- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Integrovaná předpověď poptávky
pro celý dodavatelský řetězec
Ing. Tomáš Formánek
Stále aktuálnějším problémem je konkurenční boj mezi celými dodavatelskými řetězci, resp. sítěmi. Opouští se úzké pojetí konkurence mezi jednotlivými podniky, které se spojují do síťových struktur, a dodavatelé a zákazníci se tak stávají součástí virtuálních podniků, které využívají synergických efektů a tvoří prostředí schopné reagovat pružněji na jakoukoliv změnu poptávky. Dochází k horizontálnímu rozšíření řízení hmotných toků a výrazně lepšímu sdílení informačních toků podél celého dodavatelského řetězce.
Cesta ke spolupráci
Začneme trochu později, někdy na počátku devadesátých let minulého století, kdy se začalo mluvit stále více o konceptu supply chain managementu. Konceptu, který měl odstranit bariéry mezi obchodními partnery a umožnit synchronizaci hmotných a informačních toků mezi nimi. V tuto dobu začaly trpět klasické ERP systémy (Enterprise Resource Planning), které byly zaměřeny na vnitropodnikové vztahy a dovolovaly komunikovat všem oddělením stejným obchodním jazykem. Bohužel zapomínaly na dodavatele a zákazníky. Kvůli tomuto problému se přešlo k pokročilejším nástrojům tzv. APS (Advanced Planning and Scheduling). Jinými slovy, efektivní plánování vyžaduje zapojení zákazníků, resp. jejich potřeb, vlastních potřeb v podniku a požadavků našich dodavatelů. Většina se mnou bude souhlasit, když označím internet za nejsilnější a strategicky významnou podporu procesů supply chain managementu. V tu samou dobu, počátkem devadesátých let, začaly podniky vytvářet vlastní internetové stránky. Z dnešního pohledu bychom těžko hledali nějakou výraznou hodnotu nebo přínos pro dodavatelský řetězec. Dalším krokem bylo nahrazení papírových objednávek a EDI komunikace objednávkami přes internet (např. dell.com, amazon.com). Proces se nezměnil, pouze se urychlil. Dále tu byly ERP systémy dostupné přes internet. Komplexní řešení od SAPu, Oraclu a PeopleSoftu nebo zakázková řešení na bázi B2B, B2C a C2C vztahů. Opět nic nového, pouze další urychlení procesů. Je zřejmé, že vše pomalu spělo ke skutečné spolupráci. Prostředí, které dovoluje všem zúčastněným stranám sdílet informace o poptávce v reálný čas. Informace o změně v poptávce je dostupná ve stejný čas všem článkům dodavatelského řetězce a umožňuje pružněji reagovat na nečekané výkyvy. Teprve zde došlo k radikální změně a chápání celého procesu. V současnosti se daří koordinovat spolupráci mezi velkými prodejními řetězci, distributory a výrobci. Realitou je již řízení zásob dodavateli, tzv. ECR (efficient consumer response) systémy, zahrnující Quick Response, CRP (continuous replenishment), JMI (jointly-managed inventory) nebo VMI (vendor-managed inventory), které poprvé implementovaly společnosti Procter & Gamble a Wal-Mart.
IIntegrovaná předpověď poptávky pro celý dodavatelský řetězec
Dnešní možnosti Představme si reálnou situaci na trhu, ke které dochází velmi často. Dojde k jednorázovému výkyvu v poptávce konečných zákazníků, například vlivem promoční akce jednoho z prodejců nebo vlivem dočasného kolapsu distribuční sítě konkurence. V klasickém obchodním modelu, se bez vzájemné spolupráce tato informace přenáší velmi pomalu a dochází k prodlením a dalším lokálním výkyvům v jednotlivých poptávkách podél dodavatelského řetězce. Vzniká tzv. efekt biče (bullwhip effect): při lokální informaci a lokálně omezeném rozhodování vedou malé výkyvy v poptávce konečného zákazníka ke stále větším výkyvům u dalších členů řetězce. To je způsobeno vytvářením většinou zbytečných "zabezpečovacích" zásob podél celého řetězce. Omezit tento nežádoucí efekt lze sdílením informací a koordinací akcí, ale nelze jej úplně odstranit. V praxi bylo dokázáno, že rozdíl mezi variabilitou v centralizovaném a decentralizovaném systému informací o poptávce roste výrazně podél řetězce směrem k dodavatelům. Znamená to tedy, že zavedením centralizovaného systému řízení poptávky zákazníků můžeme zmírnit výkyvy, ke kterým dochází podél celého řetězce. Jedná se o pokročilé internetové aplikace, které umožňují přístup z jakéhokoliv zařízení a místa na světě všem článkům dodavatelského řetězce (obr. 1). Uplatňují se principy komunikace, koordinace a kooperace. Přes tento systém mohou prodejci, výrobci a dodavatelé spolupracovat na interpretaci jednotlivých změn v poptávce, sdílet společné informace o plánovaných promočních akcích, sezónních slevách a výprodejích. A stejně jednoduše mohou komunikovat vzájemnou strategii proti konkurenčním dodavatelským řetězcům.
Systém CPFR
CPFR znamená collaborative planning, forecasting and replenishment neboli systém společného plánování, předpovídaní poptávky a doplňování zásob. Jedná se o koncepci, která umožňuje sdílení a spolupráci na společných procesech přes celý dodavatelský řetězec využitím pestré palety procesních modelů, technologií a metod. Cílem CPFR je změnit současné paradigma obchodních vztahů a vytvořit systém výrazně přesnějších společných informací, které mohou pomoci řídit hodnototvorný řetězec k vyšším prodejům a ziskům. V praxi není výjimkou, že v dodavatelském řetězci existují více než tři verze prognóz poptávky. Předposlední článek řetězce, maloobchodník, vychází z POS (point-of-sale) dat. Jedná se o konečná data prodejů jednotlivým zákazníkům. Další rozhraní, kde může vznikat prognóza, je mezi velkoobchodníkem a výše zmiňovaným maloobchodníkem. Další možnost je na rozhraní výrobce, kde záleží na zvoleném typu distribuce. Ten může využívat informace o prodejích jednotlivým distributorům společně se zpožděnými informacemi z obchodů (dotazníky, preference nebo formou reportů od distributorů). Chybu předpovědí se jednotlivé články snaží zbytečně vyřešit pomocí zvýšení úrovně pojistných zásob. Podobná situace nastává i uvnitř podniku, kde vzniká v mnoha případech několik odlišných pohledů na předpověď prodeje. Oddělení jako marketing, prodej a plánování výroby připravují prognózy odděleně a nezávisle na společných cílech podniku. Pro ilustraci, v praxi proces integrované předpovědi poptávky vypadá následovně: začíná automatickou předpovědí poptávky podle dostupných statistických metod implementovaných v systému. Dále se výsledky podstoupí společnému přezkoumání všech zúčastněných článků dodavatelského řetězce nebo oddělení podniku. Berou se v potaz společné promoce určitých výrobků, plánované výprodeje skladových zásob apod. Podnik zde může zastupovat oddělení datové podpory trhu, marketing, plánování výroby, prodejní oddělení a za další články řetězce to mohou být významní zákazníci, maloobchod a velkoobchod, distributoři a dodavatelé. Každý porovná výsledky se svými strategickými, taktickými a operativními plány. Prostřednictvím využití čistě internetového řešení lze velmi jednoduše sdílet společné prognózy. V systému CPFR se definují přesná pravidla pro společnou předpověď, ze které vycházejí všechny články řetězce. Největší výzvou v implementaci CPFR je změna vnitřních procesů tak, aby vyhovovaly společným cílům celého řetězce. Prameny uvádějí, že daleko více podílu přidané hodnoty CPFR připadá na společné sdílení informací, vedoucí k přesnějším předpovědím a jasně definovaným následným akcím. Teprve poté přichází vývoj a aplikace sofistikovanějších metod pro předpověď poptávky. Posledním trendem v této oblasti je definování přesných pravidel pro společné části účetnictví a finančního řízení řetězce.
Závěr
Závěrem lze tedy konstatovat, že řešení integrované poptávky pro celý dodavatelský řetězec přináší jednotlivým členům vyšší efektivitu a transparentnost procesů, přesnější předpovědi a lepší synchronizaci následných akcí. Průzkumy ukazují, že dochází k výraznému snížení skladových zásob (přibližně 30%), což vyvolává snížení nákladů na manipulaci a skladování a snížení využití skladového prostoru. Integrovaná předpověď se může implementovat pouze pro vybrané články řetězce, které svými objemy nejvíce ovlivňují efektivitu řetězce. A teprve poté může dojít k zapojení všech zbývajících článků v řetězci.
Literatura
[1] White, Andrew: The Value Equation: Value Chain Management, Collaboration and the Internet, Logility, Inc.
[2] Chen, Frank: Quantifying the Bullwhip Effect in a Simple Supply Chain: The Impact of Forecasting, Lead Time and Information
[3] Gros, Ivan: Postavení bodu rozpojení v moderních metodách řízení materiálových toků
[4] Fiala, Petr: Integrace podniků do dodavatelských řetězců
[5] www.cpfr.org
[6] www.ewizard.cz/weblog/
Autor článku, Ing. Tomáš Formánek, je technologickým ředitelem poradenské firmy Economic Wizard.


Cesta ke spolupráci
Začneme trochu později, někdy na počátku devadesátých let minulého století, kdy se začalo mluvit stále více o konceptu supply chain managementu. Konceptu, který měl odstranit bariéry mezi obchodními partnery a umožnit synchronizaci hmotných a informačních toků mezi nimi. V tuto dobu začaly trpět klasické ERP systémy (Enterprise Resource Planning), které byly zaměřeny na vnitropodnikové vztahy a dovolovaly komunikovat všem oddělením stejným obchodním jazykem. Bohužel zapomínaly na dodavatele a zákazníky. Kvůli tomuto problému se přešlo k pokročilejším nástrojům tzv. APS (Advanced Planning and Scheduling). Jinými slovy, efektivní plánování vyžaduje zapojení zákazníků, resp. jejich potřeb, vlastních potřeb v podniku a požadavků našich dodavatelů. Většina se mnou bude souhlasit, když označím internet za nejsilnější a strategicky významnou podporu procesů supply chain managementu. V tu samou dobu, počátkem devadesátých let, začaly podniky vytvářet vlastní internetové stránky. Z dnešního pohledu bychom těžko hledali nějakou výraznou hodnotu nebo přínos pro dodavatelský řetězec. Dalším krokem bylo nahrazení papírových objednávek a EDI komunikace objednávkami přes internet (např. dell.com, amazon.com). Proces se nezměnil, pouze se urychlil. Dále tu byly ERP systémy dostupné přes internet. Komplexní řešení od SAPu, Oraclu a PeopleSoftu nebo zakázková řešení na bázi B2B, B2C a C2C vztahů. Opět nic nového, pouze další urychlení procesů. Je zřejmé, že vše pomalu spělo ke skutečné spolupráci. Prostředí, které dovoluje všem zúčastněným stranám sdílet informace o poptávce v reálný čas. Informace o změně v poptávce je dostupná ve stejný čas všem článkům dodavatelského řetězce a umožňuje pružněji reagovat na nečekané výkyvy. Teprve zde došlo k radikální změně a chápání celého procesu. V současnosti se daří koordinovat spolupráci mezi velkými prodejními řetězci, distributory a výrobci. Realitou je již řízení zásob dodavateli, tzv. ECR (efficient consumer response) systémy, zahrnující Quick Response, CRP (continuous replenishment), JMI (jointly-managed inventory) nebo VMI (vendor-managed inventory), které poprvé implementovaly společnosti Procter & Gamble a Wal-Mart.

IIntegrovaná předpověď poptávky pro celý dodavatelský řetězec
Dnešní možnosti Představme si reálnou situaci na trhu, ke které dochází velmi často. Dojde k jednorázovému výkyvu v poptávce konečných zákazníků, například vlivem promoční akce jednoho z prodejců nebo vlivem dočasného kolapsu distribuční sítě konkurence. V klasickém obchodním modelu, se bez vzájemné spolupráce tato informace přenáší velmi pomalu a dochází k prodlením a dalším lokálním výkyvům v jednotlivých poptávkách podél dodavatelského řetězce. Vzniká tzv. efekt biče (bullwhip effect): při lokální informaci a lokálně omezeném rozhodování vedou malé výkyvy v poptávce konečného zákazníka ke stále větším výkyvům u dalších členů řetězce. To je způsobeno vytvářením většinou zbytečných "zabezpečovacích" zásob podél celého řetězce. Omezit tento nežádoucí efekt lze sdílením informací a koordinací akcí, ale nelze jej úplně odstranit. V praxi bylo dokázáno, že rozdíl mezi variabilitou v centralizovaném a decentralizovaném systému informací o poptávce roste výrazně podél řetězce směrem k dodavatelům. Znamená to tedy, že zavedením centralizovaného systému řízení poptávky zákazníků můžeme zmírnit výkyvy, ke kterým dochází podél celého řetězce. Jedná se o pokročilé internetové aplikace, které umožňují přístup z jakéhokoliv zařízení a místa na světě všem článkům dodavatelského řetězce (obr. 1). Uplatňují se principy komunikace, koordinace a kooperace. Přes tento systém mohou prodejci, výrobci a dodavatelé spolupracovat na interpretaci jednotlivých změn v poptávce, sdílet společné informace o plánovaných promočních akcích, sezónních slevách a výprodejích. A stejně jednoduše mohou komunikovat vzájemnou strategii proti konkurenčním dodavatelským řetězcům.
