodami komunikace založené na IP protokolu. Přednostmi jsou vysoká dostupnost a škálovatelnost systému, centrální administrace prostřednictvím internetového prohlížeče (web-based), integrované brány pro VoIP technologii a síťovou administraci a vysoká mobilita. HiPath 5000 RSM (Real-time Service Manager) pak je centrální server zabezpečující komunikaci ve firemních sítích i o více lokalitách, a to pro všechny typy koncových aparátů. Díky své architektuře umožňuje snadné rozšiřování velikosti i funkcionality systému a především integraci dalších aplikací. Lze propojit navzájem 1000 účastníků až na 32 stanovištích a využívat kompletní funkce HiPath ComScendo. Centrální aplikace jsou podporovány prostřednictvím otevřených rozhraní a tím jsou k dispozici všem uživatelům - IP telefonům, uživatelům PC a digitálním systémovým telefonům.

Tenovis
Společnost, která se skrývá pod tímto názvem od roku 2000, je vlastně bývalou obchodní oblastí Private Netze Bosch Telecom. Široké veřejnosti u nás možná doposud nevnikl tento název do podvědomí, jméno Bosch nám však není neznámé. Každopádně Tenovis pokračuje ve vývoji a vychází z původních modelů zařízení firmy Bosch. A aby vše nebylo až tak jednoduché, v polovině října ohlásil Tenovis fúzi s firmou Avaya. V současnosti se můžete setkat s ústřednami INTEGRAL. Nosným systémem pro většinu partnerů společnosti Tenovis byl donedávna Integral 3E. Systémem pro malé a střední společnosti ve všech odvětvích podnikání je INTEGRAL 5, který integruje ISDN, CTI, DECT, WEB, LAN a VoIP a má jednoduché, uživatelsky příjemné operace se systémovými telefony. INTEGRAL 55 pak je komunikační server s novým, flexibilním a modulárním systémem. Zařízení funguje jako multimediální server (hlas/fax/video/data) a je instalováno v 19" racku jako jeden z komponentů komplexního IT řešení se snadným rozšířením po modulech. Maximální výstavba může mít 32 768 portů. Společně s novým systémem přichází nová řada digitálních terminálů T3.

Do tabulkového přehledu jsme zařadili všechny do uzávěrky došlé parametry ústředen, takže zde najdete i výrobky firem Aphona, Ericsson a Nortel Networks, naopak chybí produkty Siemens. Jistě by se našlo ještě mnoho dalších výrobků, výrobců i distributorů, protože na trhu se objevují ústředny a telekomunikační zařízení například americké nebo izraelské provenience. Distribuce a rozšíření těchto ústředen je však mnohdy jen regionální a jejich vyhledání, vyžádání parametrů a zařazení do přehledu je pak nad síly redakce. Tabulka je pro potřeby tisku krácena,
plnou verzi přehledu najdete na zde, kde je také průběžně doplňován a aktualizován.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.