facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA #1 7-8/2004

Plánování a řízení výroby

ve společnosti Grund

Igor Čech [ cech (zavináč) ccb (tečka) cz ]


V roce 2002 se společnost Grund vyrábějící koupelnové předložky rozhodla implementovat nový informační systém pro řízení vnitropodnikových procesů souvisejících především s řízením a plánováním výroby. Do té doby používala systém Dialog, který však nebyl využíván v oblasti výroby. Se zvyšujícími se požadavky trhu měla firma Grund potřebu řídit výrobu a vybrat si komplexní ERP systém zaměřený především na řízení a plánování výroby. Protože Grund tvoří tří samostatných společností, které jsou logisticky vzájemně řetězově propojeny, bylo nezbytné najít informační systém, který je schopen řídit logistické řetězce ve vícelokalitním (multi-site) prostředí. Firma nakonec zvolila řešení v podobě informačního systému SyteLine.


Samotné nasazení informačního systému probíhalo formou fázové implementace. Během osmi měsíců projektu tak byl ve všech třech společnostech postupně naimplementován celý ERP systém SyteLine pokrývající základní podnikové oblasti MTZ, Nákup, Obchod, TPV a Výroba. V této etapě byly navíc zprovozněny také doplňující moduly CRM a Business Intelligence. V rámci úvodní části projektu byly k začátku roku 2003 naimplementovány moduly Finanční účetnictví a PaM (Personalistika a Mzdy) firmy ApSo, které jsou plně propojeny s primárním informačním systémem.
Vzhledem k užívanému způsobu automatizece sběru dat byla v rámci implementace nového informačního systému vyřešena také komunikace se čtečkami PDT, které usnadňují práci oddělení prodeje. V oblasti prodeje byla dále řešena vzájemná komunikace mezi systémy Desktop*EDI a SyteLine. Komunikace umožňuje jednak automaticky vygenerovat novou zakázku v informačním systému na základě zákazníkem zadané objednávky v systému Desktop*EDI. Na druhé straně je po zpracování zakázky, tzn. expedici a fakturaci v ERP systému, automaticky odeslána zákazníkovi faktura do systému Desktop*EDI.
Dalším specifickým řešením, realizovaným v průběhu implementace, bylo zajištění výpočtu režie na zákazníka, který by jim pomohl zpřesnit stanovení prodejních cen výrobků pro jednotlivé zákazníky. Principem výpočtu je metoda nazvaná Activity Based Costing. V daném případě se jedná o výpočet poměru vynaložených nákladů na jednotlivé zákazníky (především v podobě marketingových akcí) k výši obratů těchto zákazníků. Daný výpočet byl vytvořen v modulu Business Intelligence, přičemž vstupem jsou data ze systému ApSo (přehled nákladů) a data ze systému SyteLine (výše tržeb). Firma tak získala nástroj, který jí umožňuje přesně stanovit pro jednotlivé zákazníky výši režie, která je následně zohledňována při tvorbě prodejních cen.
Firma Grund má také přesně specifikované balení jednotlivých zboží podle konkrétních zákazníků, kdy stejné zboží může být pro různé zákazníky baleno jiným způsobem. Na úrovni výrobních příkazů proto bylo nezbytné vytvořit funkci Konfigurace balení, která dle zákazníka a položky svázaných s výrobním příkazem automaticky do technologického kusovníku přiřadí správné informace týkající se požadovaného balení.
Při implementaci oblasti výroby byl kladen velký důraz na kapacitní plánování specifického pracoviště ručního šití. Výsledkem bylo dosažení finitního rozvrhování tohoto kritického pracoviště, kdy ERP systém poskytuje přesné informace, které umožňují plánovači výroby jednoduchým způsobem rozdělit výrobní zakázky na jednotlivé stroje pracoviště ručního šití.
Největší pozornost pak byla při implementaci věnována nasazení modulu Pokročilého plánování a rozvrhování (SyteLine APS), jehož správná funkčnost má pro firmu Grund největší přínos. Syte- Line APS umožňuje synchronizované plánování materiálů i kapacit ve všech třech závodech společnosti a tak je schopen obchodníkovi okamžitě zjistit reálný termín realizace zakázky v závislosti na dostupnosti materiálu a kapacit v jednotlivých provozech. Výsledky plánování jsou využívány také v oblasti nákupu a výroby, kde díky synchronizovanému plánování materiálů a kapacit všech tří závodů umožňuje:
. zamezení chyb v oblasti nákupu a výroby zajištěním návazností a synchronizací plánů přes všechny tři společnosti,
. velmi rychlou a včasnou identifikaci zpožděných zakázek, výrobních příkazů a převodních příkazů mezi společnostmi včetně nalezení příčiny zpoždění,
. přesné naplánování termínu vystavení nákupních objednávek a výrobních příkazů ve všech společnostech za účelem minimalizace skladových zásob a splnění termínu zakázek.

Článek byl zpracován s využitím materiálů firmy Coma Zálohovací systémy.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.