Přínosy integrované předpovědi poptávky:
· Zpřesnění předpovědí
· Efektivnější plánování výroby
· Efektivnější plánování marketingových akcí
· Snížení skladových zásob
· Snížení nákladů na manipulaci a skladování
· Lepší využití skladových prostor
· Zvýšení dostupnosti produktů
· Snížení fakturačních chyb
· Možnost zvýšení úrovně služeb zákazníkům
· Sdílení podnikatelského rizika
· Možnost sdílení společné znalostní báze
· Zpřesnění předpovědí
· Efektivnější plánování výroby
· Efektivnější plánování marketingových akcí
· Snížení skladových zásob
· Snížení nákladů na manipulaci a skladování
· Lepší využití skladových prostor
· Zvýšení dostupnosti produktů
· Snížení fakturačních chyb
· Možnost zvýšení úrovně služeb zákazníkům
· Sdílení podnikatelského rizika
· Možnost sdílení společné znalostní báze
Systém CPFR
CPFR znamená collaborative planning, forecasting and replenishment neboli systém společného plánování, předpovídaní poptávky a doplňování zásob. Jedná se o koncepci, která umožňuje sdílení a spolupráci na společných procesech přes celý dodavatelský řetězec využitím pestré palety procesních modelů, technologií a metod. Cílem CPFR je změnit současné paradigma obchodních vztahů a vytvořit systém výrazně přesnějších společných informací, které mohou pomoci řídit hodnototvorný řetězec k vyšším prodejům a ziskům. V praxi není výjimkou, že v dodavatelském řetězci existují více než tři verze prognóz poptávky. Předposlední článek řetězce, maloobchodník, vychází z POS (point-of-sale) dat. Jedná se o konečná data prodejů jednotlivým zákazníkům. Další rozhraní, kde může vznikat prognóza, je mezi velkoobchodníkem a výše zmiňovaným maloobchodníkem. Další možnost je na rozhraní výrobce, kde záleží na zvoleném typu distribuce. Ten může využívat informace o prodejích jednotlivým distributorům společně se zpožděnými informacemi z obchodů (dotazníky, preference nebo formou reportů od distributorů). Chybu předpovědí se jednotlivé články snaží zbytečně vyřešit pomocí zvýšení úrovně pojistných zásob. Podobná situace nastává i uvnitř podniku, kde vzniká v mnoha případech několik odlišných pohledů na předpověď prodeje. Oddělení jako marketing, prodej a plánování výroby připravují prognózy odděleně a nezávisle na společných cílech podniku. Pro ilustraci, v praxi proces integrované předpovědi poptávky vypadá následovně: začíná automatickou předpovědí poptávky podle dostupných statistických metod implementovaných v systému. Dále se výsledky podstoupí společnému přezkoumání všech zúčastněných článků dodavatelského řetězce nebo oddělení podniku. Berou se v potaz společné promoce určitých výrobků, plánované výprodeje skladových zásob apod. Podnik zde může zastupovat oddělení datové podpory trhu, marketing, plánování výroby, prodejní oddělení a za další články řetězce to mohou být významní zákazníci, maloobchod a velkoobchod, distributoři a dodavatelé. Každý porovná výsledky se svými strategickými, taktickými a operativními plány. Prostřednictvím využití čistě internetového řešení lze velmi jednoduše sdílet společné prognózy. V systému CPFR se definují přesná pravidla pro společnou předpověď, ze které vycházejí všechny články řetězce. Největší výzvou v implementaci CPFR je změna vnitřních procesů tak, aby vyhovovaly společným cílům celého řetězce. Prameny uvádějí, že daleko více podílu přidané hodnoty CPFR připadá na společné sdílení informací, vedoucí k přesnějším předpovědím a jasně definovaným následným akcím. Teprve poté přichází vývoj a aplikace sofistikovanějších metod pro předpověď poptávky. Posledním trendem v této oblasti je definování přesných pravidel pro společné části účetnictví a finančního řízení řetězce.
Závěr
Závěrem lze tedy konstatovat, že řešení integrované poptávky pro celý dodavatelský řetězec přináší jednotlivým členům vyšší efektivitu a transparentnost procesů, přesnější předpovědi a lepší synchronizaci následných akcí. Průzkumy ukazují, že dochází k výraznému snížení skladových zásob (přibližně 30%), což vyvolává snížení nákladů na manipulaci a skladování a snížení využití skladového prostoru. Integrovaná předpověď se může implementovat pouze pro vybrané články řetězce, které svými objemy nejvíce ovlivňují efektivitu řetězce. A teprve poté může dojít k zapojení všech zbývajících článků v řetězci.
Literatura
[1] White, Andrew: The Value Equation: Value Chain Management, Collaboration and the Internet, Logility, Inc.
[2] Chen, Frank: Quantifying the Bullwhip Effect in a Simple Supply Chain: The Impact of Forecasting, Lead Time and Information
[3] Gros, Ivan: Postavení bodu rozpojení v moderních metodách řízení materiálových toků
[4] Fiala, Petr: Integrace podniků do dodavatelských řetězců
[5] www.cpfr.org
[6] www.ewizard.cz/weblog/
Autor článku, Ing. Tomáš Formánek, je technologickým ředitelem poradenské firmy Economic Wizard.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |