facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 6/2001

Manažerský informační systém






Manažerský informační systém je nadstavba nad standardním podnikovým informačním systémem. Výstupy z manažerského informačního systému jsou určeny pracovníkům středního a vyššího podnikového managementu.

Manažerský informační systém je možno si představit jako 4-stupňovou pyramidu, jejíž základnu představuje podnikové výkaznictví. Kvalitní a vypovídající výkazy, které mohou obsahovat data z různých datových zdrojů (jak z podnikového informačního systému, tak z lokálních databází koncových uživatelů). Možnost centrální administrace tvorby těchto výkazů (tj. přidělování přístupových práv, možnost dodatečných úprav výkazů koncovým uživatelem, publikování výkazů v prostředí intranet/internet apod.). Základní vlastnosti manažerského informačního systému v oblasti výkaznictví jsou manipulace s obsahem výkazu (výběr řádek, přeskupování sloupců, třídění) nebo zadávání ad hoc dotazů neprobíhá na úrovni, na jaké pracují programátoři nebo databázoví specialisté. Pro koncového uživatele je vytvořeno rozhraní, kde tabulky databáze a jednotlivé jejich sloupce jsou přejmenovány tak, aby jejich jména korespondovala s obecně platnou terminologií uživatelské oblasti.

Druhý stupeň pyramidy představují aplikace, které umožňují sledování vybraných ukazatelů v takzvaných vícerozměrných datových kostkách. Aplikace umožňují pohodlně cestovat strukturou dat, sledovat vývoj ukazatele na jednotlivých úrovních, v kterémkoliv okamžiku změnit úhel pohledu a zkoumat ukazatel v jiných souvislostech či interaktivně přepnout na jiný ukazatel, který aplikace nabízí.

Prezentace dat je možná ve formě buď tabulek, nebo v grafické podobě různého typu. Při tabulkovém zobrazení se k lepší vizuální orientaci koncového uživatele používají možnosti barevného zvýraznění výjimek - tedy např. stavů, které se odchylují od průměrných hodnot nebo uživatelem zadané hodnoty, apod. Informace zobrazované v aplikacích představují určitou formu agregace, kterou je možno rozpadnout až do detailních položek.

Třetí stupeň pyramidy představují nástroje, které umožňují hlubší zkoumání ukazatelů. Jedná se o nástroje, které dovolují provádět analýzy ovlivňujících faktorů (tzv. data mining) - to je statistické vyhodnocení podílu různých faktorů na tvorbě daného ukazatele.

Špička pyramidy je tvořena nástrojem, který dovoluje provádět analýzy typu "co když" a vytvářet prognózy.

Uvedené stupně jsou vzájemně provázány tak, že tvoří kompaktní celek a uživatel je využívá v rámci aplikace kliknutím na příslušnou ikonu v záhlaví obrazovky aplikace.

Zdroj: převzato z materiálů firmy ICL, která patří mezi přední dodavatele manažerských informačních systémů na našem trhu.

www.icl.cz

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.