- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
„Jde o to, jak co nejrychleji vyvinout spolehlivou aplikaci co nejvíce odpovídající požadavkům zákazníků ..."
Rozhovor: Stanislav Mlynář, ředitel LBMS


V roce 1993 jsme začínali s vizí nabízet vývojové nástroje pro tehdy nastupující architekturu klient/server doplněné o služby ve formě školení a konzultací opřené o ucelenou metodikou vývoje. Další oblastí, ve které jsme začali působit díky přístupu k nástrojům a know-how od našeho partnera, bylo projektové řízení. Na konci devadesátých let jsme zaregistrovali rostoucí poptávku po nástrojích specializovaných na procesní modelování, a proto jsme naši nabídku rozšířili tímto směrem. Souběžně s tím jsme rozšiřovali okruh našeho působení pro vývoj a údržbu informačních systémů o nástroje a znalosti pro testování, řízení požadavků a konfigurační řízení. V tomto tisíciletí jsme naši nabídku doplnili do stávající podoby přidáním řešení pro oblast strategického řízení a změnového řízení.

Které události vy sám považujete v historii LBMS za nejvýznamnější a kterých úspěchů si nejvíce ceníte?
Některé významnější milníky jsou uvedeny ve stručném přehledu u článku. Událostmi bylo vždy získání některého významného zákazníka, některé z našich zákazníku uvádíme také.
Cením si toho, že se nám přes turbulence na trhu IT podařilo dlouhodobě udržet naši profilaci a že jsme byli schopni reagovat na trendy a přizpůsobit jim naši nabídku. Dále si cením toho, že máme dlouhodobě stabilní tým, pro který je prioritní poskytnout zákazníkovi kvalitní službu. Cením si také skutečnosti, že jsme schopni se zákazníky dlouhodobě spolupracovat. Máme zákazníky, kteří používají naše nástroje a služby již desátý rok, tj. od našeho založení.
Které období v historii firmy bylo naopak nejtěžší?
Na nějaké takové déle trvající období si vyloženě nevzpomínám, spíše šlo o krátkodobější problémy, typicky když se po nějakou dobu nedařilo získat větší zakázku, která vždy „nastartuje“ další vývoj ve firmě. Určitým zdrojem stresu bylo řešení akvizic mezi našimi partnery. Těch jsme si užili opravdu hodně, za deset let jich bylo celkem osm. Ne všechny pro nás byly pozitivní, každopádně každá z nich představovala změnu, kterou bylo potřeba řešit, například když zde nová firma měla již zavedeného tuzemského partnera. V tomto směru jsme měli i trochu štěstí, neboť se nám zatím nestalo, že by firma, jež provedla akvizici, přestala získané softwarové produkty dále rozvíjet a podporovat.
Milníky v historii LBMS
1993 založení firmy
1995 na trh uvedena kompletní vývojová metodika lokalizovaná do češtiny
1996 rozšíření nabídky do oblasti projektového řízení
1998 do provozu uvedeny firemní internetové stránky
1999 rozšíření nabídky do oblasti procesního řízení
2000 posílení o obchodního zástupce pro Slovensko se sídlem v Bratislavě
2001 přestěhování do nových prostor
2002 rozšíření nabídky pro oblast strategického řízení a řízení výkonnosti
2003 restrukturalizace nabídky – Balancing Technology 4 Business – čtyři oblasti (strategie, procesy, projekty, IT)
K hlubšímu zamyšlení nad strukturou naší nabídky nám jednak pomohla ona desítka, jednak potřeba lepšího přizpůsobení potřebám našich zákazníků. Měli jsme pocit, že některá naše řešení komunikujeme možná příliš složitě a že nabízíme příliš obecná řešení namísto řešení odrážejících konkrétní potřeby zákazníků. Usilovali jsme proto o posun směrem k jasným, rychle implementovatelným řešením. Dále jsme měli pocit, že bychom potřebovali vyjádřit celkovou dlouhodobější vizi firmy, odpovídající současné situaci na trhu IT, kde nejde už jen o to, „jak dobře vyvinout aplikaci“ a „jakou technologii na to nasadíme“, ale stále více o to, „jak co nejrychleji vyvinout spolehlivou a snadno udržovatelnou aplikaci, která co nejlépe odpovídá požadavkům interních a externích zákazníků/uživatelů“ a „jak optimalizovat technologii, aby s co nejmenšími náklady poskytovala co nejspolehlivější prostředí pro provoz businessu a jeho rozvoj“. Jelikož chceme našim zákazníkům napomáhat dosáhnout co nejlepšího využití IT pro jejich strategické podnikatelské záměry, zvolili jsme slogan „Balancing Technology 4 Business“. Čtyřka ve sloganu ve významu reprezentuje naše čtyři základní oblasti, ve kterých rozvíjíme naše řešení (strategie, procesy, projekty, IT). Věřím, že se nám tímto podařilo zprůhlednit naši nabídku a učinit jí atraktivnější pro zákazníky. Čas ukáže, zda tomu bude skutečně tak.
Ve kterých odvětvích hledáte své zákazníky? Soustředíte se pouze na velké firmy a instituce, nebo patří mezi vaše zákazníky také menší podniky?
Naše zákazníky tvoří typicky střední a velké firmy, máme však i několik klientů z řad menších firem. Nejsme úzce zaměřeni pouze na vybraná odvětví, ale máme větší množství zákazníků z oblasti finančnictví, státní správy, systémových integrátorů a softwarových firem. To je dáno vysokou mírou využití IT a větším rozsahem projektů v těchto typech organizací a s tím související potřebou řešení, která nabízíme.
Několik projektů jste tedy realizovali i v oblasti státní správy, která je jistě velmi specifickým odvětvím. O jaké projekty se jednalo? Jsou podle vás moderní technologie klíčem ke zvýšení výkonnosti naší veřejné a státní správy, nebo je třeba hledat úzká místa spíše v nastavení procesů, kompetencí, motivace a zodpovědnosti?
V oblasti státní správy je bezesporu poměrně značný prostor pro využití informačních technologií k zajištění efektivnějšího výkonu a lepšího komfortu pro občany, zejména v souvislosti s rozšiřujícími se možnosti přístupu lidí k internetu. Pokud jde o projekty, účastnili jsme se například v rámci „re-engineeringu veřejné správy“ pilotního projektu spočívajícího v modelování procesů na vybraných subjektech územních orgánů veřejné správy. Projektem bylo ověřeno, že principy procesního řízení uplatňované standardně v komerční oblasti lze s úspěchem využít i v této sféře. Naše firma byla v tomto projektu zodpovědná za dodávku softwarových nástrojů a za namodelování a analýzu vybraných procesů. Podíleli jsme se rovněž na tvorbě metodiky. V současné době startujeme projekt pro Ministerstvo zemědělství, které se rozhodlo pomocí námi dodávaných nástrojů a know-how racionalizovat provoz projektové kanceláře. V minulosti jsme dodávali softwarové nástroje a konzultační podporu pro projekty realizované systémovými integrátory, jako byl např. štábní informační systému pro Armádu České republiky, daňový systém ADIS a personální systém Ministerstva obrany.
Při realizaci projektů u vašich klientů používáte a implementujete poměrně širokou paletu softwarových nástrojů. Můžete některé z nich stručně představit? Jaký je poměr obratu tvořeného poskytováním služeb a prodejem licencí na software?
Naše řešení stavíme na jednom či na kombinaci několika softwarových nástrojů. Pokud bych měl z našeho portfolia vybrat tři klíčové, pak by to byly tyto:
ProcessGuide – výkonný a snadno ovladatelný manažerský nástroj, který umožňuje modelovat, dokumentovat, publikovat, simulovat, měřit, analyzovat a neustále zlepšovat klíčové procesy organizace. Vyznačuje se jednoduchým ovládáním a snadnou přizpůsobitelností.
Select Component Architect – vizuální modelovací nástroj pro objektově orientovaný vývoj aplikací ve vícevrstevné architektuře s využitím komponent. Select Component Architect umožňuje jednouživatelský i týmový režim práce, přičemž pro ukládání modelovaných informací a pro řízení simultánního přístupu k údajům je použita robustní objektová repository.
TeamTrack – široce konfigurovatelná portálová platforma umožňující digitalizovat firemní procesy od vrcholové úrovně až po úroveň dílčích úkolů a zajistit jejich konzistentní provádění prostřednictvím zabudovaného workflow. TeamTrack pomáhá rychle automatizovat firemní procesy a řídit řešení problémů v rámci celého životního cyklu informačního systému a usnadňuje spolupráci všech zúčastněných rolí (koncoví uživatelé, vývojáři aplikací, externí dodavatelé, management, …).
Prodej softwarových nástrojů tvoří významnou část našeho obratu, konkrétně jde o 40–50 % celkového obratu společnosti.
Mezi vámi poskytované služby patří také školení? Jde o samostatnou aktivitu, nebo jen o školení uživatelů v rámci realizovaných projektů optimalizace řízení a implementace příslušného software? Jak významný je tento druh služeb z pohledu obratu a zisku?
Školení představuje jak samostatnou aktivitu, tak integrální součást většiny realizovaných projektů. Samostatnou aktivitu tvoří naše veřejné kurzy, které pořádáme pro jednotlivce a menší skupiny pracovníků firem. Termíny veřejných kurzů jsou vypsány vždy na pololetí, a to bez vazby na právě probíhající projekty. Jejich naplnění je tudíž zajišťováno samostatně. Zákazníky, se kterými realizujeme projekty, pak obvykle školíme mimo režim veřejných kurzů, přičemž obsah a délka kurzu je uzpůsobena konkrétnímu projektovému kontextu. Často takto kombinujeme několik kurzů, zejména kurzů „teoretických“, kde se objasňuje příslušná problematika, a kurzů „ovládání nástrojů“, kde se účastníci učí příslušné znalosti aplikovat v softwarovém nástroji. Podíl školení na celkovém obratu je kolem 20 %, přičemž veřejné kurzy a kurzy u zákazníka mají přibližně stejný podíl.
Vybraní významní zákazníci a projekty
1993 ČSOB Pojišťovna
1994 Ministerstvo obrany ČR, PVT, Ministerstvo spravedlnosti ČR
1995 Ministerstvo financí ČR, Slovenská poisťovňa, Český Telecom
1996 Národná banka Slovenska, Slovenské telekomunikácie
1997 IBM, APP System (nyní Ness Czech), ČNB, Softip
1998 Komerční banka, Merlin, BVV
1999 Tatra Banka, ING
2000 EDS, Česká pojišťovna
2001 Komerční banka, Ministerstvo vnitra ČR
2002 GE Capital, Léčiva, CCS, Ditec
Pokud jde o problematiku připravenosti vstupu do Evropské unie, necítím se dostatečně kvalifikován na obecnější hodnocení. U organizací majících i minoritní vlastníky mimo ČR očekávám vesměs dobrou připravenost, rovněž tak ryze české firmy, které exportují do zemí EU již tímto adaptačním procesem prošly. Myslím, že nejvíce práce čeká organizace, které operují čistě na českém trhu nebo vyvážejí na „východ“. Rovněž hodnocení celkového efektu připojení k EU na naší ekonomiku bych ponechal ekonomickým analytikům, já osobně mimo obligátního „rozšíření trhu“ pro české firmy očekávám zvýšení důrazu na transparentnost a efektivitu, což může pomoci k prosazení námi nabízených nástrojů a řešení do praxe českých firem.
A poslední zvídavá otázka na závěr – co vlastně znamenají ta čtyři písmena LBMS v názvu vaší firmy?
Let our Brains Make your Success… Ve skutečnosti jsou písmena LBMS odvozena z názvu firmy, jejíž výhradní zastoupení jsme v roce 1993 otevřeli – Learmonth & Burchett Management Systems pod označením LBMS Česká republika. Zakladatelé této firmy, pánové Learmonth a Burchett, významně ovlivnili naše začátky a další směřování. Poté, co jejich firma LBMS Inc. byla v rámci akvizice zakoupena větším partnerem, jsme stáli před rozhodnutím, jaký název nadále poneseme. Jako nejlepší varianta nám vyšlo ponechat si název LBMS, pod kterým nás znali naši zákazníci. Z názvu firmy byla odstraněna „Česká republika“ a došlo k celkové změně naší image, tj. loga a veškerých firemních materiálů.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |