facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
PříLOHA 12/2002

Mobilní EDI

-editel-


EDI (Electronic Data Interchange) bývá většinou spojováno s velkými systémy a nadnárodními firmami. EDI je obvykle používáno pro elektronickou výměnu standardních dokladů, jako jsou faktury, objednávky nebo platební příkazy. EDI vzniklo už v 60. letech a stále se rozvíjí. Jeho mobilní podobu by už tvůrci asi nepoznali.


Éra e-business se EDI příliš nedotkla. E-systémy, které zcela opovrhovaly používanými standardy však po velkém nadšení jen velmi těžko a pomalu hledají své uplatnění. Naopak EDI v klidu přečkalo e-business revoluci a postupně vstřebalo všechny dobré nové technologie. Základem byl pochopitelně internet, který prakticky zcela nahradil privátní datové sítě. EDI profituje z aktivit, které se odehrály v souvislosti s popularizací nových technologií. Velkým přínosem pro zajištění hodnověrnosti dokladů je například zákon o elektronickém podpisu, který legislativně zastřešuje již dříve používané principy. EDI se velmi rychle rozvíjí a s uvolněním nových technologií se cenově i provozně stále více přibližuje i menším uživatelům. To má ohromný význam, protože dříve EDI sice umožnilo automatizovat výměnu dat mezi velkými uživateli, ale stále nebylo možné dosáhnout více než cca 70 % objemu dat. Řada malých firem si nemohla investici do EDI dovolit, protože zpracovávala pouze malé množství a efektivnost zavedení EDI byla malá.
 

Hlavním impulsem pro rozšíření EDI i pro malé uživatele bylo XML. XML je nový jazyk pro výměnu informací mezi informačními systémy, který je strukturovaný a zajímavý je především tím, že je čitelný v MS Internet Exploreru. Internetový prohlížeč je dostupný prakticky všem. EDI aplikace, které jsou provozovány v internetu, jsou dostupné jako nikdy dříve a umožňují teoreticky dosáhnout téměř 100% automatizace na straně velkých provozovatelů.

Technologie XML však nebyla vytvořena pro EDI a rychle se vyvíjí směrem, o kterém se v EDI nikdy neuvažovalo. V současné době je XML Browser dostupný i na mobilních zařízeních typu PDA. Ještě před deseti lety se 70 % EDI transakcí provádělo na velkých UNIX serverech a dokonce na mainframech. Dnes můžete poslat nebo přijmout EDI objednávku v počítači o velikosti cigaretové krabičky.

Vlastní vývoj však jde ještě dál. Je to především nový přenosový protokol GPRS, který je určen pro přenos dat v rámci mobilní sítě GSM. Systém je nabízen firmou Eurotel i T-Mobile. V rámci přenosu jsou zpoplatňována pouze přenesená data a cena je cca 0,03 Kč za 1 kB. Přenos elektronické objednávky se dá pořídit pod 1 Kč.

Oba operátoři nabízejí nejen rychlý a kvalitní přenosový protokol, ale především i kapesní počítač s integrovaným plnohodnotným mobilním telefonem. Pod obchodním názvem Eurotel DataPhone nebo T-mobile MDA si za zvýhodněnou cenu, která se pohybuje pod 15 000 Kč, můžete koupit řešení, na kterém pracuje XML/EDI. Vzhledem k tomu, že systémy využívají Microsoft Pocket PC2002 Phone Edition, je instalace velmi jednoduchá, stačí spustit MS Pocket Browser. Technologie XML se pak postará o provoz aplikace.

Mobilní EDI do dlaně se uplatní všude tam, kde se pracuje se standardními strukturovanými doklady. Pomocí něj můžete například přímo u zákazníka vytvářet objednávky, provádět inventarizaci zboží nebo zkontrolovat přejímku při dodávce.
 

EDI obecně slouží jako nástroj pro integraci mezipodnikových aplikací. Strukturované standardně definované zprávy jsou automaticky přenášeny z informačního systému jedné firmy do informačního systému druhé firmy při zachování všech obchodních i legislativních pravidel. Objednávka, dodací list nebo elektronicky podepsaná faktura má stejnou platnost jako papírové verze, a přitom nikdy na papíře nebyla. Jak plyne ze zákona, musí být tyto doklady převeditelné do verze čitelné pro případnou kontrolu, ale přenosy, zpracování i archivace jsou zcela automatické.

Implementací mobilního EDI se však dostáváme ke druhé kategorii integrace, a to k integraci komunikačních kanálů. EDI jako systém je napojen do informačních systémů, jako je SAP, pomocí automatických exportů a importů. Do informačních systémů jsou předávány standardní doklady a naopak informační systém má interface pro EDI. Jeden robustní kanál je tedy nastaven. S rozvojem EDI pro XML a WEB však tímto kanálem proudí i data, která vznikla manuálně v MS Explorer Browser. Třetím kanálem pak jsou mobilní zařízení napojená přes GPRS. Pokud má firma vybudovaný kanál pro EDI, může přijímat objednávky od robustního mainfraim řešení umístěného třeba v Bruselu, od EDI konvertoru z Pardubic, z webového prohlížeče kdekoliv na internetu nebo z počítače do dlaně třeba z nákladního automobilu. Jeden systém tedy integruje dávkový, manuální i mobilní kanál.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Žádný systém sám o sobě nic nevyřeší

IT Systems 4/2021V aktuálním vydání IT Systems opět najdete spoustu novinek ze světa informačních technologií a inspirace, jak je využít pro rozvoj vaší firmy nebo organizace. Mapujeme aktuální trendy v digitalizaci stavebnictví, vybavení pro kontaktní centra a service desky. Věnujeme se řízení práce na dálku a onboardingu zaměstnanců v době covidu, řízení projektů a hybridnímu cloudu. Významným tématem je jako vždy zajištění kybernetické bezpečnosti – konkrétně zabezpečení ICS, důsledky kauzy Exchange, DDoS útoky a bezpečnost mobilních zařízení.

Helios
- inzerce -