facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 5/2003

Manažerské nástroje v systému řízení údržby majetku Datastream 7i

Jozef Lacko





V současnosti vyžaduje složitost technologického zařízení ve firmách zvýšené nároky na řídící pracovníky v údržbě a odpovědnost za jednotlivé oblasti řízení s důrazem na spolehlivost zařízení. Údržba se stává v moderním podniku jedním z klíčových a limitujících faktorů ovlivňujících produkci podniku a jeho konkurenceschopnost na trhu. Snižováním prostojů ovlivňuje celkové náklady na údržbu a využitelnost drahého technologického zařízení. Všechny požadavky, které jsou kladeny na řídicí pracovníky v údržbě, dispečery i výkonné pracovníky, je velmi obtížné realizovat bez nasazení informačních technologií CMMS (Computerized Maintenance Management System). Zvláště pak vystupuje požadavek na zabezpečení informací pro vyšší a vrcholový management podniku z důvodu jeho potřeby rychlé, spolehlivé a dostatečné, avšak ne nadbytečné informovanosti o dění v oblasti údržby, tak aby mohl cíleně a operativně reagovat na vzniklé situace a zajistit potřebnou nápravu.

Jak na výše uvedené požadavky reagují moderní informační systémy pro plánování a řízení údržby, si ukažme na příkladu produktu Datastream 7i, který v České a Slovenské republice dodává firma Inseko Žilina. Přehled aktuální nabídky EAM (Enterprise Asset Management) systémů na českém trhu najdete v tabulce následující za článkem, v detailní podobě s možností filtrování podle jednotlivých parametrů je uveřejněna na adrese http://www.systemonline.cz/prehled-informacnich-systemu/eam-systemy/.

Informační základna systému řízení údržby
V systému Datastream 7i jsou evidovány údaje týkající se oblastí, které jsou charakteristické pro organizaci a zabezpečení efektivní údržby podniku. Organizované jsou v následujících modulech:

. Báze - je určen pro správce systému. Umožňuje řízení, konfiguraci a vstup do systému.

. Majetek - popisuje, sleduje, umisťuje a analyzuje hmotný majetek. Majetek definuje jako objekt. Připojuje k němu dokumenty, povolení a jiné informace spojené s tímto objektem. Umožňuje uspořádat hierarchii majetku tak, aby byla zabezpečená flexibilita pro jeho účinné řízení.

. Údržba - řídí procesy pracovních objednávek pro běžnou údržbu, pro údržbu na základě požadavků a pro periodickou preventivní údržbu. Modul také zaznamenává do knihoven materiály a seznamy úloh pro jednoduché porovnání a vyhledávání.

. Sklady - zjednodušuje řízení náhradních dílů a materiálu pomoci on-line monitorování zásob skladových zásob. Používá modul Údržba pro přirazení materiálu k pracovním objednávkám a automaticky generuje seznam materiálu.

. Nákup - umožňuje řídit proces párování nákupních objednávek a faktur pro skladové materiály, přímý materiál, pronajatou práci a služby. Také může vypočítat cenu služeb při použití pevných nebo hodinových cen materiálu a služeb.

. Projekty - sdružuje pracovní objednávky a zpracovává je jako jeden souvislý celek se specifickým zdrojem, cenou a časovými úlohami. Modul umožňuje, aby velké projekty byly rozděleny do více zvládnutelných podprojektů, potom přiradí samostatné činnosti pracovní objednávky ke každému kroku.

. Rozpočty - automatizuje sestavení rozpočtu a jeho následné schválení, monitorování, řízení a analýzy nákladů spojených s údržbou hmotného majetku.

. Prohlídky - (někdy také nazývaný modul inspekcí) řídí údržbu na základě podmínek definujících inspekční body připadající k jednomu nebo vícerým objektům. Vykonávají se inspekční práce pro tento případ, mohou být spouštěné v určitém časovém intervalu nebo na základě měřičů, také je lze generovat na základě předchozích výsledků inspekce.


Obr.1: Příklad realizace inboxů a klíčových indikátorů výkonnosti
na domovské stránce HOME uživatele v Datastream 7i

Data, která vznikají při používaní funkcí jednotlivých modulů, jsou uloženy v tabulkách databáze a v závislosti na množství zařízení pod údržbou a údržbových zásahů a jejich rozsahu představují informační základnu různého objemu, která slouží řídícímu procesu v údržbě a podporuje podnikovou strategii.

Balanced Scorecard
Údržba jako součást podnikové strategie je důležitým zdrojem informací podporujících strategické řízení podniku. Jedním z posledních přístupů v oblasti manažerských metod je metodika Balanced Scorecard. BSC je především nástroj upřesnění, zhodnocení a podpory realizace strategie pomocí konkrétních měřidel výkonnosti, který by měl vyvážit celý systém hodnocení výkonnosti a změnit dosavadní soustředění a téměř absolutní preferenci finančních ukazatelů.

Příčinou vzniku této metody byla kritika hodnocení úspěšnosti podniku podle finančních měřidel a neexistence jiných pohledů pro podnik. Metoda BSC zavádí nový pohled na podnik ze čtyř perspektiv - finanční, zákaznické, perspektivy rozvoje a růstu a perspektivy procesní, kde tři naposledy uvedené pohledy vyvažují finanční hodnocení podniku.

Díky své struktuře BSC napomáhá tomu, aby všichni zaměstnanci šli za jasně definovaným cílem. BSC poskytuje řešení pro převod strategických cílů do měřitelných ukazatelů a zároveň poskytuje výstupy pro analýzu, zda to, co podnik dělá, je v souladu s jeho vizí a strategickými cíli a zda výsledky odpovídají nastaveným rozsahům.

Strukturu BSC je možné si představit jako pyramidu, kde na vrcholu je vize podniku, která se dále rozvíjí do dílčích kroků:

. Vize - hlavní cíl společnosti, popisuje jakým směrem se bude organizace ubírat,
. Strategie -určuje, jakým způsobem budou využívány firemní zdroje, aby společnost dosáhla svou vizi,
. Perspektivy - popisuje oblasti, na které se je třeba zaměřit pro dosažení firemní strategie,
. Kritické faktory úspěchu - co musíme dělat dobře, abychom dosáhli strategické cíle,
. Měřiče - co musí společnost měřit, aby uspěla v kritických faktorech.

Vzhledem k důležitosti údržby ve výrobních podnicích je zřejmé, že podnik využívající metodiku BSC bude při její implementaci definovat i kritéria měření výkonnosti údržby. Z uvedeného důvodu byla pro podporu metodiky BSC zapracovaná do Datastream 7i možnost definování klíčových indikátorů výkonnosti (KPI).

V případě, že podnik nepoužívá metodu BSC, je možné využít KPI stejným způsobem na měření výkonnostních parametrů týkajících se údržby, čímž se dají získat objektivní hodnoty sloužící kontinuálnímu zefektivnění procesů údržby. KPI je možné využít i na podporu benchmarkingu údržby podle metodiky EFNMS v parametrech, které jsou v databázi systému nebo které se dají z údajů databáze stanovit.


Obr. 2: Vyvolání výkonné funkce Požadavky na údržbu poklepáním z řádku inboxu

Klíčové indikátory výkonnosti
Klíčové indikátory výkonnosti definují rozsahy hodnot, ve kterých se může snímaná veličina pohybovat, jednotlivé stavy indikátoru jsou graficky zobrazeny. Vazby mezi indikátory výkonnosti lze měnit v rámci jedné i více úrovní. Snímání dat do indikátorů výkonnosti je realizované driverem, který je spouštěný automaticky v definovaném časovém intervalu. Protože požadavky manažerů na výstupy v této oblasti jsou velmi různorodé a závisí na konkrétních podmínkách v každé firmě, je realizace výstupů řešená parametricky. Záleží na správci systému, které skupině uživatelů a kterým konkrétním uživatelům umožní přístup k informacím. KPI se nacházejí na tzv. domovské stránce, která se nabízí uživateli po přihlášení do systému Datastream 7i a po celou dobu práce uživatele je aktivní.

Dalším způsobem získání komprimované informace jsou inboxy umístěné též na HOME stránce. Umožňují nasnímání a zobrazení významných veličin v systému. Pokud je k nim přiřazena i výkonná funkce s příslušně definovanou podmínkou výběru dat, uživatel může aktivně zareagovat vstupem dat na dění v systému. Příkladem může být nově vytvořený požadavek na údržbu zařízení, který se zobrazí odpovědnému vedoucímu střediska údržby.

Podobně jako v případě prezentace stavů výkonnosti prostřednictvím indikátorů lze zjistit i příčinu a důsledek stavů výkonnosti. K tomuto slouží hierarchické definování struktury KPI až k prvotním datům, které příslušný indikátor výkonnosti naplnily.

U některých druhů indikátorů výkonnosti je vhodné sledovat jejich průběh v čase. Systém umožňuje zvolit si u definovaného indikátoru i zápis hodnot do historie. Vyhodnocením průběhu hodnot indikátoru výkonnosti z historických záznamů poté lze stanovit tendenci vývoje a vytvořit prognózu budoucího vývoje indikátorů výkonnosti v údržbě, a tak zabránit vzniku kritické situace, případně eliminovat její následky.

KPI nacházejí uplatnění v těchto oblastech pokrytých funkcemi Datastream 7i: spolehlivost a udržovatelnost, preventivní (prediktivní) údržba, dohled nad údržbou, plánování a rozpis, materiálový management, produktivita pracovního procesu, kvalifikační školení.

Jako praktický příklad pro využití hierarchických indikátorů výkonnosti mohou sloužit některé nejpoužívanější indikátory výkonnosti v údržbě:

. Náklady na údržbu, jako procento z hodnoty objektů údržby,
. Provozuschopnost zařízení,
. Poměr výkonných a podpůrných pracovníků v údržbě,
. Hodnota objektů údržby připadající na jednoho výkonného pracovníka údržby,
. Podíl nákladů na externí údržbu z celkových nákladů na údržbu,
. Hodnota zásob náhradních dílů jako podíl z hodnoty objektů údržby,
. Obrátka zásob pro údržbu.

Závěr
Důležitou podmínkou pro smysluplnost výsledků zobrazených v indikátorech výkonnosti je jejich vazba k cílům, které chce podnik v údržbě dosáhnut. Může to být například sledování nákladů na údržbu skupin zařízení za období a porovnání s plánovanými náklady s cílem rozhodnout se, jestli provozovat zařízení dále, udělat generální opravu, případně investovat do nového zařízení. Může to být i požadavek na snížení stavu zásob potřebných pro údržbu o stanovené procento v určeném časovém období a podobně. Těmto požadavkům vyhovují jednoduché indikátory výkonnosti, které nasnímanou veličinu porovnávají s definovanými hranicemi indikátoru. Stanovením kritických hranic hodnoty indikátoru a přiřazením vhodné grafické interpretace je možné dosáhnout jasného pohledu na to, co se stalo. S využitím historických dat vývoje hodnot indikátoru se dá sledovat trend ve vývoji cílů a korigovat je tak, aby odpovídaly změněným podmínkám, případně vytvořit prognózu budoucího vývoje.

Použitá literatura:
Miroslav Lazar: Prostředky manažerského řízení údržby, Národní fórum údržby 2002
Petr Opletal: Podniková strategie a Balanced Scorecard, IT System 10/2002
Libor Černý: Balanced Scorecard, IT System 10/2002
Firemní literatura Datastream Systems

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.