facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 9/2003

IT směřuje vývoj logistiky v automobilovém průmyslu

-red-


Automobilový průmysl je velmi konkurenční prostředí. Je však zřetelná snaha výrobců automobilů i jejich subdodavatelů o otevřenost ve sdílení zkušeností v oblasti zefektivnění činnosti dodavatelského řetězce jako celku. Jednou z příležitostí pro výměnu zkušeností z řízení dodavatelsko odběratelských vztahů se stala konference Trendy automobilové logistiky, kterou letos v rámci brněnského veletrhu AUTOSALON uspořádala společnost Aimtec. Časopis IT System zde vystupoval v roli mediálního partnera. Z bohatého programu konference jsme pro vás vybrali několik postřehů.


V pořadí čtvrtý ročník této konference se uskutečnil 10. června 2003 na brněnském výstavišti a do jihomoravské metropole přilákal 154 účastníků z 85 podniků, převážně dodavatelů automobilového průmyslu. Vedle pořadatelské společnosti Aimtec se na organizaci setkání významnou měrou podílelo také Sdružení automobilového průmyslu zastřešující výrobce a dodavatele v tomto regionu.


Konferenci zahájili Jaroslav Follprecht, ředitel společnosti AIMTEC,
a Zdeněk Novák ze Sdružení automobilového průmyslu

Letošní setkání profesionálů logistiky se neslo ve znamení diskuzí a prezentací, jejichž společným jmenovatelem byla integrace dodavatelského řetězce za pomoci moderních informačních technologií. Konferenci zahájil úvodní příspěvek Pavla Rouba, marketingového ředitele společnosti Aimtec, který si všímal změn odehrávajících se v automobilovém průmyslu během posledních dvou dekád. Na pozadí těchto změn pak demonstroval trend přestavby dodavatelského řetězce na vzájemně provázanou síť podniků, kterou prostupuje na jedné straně tok materiálu, polotovarů a výrobků a na straně druhé tok informací. Naznačil také další směřování ve vývoji prostředků IT pro horizontální integraci informačních toků mezi podniky.

S velkou odezvou mezi přítomnými návštěvníky se setkala prezentace vedoucího materiálového hospodářství ve Škodě Auto, pana Lubora Šrámka. Působivou formou představil organizaci interní logistiky v naší největší automobilce. Vysvětlil, jakým způsobem jsou realizovány dodávky od dodavatelů - formou klasických dodávek přes odvolávky, externím kanbanem a dodávkami Just-In-Time. Představil organizaci skladování zásob i výdeje do výroby. Zvláštní pozornost byla v příspěvku věnována dodávkám materiálu od dodavatelů s použitím metody externího kanbanu, jehož zavedení se pozitivně projevilo ve snížení skladových zásob, úspoře skladovacích ploch a lepší rovnoměrnosti dodávek. Externí kanban zavedla Škoda Auto především s těmi dodavateli, od nichž odebírá rozměrnější díly, ale kritériem je například i geografická vzdálenost od výrobní linky.


Lubor Šrámek, vedoucí materiálového hospodářství firmy Škoda Auto a.s.,
působivou formou představil organizaci interní logistiky v naší největší automobilce

Také další příspěvek věnovaný integraci dodavatelské komunity přes internet ve společnosti Rieter Automotive v Chocni vzbudil velkou pozornost, především proto, že úspěšných projektů tohoto typu zatím příliš realizováno nebylo, a to nejen v České republice. Společnost Rieter pracuje na propojení systému nákupu s logistikou i výrobním procesem. Část z dodavatelů, a jsou to především dodavatelé předepsaní zákazníky společnosti Rieter, zaostávají v kvalitě dodávek. Za hlavní příčinu označila vedoucí nákupu Martina Frydrychová nedostatečnou komunikaci, a proto se Rieter v Chocni rozhodl vytvořit přehledný, operativní a uživatelsky komfortní komunikační (odvolávkový) systém se všemi dodavateli (EDI i "non EDI"), který bude zapojen do komplexního logistického řetězce.

Řešení, které úspěšně využívá společnost Rieter, je postaveno na aplikaci DCI+ (DCI Supply), a právě využití tohoto Collaborative Commerce nástroje v širším kontextu bylo představeno obchodním ředitelem firmy Aimtec, Richardem Bourou. Ten vysvětlil především rozdíl mezi WebEDI a pokročilejšími systémy pro integraci partnerů napříč logistickým řetězcem. Stejně jako u WebEDI lze s jejich pomocí zasílat a porovnávat odvolávky a avíza o dodávce, ale navíc ještě zahrnují možnosti pro vyjednávání kontraktu, sledování dodávek na cestě, plánování expedice u dodavatele, řízení konsignace a podporu externího kanbanu.


Rostislav Schwob ze společnosti Aimtec prezentoval novou koncepci řízení interních materiálových toků pomocí řešení DCI+ (DCI Remote), které je představitelem systémů Pallet Logistics Execution

Odpolední panel konference Trendy automobilové logistiky v Brně byl zaměřen na interní podnikovou logistiku. Nejdříve představil ředitel společnosti Arca Systems, Roman Galuszka, možnosti, které skýtá nasazení standardizovaných přepravníků pro snižování nákladů materiálových toků. V návaznosti na něj vystoupil Rostislav Schwob z firmy Aimtec, který promluvil o nové koncepci řízení interních materiálových toků pomocí řešení DCI+ (DCI Remote).

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.