facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2004

Moderní řízení logistických procesů

Pramet dosáhl 95% dostupnost standardních výrobků ze skladu

-red-


Akciová společnost Pramet Tools je tradičním výrobcem nástrojů osazených slinutým karbidem. Již v roce 1951 započala v Šumperku výroba součástí ze slinutého karbidu a také výroba řezných nástrojů osazených slinutým karbidem. Více jak padesátiletá tradice a zkušenosti ve výrobě slinutého karbidu, reprodukovatelná kvalita materiálů a kontinuální výzkum i vývoj umožnily firmě získat vedoucí pozici na tuzemském teritoriu a také stále rostoucí uplatnění na náročných světových trzích. Od roku 1999 započala nová etapa Pramet Tools. Bylo navýšeno základní jmění společnosti a získané prostředky byly použity na nákup aktiv. Následně v dalším období proběhly investice do firmy již z vlastních zdrojů. Byly modernizovány a optimalizovány informační systémy, proběhla reorganizace vývoje a výzkumu, výroby a obchodu. Modernizace zasáhla také oblast logistiky, která má v Prametu významné postavení. V podstatě zahrnuje celý materiálový tok podniku, od nákupu přes plánování kapacit, výrobu, sklad až po realizaci hotových výrobků k zákazníkům. Co všechno bylo potřebné udělat pro její efektivní a účelné fungování, nám objasnil Ing. Marek Kotrlý, vedoucí logistiky Pramet Tools.



Vstupem zahraničního partnera bylo zřízeno samostatné oddělení logistiky, to znamená, že některé funkce, které byly předtím rozptýlené na více odděleních, byly nyní sjednoceny pod logistiku. Jedná se o následující činnosti: kapacitní plánování, management skladu, sklad, zajišťování dopravy, nákup a fakturace. Tímto byl odlehčen zejména obchod tak, aby se mohl orientovat výlučně na prodej a komunikaci se zákazníkem a nezabýval se sklady a dalšími obslužnými procesy. Všechny změny, které se v logistice udály, byly spojeny s osobou pana Hajmana a jeho působením v Prametu. Pan Hajman v holdingu Seco zastává funkci viceprezidenta pro logistiku. K nám přinesl know-how, jehož uplatněním byly v Prametu nastartovány procesy s cílem zvýšení výkonnosti vůči zákazníkům v oblasti zajišťování lepší dostupnosti našich výrobků, získání úspor v oblasti nákupu a zlepšení řízení celého distribučního toku výrobků směrem k zákazníkům.


Objednávky přicházejí přímo z oddělení obchodu do skladu. Na systém skladu navazuje expedice a fakturace. Celý proces je plně automatizovaný.


Co se v první řadě změnilo v logistickém procesu, to bylo kapacitní plánování, tedy zadávání zakázek do výroby podle několika hledisek, např. situace na trhu, stavu na skladě, objednávek, předpovědí poptávky, atd. To znamená plánování, které zabezpečilo minimální stav skladu a zároveň v něm kompletní standardní zboží v každém čase. Současně jsme optimalizovali výrobní dávky a zohledňovali dobu výrobního cyklu. S tím byla spojena celá řada systémových změn. Zavedli jsme hierarchizaci a klasifikaci našich výrobků podle logistických parametrů. Zavedli jsme pojmy jako reordering point, safety stock, … a další, které nám přineslo know-how od mateřské společnosti. Byl tu nově vybudován jak fyzický sklad, tak i jeho řízení. Že se to podařilo, o tom hovoří údaj dostupnost standardních výrobků ze skladu, kde jsme v červenci 2000 dosahovali úroveň 68 % a v současnosti se pohybujeme na úrovni 95 %. To znamená, že 95 % výrobků, které představují náš standardní katalogový sortiment, dodáváme v požadovaných termínech a kvalitě podle požadavků zákazníka. Současně s tím jsme museli skloubit požadavek na řízení skladů tak, aby nebyly nadnormativní zásoby a obrátkovost zásob byla na požadované úrovni, tzn. minimálně čtyřikrát do roka.


Systém dislokací ve skladu je nastaven se zřetelem na minimální průchodnost, minimální cestu a minimální namáhavost expedienta. Frekventované položky jsou uskladněny v klasických regálech.


Sklad máme automaticky řízený systémem SAP, a to zaskladňování i vyskladňování. Objednávky přicházejí přímo z oddělení obchodu do skladu. Sklad je rozdělen do zón podle typu výrobků a frekvence jejich prodeje. Na systém skladu navazuje expedice a fakturace, což znamená, že všechno máme plně automatizované. Systém dislokací je nastaven tak, abychom optimalizovali naskladňování se zřetelem na minimální průchodnost, minimální cestu a minimální namáhavost expedienta, přičemž nejvíce obrátkové zboží se umísťuje v nejpřístupnějších zónách. Frekventované položky máme uskladněny v klasických regálech a zboží s nižší obrátkou umísťujeme v zakládacím systému KARDEX. Inventuru je možno vykonávat průběžně, není potřeba výluky.


Zboží s nižší obrátkovostí je ve skladu umístěno v zakládacím systému KARDEX.


Dceřiné společnosti taktéž využívají SAP, to znamená, že objednávky zaevidované do systému v Německu, Polsku, Itálii a na Slovensku jsou on-line transformované jako zakázky v Prametu. Faktury vznikají u nás, již v národních jazycích, a takto předpřipravené si je po doplnění konkrétních údajů mohou pracovníci poboček vytisknout. Na pobočkách nemáme sklady. Fungujeme systémem jednoho centrálního skladu v Prametu, v němž je přibližně 1 500 položek. Pracovníci poboček jsou orientováni výlučně na prodej, tedy zabezpečují zakázky a poskytují poradenství zákazníkům. Dalším cílem bylo zajištění rychlé dopravy, která by umožnila dodávat standardní sortiment v rámci Česka do 24 hodin, v Německu, Polsku, Itálii a na Slovensku do 48 hodin. Co se týká její organizace, dnes na pobočky každý den odjíždějí automobily, odkud je distribuce dále zabezpečena prostřednictvím lokálních distribučních partnerů. K tomu dvakrát denně expedujeme v rámci Česka. Tento zrychlený proces dopravy nám umožňuje dodávat rychleji než konkurence. Naším generálním dodavatelem pro zabezpečení služeb distribuce byla vybraná Česká pošta. Všechny objednávky doručené do 15.00 hod. jsme schopní vybavit v ten samý den, s garantovanou dodávkou do 24 hodin. Všechny změny vykonané v oblasti logistiky byly uskutečněny s jediným cílem - zajistit dostatečný servis a vysoký standard služeb pro naše zákazníky.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Unicorn Systems podpořil Pluxee v přechodu do cloudu

Softwarová firma Unicorn Systems pomohla společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity), která se specializuje na oblast zaměstnaneckých benefitů, s přechodem do cloudu. Důvodem této náročné digitální trans­for­mace byla snaha modernizovat IT infrastrukturu společnosti a zvýšit efektivitu jejího podnikání.