facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 5/2003

IT systémy pro plánování dopravy a optimalizaci rozvozních tras

Pavlína Maňasová, Václav Jakoubek





Nejen pro přepravce či distribuční firmy, ale prakticky pro každou firmu, která distribuuje svoje výrobky (ať již vlastními prostředky nebo externím dopravcem), znamenají náklady na dopravu velmi významnou položku rozpočtu. V této souvislosti není bez zajímavosti, že v současné době jen velmi málo společností v ČR využívá k realizaci svých přepravních výkonů nějaký ucelený softwarový systém, který by byl zaměřen právě na oblast plánování a optimalizace dopravy.

Rozumíme tím systém, který na základě objednávek, umístění zákazníků či odběrních míst na trase, časových restrikcí, příp. vybavení vozidel ve vztahu ke konkrétnímu odběrnímu místu umožní vytvořit plán závozu a nakládky zboží, včetně výpočtu nákladů. Přitom srovnávací analýzy, které jsme prováděli na základě námi realizovaných implementací takového systému, prokázaly 20 - 25% redukci nákladů na dopravu. Zde je nutno konstatovat, že na západ od našich hranic je využívání programových vybavení k řešení dané problematiky zcela běžnou součástí informačních systémů, avšak u nás tomu tak vždy není.
Jedním z důvodů, proč nebylo donedávna možné plánovací a optimalizační systémy na našem trhu nabízet, byla nedostupnost vhodných digitálních mapových podkladů České republiky. Dnes však již máme k dispozici digitální mapové podklady v kvalitě potřebné pro plánovaní a optimalizaci dopravy, a proto bychom se v následujícím textu rádi blíže věnovali této problematice.

Programové systémy pro plánování a optimalizaci dopravy
Systémy pro plánování a optimalizaci dopravy jsou úzce vázány na podporu digitálních mapových podkladů. Od kvality těchto podkladů se totiž odvíjí i úspěšnost nasazení celého systému. Konkrétním příkladem takového systému jsou softwarová řešení společnosti Corbitconnec, která na českém trhu dodává společnost Adastra Logistica. Jde o komplexní softwarová řešení pro oblast optimalizace dopravy s podporou digitálních vektorových map.

Stručně o programových modulech systému
Program PLANTOUR je řešení pro efektivní plánování a realizaci distribučních procesů firmy, které jsou součástí strategického nebo operativního plánování tras. Jde o univerzální aplikaci, již lze flexibilně zapojit do stávajících interních procesů.

Program CARMANAGER je specializovaný informační systém pro řízení a správu vozového parku. Jeho integrované funkce analýzy služeb a nákladů umožňují zhodnotit všechny zdroje zapojené ve vozovém parku. Ucelený systém zpětného sledování tras umožňuje vyhodnotit optimální trasy a začlenit je do nových plánů aktuálních tras. Na základě analýzy odchylek a srovnávacích analýz plánu a skutečnosti lze účelně identifikovat a řešit slabá místa tras. CARMANAGER plně podporuje použití GPS (Global Positioning System) - systému satelitního vyhledávání polohy vozidel.

Program STANDORT je strategicko-taktický nástroj, který umožňuje optimalizovat rozmístění a počet distribučních center nebo skladů. Je ideálním pomocníkem při fúzování nebo naopak dělení společností, při rozhodování o výstavbě nebo rušení závodů a dep.

Vedle optimalizačních algoritmů je vlastním jádrem programu PLANTOUR (a dalších programových modulů) digitální silniční síť. Do systému je možno dle potřeby zákazníka integrovat digitální mapy České republiky a Slovenska a mezinárodně aktivním společnostem lze poskytnout mapy Německa, Rakouska, Francie, Portugalska a dalších zemí. Silniční sítě jednotlivých sousedících zemí jsou propojeny dle potřeby zákazníka. Integraci map pro optimalizační a plánovací systémy zajišťuje v ČR společnost Digitech.

Na silniční síť ČR a SR jsou pro umožnění detailního routování napojena všechna města a obce nad 6000 obyvatel zdigitalizovaná na úroveň uliční sítě. Síť ČR obsahuje více než 15 000 názvů měst, městských částí, obcí. V síti SR je obsaženo více než 4 200 měst, městských částí, obcí.

Použitým souřadnicovým systémem je WGS84.

Grafická data tvoří základní typy objektů: bod, linie, plocha, písmo, které jsou tematicky rozděleny do jednotlivých vrstev:

Vrstva komunikací - dálnice , silnice I., II, III.tř., více než 636 000 silničních uzlů. Základní rozlišení komunikací podle úrovně je dále členěno podle dalších parametrů (vně a uvnitř obcí, náročné stoupání/klesání terénu atd.). Grafická část je provázána s databází obsahující informace jako např. název, PSČ, souřadnice, povolená rychlost, omezení provozu v jednom nebo obou směrech. Kombinací všech zadaných parametrů lze velmi přesně definovat vlastnosti jednotlivých silničních úseků

Vrstva obcí - obsahuje všechny obce z oficiální databáze České pošty - cca.14 400 záznamů. Dále obsahuje identifikační body v centru obce (k bodu se vztahují informace PSČ, počet obyvatel). Pro obce nad 6 000 obyvatel jsou vedle identifikačních bodů města i městských částí definovány polygony určené katastrální hranicí obce.

Vrstva vodních toků a ploch - vodní toky tvoří tři typy linií nebo polygony.

Sítě obsahují všechny dopravní restrikce nezbytné např. pro trasování, tj. jednosměrné ulice, označení zákazu vjezdu, přikázaného směru jízdy, pěší zóny, přívozy a další. Typy komunikací jsou rozlišeny rychlostními faktory, kterými je zohledněna průjezdová rychlost jednotlivých silničních úseků. Následující obrázek znázorňuje možnosti nastavení parametrů sítě.

Vyznačeno je mimoúrovňového
protínání komunikací a nájezdy dálnic. V silniční síti je zajištěna nezbytná návaznost všech ulic, silnic a vzájemná dosažitelnost křižovatek.

Pro jednodušší orientaci uživatele jsou v mapách zakresleny polygonové objekty, např. vodní toky a plochy. Doplnění až 28 typů objektů - od liniových objektů (silnice, ulice), přes bodové objekty (benzínky, semafory) až po již výše uvedené polygonové objekty (lesy, aj) - umožňuje digitalizační systém DIGISCAN 2000.

Geokódování
Systém na základě silniční sítě disponuje potřebnou "znalostí prostředí". Pro plánování tras je do silniční sítě nutno začlenit data pro plánování - tj. lokace odběratele, objednávky a depa. Principem začlenění je přidělení čísla křižovatky každému odběrateli a každému depu, která nejblíže popisuje jejich geografickou pozici. Odběrní místo je tak jednoznačně přiřazeno silniční síti a Plantour může vypočíst optimální trasu pro rozvoz. Přiřazení ke křižovatce na silniční síti se nazývá zaměření nebo geokódování.
Výpočet sítě

Pokud by Plantour při každém požadavku na optimalizaci nejprve musel vypočítat všechny možné průběhy cest, které připadají v úvahu pro trasu, aby bylo možno z nich vybrat tu nejkratší, nebylo by denní nasazení programu možné. Doby výpočtu by byly nepřiměřeně dlouhé. Proto se u tohoto programu postupuje jinak. Plantour si vypočte vlastní tabulku vzdáleností. Takovéto tabulky jsou známy z autoatlasů nebo map. Plantour nepočítá však vzdálenost mezi městy, nýbrž mezi odběrateli, aby bylo možno zjistit všechny kombinace tras. Dodatečně program uloží dobu, jakou zabere cesta od jednoho odběratele ke druhému.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.