- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 9/2004
IT řešení pro řízení lidských zdrojů
Klíčové faktory úspěchu při použití IT v personálním managementu
dr. Jaroslav Vltavský, CSc.
Obecně se proklamuje, že personální otázky nabývají v řízení společnosti stále většího významu. Tato všeobecná a známá skutečnost je pravdivá, ale neplatí všeobecně a ve všech podnicích. Většina menších a středních společností zajišťuje jen zpracovávání mezd a platů, protože to je z jejich pohledu to nejdůležitější, a všechny ostatní činnosti spadající do oblasti personalistiky postupně vyřeší život. A jestliže se vyřeší "samoregulací", nezaslouží si ani naši pozornost. Běžná praxe skutečně tyto problémy vyřeší, ale mnohdy ne zcela podle představ zaměstnavatele, a hlavně zaměstnance, který je v současnosti stále více chápán jako největší deviza podniku (pokud je spokojený a motivovaný). Jestliže mluvíme o personalistice, položme si otázku, co je ve stručnosti vlastně obsahem "řízení lidských zdrojů", jinými slovy personalistiky?
Jsou to především tyto činnosti:
· personální plánování,
· analýza pracovních míst,
· získávání pracovníků,
· výběr pracovníků,
· přijímání a orientace pracovníků,
· hodnocení pracovníků,
· rozmisťování, propouštění a penzionování pracovníků,
· vzdělávání pracovníků,
· odměňování pracovníků,
· formování pracovních vztahů,
· péče o pracovníky.
Z obsahu výše uvedených personálních činností vyplývá, že se jedná o poměrně širokou oblast působení zaměstnavatele na zaměstnance, která při účinném zvládnutí jednotlivých skupin personální činnosti může motivovat zaměstnance k vysokým výkonům, nebo naopak nemotivovat pracovníky a tím mnohdy vést k odchodu kvalitních lidí do jiného podniku nebo společnosti. Vždycky je to oboustranný proces, ne jednosměrná ulice. Pracovníci personálních oddělení a úseků mají mnohdy nelehký úkol řešit personální otázky s minimální finanční či jinou podporou ze strany vedení podniku. Současný stav je odrazem běžné praxe řady podniků vyplývající ze současných priorit vedení těchto podniků. Řešení běžných úkolů v personalistice je v dnešní době nemyslitelné bez podpory i těch nejjednodušších informačních systémů, které usnadňují práci na tomto poli. A zde je počátek problému a částečně i odpověď, proč se zpravidla personální činnost z hlediska některých odpovědných osob chápe jen jako zpracování mezd a platů. K zakoupení informačního systému, který podporuje zmíněné procesy v personální činnosti, je zapotřebí finančních prostředků. Vzhledem k tom, že finanční prostředky jsou zpravidla omezené, řeší vedoucí pracovníci podniku úkoly z hlediska základních priorit a na prvním místě je zákonitě především zabezpečení výroby, prodeje atd. Zatímco podpora výroby, zpracování mezd a platů je hlavní prioritou, ostatní činnosti zůstávají na okraji zájmu, protože na ně nezbývají finanční prostředky a mnohdy o ně ani neprojevují zájem vedoucí pracovníci, kteří jsou odpovědni za řízení podniku. Navíc je v dnešní době stále ještě dostatek, ne-li přebytek pracovních sil a se žadateli o práci se dveře netrhnou, a tak se mnozí vedoucí pracovníci mylně domnívají, že není třeba problematice řízení lidských zdrojů věnovat tolik pozornosti. To je samozřejmě chybný přístup, který v poměrně krátké budoucnosti přinese více starostí než do té doby ušetřených finančních prostředků. Samozřejmě do řízení lidských zdrojů vstupuje celá řada dalších faktorů, jako úloha vedoucích pracovníků a personálního útvaru či oddělení, vzájemné vztahy apod. Z uvedeného vyplývá, že existence podnikového informačního systému i v té nejjednodušší podobě je nezbytnou podmínkou efektivního provádění všech personálních činností. V personálním informačním systému se soustřeďují informace, které jsou nezbytné pro všechny činnosti, které spadají do problematiky řízení lidských zdrojů podniku. Obsah těchto činností s podporou informačního systému je taktéž zdrojem informací, podle kterých vedení přijímá důležitá rozhodnutí. Z těchto důvodů je velice důležité, aby obsah personálních činností a podpora informačního systému byly co nejvíce v souladu a byly komplexně zaměřeny na celou oblast řízení lidských zdrojů, a především poskytovaly rychlé, aktuální výstupní informace nezbytné k efektivnímu řízení podniku.
Autor článku, dr. Jaroslav Vltavský, Csc., je senior konzultantem pro HR moduly společnosti Sabris.

Jsou to především tyto činnosti:
· personální plánování,
· analýza pracovních míst,
· získávání pracovníků,
· výběr pracovníků,
· přijímání a orientace pracovníků,
· hodnocení pracovníků,
· rozmisťování, propouštění a penzionování pracovníků,
· vzdělávání pracovníků,
· odměňování pracovníků,
· formování pracovních vztahů,
· péče o pracovníky.
Z obsahu výše uvedených personálních činností vyplývá, že se jedná o poměrně širokou oblast působení zaměstnavatele na zaměstnance, která při účinném zvládnutí jednotlivých skupin personální činnosti může motivovat zaměstnance k vysokým výkonům, nebo naopak nemotivovat pracovníky a tím mnohdy vést k odchodu kvalitních lidí do jiného podniku nebo společnosti. Vždycky je to oboustranný proces, ne jednosměrná ulice. Pracovníci personálních oddělení a úseků mají mnohdy nelehký úkol řešit personální otázky s minimální finanční či jinou podporou ze strany vedení podniku. Současný stav je odrazem běžné praxe řady podniků vyplývající ze současných priorit vedení těchto podniků. Řešení běžných úkolů v personalistice je v dnešní době nemyslitelné bez podpory i těch nejjednodušších informačních systémů, které usnadňují práci na tomto poli. A zde je počátek problému a částečně i odpověď, proč se zpravidla personální činnost z hlediska některých odpovědných osob chápe jen jako zpracování mezd a platů. K zakoupení informačního systému, který podporuje zmíněné procesy v personální činnosti, je zapotřebí finančních prostředků. Vzhledem k tom, že finanční prostředky jsou zpravidla omezené, řeší vedoucí pracovníci podniku úkoly z hlediska základních priorit a na prvním místě je zákonitě především zabezpečení výroby, prodeje atd. Zatímco podpora výroby, zpracování mezd a platů je hlavní prioritou, ostatní činnosti zůstávají na okraji zájmu, protože na ně nezbývají finanční prostředky a mnohdy o ně ani neprojevují zájem vedoucí pracovníci, kteří jsou odpovědni za řízení podniku. Navíc je v dnešní době stále ještě dostatek, ne-li přebytek pracovních sil a se žadateli o práci se dveře netrhnou, a tak se mnozí vedoucí pracovníci mylně domnívají, že není třeba problematice řízení lidských zdrojů věnovat tolik pozornosti. To je samozřejmě chybný přístup, který v poměrně krátké budoucnosti přinese více starostí než do té doby ušetřených finančních prostředků. Samozřejmě do řízení lidských zdrojů vstupuje celá řada dalších faktorů, jako úloha vedoucích pracovníků a personálního útvaru či oddělení, vzájemné vztahy apod. Z uvedeného vyplývá, že existence podnikového informačního systému i v té nejjednodušší podobě je nezbytnou podmínkou efektivního provádění všech personálních činností. V personálním informačním systému se soustřeďují informace, které jsou nezbytné pro všechny činnosti, které spadají do problematiky řízení lidských zdrojů podniku. Obsah těchto činností s podporou informačního systému je taktéž zdrojem informací, podle kterých vedení přijímá důležitá rozhodnutí. Z těchto důvodů je velice důležité, aby obsah personálních činností a podpora informačního systému byly co nejvíce v souladu a byly komplexně zaměřeny na celou oblast řízení lidských zdrojů, a především poskytovaly rychlé, aktuální výstupní informace nezbytné k efektivnímu řízení podniku.
Autor článku, dr. Jaroslav Vltavský, Csc., je senior konzultantem pro HR moduly společnosti Sabris.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
IT Systems podporuje
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... |
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 |
















