- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Léta hubená a léta tučná
Jiří Löffelmann
Ze starého zákona je znám příběh o Josefovi, který vyložil faraonovi jeho sen, ve kterém vystoupilo z Nilu sedm tučných a sedm hubených krav. Hubené krávy pozřely ty tučné a stejně tak sedm prázdných klasů pohltilo sedm klasů plných. Tato podobenství znamenala sedm tučných a úrodných let, po kterých přijde sedm let hubených a hladových. Farao dal na Josefovu radu postavit sýpky, do kterých uložil přebytky z období hojnosti, použil je v letech neúrody, a zachránil tak Egypt.
Vývoj ekonomiky
Současná ekonomika se pohybuje rovněž ve vzestupných a sestupných cyklech. Období růstu ekonomiky, expandujících investic a zvýšené poptávky střídají fáze útlumu a recese, kdy dodavatelská nabídka výrazně převyšuje zákaznickou poptávku. Periody této sinusoidy se stále zkracují a z biblických sedmi let se zkrátily na dva až tři roky. Samozřejmě záleží na komoditě i geografickém umístění. Nicméně ekonomika je díky globalizaci stále více propojená a pohyby trhu v ekonomicky nejvyspělejších zemích iniciují následné změny i v dalších oblastech. Na obrázku č. 1 se pokusím doložit přibližnou křivku vývoje trhu v posledních třech letech v oblasti strojírenství, hutnictví a energetiky i události, které její vývoj ovlivnily.
Přibližný vývoj trhu v letech 2001 až 2004
1. Ekonomika je celosvětově na vzestupu
2. Teroristický útok na USA 11. září 2001
3. Nejistota - omezení investic
4. Pokles trhu s energetikou - obava z útoků na velká energetická zařízení
5. Účetní a finanční problémy gigantů - Enron (plynárenství), WorldCom (telekomunikace) a Tyco International (průmysl a inženýring) - pokles důvěry ve velké nadnárodní koncerny
6. Přechodný pokles v automobilovém průmyslu
7. Konflikt v Iráku - další nejistota, ale současné očekávání poválečné obnovy
8. Oživení automobilového průmyslu a dopravní technice
9. Oživení na čínském trhu - značný potenciál (automobilky, válcovny plechu, obráběcí stroje, energetika), příliv investic
Uvedené změny v trendech vývoje se samozřejmě vzápětí promítají do fungování firem a dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Období poklesu
Investiční aktivita klesá, dodavatelská nabídka začíná výrazně převyšovat dodavatelskou poptávku. Na trhu jednoznačně dominuje zákazník a jeho požadavky. Dodavatelské firmy se musí rychle přizpůsobit. Nastává období hubnutí, které je charakteristické zejména:
· důsledným snižováním, kontrolou a řízením všech nákladů,
· omezením počtu pracovních míst - propouštěním,
· snahou udržet svoje klíčové zákazníky,
· snahou získat nové zákazníky,
· zkracováním dodacích lhůt,
· stagnací nebo i snižováním dodavatelských cen,
· vyčerpáváním cash flow,
· použitím hotových peněz pouze na nejnutnější výdaje - nákup materiálu a výplaty mezd,
· omezením investiční, vývojové a výzkumné činnosti,
· celkovým zeštíhlováním firmy.
Období oživení a růstu
Po fázi recese přichází oživení a za ním následuje konjunktura. Poptávka se zvyšuje, ale bylo by chybou se domnívat, že trh přestává být trhem zákazníka. Kapacit je globálně dostatek a záleží na jednotlivých dodavatelích, jak rychle dokáží zareagovat, jak rychle obnoví svůj poněkud ochablý potenciál a jaký podíl si z oživené poptávky ukrojí. Zákazníci si navíc zvykli na krátké dodací lhůty a nízké ceny z období poklesu a samozřejmě se jich nechtějí vzdát. Protože finanční rezervy jsou vyčerpané z předchozího období, nedostávají se náhle potřebné prostředky na nákup surovin a materiálu pro zvýšenou výrobu, navíc jejich dodavatelé začínají pod vlivem oživení rychle zvyšovat ceny. Pro nastalou situaci je určující:
· klíčový význam rychlosti při uspokojení rostoucí poptávky (zákazníci jsou ochotni objednávat, ale
chtějí dodávky okamžitě),
· bezchybné plánování termínů, zdrojů a kapacit tak, aby při zvýšení poptávky nedocházelo k
výrobním skluzům,
· zvyšování počtu pracovních míst - přijímání nových pracovníků,
· klíčový význam nákupu,
· možnost postupně zvyšovat dodavatelské ceny,
· zlepšená situace cash flow,
· obnova pozastavených investic, nákup nových technologií,
· vytvoření finančních rezerv na hubená léta, která určitě zase přijdou .
Informační systémy v období poklesu a nárůstu
Po tomto poměrně obsáhlém úvodu je nutné se zeptat, jakým způsobem se na výše uvedeném mohou podílet informační systémy a technologie. Vedoucí pracovníci IT často podléhají právě dojmu, že jejich sféry se ekonomický vývoj netýká. Podnikový informační systém je přece nutný za každé ekonomické situace, zpracování dat je stále stejné a počty pracovníků i způsob práce jsou nenapadnutelné. Pokusme se poopravit tento názor a na křivce uvedené na obrázku č. 2 se pokusme nasimulovat hypotetický scénář toho, jak může oddělení informačních technologií reagovat a spoluvytvářet firemní strategii středně velkého strojírenského podniku v průběhu měnicího se trhu. Předpokládejme, že vedoucí oddělení IT není jen pouhý "správce infrastruktury", ale CIO, který je součástí vedení firmy a má přesnou znalost o strategii, firemních procesech i finanční situaci firmy. Po období dostatku zakázek dochází k ochlazení na trhu - stálí zákazníci snižují počty svých objednávek a noví zákazníci se neobjevují. Po třech měsících tohoto vývoje dochází vedení naší firmy k názoru, že tento trend je dlouhodobějšího charakteru. CIO po konzultaci s obchodním oddělením firmy navrhuje následující postup. V období dostatku se nijak významně nesledovaly strukturované informace o jednotlivých zákaznících. Jsou navržena následující opatření:
· Shromáždit veškeré dosavadní informace o zákaznících, které jsou k dispozici na médiích i v papírové
podobě, utřídit je a převést na zpracovatelná data.
· Rychle implementovat jednoduchý a stávajícím informačním systémům otevřený CRM systém a naplnit
ho získanými daty. Nové údaje o zákaznících vkládat už přímo do CRM systému.
· Dát firemnímu marketingu dočasně k dispozici jednoho pracovníka IS za účelem cíleného vyhledávání
nových zákazníků na internetu (marketing ví, co hledat, a IT specialista, jak to hledat).
Tímto způsobem došlo k získání jednoho nového klíčového zákazníka, řady menších a současně se podařilo přesvědčit několik bývalých zákazníků, aby se vrátilo. Situace na trhu se ale nelepší a počet objednávek se stále snižuje. Vedení podniku ruší investici do plánovaného technologického zařízení, propouští část pracovníků a soustřeďuje se na snižování nákladů. Oddělení IT v této době úzce spolupracuje s controllingem na přípravě řady reportů, které detailně rozkrývají veškeré firemní náklady. Management zpřísňuje kontrolu nákupních objednávek a IT oddělení realizuje jednoduché workflow, které zamezí odeslání jakékoliv elektronické objednávky bez potvrzení příslušným zodpovědným pracovníkem. Současně jsou omezeny práce na rozvoji modulu pro plánování a řízení výroby, protože menší počet zakázek prochází nyní výrobou bez výrazných problémů. Zhruba po osmnácti měsících dochází k oživení trhu, počet objednávek se zvyšuje, ale není jisté, jestli to není pouze přechodné období. Po dalších dvou měsících poptávka prudce stoupá, zákazníci jsou schopni dlouhodobě objednávat, ale požadují velké množství dodávek s krátkou dodací lhůtou. Prognóza oživení trhu předpokládá zhruba dvouletý trend. CIO a vedení firmy okamžitě reagují a místo původního modulu pro plánování a řízení výroby implementují APS/SCM systém, který je schopen pružně a efektivně optimalizovat současnou zakázkovou náplň, tak aby z příznivě se vyvíjejícího trhu bylo možné odebrat co nejvíce. CRM systém, potvrzování objednávek i sledování nákladů pracují ve stejném rozsahu jako v období poklesu.
Nasazení nových informačních technologií v kontextu vývoje trhu
1. Implementace CRM systému, dolování dat o zákaznících
2. Controlling - důsledné sledování nákladů
3. Objednávkový systém - implementace workflow
4. Nasazení APS/SCM systému
I když tento scénář vypadá hodně zjednodušeně a možná i nepravděpodobně, přesto jeho podobnost s realitou není čistě náhodná. Také velmi názorně demonstruje moderní a proaktivní přístup oddělení informačních technologií k fungování podniku.
Je ERP schopen absorbovat změny?
Další související otázkou je, zda klasický celopodnikový ERP systém je v současnosti schopen strávit změny, které jsme v předchozích kapitolách nastínili. Historie vzniku ERP se datuje do období, kdy ekonomika ještě nebyla zdaleka tak turbulentní. ERP sice pokrývá celý podnik, ale jeho úplná implementace je zdlouhavější, pro svou plnohodnotnou funkci potřebuje shromažďovat správná data ze všech útvarů podniku a pružné a rychlé změny nejsou v jeho popisu práce. Navíc se v poslední době objevují kacířské názory, které se ptají, proč sledovat všechna data (sledování všech dat je drahé), a ne jen ta, která jsou rozhodující (zachycující rozhodující procesy). To ale přesně koresponduje s nasazováním specializovaných balíků - CRM, APS, SCM, které lze implementovat poměrně rychle (řádově měsíce), snadno je naplnit i nestrukturovanými a předem nepřipravenými daty a stejně rychle z nich vytěžit očekávané odezvy. Zdá se, že výkyvy, které současnou ekonomiku provázejí, jsou dalším důvodem pro nasazení speciálních softwarových balíků, ať už ve spolupráci s ERP systémem, nebo bez něj.


Vývoj ekonomiky
Současná ekonomika se pohybuje rovněž ve vzestupných a sestupných cyklech. Období růstu ekonomiky, expandujících investic a zvýšené poptávky střídají fáze útlumu a recese, kdy dodavatelská nabídka výrazně převyšuje zákaznickou poptávku. Periody této sinusoidy se stále zkracují a z biblických sedmi let se zkrátily na dva až tři roky. Samozřejmě záleží na komoditě i geografickém umístění. Nicméně ekonomika je díky globalizaci stále více propojená a pohyby trhu v ekonomicky nejvyspělejších zemích iniciují následné změny i v dalších oblastech. Na obrázku č. 1 se pokusím doložit přibližnou křivku vývoje trhu v posledních třech letech v oblasti strojírenství, hutnictví a energetiky i události, které její vývoj ovlivnily.

Přibližný vývoj trhu v letech 2001 až 2004
1. Ekonomika je celosvětově na vzestupu
2. Teroristický útok na USA 11. září 2001
3. Nejistota - omezení investic
4. Pokles trhu s energetikou - obava z útoků na velká energetická zařízení
5. Účetní a finanční problémy gigantů - Enron (plynárenství), WorldCom (telekomunikace) a Tyco International (průmysl a inženýring) - pokles důvěry ve velké nadnárodní koncerny
6. Přechodný pokles v automobilovém průmyslu
7. Konflikt v Iráku - další nejistota, ale současné očekávání poválečné obnovy
8. Oživení automobilového průmyslu a dopravní technice
9. Oživení na čínském trhu - značný potenciál (automobilky, válcovny plechu, obráběcí stroje, energetika), příliv investic
Uvedené změny v trendech vývoje se samozřejmě vzápětí promítají do fungování firem a dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Období poklesu
Investiční aktivita klesá, dodavatelská nabídka začíná výrazně převyšovat dodavatelskou poptávku. Na trhu jednoznačně dominuje zákazník a jeho požadavky. Dodavatelské firmy se musí rychle přizpůsobit. Nastává období hubnutí, které je charakteristické zejména:
· důsledným snižováním, kontrolou a řízením všech nákladů,
· omezením počtu pracovních míst - propouštěním,
· snahou udržet svoje klíčové zákazníky,
· snahou získat nové zákazníky,
· zkracováním dodacích lhůt,
· stagnací nebo i snižováním dodavatelských cen,
· vyčerpáváním cash flow,
· použitím hotových peněz pouze na nejnutnější výdaje - nákup materiálu a výplaty mezd,
· omezením investiční, vývojové a výzkumné činnosti,
· celkovým zeštíhlováním firmy.
Období oživení a růstu
Po fázi recese přichází oživení a za ním následuje konjunktura. Poptávka se zvyšuje, ale bylo by chybou se domnívat, že trh přestává být trhem zákazníka. Kapacit je globálně dostatek a záleží na jednotlivých dodavatelích, jak rychle dokáží zareagovat, jak rychle obnoví svůj poněkud ochablý potenciál a jaký podíl si z oživené poptávky ukrojí. Zákazníci si navíc zvykli na krátké dodací lhůty a nízké ceny z období poklesu a samozřejmě se jich nechtějí vzdát. Protože finanční rezervy jsou vyčerpané z předchozího období, nedostávají se náhle potřebné prostředky na nákup surovin a materiálu pro zvýšenou výrobu, navíc jejich dodavatelé začínají pod vlivem oživení rychle zvyšovat ceny. Pro nastalou situaci je určující:
· klíčový význam rychlosti při uspokojení rostoucí poptávky (zákazníci jsou ochotni objednávat, ale
chtějí dodávky okamžitě),
· bezchybné plánování termínů, zdrojů a kapacit tak, aby při zvýšení poptávky nedocházelo k
výrobním skluzům,
· zvyšování počtu pracovních míst - přijímání nových pracovníků,
· klíčový význam nákupu,
· možnost postupně zvyšovat dodavatelské ceny,
· zlepšená situace cash flow,
· obnova pozastavených investic, nákup nových technologií,
· vytvoření finančních rezerv na hubená léta, která určitě zase přijdou .
Informační systémy v období poklesu a nárůstu
Po tomto poměrně obsáhlém úvodu je nutné se zeptat, jakým způsobem se na výše uvedeném mohou podílet informační systémy a technologie. Vedoucí pracovníci IT často podléhají právě dojmu, že jejich sféry se ekonomický vývoj netýká. Podnikový informační systém je přece nutný za každé ekonomické situace, zpracování dat je stále stejné a počty pracovníků i způsob práce jsou nenapadnutelné. Pokusme se poopravit tento názor a na křivce uvedené na obrázku č. 2 se pokusme nasimulovat hypotetický scénář toho, jak může oddělení informačních technologií reagovat a spoluvytvářet firemní strategii středně velkého strojírenského podniku v průběhu měnicího se trhu. Předpokládejme, že vedoucí oddělení IT není jen pouhý "správce infrastruktury", ale CIO, který je součástí vedení firmy a má přesnou znalost o strategii, firemních procesech i finanční situaci firmy. Po období dostatku zakázek dochází k ochlazení na trhu - stálí zákazníci snižují počty svých objednávek a noví zákazníci se neobjevují. Po třech měsících tohoto vývoje dochází vedení naší firmy k názoru, že tento trend je dlouhodobějšího charakteru. CIO po konzultaci s obchodním oddělením firmy navrhuje následující postup. V období dostatku se nijak významně nesledovaly strukturované informace o jednotlivých zákaznících. Jsou navržena následující opatření:
· Shromáždit veškeré dosavadní informace o zákaznících, které jsou k dispozici na médiích i v papírové
podobě, utřídit je a převést na zpracovatelná data.
· Rychle implementovat jednoduchý a stávajícím informačním systémům otevřený CRM systém a naplnit
ho získanými daty. Nové údaje o zákaznících vkládat už přímo do CRM systému.
· Dát firemnímu marketingu dočasně k dispozici jednoho pracovníka IS za účelem cíleného vyhledávání
nových zákazníků na internetu (marketing ví, co hledat, a IT specialista, jak to hledat).
Tímto způsobem došlo k získání jednoho nového klíčového zákazníka, řady menších a současně se podařilo přesvědčit několik bývalých zákazníků, aby se vrátilo. Situace na trhu se ale nelepší a počet objednávek se stále snižuje. Vedení podniku ruší investici do plánovaného technologického zařízení, propouští část pracovníků a soustřeďuje se na snižování nákladů. Oddělení IT v této době úzce spolupracuje s controllingem na přípravě řady reportů, které detailně rozkrývají veškeré firemní náklady. Management zpřísňuje kontrolu nákupních objednávek a IT oddělení realizuje jednoduché workflow, které zamezí odeslání jakékoliv elektronické objednávky bez potvrzení příslušným zodpovědným pracovníkem. Současně jsou omezeny práce na rozvoji modulu pro plánování a řízení výroby, protože menší počet zakázek prochází nyní výrobou bez výrazných problémů. Zhruba po osmnácti měsících dochází k oživení trhu, počet objednávek se zvyšuje, ale není jisté, jestli to není pouze přechodné období. Po dalších dvou měsících poptávka prudce stoupá, zákazníci jsou schopni dlouhodobě objednávat, ale požadují velké množství dodávek s krátkou dodací lhůtou. Prognóza oživení trhu předpokládá zhruba dvouletý trend. CIO a vedení firmy okamžitě reagují a místo původního modulu pro plánování a řízení výroby implementují APS/SCM systém, který je schopen pružně a efektivně optimalizovat současnou zakázkovou náplň, tak aby z příznivě se vyvíjejícího trhu bylo možné odebrat co nejvíce. CRM systém, potvrzování objednávek i sledování nákladů pracují ve stejném rozsahu jako v období poklesu.

Nasazení nových informačních technologií v kontextu vývoje trhu
1. Implementace CRM systému, dolování dat o zákaznících
2. Controlling - důsledné sledování nákladů
3. Objednávkový systém - implementace workflow
4. Nasazení APS/SCM systému
I když tento scénář vypadá hodně zjednodušeně a možná i nepravděpodobně, přesto jeho podobnost s realitou není čistě náhodná. Také velmi názorně demonstruje moderní a proaktivní přístup oddělení informačních technologií k fungování podniku.
Je ERP schopen absorbovat změny?
Další související otázkou je, zda klasický celopodnikový ERP systém je v současnosti schopen strávit změny, které jsme v předchozích kapitolách nastínili. Historie vzniku ERP se datuje do období, kdy ekonomika ještě nebyla zdaleka tak turbulentní. ERP sice pokrývá celý podnik, ale jeho úplná implementace je zdlouhavější, pro svou plnohodnotnou funkci potřebuje shromažďovat správná data ze všech útvarů podniku a pružné a rychlé změny nejsou v jeho popisu práce. Navíc se v poslední době objevují kacířské názory, které se ptají, proč sledovat všechna data (sledování všech dat je drahé), a ne jen ta, která jsou rozhodující (zachycující rozhodující procesy). To ale přesně koresponduje s nasazováním specializovaných balíků - CRM, APS, SCM, které lze implementovat poměrně rychle (řádově měsíce), snadno je naplnit i nestrukturovanými a předem nepřipravenými daty a stejně rychle z nich vytěžit očekávané odezvy. Zdá se, že výkyvy, které současnou ekonomiku provázejí, jsou dalším důvodem pro nasazení speciálních softwarových balíků, ať už ve spolupráci s ERP systémem, nebo bez něj.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |