- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Logistika v automobilovém průmyslu
Pavel Roub
Jedním z nejdynamičtějších trendů, který zásadním způsobem ovlivňuje fungování podniků v automobilovém průmyslu, je postupné nahrazování původních forem komunikace novými. Globalizace, proměnlivost poptávky, výroba na objednávku, sekvenční dodávky a mnohé další procesy odhalují nedostatky tradičních způsobů komunikace a jsou vytlačovány novými technologiemi, mezi nimiž se vedle již zaběhnutého standardu EDI začíná prosazovat i globální síť internet.
Prvotním impulzem pro zapojení internetu do komunikace mezi partnery v automobilovém průmyslu je snižování nákladů a zefektivnění procesů v dodávce zboží. Zatímco se zdá, že pozice EDI komunikace mezi finálním výrobcem (OEM) a modulovým (Tier1) dodavatelem zůstává neohrožena, především z důvodů bezpečnosti a robustnosti tohoto řešení, v nižších patrech automobilového dodavatelského řetězce je využití internetu naopak technologií, do níž výrobci vkládají nemalé naděje. Pokud má totiž logistický řetězec fungovat jako celek a přinášet výhody všem zúčastněným stranám, předpokládá se, že většina dodavatelů bude nejen schopna fungovat v režimu JIT odvolávek (dnes stále není výjimkou, že jsou odvolávky zasílány faxem a pak ručně zpracovávány), ale navíc že bude tyto zprávy elektronicky sdílet se svými vlastními dodavateli. Tedy - opět elektronicky - zasílat avíza o dodávce svým odběratelům, tisknout dodavatelské etikety, porovnávat jednotlivé generace odvolávek, generovat odvolávky na své vlastní dodavatele atd. Do nedávné doby byla překážkou pro rozšíření tohoto modelu do všech pater dodavatelského řetězce především vysoká investiční náročnost na pořízení integrovaného systému, který by poskytoval zmiňovanou funkcionalitu. Internet však v tomto směru představuje opravdovou revoluci.
Ještě před několika málo lety byly představy vizionářů v automobilovém průmyslu vskutku ambiciózní. Internet v jejich představách hrál hlavní roli jako platforma, která umožní provázat fyzický tok materiálu od nejmenších dodavatelů až k samotné montážní lince v automobilce s tokem informací, který každému subjektu v dodavatelském řetězci poskytne data co, kdy a kam má dodat, případně kde nejvýhodněji nakoupit. Tomu odpovídaly i mamutí investice, které automobilky uvolnily na vývoj nových aplikací. Příkladem budiž největší a také nejznámější portál pro automobilový průmysl Covisint. Ten založily automobilky DaimlerChrysler, Ford, General Motors, Nissan a Renault v roce 2000 a investovaly do něj neuvěřitelných půl miliardy dolarů. Na začátku letošního roku jej však v tichosti odprodaly společnosti Compuware, protože již nechtěly dále provozovat tento ztrátový podnik. Srovnání se splasklou bublinou dot.com byznysu zde není úplně od věci. Bylo by však naprosto mylné, se domnívat, že na vině podobných obchodních excesů je samotná technologie, či dokonce internet.
Jeden nepodařený obchodní záměr nic nemůže změnit na postupném rozšiřování internetu do oblasti logistiky v automobilovém průmyslu. Rozdíl je pouze v tom, že tato expanze postupuje na úrovni jednotlivých podniků namísto původní představy vytvoření jednotného komunikačního "hub" řešení pro celý segment. Problém vzájemné nekompatibility jednotlivých řešení pak stejně jako v případě EDI komunikace přebírají odvětvové a technologické standardy. Ačkoliv se při pohledu zvenčí zdá automobilový průmysl jako výkladní skříň moderních technologií, pohled zevnitř ukazuje, že tomu tak docela není, především na nižších stupních dodavatelského řetězce. Typickým příkladem důsledků tohoto stavu jsou problémy mnoha podniků na středním stupni logistického řetězce. Tyto podniky sice mají automobilový ERP systém, komunikují EDI s automobilkami, používají čárové kódy ve výrobě a při značení materiálu, jenže když mají stejné požadavky na své vlastní dodavatele, odpovědí je jim často jen omluvné krčení ramen. Menší dodavatelé nemají ani EDI, a často ani systém, který by jim umožnil zpracovávat JIT odvolávky, natožpak tisknout dodavatelské etikety. Motivovat, či dokonce přinutit desítky a často i stovky vlastních dodavatelů, aby si takovou IT infrastrukturu pořídili, je spíše přáním z říše pohádek než obchodní realitou. Proto si stále více podniků začíná uvědomovat, že se jim vyplatí investice do vlastního řešení, které jim umožní informační výměnu s dodavateli. Jedním z takových řešení jsou WebEDI systémy. Ty suplují klasickou EDI komunikaci a umožňují překlad dokumentů z interních formátů ERP systémů do oborových standardů (VDA, Odette, EDIFACT, ANSI X.12) a jejich zobrazení na internetu. Daleko širší možnosti však poskytují řešení, pro která se vžilo označení obsahující prvek spolupráce - collaborative. Tato řešení již poskytují daleko širší možnosti spolupráce mezi partnery v dodavatelském řetězci.
Autor článku, Pavel Roub, je ředitelem marketingu společnosti Aimtec.


Prvotním impulzem pro zapojení internetu do komunikace mezi partnery v automobilovém průmyslu je snižování nákladů a zefektivnění procesů v dodávce zboží. Zatímco se zdá, že pozice EDI komunikace mezi finálním výrobcem (OEM) a modulovým (Tier1) dodavatelem zůstává neohrožena, především z důvodů bezpečnosti a robustnosti tohoto řešení, v nižších patrech automobilového dodavatelského řetězce je využití internetu naopak technologií, do níž výrobci vkládají nemalé naděje. Pokud má totiž logistický řetězec fungovat jako celek a přinášet výhody všem zúčastněným stranám, předpokládá se, že většina dodavatelů bude nejen schopna fungovat v režimu JIT odvolávek (dnes stále není výjimkou, že jsou odvolávky zasílány faxem a pak ručně zpracovávány), ale navíc že bude tyto zprávy elektronicky sdílet se svými vlastními dodavateli. Tedy - opět elektronicky - zasílat avíza o dodávce svým odběratelům, tisknout dodavatelské etikety, porovnávat jednotlivé generace odvolávek, generovat odvolávky na své vlastní dodavatele atd. Do nedávné doby byla překážkou pro rozšíření tohoto modelu do všech pater dodavatelského řetězce především vysoká investiční náročnost na pořízení integrovaného systému, který by poskytoval zmiňovanou funkcionalitu. Internet však v tomto směru představuje opravdovou revoluci.

Ještě před několika málo lety byly představy vizionářů v automobilovém průmyslu vskutku ambiciózní. Internet v jejich představách hrál hlavní roli jako platforma, která umožní provázat fyzický tok materiálu od nejmenších dodavatelů až k samotné montážní lince v automobilce s tokem informací, který každému subjektu v dodavatelském řetězci poskytne data co, kdy a kam má dodat, případně kde nejvýhodněji nakoupit. Tomu odpovídaly i mamutí investice, které automobilky uvolnily na vývoj nových aplikací. Příkladem budiž největší a také nejznámější portál pro automobilový průmysl Covisint. Ten založily automobilky DaimlerChrysler, Ford, General Motors, Nissan a Renault v roce 2000 a investovaly do něj neuvěřitelných půl miliardy dolarů. Na začátku letošního roku jej však v tichosti odprodaly společnosti Compuware, protože již nechtěly dále provozovat tento ztrátový podnik. Srovnání se splasklou bublinou dot.com byznysu zde není úplně od věci. Bylo by však naprosto mylné, se domnívat, že na vině podobných obchodních excesů je samotná technologie, či dokonce internet.
