- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Kde hledat návratnost investice do IT?


Většina z běžných uživatelů či pracovníků firem si nedokáže představit, jak by se jim mohla investice do informačního systému vrátit, či dokonce vydělat peníze. Dovolím si vám nabídnout jeden z pohledů, jak by si měly informační systémy na svůj nákup a provoz vydělat – z úhlu možností trhu a podpory procesů.

Již při výběru informačního systému je vhodné mít na zřeteli, k čemu bude sloužit, kde jsou slabá místa, která je nutné posílit, a na jakém trhu se firma pohybuje. Správnou identifikací slabých míst firmy, tržního podílu a charakteru trhu, na kterém se firma pohybuje, odhalíme největší zdroje návratnosti investice do informačního systému.
Při nasazování systému si musíme uvědomit, že jeho cílem je především podpořit a zjednodušit firemní procesy a činnosti. Lidé, jejich připravenost a dobře definované firemní procesy jsou klíčovým faktorem úspěchu nasazení nové informační technologie. Kvalitní dodavatelé podnikových informačních systémů nepodceňují důležitost optimalizace firemních procesů a jejich sladění se strategickými cíli společnosti. Většina z nich dnes v rámci projektu implementace poskytuje poradenské služby v této oblasti na profesionální úrovni.
Zdroje návratnosti
Zdroje návratnosti investice do informačního systému jsou obecně limitovány trhem, na kterém se firma pohybuje a možností jeho růstu, respektive možností zvýšení výnosů a současně dosažení úspor nasazením informačního systému. Zdroje návratnosti podle možností trhu dělíme do těchto skupin:
- z potenciálu trhu,
- z interních úspor.
Z potenciálu trhu
Cesta je určena pro firmy, které se pohybují na rostoucím trhu a mají osobní růstové ambice. Nasazované informační technologie mají primární cíl získat více finančních prostředků z trhu. Toho lze dosáhnout zejména podporou obchodních a marketingových aktivit, tj. získáváním nových a udržením si stávajících zákazníků a následně snazším obsloužením většího množství zákazníků bez navýšení nákladů, což vede ke zvýšení ziskovosti. Z hlediska základních typů informačních systémů jsou pro zefektivnění činnosti podniku důležité zejména tyto:
- systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), které pomohou při získávání nových zákazníků, zjednoduší a zprůhlední komunikaci s nimi, umožní vyhledávat nové obchodní příležitosti a řídit jejich potenciál,
- komplexní podnikové systémy (ERP), zaměřené na logistickou podporu, snadný průběh realizovaného obchodního případu firmou a podporu interních procesů.
Hlavní zdroj návratnosti je spatřován v navýšení obratu (výnosů) s minimalizací nárůstu administrativních nákladů, respektive nárůstu ročního výnosu. Ukazatel návratnosti ROI (return on investment – návratnost vložených prostředků) se počítá jako podíl nárůstu ročního výnosu a objemu investice do informačního systému.
Z interních úspor
Interní úspory jako hlavní zdroj návratnosti investic do informačních technologií hledají společnosti pohybující se na trhu, který nemá rostoucí tendenci, stagnuje. Typickým příkladem jsou například výrobní společnosti s jedním až dvěma hlavními zákazníky s dlouhodobými kontrakty a závazkem na každoroční snižování ceny. Takovéto společnosti nasazují nové informační technologie s primárním cílem co nejvíce snížit náklady. Systémy nasazované v těchto typech společností se zaměřují na hodnocení a vyhledávání kvalitních a levnějších dodavatelů, úspory v procesech a řízení výroby, úspory v optimalizování řízení skladových zásob a logistických procesů a bezobslužné komunikaci se zákazníky.
Hlavní zdroj návratnosti je spatřován ve snížení všech možných nákladů zkvalitněním firemních procesů.
Ukazatele návratnosti ROI (return on investment – návratnost vložených prostředků) se počítá jako podíl snížení nákladů a objemu investice do informačního systému.

Závěr
Můžete namítnout, že největší úspora je nic nekupovat. Obecně je to pravda, ale když chci šetřit elektrický proud v domácnosti, musím si nejprve koupit úsporné žárovky...
Autor článku, Ing. Josef Brück, pracuje ve společnosti Allium.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |