IT SYSTEM 12/2003

Kde hledat návratnost investice do IT?

Ing. Josef Brück


Většina společností, které pořizují vybavení pro svoji potřebu, si pokládá základní otázku: Vyplatí se nám taková investice? U standardních nástrojů, jakým jsou výrobní stroje či různá automatická obslužná zařízení, nikdo nepochybuje o účelnosti a návratnosti investice. Náklady na tyto pořízené investice lze snadno spočítat. Ale jak je to u nástrojů, jakými jsou informační technologie, kdy je ve hře mnoho problematicky definovatelných faktorů ovlivňujících jejich návratnost?


Většina z běžných uživatelů či pracovníků firem si nedokáže představit, jak by se jim mohla investice do informačního systému vrátit, či dokonce vydělat peníze. Dovolím si vám nabídnout jeden z pohledů, jak by si měly informační systémy na svůj nákup a provoz vydělat – z úhlu možností trhu a podpory procesů.

Již při výběru informačního systému je vhodné mít na zřeteli, k čemu bude sloužit, kde jsou slabá místa, která je nutné posílit, a na jakém trhu se firma pohybuje. Správnou identifikací slabých míst firmy, tržního podílu a charakteru trhu, na kterém se firma pohybuje, odhalíme největší zdroje návratnosti investice do informačního systému.

Při nasazování systému si musíme uvědomit, že jeho cílem je především podpořit a zjednodušit firemní procesy a činnosti. Lidé, jejich připravenost a dobře definované firemní procesy jsou klíčovým faktorem úspěchu nasazení nové informační technologie. Kvalitní dodavatelé podnikových informačních systémů nepodceňují důležitost optimalizace firemních procesů a jejich sladění se strategickými cíli společnosti. Většina z nich dnes v rámci projektu implementace poskytuje poradenské služby v této oblasti na profesionální úrovni.

Zdroje návratnosti


Zdroje návratnosti investice do informačního systému jsou obecně limitovány trhem, na kterém se firma pohybuje a možností jeho růstu, respektive možností zvýšení výnosů a současně dosažení úspor nasazením informačního systému. Zdroje návratnosti podle možností trhu dělíme do těchto skupin:
  • z potenciálu trhu,
  • z interních úspor.

Z potenciálu trhu
Cesta je určena pro firmy, které se pohybují na rostoucím trhu a mají osobní růstové ambice. Nasazované informační technologie mají primární cíl získat více finančních prostředků z trhu. Toho lze dosáhnout zejména podporou obchodních a marketingových aktivit, tj. získáváním nových a udržením si stávajících zákazníků a následně snazším obsloužením většího množství zákazníků bez navýšení nákladů, což vede ke zvýšení ziskovosti. Z hlediska základních typů informačních systémů jsou pro zefektivnění činnosti podniku důležité zejména tyto:

  • systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM), které pomohou při získávání nových zákazníků, zjednoduší a zprůhlední komunikaci s nimi, umožní vyhledávat nové obchodní příležitosti a řídit jejich potenciál,
  • komplexní podnikové systémy (ERP), zaměřené na logistickou podporu, snadný průběh realizovaného obchodního případu firmou a podporu interních procesů.

Hlavní zdroj návratnosti je spatřován v navýšení obratu (výnosů) s minimalizací nárůstu administrativních nákladů, respektive nárůstu ročního výnosu. Ukazatel návratnosti ROI (return on investment – návratnost vložených prostředků) se počítá jako podíl nárůstu ročního výnosu a objemu investice do informačního systému.

Z interních úspor
Interní úspory jako hlavní zdroj návratnosti investic do informačních technologií hledají společnosti pohybující se na trhu, který nemá rostoucí tendenci, stagnuje. Typickým příkladem jsou například výrobní společnosti s jedním až dvěma hlavními zákazníky s dlouhodobými kontrakty a závazkem na každoroční snižování ceny. Takovéto společnosti nasazují nové informační technologie s primárním cílem co nejvíce snížit náklady. Systémy nasazované v těchto typech společností se zaměřují na hodnocení a vyhledávání kvalitních a levnějších dodavatelů, úspory v procesech a řízení výroby, úspory v optimalizování řízení skladových zásob a logistických procesů a bezobslužné komunikaci se zákazníky.

Hlavní zdroj návratnosti je spatřován ve snížení všech možných nákladů zkvalitněním firemních procesů.
Ukazatele návratnosti ROI (return on investment – návratnost vložených prostředků) se počítá jako podíl snížení nákladů a objemu investice do informačního systému.

Závěr
Můžete namítnout, že největší úspora je nic nekupovat. Obecně je to pravda, ale když chci šetřit elektrický proud v domácnosti, musím si nejprve koupit úsporné žárovky...

Autor článku, Ing. Josef Brück, pracuje ve společnosti Allium.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.