IT SYSTEMS 4/2019 , ITSM (ITIL) - Řízení IT

IT Governance a změny v řízení IT organizací



EgitAktivní zavádění informačních technologií (IT) do podnikové sféry nutí organizace k efektivnímu využití IT nástrojů pro podporu jejich činností/byznysu – tedy jak efektivně komunikovat a spolupracovat v rámci jednotlivých procesů řízení IT s profesionály. K tomu je vhodné používat standardní rámce a styl řízení, které podporují efektivní používání IT. Styl řízení, který tento cíl podporuje, se nazývá EGIT – Enterprise Governance of IT (EGIT) a jedním z rámců, které to podporují, je COBIT 5.


Governance znamená „vládu a správu“ podniku (platí i obecně pro organizace, korporace, instituce, úřad apod.), pro kterou je charakteristické vyhodnocování potřeb, podmínek a možností zainteresovaných stran, s cílem dosáhnout vyvážených a dohodnutých podnikových cílů; stanovení směru prostřednictvím určování priorit a rozhodování; a sledování výkonnosti a souladu s dohodnutým směrem a cíli. Governance proces tvoří akcionáři, statutární orgány, management, pokyny (nařízení), kontrola výsledků. Lze rozlišovat různé úrovně governance ‒ např: korporátní, podniková, IT, projektová... Dále je třeba rozlišit 2 části: Corporate Governance (hodnocení souladu s právními předpisy a jejich dodržování – audit na jedné straně a Business Governance (hodnocení výkonu na základě strategie, tvorby hodnot, aktivit a tvorby zdrojů) na straně druhé.

IT Governance (ITG) jako nový styl řízení IT v rámci organizací se postupně formoval od r. 2003. V současnosti se IT Governance skládá z mechanismu rozhodování o IT, procesů IT Governance a manažerských rolí CIO (Chief  Information Officer) při prosazování pravidel IT Governance. Nově se definují odpovědnosti a pravomoci útvaru IT na jedné straně a exekutivy podniků na straně druhé. ITG již prošla určitým vývojem a ekvivalentem pojmu ITG je v současné době pojem Enterprise Governance of IT (EGIT), který proti zásadám ITG zdůrazňuje potřebu důraznějšího propojení řízení IT s řízením organizací, a tedy byznysem. Termín EGIT je spojován především s metodikou Cobit 5.

Rámec COBIT

Organizace se v minulosti potýkaly s vysokými investicemi do IT a často tyto investice nepřinesly očekávané přínosy. Také rizika spojená s využíváním IT se stále zvyšují. Z tohoto důvodu bylo zapotřebí vytvořit rámec, který:

  • Sladí jednotlivé rámce a standardy, které se používají v IT,
  • bude poskytovat definice zodpovědnosti za IT z pohledu jednotlivých podnikových útvarů a útvaru IT,
  • bude obsahovat přehled kontrol pro jednotlivé oblasti v IT, které pomohou eliminovat rizika vyskytující se v IT,
  • bude poskytovat návody, jak zacházet s podnikovou architekturou, jak řídit informační aktiva a služby, jak zajistit správnou dodávku služeb v návaznosti na organizační modely a jak zacházet s vznikajícími trendy a technologiemi.


Toto byl základ pro vznik rámce COBIT (Control Objectives for Information and Related Technology). První verze rámce COBIT byla publikována organizací ISACA v roce 1996 a obsahovala metodiky zaměřené čistě na audit. Od té doby se tyto metodiky neustále rozšiřují a zdokonalují.
Současná verze COBIT 5 byla vybudována na pěti základních principech.

  1. Uspokojení potřeb zájmových skupin – Cobit 5 využívá nástrojů pro kaskádování cílů a nabídku metrik, které umožňují hodnotit, zda se cílů podařilo dosáhnout.
  2. „End-to-end“ pokrytí podniku, kdy informace je klíčovým zdrojem a má svůj životní cyklus: vzniká, užívá se, uchovává, zveřejňuje a ničí. V celém životním cyklu informace hraje klíčovou úlohu informační technologie. Řízení IT je tedy důležité pro všechny procesy (business i IT) a pro všechny úrovně řízení (představitele zájmových skupin nevyjímaje).
  3. Aplikace jednoho integrovaného rámce – Cobit 5 navazuje a prezentuje nejlepší praktiky z různých existujících regulací, norem, rámců. Současně je prezentuje v rámci jednotného modelu (koncepce).
  4. Podpora holistického přístupu – spočívá v uvedení tzv. aktivátorů (enablers), které představují 7 prvků, majících vliv na to, zda bude cílů EGIT dosaženo: Principy, politiky a rámce; Procesy, Organizační struktury, Kultura, etika a chování, Informace, Služby a infrastruktura, Lidé, dovednosti a kompetence.
  5. Oddělení úrovně řízení „Governance“ od úrovně řízení „Management“ – Cobit 5 odlišuje procesy správy a procesy manažerské:
    • Governance procesy zajišťují, že cílů organizací se dosahuje pomocí hodnocení potřeb všech zájmových skupin, určováním priorit rozvoje a monitorováním procesů a hodnocením míry dosažení stanovených cílů,
    • manažerské procesy zahrnují plánování, zavádění, realizaci, a monitorování, jejichž cílem je zhodnocení dodržení rozvoje stanoveného na úrovni Governance procesů.

Těchto uvedených 5 principů je natolik obecných, že jsou vhodné pro organizace všech velikostí a typů (ziskové, neziskové, státní).

Problematika zavádění EGIT v organizacích

Zavádění EGIT má své přednosti i potíže. Mezi hlavní přednosti zavádění EGIT v organizacích patří skutečnost, že v historii vývoje konceptů řízení IT reprezentuje nejucelenější a nejpropracovanější návody, jak sladit řízení IT s byznysem.

EGIT reprezentovaný Cobit 5 je pokusem předložit praxi sadu praktik, kontrol a metrik, které jsou součástí procesů dvou úrovní Governance a Management. Zatímco Governance procesy jsou v převážné většině v odpovědnosti statutárních orgánů a jsou prezentovány modelem EDM (Evaluate, Direct, Monitor), manažerské procesy jsou většinou v odpovědnosti exekutivních rolí, které odpovídají za plánování, návrh, realizaci a monitoring plnění cílů stanovených představiteli zájmových skupin. Na této úrovni se hovoří o modelu Plan – Build – Run – Monitor (PBRM). Procesy řízení IT tak jdou napříč všemi úrovněmi řízení organizací (jak byznys, tak IT) a navíc berou v úvahu i potřeby různých zájmových skupin, reprezentovaných úrovní statutárních orgánů.

Koncept EGIT ale současně představuje pro organizace řadu problémů a úskalí. Jako první je potřeba zmínit náročnost a iterativní postup zavádění této koncepce a nároky na zdroje (realizace dílčích projektů v uceleném programu změnová řízení, nové kompetence a odpovědnosti, nové procesy a IT rolí). Dalším problémem pro mnoho organizací je skutečnost, že koncepce EGIT vychází ze základního předpokladu, že je potřeba znát potřeby různých zájmových skupin, stanovit jejich priority a následně formulovat strategické cíle organizace. Pokud organizace tento postup nebude respektovat, investice vložené do zavádění relevantních procesů IT budou neefektivní.

Posledním problémem, který stojí za zmínku, je malé povědomí o této koncepci řízení IT, a tím i argumentace typu: „Máme již certifikace kvality, bezpečnosti, máme zavedené procesy podle ITIL, řídíme projekty podle mezinárodně uznávaných metodik (PMBOK, ev. dalších), musíme se vyrovnat s regulacemi typu GDPR atd. Proč tedy máme plýtvat zdroji na zavádění dalšího rámce?“ Tyto argumenty jsou sice oprávněné, ale velmi často dochází k tomu, že právě soulad s uvedenými regulacemi a rámci řeší separátně různé skupiny lidí v rámci různých rozpočtů a často se stává, že se činnosti provádějí duplicitně, nebo se vzájemně negují. Výhodou EGIT podporovaného Cobit 5 je skutečnost, že nemá ambice nahrazovat činnosti těchto různých týmů, ale může reprezentovat jakousi nadstavbu, která pomůže zmapovat tyto činnosti, konfrontovat je s cíli organizace a vytvořit rámec, který procesy zefektivní a zprůhlední. Jednotlivé role/specialisté si pak mohou doplnit praktiky doporučené metodikou Cobit 5 o další relevantní a podrobnější návody (rámce, regulace, normy).

Závěr

EGIT představuje přístup k řízení IT v organizacích, který vychází z předchozích modelů, přebírá z nich to nejlepší, a hlavně manažerům v byznysu poskytuje návody, jak efektivně komunikovat a spolupracovat v rámci jednotlivých procesů řízení s IT profesionály. Pro překonání problémů spojených se zavedením EGIT je potřeba, aby byznys manažeři a reprezentanti různých zájmových skupin se více zapojili do rozhodovacích procesů týkajících se IT, a naopak IT specialisté si uvědomili, že pro generování hodnot pro byznys prostřednictvím IT není v dnešní době důležité pořízení nejvýkonnějších počítačů, moderních aplikací a nejlepších IT odborníků, ale efektivní podpora měnících se potřeb byznysu.

Autorka článku Zora Říhová působí na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, PrF, ÚAI.
Autorka článku Vlasta Svatá působí na VŠE v Praze, FIS, KSA.


Literatura:
Říhová, Svatá, 2018, Koncepční změny v řízení IT organizací, Systémová Integrace 2/18, ISSN 1210-9479
Říhová a kol. 2018: Úvod do IT Governance, VSE Oeconomica, ISBN: 978-80-245-2272-2.
Governance.
ISACA website (www.isaca.org)
 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.