Rieter Automotive: Příklad využití collaborative systému
Příkladem collaborative systému je řešení DCI+ od společnosti Aimtec. Typickým uživatelem tohoto systému je společnost Rieter Automotive, která vyrábí interiérové prvky pro užitné i osobní automobily. Zákazníci Rieter Automotive, jako jsou např. DaimlerChrysler, Scania, Steyr-MAN či Volvo, specifikují své odběratelské požadavky formou odvolávek, které jsou podkladem pro expedici, plánování výroby a nákupu v určitém časovém období. Tyto odvolávky ve formě EDI zpráv jsou zpracovávány podnikovým řídícím a plánovacím systémem BPCS. Rieter však nemohl protáhnout elektronický cyklus sdílení EDI odvolávek až na své dodavatele, ačkoliv sám k tomu měl všechny technologické předpoklady, protože dodavatelé jednoduše nebyli schopni tyto EDI zprávy přijímat. A tak zasílání pravidelných týdenních odvolávek probíhalo prostřednictvím faxu. Řešení DCI+, které je integrováno s ERP systémem BPCS, však nyní tyto odvolávky generované z ERP zpřístupňuje partnerovi na internetu. Systém automaticky upozorní odpovědného pracovníka logistiky dodavatele prostřednictví e-mailové nebo SMS zprávy o nové odvolávce v systému. Ten se přes internet přihlásí do aplikace a provede porovnání starých a aktuálních odvolávek. Funkčním tlačítkem potvrdí příjem nových odvolávek a následně provede pomocí XML download těchto dat do svého interního systému, nebo si je prostě jen vytiskne. Při přípravě expedice zboží si dodavatel vytiskne, také pomocí běžné tiskárny, přímo ze systému DCI+ dodací listy a odběratelské etikety označené již interním čárovým kódem společnosti Rieter. Při expedici vygeneruje v DCI+ avízo o dodávce, které upozorní Rieter, že daná zakázka je již na cestě. Zmíněná spolupráce (collaboration) je obsažena už na samém počátku procesu objednávání zboží. Prostřednictvím collaborative systému má totiž dodavatel možnost upravit požadovaná množství a termíny dodávek tak, aby odpovídaly jeho skutečným možnostem. Nákupní oddělení je tak vždy informováno o skutečném plnění dodávky a dostává tak možnost pružně reagovat na mimořádné události.
Příkladem collaborative systému je řešení DCI+ od společnosti Aimtec. Typickým uživatelem tohoto systému je společnost Rieter Automotive, která vyrábí interiérové prvky pro užitné i osobní automobily. Zákazníci Rieter Automotive, jako jsou např. DaimlerChrysler, Scania, Steyr-MAN či Volvo, specifikují své odběratelské požadavky formou odvolávek, které jsou podkladem pro expedici, plánování výroby a nákupu v určitém časovém období. Tyto odvolávky ve formě EDI zpráv jsou zpracovávány podnikovým řídícím a plánovacím systémem BPCS. Rieter však nemohl protáhnout elektronický cyklus sdílení EDI odvolávek až na své dodavatele, ačkoliv sám k tomu měl všechny technologické předpoklady, protože dodavatelé jednoduše nebyli schopni tyto EDI zprávy přijímat. A tak zasílání pravidelných týdenních odvolávek probíhalo prostřednictvím faxu. Řešení DCI+, které je integrováno s ERP systémem BPCS, však nyní tyto odvolávky generované z ERP zpřístupňuje partnerovi na internetu. Systém automaticky upozorní odpovědného pracovníka logistiky dodavatele prostřednictví e-mailové nebo SMS zprávy o nové odvolávce v systému. Ten se přes internet přihlásí do aplikace a provede porovnání starých a aktuálních odvolávek. Funkčním tlačítkem potvrdí příjem nových odvolávek a následně provede pomocí XML download těchto dat do svého interního systému, nebo si je prostě jen vytiskne. Při přípravě expedice zboží si dodavatel vytiskne, také pomocí běžné tiskárny, přímo ze systému DCI+ dodací listy a odběratelské etikety označené již interním čárovým kódem společnosti Rieter. Při expedici vygeneruje v DCI+ avízo o dodávce, které upozorní Rieter, že daná zakázka je již na cestě. Zmíněná spolupráce (collaboration) je obsažena už na samém počátku procesu objednávání zboží. Prostřednictvím collaborative systému má totiž dodavatel možnost upravit požadovaná množství a termíny dodávek tak, aby odpovídaly jeho skutečným možnostem. Nákupní oddělení je tak vždy informováno o skutečném plnění dodávky a dostává tak možnost pružně reagovat na mimořádné události.
Jeden nepodařený obchodní záměr nic nemůže změnit na postupném rozšiřování internetu do oblasti logistiky v automobilovém průmyslu. Rozdíl je pouze v tom, že tato expanze postupuje na úrovni jednotlivých podniků namísto původní představy vytvoření jednotného komunikačního "hub" řešení pro celý segment. Problém vzájemné nekompatibility jednotlivých řešení pak stejně jako v případě EDI komunikace přebírají odvětvové a technologické standardy. Ačkoliv se při pohledu zvenčí zdá automobilový průmysl jako výkladní skříň moderních technologií, pohled zevnitř ukazuje, že tomu tak docela není, především na nižších stupních dodavatelského řetězce. Typickým příkladem důsledků tohoto stavu jsou problémy mnoha podniků na středním stupni logistického řetězce. Tyto podniky sice mají automobilový ERP systém, komunikují EDI s automobilkami, používají čárové kódy ve výrobě a při značení materiálu, jenže když mají stejné požadavky na své vlastní dodavatele, odpovědí je jim často jen omluvné krčení ramen. Menší dodavatelé nemají ani EDI, a často ani systém, který by jim umožnil zpracovávat JIT odvolávky, natožpak tisknout dodavatelské etikety. Motivovat, či dokonce přinutit desítky a často i stovky vlastních dodavatelů, aby si takovou IT infrastrukturu pořídili, je spíše přáním z říše pohádek než obchodní realitou. Proto si stále více podniků začíná uvědomovat, že se jim vyplatí investice do vlastního řešení, které jim umožní informační výměnu s dodavateli. Jedním z takových řešení jsou WebEDI systémy. Ty suplují klasickou EDI komunikaci a umožňují překlad dokumentů z interních formátů ERP systémů do oborových standardů (VDA, Odette, EDIFACT, ANSI X.12) a jejich zobrazení na internetu. Daleko širší možnosti však poskytují řešení, pro která se vžilo označení obsahující prvek spolupráce - collaborative. Tato řešení již poskytují daleko širší možnosti spolupráce mezi partnery v dodavatelském řetězci.
Grupo Antolin: Příklad IT řešení pro komplexní řízení logistických procesů
Grupo Antolin je španělský výrobce dílů pro automobilový průmysl, který patří mezi celosvětově největší dodavatele interiérových prvků pro výrobce motorových vozidel. Grupo Antolin působí v 18 zemích světa a mezi jeho největší odběratele patří koncerny Ford, VW a Renault-Nissan. V roce 2001 společnost rozšířila své evropské aktivity, když se rozhodla postavit nový montážní závod na Slovensku. Tato investice byla iniciována získáním zakázky na dodávku stropních interiérových výplní do nových vozů Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne, které VW v Bratislavě začal vyrábět v druhé polovině roku 2002. Grupo Antolin Bratislava nakupuje majoritní objem polotovarů pro montáž od výrobního závodu Grupo Antolin v České republice a finální komponenty dodává na linku do Volkswagenu v režimu just-in-sequence. Vedle sekvenční dodávky střešního obkladu však z montážního závodu, který je umístěn v těsném sousedství automobilky, putují i další dodávky. Ty již nepodléhají sekvenčnímu režimu dodávek a Grupo Antolin je expeduje na základě klasických odvolávek. Zatímco pro zpracování sekvenčních odvolávek (DELJIT) měl Grupo Antolin Bratislava své standardní softwarové řešení, pro oblast řízení skladů a zpracování standardních odvolávek (DELFOR) stálo vedení společnosti před úkolem najít vhodné softwarové řešení, které by pomohlo zefektivnit logistické toky od dodavatelů přes interní procesy až k expedici do Volkswagen Slovakia. Proto se vedení Grupo Antolin rozhodlo investovat do řešení, které by pokrylo celou oblast komunikace a řízení "non-JIT" logistických procesů. Dodavatelem řešení se stala společnost Aimtec, která navrhla projekt realizovat na bázi aplikace ACTIS Integration Manager pro EDI komunikaci a systému ACTIS CSM, produktů společnosti Atos Origin. Prioritou při návrhu a implementaci řešení bylo, aby Grupo Antolin Bratislava mohl přijmout a zpracovat odvolávky a na jejich základě zpracovat plán nákupu a expedice. Primárním zdrojem informací o termínech a množství jsou dlouhodobé odvolávky (LAB). Tyto odvolávky jsou upřesňovány požadavky z jemných odvolávek (FAB) na denní bázi. Konsolidaci týdenních požadavků s přesnými denními požadavky zajišťuje právě systém ACTIS CSM. ACTIS CSM také zpracovává požadavky na nákup materiálu pro sekvenční i denní dodávky z konsolidovaných odvolávek od VW a kusovníků udržovaných v systému. Požadavky na nákup jsou systémem navrženy do plánu dispozice, na základě kterého je možné automaticky generovat odvolávky na dodavatele. Ty je možno ještě v případě potřeby manuálně upravit. Potvrzené odvolávky jsou dodavatelům zasílány prostřednictví EDI, popřípadě faxem. Systém ACTIS CSM řídí také celý proces příjmu zboží od dodavatelů, jako je přijetí na sklad, zaskladnění, příjem zboží do inspekce nebo výdej do výroby, podle pravidel FIFO. Zboží je podřízeno interní skladové evidenci pomocí VDA etiket tištěných přímo ze systému ACTIS CSM.
Grupo Antolin je španělský výrobce dílů pro automobilový průmysl, který patří mezi celosvětově největší dodavatele interiérových prvků pro výrobce motorových vozidel. Grupo Antolin působí v 18 zemích světa a mezi jeho největší odběratele patří koncerny Ford, VW a Renault-Nissan. V roce 2001 společnost rozšířila své evropské aktivity, když se rozhodla postavit nový montážní závod na Slovensku. Tato investice byla iniciována získáním zakázky na dodávku stropních interiérových výplní do nových vozů Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne, které VW v Bratislavě začal vyrábět v druhé polovině roku 2002. Grupo Antolin Bratislava nakupuje majoritní objem polotovarů pro montáž od výrobního závodu Grupo Antolin v České republice a finální komponenty dodává na linku do Volkswagenu v režimu just-in-sequence. Vedle sekvenční dodávky střešního obkladu však z montážního závodu, který je umístěn v těsném sousedství automobilky, putují i další dodávky. Ty již nepodléhají sekvenčnímu režimu dodávek a Grupo Antolin je expeduje na základě klasických odvolávek. Zatímco pro zpracování sekvenčních odvolávek (DELJIT) měl Grupo Antolin Bratislava své standardní softwarové řešení, pro oblast řízení skladů a zpracování standardních odvolávek (DELFOR) stálo vedení společnosti před úkolem najít vhodné softwarové řešení, které by pomohlo zefektivnit logistické toky od dodavatelů přes interní procesy až k expedici do Volkswagen Slovakia. Proto se vedení Grupo Antolin rozhodlo investovat do řešení, které by pokrylo celou oblast komunikace a řízení "non-JIT" logistických procesů. Dodavatelem řešení se stala společnost Aimtec, která navrhla projekt realizovat na bázi aplikace ACTIS Integration Manager pro EDI komunikaci a systému ACTIS CSM, produktů společnosti Atos Origin. Prioritou při návrhu a implementaci řešení bylo, aby Grupo Antolin Bratislava mohl přijmout a zpracovat odvolávky a na jejich základě zpracovat plán nákupu a expedice. Primárním zdrojem informací o termínech a množství jsou dlouhodobé odvolávky (LAB). Tyto odvolávky jsou upřesňovány požadavky z jemných odvolávek (FAB) na denní bázi. Konsolidaci týdenních požadavků s přesnými denními požadavky zajišťuje právě systém ACTIS CSM. ACTIS CSM také zpracovává požadavky na nákup materiálu pro sekvenční i denní dodávky z konsolidovaných odvolávek od VW a kusovníků udržovaných v systému. Požadavky na nákup jsou systémem navrženy do plánu dispozice, na základě kterého je možné automaticky generovat odvolávky na dodavatele. Ty je možno ještě v případě potřeby manuálně upravit. Potvrzené odvolávky jsou dodavatelům zasílány prostřednictví EDI, popřípadě faxem. Systém ACTIS CSM řídí také celý proces příjmu zboží od dodavatelů, jako je přijetí na sklad, zaskladnění, příjem zboží do inspekce nebo výdej do výroby, podle pravidel FIFO. Zboží je podřízeno interní skladové evidenci pomocí VDA etiket tištěných přímo ze systému ACTIS CSM.
Autor článku, Pavel Roub, je ředitelem marketingu společnosti Aimtec.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |